Μετρό - Γραμμή 4: Πού θα μπούν οι Μετροπόντικες - τί θα γίνει με τη χρηματοδότηση;
Μετρό - Γραμμή 4: Πού θα μπούν οι Μετροπόντικες - τί θα γίνει με τη χρηματοδότηση;
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΛΕΣΙΔΗΣ

Σε δύο σημεία, στη συμβολή των λεωφόρων Μεσογείων και Κατεχάκη, και στη συμβολή της λεωφόρου Βεϊκου με την οδό Τράλλεων στο Γαλάτσι, θα ξεκινήσει η εκσκαφή των σηράγγων για τη νέα γραμμή 4 του μετρό. 

Σύμφωνα με πληροφορίες του economix.gr, το πρώτο μηχάνημα διάνοιξης σηράγγων θα ξεκινήσει τη λειτουργία του σε χώρο στάθμευσης οχημάτων επί των λεωφόρων Μεσογείων και Κατεχάκη, ενώ ταυτόχρονα αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα εκσκαφής με δεύτερο μετροπόντικα και στο Γαλάτσι, στο σημείο όπου πρόκειται να κατασκευαστεί ο σταθμός Άλσος Βεϊκου.   

Όπως αναφέρουν πηγές της Αττικό Μετρό η επιλογή των δύο σημείων έγινε προκειμένου να μην προκληθούν μεγάλα προβλήματα στην κυκλοφορία με κλείσιμο δρόμων και ως εκ τούτου να μην χρειαστούν εκτεταμένες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις. 

Στην περίπτωση του Γαλατσίου, αναμένεται να κλείσει τμήμα της λεωφόρου Βεϊκου, ενδεχομένως να καταληφθεί και το πεζοδρόμιο, ωστόσο οι μελέτες δεν προβλέπουν τη διακοπή κυκλοφορίας των οχημάτων. 

Η όχληση για τους οδηγούς κατά τη διάρκεια της κατασκευής της νέας γραμμής δεν θα είναι μηδαμινή, δεδομένου πως ορισμένοι δρόμοι περιμετρικά των πλατειών Κολωνακίου και Εξαρχείων αναμένεται να κλείσουν. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, ένα από τα σενάρια που εξετάζονται για την πλατεία Εξαρχείων είναι να πεζοδρομηθεί το τμήμα της οδού Σπυρίδωνος Τρικούπη το οποίο βρίσκεται κοντά στην πλατεία, ενώ δεν αποκλείεται να γίνει το ίδιο με την προέκταση της οδού Αραχόβης προς την οδό Στουρνάρη. 

Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να διευρυνθεί η έκταση της πλατείας Εξαρχείων μετά την ολοκλήρωση των έργων. Οριστικές αποφάσεις για τις παρεμβάσεις που θα δρομολογηθούν στο πλαίσιο κατασκευής του έργου, αναμένεται να ληφθούν κατόπιν συζητήσεων της Αττικό Μετρό με το δήμο Αθηναίων. 

Οι προκλήσεις από κατασκευαστικής απόψεως τόσο για την πλατεία Εξαρχείων όσο και για την πλατεία Φιλικής Εταιρείας στο Κολωνάκι είναι παρόμοιες και αφορούν πρωτίστως στην έλλειψη χώρου που θα απαιτηθεί για την ανάπτυξη μεγάλων εργοταξίων. 

Και στις δύο περιοχές αναμένεται να γίνουν κυκλοφοριακές παρεμβάσεις καθώς εκτός από την πιθανή διακοπή κυκλοφορίας σε ορισμένους δρόμους, σε άλλες οδούς θα μειωθεί το εύρος του οδοστρώματος κατά τη διάρκεια των έργων. 

Στελέχη της Αττικό Μετρό εκφράζουν την ανησυχία τους για τα όσα προβλέπουν οι μελέτες σε ό,τι αφορά την επιλογή των σημείων που θα κατασκευαστούν οι νέοι σταθμοί. 

Όπως τονίζουν μηχανικοί με μεγάλη εμπειρία σε έργα μετρό, θα ήταν προτιμότερο ο σταθμός των Εξαρχείων να κατασκευαστεί κοντά στο αρχαιολογικό μουσείο της Αθήνας, δεδομένου ότι στο σημείο υπάρχει περισσότερος χώρος για το στήσιμο εργοταξίου συγκριτικά με την πλατεία Εξαρχείων, η οποία θα πρέπει να σκαφτεί ολόκληρη.  

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η κατασκευή σταθμού μετρό στο μουσείο θα έδινε ώθηση και στον τουρισμό της Αθήνας, δεδομένου ότι το πλήθος των σημαντικών ευρημάτων που φιλοξενείται εκεί αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα της πόλης. 

Ιδιαίτερα σημαντική για την εξέλιξη των μελλοντικών φάσεων της γραμμής 4 θα είναι και η κατασκευή του σταθμού στην οδό Ακαδημίας. Ο σταθμός θα κατασκευαστεί στην παλιά αφετηρία των λεωφορείων και θα συνδέεται με σήραγγα με τον σταθμό Πανεπιστήμιο της γραμμής 2. 

Στελέχη της Αττικό Μετρό αναφέρουν ότι είναι πολύ πιθανό το σενάριο να ξεκινήσουν από εκεί τα έργα για την υλοποίηση της τρίτης φάσης της νέας γραμμής, με την οποία το μετρό θα επεκταθεί νοτιοανατολικά, προς το Παγκράτι, το Βύρωνα και την Ηλιούπολη. 

Προβληματισμός για την χρηματοδότηση 

Εκτός από το ζήτημα της χωροθέτησης σταθμών, προβληματισμός επικρατεί σε ορισμένους κύκλους και σε ό,τι αφορά την χρηματοδότηση της πρώτης φάσης της νέας γραμμής. 

Με εκτιμώμενο προϋπολογισμό ύψους 1,8 δισ. ευρώ, η γραμμή 4 του μετρό θα αποτελέσει το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της επόμενης δεκαετίας. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της Αττικό Μετρό, τα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν σε διάστημα οκτώ ετών. 

Ωστόσο, πηγές με γνώση της ιδιαιτερότητας των έργων μετρό τονίζουν ότι κανένα έργο δεν ολοκληρώθηκε σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η επέκταση προς τον Πειραιά. Τα έργα για την κατασκευή έξι σταθμών ξεκίνησαν το 2012 και αναμένεται να ολοκληρωθούν στο τέλος του 2022. Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε την ολοκλήρωση της επέκτασης το 2017. 

Οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι για την κατασκευή των 15 σταθμών της πρώτης φάσης της γραμμής 4 θα χρειαστούν τουλάχιστον 10 χρόνια και περίπου 2,5 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ πιθανό να μην έχουν ολοκληρωθεί τα έργα έως το 2030, όταν θα εκπνεύσει η επόμενη προγραμματική περίοδος (2021-2027), συμπεριλαμβανομένης της τριετούς παράτασης που προβλέπεται για την ολοκλήρωση επενδύσεων που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια. 

Η πρώτη φάση της γραμμής 4 είναι ενταγμένη στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο (2014-2020) και αναμένεται να δεσμευθούν κονδύλια και από την επόμενη. Ωστόσο, εάν τα έργα δεν ολοκληρωθούν έως το 2030 τότε το Δημόσιο θα βρεθεί αντιμέτωπο με το ενδεχόμενο να πρέπει να συνεχίσει την επένδυση με εθνικούς πόρους.