Η Ολομέλεια της Βουλής
Η Ολομέλεια της Βουλής
Η Ολομέλεια της Βουλής
Η Ολομέλεια της Βουλής
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πέμπτη… ταχύτητα, φαίνεται πως έχει βάλει η κυβέρνηση τρέχοντας προς την ηλεκτροκίνηση αφού όπως έχει διαμηνύσει επιδιώκει 1 στα 3 οχήματα να είναι ηλεκτροκίνητο μέχρι το 2030. 

Η πρώτη σημαντική παρέμβαση του νομοσχεδίου που τέθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση και θα διαρκέσει έως την 1η Ιουλίου, αφορά συγκεκριμένα στην παροχή φορολογικών κινήτρων  με στόχο την ελάφρυνση του κόστους χρήσης ενός ηλεκτρικού οχήματος αλλά και την ανάπτυξη σημείων φόρτισης.    

Ειδικότερα, τα κίνητρα που παρέχονται  περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων έκπτωση δαπάνης για την αγορά και την μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού ή και plug-in υβριδικού  οχήματος με την προσαύξηση να ανέρχεται στο 50% και 35% αντίστοιχα (75% ή 35% για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε νησιωτικές περιοχές), αυξημένους συντελεστές απόσβεσης παγίων, κάλυψη του κόστους φόρτισης και της παροχής οχήματος σε εργαζόμενους χωρίς αυτά να τους επιβαρύνουν ως φορολογητέο εισόδημα αλλά και εξαίρεση της αγοράς οχήματος μηδενικών ρύπων από την ετήσια αντικειμενική δαπάνη και δαπάνη απόκτησης περιουσιακών στοιχείων από φυσικά πρόσωπα.

Ταυτόχρονα, ενθαρρύνεται μέσω φορολογικών κινήτρων και η ανάπτυξη υποδομών φόρτισης καθώς προβλέπεται αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και  έκπτωση δαπάνης για την αγορά και εγκατάσταση δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης με την προσαύξηση να φτάνει το 50% και το 70% σε νησιωτικές περιοχές, ενώ στην περίπτωση αποκλειστικής χρήσης αυτών από τους εργαζόμενους η προσαύξηση θα ανέρχεται στο 30%.

Τι θα κερδίσουν όμως οι πολίτες; Η δέσμη των μέτρων ενίσχυσης της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων έχει σε πρώτη φάση προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ, ποσό με το οποίο θα επιδοτηθεί η αγορά 1.700 Ι.Χ., 3.000 δικύκλων (εκ των οποίων 1.500 ποδήλατα), 1.000 ταξί, 6.000 εταιρικών οχημάτων και η εγκατάσταση 1.000 οικιακών σημείων φόρτισης. 

Αναλυτικότερα τι προβλέπεται:

  • Για αγορά ηλεκτρικού Ι.Χ. η επιδότηση καλύπτει το 15% επί της λιανικής τιμής πώλησης προ φόρων και έως 5.500 ευρώ.
  • Χωριστή ενίσχυση 500 ευρώ για την εγκατάσταση «έξυπνου» οικιακού σημείου επαναφόρτισης.
  • Περαιτέρω ενίσχυση 1.000 ευρώ για την απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου.
  • Για την αγορά ηλεκτρικού scooter (δικύκλου ή τρίκυκλου): επιδότηση στο 20% επί της αξίας αγοράς και έως 800 ευρώ. Περαιτέρω επιδότηση για την προαιρετική αντικατάσταση παλαιού δικύκλου (εξαιρουμένων των ποδηλάτων) τα 400 ευρώ
  • Για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου, η επιδότηση θα φτάνει το 40% της αξίας του και έως 800 ευρώ

Γιατί όμως συμφέρει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, παρά το γεγονός ότι το κόστος του είναι υψηλό; Το συνολικό πακέτο κινήτρων μειώνει την τιμή απόκτησης ηλεκτρικού οχήματος κατά περίπου 25%, ενώ σημαντικά μειωμένο είναι και το κόστος χρήσης των ηλεκτρικών οχημάτων συγκριτικά με τα συμβατικά. Έτσι, το κόστος καυσίμου για 10.000 χιλιόμετρα που είναι κατά μέσο όρο 1.200 ευρώ για βενζινοκίνητα, πέφτει στα 420 ευρώ για τα ηλεκτρικά (ή 220 ευρώ αν η φόρτιση γίνεται με νυχτερινό τιμολόγιο). 

Αντίστοιχα με 50 ευρώ ο κάτοχος συμβατικού αυτοκινήτου μπορεί να διανύσει 420 χιλιόμετρα, ενώ για το ηλεκτρικό η απόσταση ανεβαίνει στα 1.190 χλμ. (2.270 χλμ. με νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος). Επιπλέον το ηλεκτρικό όχημα απαλλάσσεται από τέλη κυκλοφορίας, θα σταθμεύει δωρεάν στους δημόσιους χώρους, θα εισέρχεται χωρίς περιορισμούς στο δακτύλιο και θα έχει χαμηλότερο κόστος σέρβις (ενδεικτικά, 100 ευρώ έναντι 350 ευρώ για τα συμβατικά).