Καθίσματα νέων λεωφορείων του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης
Καθίσματα νέων λεωφορείων του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης
Πηγή Εικόνας: ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης

Ένα πολύ δύσκολο έργο, λόγω των κοινοτικών κανόνων ενισχύσεων, προχωρά πλέον δυναμικά η κυβέρνηση. Πρόκειται για την ψηφιοποίηση των ΚΤΕΛ της χώρας, με την εισαγωγή συστημάτων έκδοσης ηλεκτρονικών εισιτηρίων και ψηφιακής ενημέρωσης των πολιτών για δρομολόγια κλπ.

Συγκεκριμένα, η συνεργασία των συναρμόδιων υπουργείων Ανάπτυξης και Ψηφιακής πολιτικής, μέσα από την υλοποίηση του προγράμματος «Ενίσχυση επιχειρήσεων του τομέα αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών για την υιοθέτηση συστημάτων και την παροχή υπηρεσιών ολοκληρωμένης πληροφόρησης του επιβατικού κοινού και ηλεκτρονικού εισιτηρίου» από την Κοινωνία της Πληροφορίας, οδήγησε στην απόφαση ένταξης 74 προτάσεων ΚΤΕΛ.

Η δυσκολία του εγχειρήματος προκύπτει από τους εξαιρετικά σφικτούς κανόνες που ισχύουν για τις επιχορηγήσεις με τον κανόνα de minimis (σώρευσης ενισχύσεων) στο ΕΣΠΑ και την ιδιαίτερα πιο σφικτή πρόβλεψη για τις οδικές μεταφορές, σε συνδυασμό με το ύψος των απαιτούμενων επενδύσεων από τα ΚΤΕΛ. Η δυσκολία αυτή αποτυπώνεται όχι μόνο στην πρόσκληση που εκδόθηκε πέρυσι, στο ότι χρειάστηκε εν τέλει περισσότερο από ένας χρόνος για ένα έργο προτεραιότητας αλλά και από την απόφαση απόρριψης άλλων 10 προτάσεων ΚΤΕΛ (η ΚτΠ δεν ανακοίνωσε ποιες…), με συχνότερη αιτιολογία τη σώρευση ενισχύσεων.

Ωστόσο, 74 περιπτώσεις, εγκρίθηκαν και ήρθε η ώρα να πατήσουν γκάζι στο δρόμο του ψηφιακού μετασχηματισμού και το έργο του εκσυγχρονισμού των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ – και των υπηρεσιών που παρέχουν στους πολίτες.

Δεν είναι κρυφό ότι τα ΚΤΕΛ της χώρας λειτουργούν με ένα μοντέλο άλλης εποχής και ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι απαραίτητος καθώς δεν οδηγεί επενδύσεις ο ανταγωνισμός – που απαγορεύεται πρακτικά από την ίδια την ύπαρξη των ΚΤΕΛ και τα προνόμια που παρέχει το κράτος, όταν σε άλλες χώρες πολλές υπηρεσίες μεταφοράς με λεωφορεία έχουν απελευθερωθεί και ανταγωνίζονται τον σιδηρόδρομο και άλλα μέσα μεταφοράς.

Για τους 74 δικαιούχους που έχουν εγκριθεί να ενταχθούν στην δράση ο προϋπολογισμός χρηματοδότησης ανέρχεται στα 21.631.770€ με αναλογούσα δημόσια δαπάνη τα 12.650.811,37€., ενώ ο προϋπολογισμός επιδότησης 14,5 εκατ. Ευρώ που είχε ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)» δεν εξαντλήθηκε.

Το Scania-Irizar 119 του ΚΤΕΛ Ευβοίας Α.Ε. στον σταθμό της Ιστιαίας
Πηγή Εικόνας: Wikimedia Commons / Georgedes

Ποια ΚΤΕΛ ενισχύονται

Σημειώνεται ότι τα ΚΤΕΛ έχουν οργανωθεί πλέον σε μορφή ΑΕ, με διαφορετικά καταστατικά και ρυθμίσεις όμως αναλόγως της περίπτωσης. Οι εγκρίσεις που πέρασαν αφορούν τα ΚΤΕΛ (αστικά και υπεραστικά, με αλφαβητική σειρά):

