Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Καταναλωτικούς  ελιγμούς καταγράφει η έρευνα της IRI στην αγορά τροφίμων το Σεπτέμβριο όπως και αντίστοιχους ελιγμούς από τις αλυσίδες και τους προμηθευτές με σκοπό, ο καθένας από την πλευρά του να αναχαιτίσουν τον πληθωρισμό που σαρώνει την αγορά. Το αρχικό στοιχείο που επιβεβαιώνει τον υψηλό τιμάριθμο είναι ότι ο τζίρος των σούπερ μάρκετ ενισχύθηκε κατά 11,1% τον περασμένο Σεπτέμβριο όταν το αντίστοιχο μήνα  πέρυσι ο τζίρος σημείωνε άνοδο κατά 3,8%.

Το «κύμα» πληθωρισμού με την άνοδο των τιμών ανέβασε τον τζίρο περίπου 4 φορές σε ένα χρόνο και όλοι οι συντελεστές βγαίνουν ζημιωμένοι.

Ο καταναλωτής που θεωρείται το «μεγάλο αφεντικό» της αγοράς τροφίμων έδειξε αντοχές  αφού η πτώση του όγκου πωλήσεων υποχώρησε μόλις 1,4% ενώ η συνολική αξία των προϊόντων ανέβηκε 4% και η μέση τιμή κινήθηκε λίγο υψηλότερα στο 5,5%.

Το Σεπτέμβριο του 2021 οι όγκοι πωλήσεων είχαν μειωθεί 0,8% ενώ η συνολική αξία ενισχύθηκε κατά 1,1% και η μέση τιμή κατά 1,9%.

Το 2020 που ήταν η χρονιά εκδήλωσης της πανδημίας οι καταναλωτές το Σεπτέμβριο είχαν απογειώσει τους αντίστοιχους δείκτες σημειώνοντας άνοδο κατά 8,3 % στους όγκους πωλήσεων. Η αξία ανέβηκε 9,8% και η μέση τιμή κατά 1,4%.

Οι καταναλωτές γα να αντιμετωπίσουν το κύμα ακρίβειας έστρεψαν το ενδιαφέρον τους  στα προϊόντα της ιδιωτικής ετικέτας τα οποία ενισχύθηκαν κατά 12,8% και το συνολικό  τους ποσοστό έφτασε το 15,9% ενώ το Σεπτέμβριο του 2021 είχαν σημειώσει πτώση κατά  2,8%.

Τα προϊόντα PL γνώρισαν λαμπρή δόξα το 2010 και το 2011 καταγράφοντας ετήσια άνοδο 35,9% και 34,5% τα επόμενα χρόνια οι ρυθμοί αύξησης ήταν μικρότεροι για να φτάσουμε και σε χρονιές που τα προϊόντα PL είχαν πτώση έως 13%το 2016.

Πρόκειται για τον πρώτο ελιγμό κατά της ακρίβειας από τα νοικοκυριά.

Οι αλυσίδες και προμηθευτές διαπίστωσαν οι ελιγμοί οι δικοί τους σε ότι αφορά τις προσφορές δεν έπιασαν τόπο στους καταναλωτές.

Στο σύνολο της αγοράς το 24,1 της αξίας των προϊόντων ήταν μέσω προσφορών σημειώνοντας πτώση 1,3% όταν πέρυσι ήταν στο 25,5.Η μεγαλύτερη πτώση των προσφορών σημειώθηκε στην κατηγορία των απορρυπαντικών κατά 3,4 και το ποσοστό των προσφορών έπεσε στο 22,9 από 27,5 που ήταν το 2019. Πέρυσι το Σεπτέμβριο ήταν στο 26,2.

Οι καταναλωτές επιλέγουν τα μεγάλα καταστήματα των σούπερ μάρκετ καθώς οι κωδικοί προϊόντων  είναι πολλαπλάσιοι από ένα συνοικιακό κατάστημα. Πρόκειται για καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ. Πάντως τα καταστήματα  τροφίμων έως 400 τ.μ. είχαν άνοδο 9% τον Σεπτέμβριο