Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Βήματα προόδου φαίνεται να σημειώνονται αναφορικά με τη διασύνδεση μέσω αγωγών φυσικού αερίου της Ελλάδας με τη Βουλγαρία και τη Βόρεια Μακεδονία. Η ενεργειακή διπλωματία που ασκείται από ελληνικής πλευράς αποσκοπεί στην ανάδειξη της Ελλάδας ως κόμβο ενεργειακής ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και, φυσικά, στην ενεργειακή διαφοροποίηση των γειτονικών κρατών που εξαρτώνται κατ’ αποκλειστικότητα από την προμήθεια ρωσικού φυσικού αερίου από τη Gazprom.

Σε ό, τι αφορά την ενεργειακή διασύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία, το ΥΠΕΝ ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους και τους περιορισμούς για τον αγωγό αερίου υψηλής πίεσης μεταξύ Νέας Μεσημβρίας (Θεσσαλονίκη) και Ειδομένης. Αυτό αποτελεί πρακτικά απαραίτητη συνθήκη προκειμένου να ξεκινήσει η κατασκευή του. Το έργο έχει ενταχθεί στο 10ετές στρατηγικό σχέδιο δράσης του ΔΕΣΦΑ ενώ πρόσφατα ο υπουργός Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, αναφέρθηκε σ’ αυτό μιλώντας για τους στόχους του υπουργείου Ενέργειας αναφορικά με τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη.

Ο αγωγός συνολικού μήκους 57,3 χιλιόμετρα έχει ως αφετηρία το Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης στη Νέα Μεσημβρία και κατάληξη τα σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία. Η ετήσια ποσότητα μεταφοράς αερίου θα ξεπερνά τα 1.000.000 Nm3. Η βάση για την υλοποίηση του αγωγού είναι το Μνημόνιο Κατανόησης (Memorandum of Understanding – MoU) που υπεγράφη, το 2016, ανάμεσα σε ΔΕΣΦΑ και MER Skopje (κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας). Το αντίστοιχο τμήμα του αγωγού στη γειτονική χώρα θα συνεχίζει έως το Νεγκότινο με συνολική έκταση περί τα 80 χιλιόμετρα και κόστος 50 εκατ. ευρώ. Η ολοκλήρωσή του αναμένεται το 2023.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, η πλευρά της Βόρειας Μακεδονίας αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην ενεργειακή διασύνδεση με την Ελλάδα τόσο στο πλαίσιο της ένταξής της στους ευρωατλαντικούς θεσμούς όσο και χάρη στην προσπάθεια να αποκτήσει φυσικό αέριο ολόκληρη η χώρα.

Στο έτερο βαλκανικό μέτωπο που αφορά την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), τα έργα προχωρούν με μεγάλη ταχύτητα καθώς η Σωληνουργία Κορίνθου έχει ολοκληρώσει την παραγωγή σωλήνων. Οι σωλήνες 47 χιλιομέτρων θα τοποθετηθούν στο αμέσως επόμενο διάστημα ενώ, όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της εταιρείας, έχουν διάμετρο 32 ίντσες και εξωτερική επίστρωση πολυαιθυλενίου τριών στρωμάτων. Η παράδοση των σωλήνων για τον IGB θα γίνει σε πέντε παρτίδες συνολικά ενώ για την κατασκευή του θα αξιοποιηθούν σωλήνες με μήκος 12 ή 18 μέτρα και πάχος από 11 έως 20mm.

Ο αγωγός παίρνει ώθηση, όπως έχει γράψει το economix.gr, από τη στάση της πολιτικής ηγεσίας της γειτονικής χώρας, με την αρμόδια υπουργό Ενέργειας Τεμενούζκα Πέτκοβα να ζητάει από την κατασκευαστική διαδικασία έως τον Οκτώβριο. Έτερος παράγοντας που συμβάλλει στην ομαλή πορεία της κατασκευής του είναι η κινητικότητα γύρω από τον σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG στην Αλεξανδρούπολη. Το ενισχυμένο επενδυτικό ενδιαφέρον (β’ φάση του market test) αυξάνει και τις προθέσεις της βουλγαρικής πλευράς για προμήθεια φυσικού αερίου από την Ελλάδα.