Αιτωλοακαρνανίας, Αγρινίου, Αιγίνης, Αιγίου, Αλεξανδρούπολής, Αμοργού, ‘Ανδρου, Αργολίδας, Άρτας, Αχαΐας, Βέροιας, Βόλου, Γιαννιτσών, Γρεβενών, Δράμας, Ευβοίας, Ευρυτανίας, Ζακύνθου, Ημαθίας, Ηρακλείου, Θεσπρωτίας, Θηβών, Ιωαννίνων, Καβάλας (Αστικό και Υπεραστικό), Καλαμάτας, Καρδίτσας (Αστικό και Υπεραστικό), Κατερίνης, Καστοριάς (αστικό και υπεραστικό), Κέρκυρας (αστικό και υπεραστικό), Κεφαλονιάς, Κιλκίς, Κοζάνης, Κομοτηνής, Κορινθίας, Κω, Λακωνίας, Λαμίας, Λάρισας (Αστικό και Υπεραστικό), Λέσβου, Λευκάδας, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Μεσολογγίου, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Νάξου, Νάουσας, Ξάνθης (αστικό και υπεραστικό), Πατρών, Πέλλας, Πιερίας, Πρέβεζας, Πτολεμαΐδας, Ρόδου, Σάμου, Σερρών (αστικό και υπεραστικό),  Σύρου, Τρικάλων (αστικό και υπεραστικό), Φθιώτιδος, Φλώρινας (αστικό και υπεραστικό), Φωκίδας, Χαλκίδας, Χαλκιδικής, Χανίων, Χίου.

Στην ανωτέρω λίστα όταν αναφέρεται πόλη, θεωρητικά είναι αστικά ΚΤΕΛ ενώ όταν αναφέρεται νομός είναι υπεραστικά. Όταν σε παρένθεση αναφέρονται και τα δύο, αφορά εντάξεις και των δύο ΚΤΕΛ της πρωτεύουσας του νομού (αστικό και υπεραστικό). Στα νησιά συνήθως τα ΚΤΕΛ καλύπτουν όλη την έκταση του νησιού με ενιαίο τρόπο και δεν εκκινούν από άλλες περιοχές.

Τα ανωτέρω ΚΤΕΛ επιχορηγούνται με ένα ποσό από 83.000 ευρώ  το μικρότερο (το ΚΤΕΛ της Αίγινας) ως το ανώτερο 330.000 ευρώ, που ήταν το ανώτατο όριο της δράσης. Σημειώνεται ότι ο μέγιστος προϋπολογισμός είχε βασιστεί εξαρχής στους εξής κανόνες μέγιστων ορίων επιδότησης:

Στα Αστικά : Έως και 15 λεωφορεία <= 140.000€, από 16 λεωφορεία και πάνω <= 330.000€. 

Στα Υπεραστικά: Έως και 20 λεωφορεία <= 165.000€, από 21 και πάνω <= 330.000€. 

Σε κάθε περίπτωση ο συνολικός επιχορηγούμενος προϋπολογισμός δεν μπορούσε να ξεπεράσει το ποσό των 330.000 ευρώ. 

Όταν ένα επενδυτικό σχέδιο των ΚΤΕΛ για τον ψηφιακό τους εκσυγχρονισμό έχει προϋπολογισμό μεγαλύτερο των παραπάνω ποσών, το ποσό πέραν της Δημόσιας Χρηματοδότησης για την κάλυψη του συνολικού προϋπολογισμού θεωρείται ιδιωτική συμμετοχή και καλύπτεται από τον δικαιούχο. Η Δημόσια Δαπάνη συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από Εθνική Συμμετοχή.

Λεωφορεία των ΚΤΕΛ Αχαΐας
Πηγή Εικόνας: ΚΤΕΛ ΑΧΑΪΑΣ

Τα οφέλη

Τα οφέλη που προκύπτουν από την εφαρμογή των επενδυτικών σχεδίων, αναμένεται να επιφέρουν μόλις ολοκληρωθούν άμεσα, θετικά αποτελέσματα στην καθημερινή λειτουργία των ΚΤΕΛ, καθώς:

− Δημιουργούνται ολοκληρωμένα συστήματα έκδοσης και διαχείρισης εισιτηρίων, όπου το κάθε σύστημα θα εκδίδει ηλεκτρονικά εισιτήρια, θα υποστηρίζει σύγχρονες τεχνολογίες και ασφαλή πρότυπα για εφαρμογή ηλεκτρονικού εισιτηρίου, αλλά και πληρωμή με μετρητά ή πιστωτικές/χρεωστικές κάρτες.

− Εγκαθίσταται λογισμικό για τον ορθό σχεδιασμό των δρομολογίων, σχετικά με την επιβατική κίνηση και την ανταπόκριση των οχημάτων στις ώρες αιχμής, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες των επιβατών.

− Δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο κέντρο ελέγχου των υπεραστικών συγκοινωνιών, όπου παρέχονται στατιστικά στοιχεία και εξάγονται συμπεράσματα, σε σχέση με την τήρηση των δρομολογίων, τον επανασχεδιασμό τους, και τη διαμόρφωση ορθολογικής πολιτικής από τα αρμόδια όργανα, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες των επιβατών.

− Αναβαθμίζεται το περιεχόμενο της πληροφορίας προς τους επιβάτες. Το δημοσιευμένο στο διαδίκτυο υλικό, περιλαμβάνει πίνακες δρομολογίων, δρομολόγια και στάσεις σε ψηφιακούς χάρτες.

− Σε σημεία μεγάλης πληθυσμιακής συγκέντρωσης, θα τοποθετηθούν «έξυπνες στάσεις», οι οποίες θα πληροφορούν το κοινό για τον πραγματικό χρόνο άφιξης του επόμενου λεωφορείου.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την προκήρυξη του προγράμματος τα ΚΤΕΛ έχουν 18 μήνες από τώρα για να υλοποιήσουν το έργο, να λειτουργήσουν δηλαδή τα σχεδιαζόμενα συστήματα.

Για την Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε., που ανέλαβε να υλοποιήσει τη δράση – μετά και τη μεταφορά της αρμοδιότητας και των πόρων του ΕΣΠΑ που αφορά ψηφιακές δράσεις στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης – η οποία αποτελεί το βασικό εκτελεστικό βραχίονα υλοποίησης της ευρύτερης ψηφιακής στρατηγικής του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η ενίσχυση των ΚΤΕΛ για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό τους, αποτελεί ιδιαίτερα σημαντικό έργο, κάτι το οποίο υπογραμμίζει με σαφήνεια ο CEO της ΚτΠ Α.Ε κ. Σταύρος Ασθενίδης.

Σημειώνεται ότι η δράση προκηρύχθηκε, μετά από καθυστερήσεις, τις τελευταίες ημέρες της διακύβερνησης ΣΥΡΙΖΑ από το Υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά πέρασε σχεδόν αμέσως μετά τον σχηματισμό κυβέρνησης ΝΔ στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με υλοποιητή την Κοινωνία της Πληροφορίας.

Επίσης θυμίζουμε ότι ειδικά για τα αστικά ΚΤΕΛ έχει συμφωνηθεί σε κυβερνητικό επίπεδο να ενισχυθούν και από το Υπουργείο Υποδομών.

«Βρισκόμαστε σε κομβικό σημείο ύστερα από μια δεκαετία που χαρακτηρίστηκε από χαμηλές επενδύσεις στις αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες με αποτέλεσμα τόσο την πλημμελή εξυπηρέτηση του πολίτη, όσο και την απαξίωση επενδυτικών σχεδίων που συντελούν καταλυτικά στην οικονομική και κοινωνική μετάβαση της Ελλάδος στο αύριο, σε ένα δρόμο που δεν έχουμε την πολυτέλεια να μη διανύσουμε με ταχύτητα ως χώρα. Είμαστε έτοιμοι λοιπόν να συμβάλουμε από τη δική μας πλευρά στην ανάπτυξη και στο όραμα για τις αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες στο πλαίσιο της νέας ψηφιακής εποχής. Η αναβάθμιση υπηρεσιών προς όφελος του πολίτη, με βαρύτητα στην ποιότητα και στην ουσιαστική βελτίωση της ταξιδιωτικής εμπειρίας, ειδικότερα των υπηρεσιών οδικών μεταφορών μέσω των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών, αποτελούν βασικά στοιχεία του μοντέλου ανάπτυξης των επόμενων ετών, που επιδιώκει η κυβέρνηση για την ευημερία και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό, το τοπίο στις συγκοινωνίες και την εξυπηρέτηση του πολίτη αλλάζει δραστικά. Στόχος της δράσης είναι ο εκσυγχρονισμός των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ και στις δεκατρείς (13) Διοικητικές Περιφέρειες της Χώρας»., δήλωσε ο επικεφαλής της ΚτΠ ΑΕ.

