Πηγή Εικόνας: Photo by Max Andrey from Pexels

Χάρτη επικινδυνότητας και επενδυτικά σχέδια για ασφαλέστερους δρόμους, είναι μερικά από όσα θα φέρει το μνημόνιο συνεργασίας με σκοπό την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα που υπεγράφη μεταξύ του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη, του διευθυντή του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης/ Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ) Ευάγγελο Μπεκιάρη και του προέδρου της «Ελληνικές Υποδομές και Οδοί με Διόδια» (HELLASTRON) Σταύρου Σταυρή.

Σύμφωνα με το ΥΠΟΜΕ, σκοπός της συνεργασίας είναι η συλλογή και ανταλλαγή δεδομένων για την οδική ασφάλεια, με βάση τις απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2008/96 / EC για τη διαχείριση της ασφάλειας των οδικών υποδομών και τη μείωση των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα.

Ενδεικτικά, θα αναπτυχθούν δραστηριότητες που αφορούν:

–        Ορισμό και ανάλυση ενός πρωτογενούς οδικού δικτύου στην Ελλάδα, όπου συγκεντρώνεται το 50% ή περισσότερο των θανατηφόρων ατυχημάτων.

–        Αξιολόγηση ολόκληρου του δικτύου με χαρτογράφηση του ποσοστιαίου κινδύνου ατυχημάτων και πρωτόκολλο αξιολόγησης (βάσει αστέρων) έως το τέλος του 2024. Ένας χάρτης επικινδυνότητας θα δημιουργείται ετησίως για  την Ελλάδα.

–        Δημιουργία Επενδυτικών Σχεδίων για Ασφαλέστερους Δρόμους.  

Ειδικότερα, το υπουργείο και η HELLASTRON παρέχουν στο ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ την απαραίτητη επιπλέον πληροφορία για την ανάλυση: ετήσιες μέσες ημερήσιες ροές κυκλοφορίας (AADT), καθορισμό οδικών τμημάτων, δεδομένα για τύπους ατυχημάτων, ταχύτητες λειτουργίας.

Το ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ, ως επικεφαλής του Εθνικού Προγράμματος EuroRAP αναλαμβάνει τη δημιουργία των τελικών εκθέσεων, συμπεριλαμβανομένων των αποτελεσμάτων και των συστάσεων για κάθε Περιφέρεια.

Σημειώνεται ότι ο ρόλος του υπουργείου είναι συμβουλευτικός και αφορά στην παροχή δεδομένων για το Εθνικό Οδικό Δίκτυο, χωρίς να συνεπάγεται καμία οικονομική υποχρέωση. Η συμφωνία ισχύει για τρία έτη.   

«Ο στόχος για μείωση των θανάτων από τροχαία κατά το ήμισυ έως το 2030 είναι μια εθνική προτεραιότητα. Η συνεργασία με το ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ και την HELLASTRON θα προσφέρει τα αναγκαία στοιχεία για την επικινδυνότητα των δρόμων, προκειμένου να σχεδιάζουμε εύστοχες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Με τον χάρτη επικινδυνότητας του οδικού δικτύου, θα ξέρουμε ποια προβλήματα υπάρχουν σε κάθε δρόμο και ποιες βελτιώσεις πρέπει να γίνουν» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κεφαλογιάννης.

Πάντως, τα στοιχεία για την οδική ασφάλεια παραμένουν ανησυχητικά, ενώ όπως προκύπτει, μεγάλη μερίδα οδηγών – δεν σέβεται τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Μάλιστα, μπορεί το 2018 να καταγράφηκε μείωση 1% των τροχαίων ατυχημάτων σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ωστόσο 700 άνθρωποι άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο. Παραβίαση του STOP, είσοδος στο αντίθετο ρεύμα και ελιγμοί, ήταν οι κορυφαίες αιτίες για τρακαρίσματα. Η κυβέρνηση με αυτά τα δεδομένα, επιδιώκει να αλλάξει την οδηγική συμπεριφορά, ενώ αναμένεται ο ΚΟΚ να αυστηροποιηθεί περαιτέρω.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, σε ολόκληρη τη χώρα καταγράφηκαν συνολικά 10.737 οδικά τροχαία ατυχήματα, σε σύγκριση με το 2017 που είχαν συμβεί 10.848.

Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, από το βήμα της Βουλής έκανε γνωστό ότι πρόκειται να έρθει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης του ΥΠΟΜΕ, για την οδική ασφάλεια, και τον ΚΟΚ, για το οποίο έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας του.

Ο υπουργός, ανέφερε παράλληλα πως η αυστηρή εφαρμογή του ΚΟΚ αποτελεί δέσμευση του Πρωθυπουργού γιατί «είναι αδιανόητο να θρηνούμε τόσους ανθρώπους στην άσφαλτο». Ταυτόχρονα, υπογράμμισε, πως απαιτείται αλλαγή της κυκλοφοριακής συνείδησης των Ελλήνων πολιτών κάτι το οποίο όπως είπε δεν είναι εύκολο και θα πρέπει να συνοδεύεται από ένα αυστηρό και διαρκές πλαίσιο επιτήρησης της εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου.