Nafpaktos [Jason Blackeye / Unsplash]
Nafpaktos [Jason Blackeye / Unsplash]

Σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο της ανάπλασης του Ιστορικού Κέντρου της Ναυπάκτου, το οποίο χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα», Άξονας Προτεραιότητας 2 «Προστασία του Περιβάλλοντος-Μετάβαση σε οικονομία φιλική στο περιβάλλον», «Δράσεις αστικής ανάπτυξης ιστορικών, εμπορικών και τουριστικών κέντρων της περιφέρειας» (ΕΣΠΑ 2014-2020).

Ο προϋπολογισμός είναι 2.580.000 ευρώ και η χρηματοδότηση προέρχεται κατά 85% από Κοινοτικούς Πόρους (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης – Ε.Τ.Π.Α.) και κατά 15% από Εθνικούς Πόρους. Πρόκειται για ένα μεγάλης σημασίας έργο για την πόλη, το οποίο όμως, όπως φάνηκε από το αποτέλεσμα, δεν μελετήθηκε σωστά ευθείς εξαρχής. Αυτό έχει να κάνει με την υπογείωση των κάδων απορριμμάτων στο λιμάνι, με την δήμαρχο Βασίλη Γκίζα να υπόσχεται ότι θα αποκατασταθεί κατά την εξέλιξη του έργου, καθώς και με την αντικατάσταση των δικτύων ύδρευσης στην οδό Τζαβέλα.

Το κομμάτι αυτό θα είναι δύσκολο κατασκευαστικά, καθώς η μεγαλύτερη πιθανότητα είναι ότι θα βρεθούν αρχαία και θα προκύψει καθυστέρηση μέχρι να γίνει η ανασκαφική έρευνα. Σιγά – σιγά προκύπτουν προβλήματα τα οποία δεν προβλέφθηκαν από την αρχή, σε μια τόσο μεγάλη και σημαντική για την πόλη παρέμβαση. Παράλληλα δεν μελετήθηκαν σωστά οι ανάγκες του Ιστορικού κέντρου της Ναυπάκτου, ώστε να διευκολύνεται και η κυκλοφορία των αυτοκινήτων, αφού ως γνωστόν η πόλη διαθέτει μόνο δυο δρόμους. Με την διαπλάτυνση των πεζοδρομίων που προβλέπεται στην οδό Τζαβέλα, ο δρόμος αυτός δεν θα μπορέσει να ξαναλειτουργήσει ως διπλής κατεύθυνσης. Να υπενθυμίσουμε ότι σε μεγάλες εκδηλώσεις, στην οδό Μπότσαρη απαγορεύεται προσωρινά η κυκλοφορία αυτοκίνητων και η κίνηση διοχετεύεται στην οδό Τζαβέλα. Και το ερώτημα που τίθεται είναι πως θα αντιμετωπιστεί αυτό το θέμα, όταν θα ολοκληρωθεί το έργο;

Το έργο σχεδιάστηκε και δημοπρατήθηκε από την προηγούμενη δημοτική αρχή Ναυπακτίας, η οποία είχε ως βασικό στόχο την πεζοδρόμηση όσο το δυνατόν περισσοτέρων οδικών τμημάτων εντός της πόλης. Προφανώς η επίστρωση της οδού Μπότσαρη με κυβόλιθους, ήταν προς αυτή την κατεύθυνση που όμως φαίνεται ότι δεν θα αποδώσει. Στην μοναδική περίπτωση που μπορεί να αποδώσει κατά ένα μέρος, είναι αν παραμείνει η Τζαβέλα στο πλάτος που έχει σήμερα και υπάρχει η δυνατότητα να μετατρέπεται σε δρόμο διπλής κατεύθυνσης τα απογεύματα του καλοκαιριού, ώστε το λιμάνι να μην υποφέρει από την κίνηση των οχημάτων και οι επισκέπτες να μπορούν να το απολαμβάνουν ακίνδυνα.

Άλλωστε και ο σημερινός δήμαρχος Β. Γκίζας, στην αρχή της θητείας του οποίου ξεκίνησε η υλοποίηση του έργου, είχε εκφράσει τον προβληματισμό του ως προς τα ζητήματα που ανέκυψαν όσον αφορά σε έργα, τα οποία θα έπρεπε να έχουν δρομολογηθεί ή να υπάρχουν σχετικές μελέτες επί αυτών, προκειμένου να ληφθούν υπ’ όψη παράλληλα με την εκτέλεση των εργασιών της ανάπλασης. Συγκεκριμένα είχε αναφερθεί στην αντιμετώπιση των σπηλαιώσεων του Λιμανιού και τις εργασίες αντικατάστασης του παντορροϊκού αγωγού στην Οδό Νότη Μπότσαρη. Σε αυτά πρόσθεσε τη χρονική σύμπτωση των ενάρξεων του έργου της ανάπλασης και του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης, με το πρώτο να επηρεάζει άμεσα την εφαρμογή του δεύτερου, αλλά και την προβληματική πρόβλεψη ο ποδηλατόδρομος να διέρχεται μέσα από τη συνοικία Μποτσαρέικα.

Όλα αυτά δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν εύκολα τώρα, αλλά τουλάχιστον μπορεί να γίνει μια προσπάθεια να αλλάξουν ορισμένα από αυτά, διότι το έργο της Ανάπλασης του Ιστορικού Κέντρου είναι ένα από τα σημαντικότερα για την εικόνα της πόλης και έπρεπε να έχει προσεχθεί σε κάθε του λεπτομέρεια. Στο μεταξύ προχωρά η δημοπράτηση του έργου: Ανάπλαση – Ανάδειξη του τμήματος του παραδοσιακού οικισμού της Ναυπάκτου στην περιοχή της Αγίας Παρασκευής με προϋπολογισμό 600.000 ευρώ. Το έργο έχει ενταχθεί στο Τοπικό πρόγραμμα Leader της Αιτωλικής Αναπτυξιακής.

[Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΑΙΧΜΗ Αιτωλοακαρνανίας και στην EURACTIV.gr στο πλαίσιο του έργου «Η Συνοχή Δίπλα μας» και αναδημοσιεύεται στο economix.gr στο πλαίσιο της συνεργασίας περιεχομένου των δύο ΜΜΕ]