Βασικοί στόχοι της Δράσης είναι:  

  • Να παρέχει στο επιβατικό κοινό ένα σύνολο από αναβαθμισμένες ψηφιακές υπηρεσίες καλύπτοντας πάγιες ανάγκες των πολιτών ειδικά σε θέματα πληροφόρησης εντός και εκτός του οχήματος, 
  • Να επιτυγχάνεται μέσω των εγκατεστημένων εφαρμογών και της συλλογής των ποικίλων δεδομένων (από τα οχήματα, τις στάσεις και τους αυτόματος πωλητές) καλύτερη διαχείριση του στόλου των λεωφορείων και του ανθρώπινου δυναμικού και  να γίνεται ο οικονομικός έλεγχος των εισιτηρίων και η διασύνδεση των αυτόματων πωλητών με το κεντρικό σύστημα του φορέα λειτουργίας (back-office συστήματα), μειώνοντας έτσι τα λειτουργικά κόστη και προσφέροντας αναβαθμισμένες υπηρεσίες στους πολίτες. 
  • Όλα τα συστήματα των φορέων λειτουργίας να διασυνδέονται με την κεντρική πλατφόρμα ηλεκτρονικού εισιτηρίου του Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης 

Ενδεικτικά συστήματα που θα αναπτυχθούν για την επίτευξη των παραπάνω είναι: 

Ολοκληρωμένο Τηλεματικό Σύστημα Δυναμικής Πληροφόρησης Κοινού, Ολοκληρωμένο Σύστημα Αυτόματης Έκδοσης Εισιτηρίων & Διαχείρισης Έξυπνου Εισιτηρίου και καρτών σε Αστικές και Υπεραστικές Συγκοινωνίες, Συστήματα ασύρματης πρόσβασης στο Internet μέσω Wi-Fi στα οχήματα

Λεωφορείο του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης
Πηγή Εικόνας: ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης

Πως αξιολογήθηκαν οι προτάσεις – οι τεχνολογικές προϋποθέσεις

Οι προτάσεις υποβλήθηκαν έπρεπε να εναρμονίζονται με τις παρακάτω τεχνολογικές και λειτουργικές προτεραιότητες:  

  • Υποστήριξη της Διαλειτουργικότητας, μέσω της δημιουργίας Υπηρεσιών Διαδικτύου (Web Services), συμμορφούμενες με τα αντίστοιχα διεθνή πρότυπα.  
  • Πολυκαναλική διάθεση των προσφερόμενων υπηρεσιών, όπου αυτό είναι δυνατόν, με έμφαση στη διάθεση των υπηρεσιών μέσω κινητού τηλεφώνου ή άλλων έξυπνων συσκευών.  
  • Ανάπτυξη λογισμικού με χρήση ανοικτών προτύπων.
  • Τα υλικά και τα συστήματα που θα χρησιμοποιηθούν για τις παρεμβάσεις και θα εγκατασταθούν στα οχήματα θα πρέπει να φέρουν πιστοποίηση για λειτουργία εντός των οχημάτων (Ε-Mark) και οι συσκευές που θα εγκατασταθούν εκτός οχημάτων να φέρουν πιστοποίηση CE.  
  • Το λογισμικό θα πρέπει να είναι προσβάσιμο μέσω web browser. 
  • Η διαθεσιμότητα του συστήματος θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη από 99,9%.  
  • Η επεξεργασία των δεδομένων και ιδιαίτερα των προσωπικών να γίνεται σε κεντρικό επίπεδο, χωρίς να αποθηκεύεται οποιαδήποτε μορφή πληροφορίας τοπικά στους υπολογιστές των χρηστών. 
  • Να χρησιμοποιεί σύγχρονες μεθόδους κρυπτογράφησης των δεδομένων που ανταλλάσσονται με τον εξοπλισμό των οχημάτων ή τις λοιπές συσκευές του πεδίου. 
  • Όλες οι συσκευές που θα εγκατασταθούν να διαθέτουν βεβαίωση από τον κατασκευαστή τους ότι θα παρέχονται ανταλλακτικά για αυτές για τα επόμενα 10 έτη από την παράδοσή τους. 
  • Όλες οι διεπαφές χρήστη (user interface) που έχουν πρόσβαση οι τελικοί επιβάτες θα πρέπει να υποστηρίζουν κατ’ ελάχιστον πέντε (5) γλώσσες συμπεριλαμβανομένης της Ελληνικής.
  • Όλες οι διεπαφές χρήστη (user interface) που έχουν πρόσβαση οι τελικοί επιβάτες θα πρέπει να συμμορφώνονται με το πρότυπο προσβασιμότητας ΑμεΑ WCAG-W3C. 
  • Όλος ο εξοπλισμός που θα χειρίζονται οι τελικοί επιβάτες πρέπει να συμμορφώνεται με το σχετικό πρότυπο για τα ύψη εγκατάστασης και τις διαστάσεις για χρήση οθονών και άλλων λειτουργιών από ΑμεΑ (EN 301 549 V1.1.2 (2015-04), «Accessibility requirements suitable for public procurement of ICT products and services in Europe»), κατά τα όσα ορίζει ο Ν. 4591 και η σχετική εγκύκλιος. 

