Πηγή Εικόνας: Energean

Μία ακόμη σελίδα στη δικαστική αντιπαράθεση ανάμεσα στην ουκρανική εταιρεία Naftogaz και τον ρωσικό προμηθευτή φυσικού αερίου Gazprom γράφτηκε στα δικαστήρια. Το σουηδικό δικατήριο απέρριψε την έφεση της ρωσικής εταιρείας για υπόθεση από τον Δεκέμβριο του 2017 που αφορούσε την τιμή του ρωσικού αερίου για τους εγχώριους καταναλωτές.

Η ρωσική εταιρεία θα κληθεί να καταβάλει το ποσό των 2,56 δισ. δολαρίων σε μία απόφαση που είναι δεσμευτική και δεν υπάρχει ενδεχόμενο αλλαγής της, όπως διευκρινίστηκε. Σύμφωνα με το Reuters, η απόφαση προέβλεπε μείωση στην τιμή του αερίου και ακύρωση του όρου take – or – pay. Το πιο σημαντικό εν προκειμένω είναι ότι, ενόψει και της συζήτησης ανάμεσα στις δύο πλευρές για την ανανέωση της συμφωνίας στην προμήθεια φυσικού αερίου που λήγει στα τέλη του έτους, η Naftogaz ζήτησε να πληρώσει η ρωσική εταιρεία το ποσό προτού επιτευχθεί οποιαδήποτε συμφωνία.

Το ενδιαφέρον στη σχέση ανάμεσα στις δύο πλευρές και πως αυτή έχει δομηθεί, ύστερα και από τις πολιτικές εξελίξεις με την εισβολή της Ρωσίας στην Κριμαία, είναι ότι, το 2013, η Ουκρανία λάμβανε πάνω από 90% του φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Σήμερα, η χώρα εισάγει αέριο από 65 εταιρείες και 18 ευρωπαϊκούς παρόχους. Μάλιστα, όπως σημείωσε ο CEO της Naftogaz, Andriy Kobolyev, «όχι πολύ καιρό πριν, το Αμερικάνικο φυσικό αέριο παρεσχέθη στην Ουκρανία για πρώτη φορά».

Οι Ουκρανοί πάντως επενδύουν στις ΗΠΑ και σε ό, τι αφορά την επιβολή κυρώσεων για την προώθηση του Nord Stream II. Μάλιστα, μέσα στην εβδομάδα, η υφυπουργός Εξωτερικών της Ουκρανίας, Olena Zerkal, επισήμανε ότι οι αμερικανικές κυρώσεις θα μπορούσαν να βοηθήσουν ώστε να αποτραπεί η εκκίνηση του Nord Stream II, ειδικά ενόψει της ανάγκης να καταλήξουμε σε ένα νέο συμβόλαιο για την προμήθεια φυσικού αερίου στην Ευρώπη».

Σημειώνεται πάντως ότι η πίεση για τη Gazprom στη γηραιά ήπειρο αυξάνεται και στη βαλτική. Σύμφωνα με το διεθνές πρακτορείο ειδήσεων Reuters, ο πρώτος διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου της Ευρώπης (Balticconnector) για μία δεκαετία, που θα συνδέει από τον Ιανουάριο τη Φιλανδία με την Εσθονία, θα αποδυναμώσει τη θέση της Gazprom στη Βαλτική θάλασσα ενισχύοντας τον ανταγωνισμό.