Η συμβολή των πόλεων στην κλιματική κρίση αλλά και οι κλιματικοί κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν βρέθηκε στο επίκεντρο της πρώτης διάλεξης του νέου κύκλου εκπαιδευτικών δράσεων «Προστασία της Φύσης Lab», που εγκαινίασε χθες η Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ).

 

Στην πρώτη ομιλία με θέμα η «Πόλη και Κλιματική Αλλαγή», που παρουσίασε ο Κωνσταντίνος Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Κλιματική Αλλαγή καθώς και της αντίστοιχης Εθνικής Επιστημονικής Επιτροπής, αλλά και εμπειρογνώμονας της ΕΕ στο πρόγραμμα Urban Innovation Actions καθώς και σε αυτό για Net Zero Cities, αναλύθηκαν επίσης οι δράσεις που πρέπει να γίνουν ώστε να δημιουργηθούν κλιματικά ουδέτερες και ανθεκτικές πόλεις.

 

Όπως τόνισε ο κ. Καρτάλης, οι πόλεις συμβάλλουν με τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου στην κλιματική κρίση αλλά και δέχονται -με αυξημένη ένταση και συχνότητα- τις επιπτώσεις της. Ειδικότερα, όπως είπε, το 68% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στον Δήμο Αθηναίων προέρχεται από τα κτίρια. Προσθέτοντας ότι στην Αθήνα, υπάρχουν πολλά «γερασμένα κτίρια» σημείωσε ότι «όσο γερασμένη είναι η πόλη τόσο μεγαλύτερες ανάγκες υπάρχουν σε θέρμανση και ψύξη».

 

Επιπλέον, τόνισε ότι ο δρόμος προς τη δημιουργία κλιματικά ουδέτερων πόλεων περνάει μέσα από τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. «Αλλάζοντας τον σχεδιασμό και τον τρόπο οργάνωσής των πόλεων, με περισσότερο πράσινο, λιγότερα αυτοκίνητα, ενεργειακά αναβαθμισμένα κτίρια, έξυπνες λύσεις στο επίπεδο της γειτονιάς, και πολλά άλλα, μπορούν να μετριάσουν τη συμβολή τους στην κλιματική κρίση και να ενισχύσουν την ανθεκτικότητα τους σε αυτή», σημείωσε.

 

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΕΕΠΦ και αντιπρόεδρος του Διεθνούς Ιδρύματος για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Foundation for Environmental Education – FEE), Νίκος Πέτρου, υπογράμμισε ότι ο μόνος τρόπος να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που φέρει η κλιματική κρίση είναι η εκπαίδευση. «Ο ενημερωμένος και εκπαιδευμένος πολίτης μπορεί να κάνει τις αλλαγές που χρειάζονται στην προσωπική του ζωή, μπορεί να επιλέξει τις πολιτικές ηγεσίες που θα προωθήσουν αυτούς τους χώρους, έχει τη γνώση και τη διάθεση να υποστηρίξει τα μέτρα που χρειάζεται να ληφθούν, τα οποία πρέπει να είναι ριζικά και δραστικά, και δίνει τη δυνατότητα σε όλους να αλλάξουμε τον τρόπο ζωής μας. Σε αυτή την προσπάθεια ο κύκλος των labs που θα πραγματοποιήσουμε έχει ως στόχο να αναδείξει τα προβλήματα ή κάποια από αυτά, διότι τα προβλήματα της κλιματικής κρίσης είναι πάρα πολλά και πολυσύνθετα και αλληλένδετα, αλλά να δώσει και το μήνυμα ότι η εκπαίδευση είναι ο μόνος τρόπος να την αντιμετωπίσουμε ουσιαστικά», επισήμανε ο κ. Πέτρου.

 

Σημειώνεται ότι από τον Μάρτιο μέχρι τον Ιούνιο θα ακολουθήσουν άλλες τρεις ομιλίες και ο κύκλος θα ολοκληρωθεί με Ημερίδα, παρουσία εκπροσώπων της UNESCO και του FEE καθώς και άλλων διακεκριμένων προσκεκλημένων, με στόχο να προβληθεί ο καθοριστικός ρόλος τής εκπαίδευσης για όλους ώστε να γίνει εφικτή η δράση, σε όλα τα επίπεδα, για την ουσιαστική αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.