Ειδικά για το Σύστημα Αυτόματης Έκδοσης Εισιτηρίων & Διαχείρισης Έξυπνου Εισιτηρίων και καρτών  τέθηκαν επιπλέον όροι:

  • Οι αναγνώστες έξυπνων καρτών όλων των συσκευών να ικανοποιούν τα πρότυπα ISO/IEC 14443 Type A and B, να παρέχεται υποστήριξη για MIFARE και να είναι πιστοποιημένοι κατά EMV L1/L2 για μελλοντική χρήση τραπεζικών καρτών. 
  • Το σύστημα κλειδιών θα πρέπει να εγγυάται πλήρως την ασφάλεια του συστήματος.  Στις συσκευές έκδοσης και επικύρωσης εισιτηρίων να εγκατασταθούν SAMs NXP AV2 ή αντίστοιχα, στις οποίες θα αποθηκεύονται τα κλειδιά ασφαλείας της διαχείρισης των καρτών
  • Οι συσκευές επικύρωσης και έκδοσης έξυπνου εισιτηρίου να διαθέτουν τουλάχιστον υποδοχές για 4 SAMs, έτσι ώστε να είναι εφικτή η χρήση των 3 SAMs μελλοντικά από το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής ή άλλους κυβερνητικούς φορείς για να μπορούν να διασυνδεθούν τα συστήματα αυτά και με άλλες υπηρεσίες.
  • Οι συσκευές επικύρωσης εισιτηρίων να διαθέτουν αναγνώστη QR code για την υποστήριξη εισιτηρίων από κινητό τηλέφωνο ή διαδίκτυο και την υποστήριξη των υφιστάμενων ακαδημαϊκών ταυτοτήτων του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. 
  • Η εφαρμογή επιβατών να είναι προσβάσιμη από οποιονδήποτε υπολογιστή ή φορητή συσκευή (smartphone/tablet) και από οποιοδήποτε λειτουργικό σύστημα, χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς. 

Αλλά και στο Σύστημα διαχείρισης στόλου και Δυναμικής Πληροφόρησης Κοινού  υπήρχαν ξεχωριστές απαιτήσεις:

  • Η εφαρμογή ενημέρωσης επιβατών να είναι προσβάσιμη από οποιονδήποτε υπολογιστή ή φορητή συσκευή (smartphone/tablet) και από οποιοδήποτε λειτουργικό σύστημα, χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς. 
  • Να είναι ανοικτής αρχιτεκτονικής και να υποστηρίζει την ανταλλαγή δεδομένων με τρίτα συστήματα σε πραγματικό χρόνο, με βάση τα πρότυπα SIRI και GTFS.  
  • Να παρέχει τη δυνατότητα αξιολόγησης της ποιότητας του μεταφορικού έργου, βάσει συγκεκριμένων δεικτών επίδοσης και απόδοσης.
Λεωφορεία των ΚΤΕΛ Αττικής
Πηγή Εικόνας: ΚΤΕΛ Αττικής

Γιατί τα Υπουργεία έφτιαξαν τη δράση ειδικά για τα ΚΤΕΛ

Ο ψηφιακός χάρτης της Ευρώπης, παρά την πρόοδο που σημειώνουν επιμέρους τα κράτη – μέλη, παραμένει εξαιρετικά ανομοιογενής. Οι επιδόσεις μιας σειράς χωρών σε θέματα συνδεσιμότητας, ψηφιακών δεξιοτήτων, ηλεκτρονικού εμπορίου, e-government είναι εξαιρετικά υψηλές, ενώ χαμηλές παραμένουν εκείνες ενός σημαντικού αριθμού άλλων χωρών της ΕΕ. Την εικόνα αυτή αποτυπώνει η πρόσφατη έκθεση αξιολόγησης των ψηφιακών επιδόσεων των χωρών μελών της ΕΕ (European Digital Progress Report / EDPR). Η Κοινοτική αξιολόγηση αποδίδει στον ευρωπαϊκό Βορρά και τις Σκανδιναβικές χώρες ειδικότερα, το ρόλο του ψηφιακού πρωταθλητή της Ευρώπης, ενώ στην άλλη άκρη της κατάταξης κινούνται κράτη του Νότου, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Να σημειωθεί ότι το European Digital Progress Report εξετάζει πέντε διαφορετικούς παράγοντες, προκειμένου να αξιολογήσει τις ψηφιακές επιδόσεις των ευρωπαϊκών χωρών: 

  • Συνδεσιμότητα, 
  • Digital Skills, 
  • Χρήση του Διαδικτύου, 
  • Ενσωμάτωση της Ψηφιακής Τεχνολογίας από τις Επιχειρήσεις, 
  • Ψηφιακές Δημόσιες Υπηρεσίες 

Η έκθεση του στηρίζεται, μεταξύ άλλων, στα στοιχεία του Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (Digital Economy and Society Index – DESI για το 2016). Σύμφωνα με το DESI, η Ελλάδα παραμένει και το 2016 – όπως και στην αξιολόγηση του 2015 – στην 26η θέση μεταξύ των 28 χωρών μελών με συνολική βαθμολογία 0,37. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Ανάπτυξης, αναγνωρίζοντας την ανάγκη για την ενίσχυση του βαθμού ενσωμάτωσης της ψηφιακής τεχνολογίας στις συγκοινωνίες της χώρας μας, ανέλαβε την πρωτοβουλία για τον σχεδιασμό της δράσης κρατικής ενίσχυσης επιχειρήσεων για την «Ενίσχυση ΚΤΕΛ», που θα υλοποιηθεί και στις δεκατρείς (13) Διοικητικές Περιφέρειες της Χώρας. 

Μέσω αυτής, τα αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ θα προμηθευτούν ολοκληρωμένα συστήματα τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου για την συνολική και ενοποιημένη διαχείριση του συνόλου των λειτουργιών τηλεματικής διαχείρισης οχημάτων, έκδοσης ηλεκτρονικών εισιτηρίων και για την πολυκαναλική πληροφόρηση των επιβατών σε πραγματικό χρόνο, κατά τα πρότυπα καλών πρακτικών σε αντίστοιχους φορείς του Ευρωπαϊκού χώρου. Η προτεινόμενη Δράση είναι πολύ σημαντική για το σύνολο του επιβατικού κοινού των ΚΤΕΛ, διότι το προτεινόμενο σύστημα θα βελτιώσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ο ρόλος τους για την οικονομική ανάπτυξη, για την ευημερία και τις θέσεις εργασίας είναι καταλυτικός. Η αναβάθμιση υπηρεσιών, η βαρύτητα στην ποιότητα και στην περαιτέρω βελτίωση των υπηρεσιών οδικών μεταφορών μέσω της υπεραστικής συγκοινωνίας είναι από τα βασικά στοιχεία ενός μοντέλου ανάπτυξης των επόμενων ετών που επιδιώκουν αρχές και φορείς της χώρας. Στα πλαίσια υλοποίησης του συστήματος προτείνεται η προμήθεια και εγκατάσταση μιας ολοκληρωμένης πλατφόρμας συστημάτων διαχείρισης τηλεματικού εξοπλισμού, έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίων και υπηρεσιών πληροφόρησης επιβατικού κοινού για τις μετακινήσεις σε ενιαίο κέντρο ελέγχου για κάθε ΚΤΕΛ, το οποίο θα αποτελείται από εξοπλισμό και εφαρμογές. Το κέντρο ελέγχου θα βρίσκεται στο «σύννεφο» (cloud) έτσι ώστε να μην είναι απαραίτητη η προμήθεια υπολογιστικού και δικτυακού εξοπλισμού καθώς και η διαχείριση-συντήρηση αυτού. 

Λεωφορεία των ΚΤΕΛ Αττικής
Πηγή Εικόνας: ΚΤΕΛ ΑΤΤΙΚΗΣ