Περιοχή Ριζούπολης - Περισσού, Αθήνα - Νέα Ιωνία
Περιοχή Ριζούπολης - Περισσού, Αθήνα - Νέα Ιωνία
Πηγή Εικόνας: googlemaps

Ήταν 29 Ιουλίου του 2018 όταν δεκάδες οχήματα βούλιαξαν στον Περισσό, κοντά στον σταθμό του ΗΣΑΠ. Κατά την διάρκεια της μεγάλης νεροποντής, η στάθμη του νερού ξεπέρασε το 1,5 μέτρο και πλημμύρισε ισόγεια και υπόγεια των παρακείμενων πολυκατοικιών.

Ένα χρόνο (και κάτι…) μετά, το υπουργείο Υποδομών έλαβε τα πρακτικά της Κεντρικής Συντονιστικής Επιτροπής για την δυνατότητα ανάθεσης εκπόνησης μελετών και την κατασκευή έργων αντιπλημμυρικής προστασίας. Μάλιστα, με αίτημα του ο Δήμος Αθηναίων ζητά την εκπόνηση της μελέτης με τίτλο: «Μελέτη για την αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων στη Λεωφόρο Ηρακλείου μεταξύ των οδών Ερμωνάσσης & Αγίας Αναστασίας στην περιοχή Ριζούπολης Δ. Αθηναίων», η οποία έχει δρομολογηθεί να ξεκινήσει εντός του έτους από τον Δήμο σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής.

Αντικείμενο της μελέτης αποτελεί η κατασκευή υπόγειου αγωγού για την αποχέτευση ομβρίων, από την Λεωφόρο Ηρακλείου, στη περιοχή Ριζούπολης Δήμου Αθηναίων (περίπου στη διασταύρωση με την οδό Ίστρου), έως το ρέμα Ποδονίφτη.

Σύμφωνα με τον Δήμο Αθηναίων, η ανάγκη της κατασκευής του αγωγού διαπιστώθηκε όταν μετά από έντονες βροχοπτώσεις στις 17/11/2017, στις 07/05/2018 και στις 29/07/2018, «παρουσιάστηκαν έντονα πλημμυρικά φαινόμενα, τόσο στο οδόστρωμα όσο και στις παρόδιες ιδιοκτησίες, μεγάλης επικινδυνότητας για την περιουσία και τη ζωή των ανθρώπων που διαμένουν ή διέρχονται από τη Λεωφόρο Ηρακλείου, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Ερμωνάσσης και Αγίας Αναστασίας».

Ειδικότερα, σε απόσταση περίπου 250 μέτρα νότια του σταθμού Περισσός του ΗΣΑΠ, δημιουργείται χαμηλό σημείο, με αποτέλεσμα την εμφάνιση πλημμυρικών φαινομένων λόγω της συγκέντρωσης μεγάλου όγκου ομβρίων που απορρέουν από την ανάντη λεκάνη. Όπως διαπιστώθηκε από τα στοιχεία που συλλέχθηκαν, η κατασκευή του τοιχίου περίφραξης κατά μήκος των γραμμών του τρένου, επιδείνωσε τα πλημμυρικά φαινόμενα, καθώς «με την κατασκευή τους παρεμποδίζεται η φυσική απορροή των ομβρίων υδάτων εγκάρσια των γραμμών του ΗΣΑΠ, προς το υφιστάμενο φρεάτιο της Λεωφόρου Ηρακλείου (πλησίον στη συμβολή της με την οδό Ακρωτηρίου)».

Αποτέλεσμα αυτού, το μικρό υφιστάμενο τεχνικό έργο κάτω από τις γραμμές του ΗΣΑΠ να μην επαρκεί και να πλημμυρίζει η περιοχή ακόμα και σε συνήθεις βροχοπτώσεις.

Ο Δήμος Αθηναίων προτείνει την κατασκευή ενός υπόγειου αγωγού, ο οποίος θα ξεκινά από το χαμηλό σημείο της Λεωφόρου Ηρακλείου ανάντη της γραμμής ΗΣΑΠ όπου εμφανίζονται τα πλημμυρικά φαινόμενα, θα διέρχεται κάθετα της Λεωφόρου Ηρακλείου κάτω από τις γραμμές, θα συνεχίζει σε μια απόσταση περίπου 180 μέτρα δυτικά, κατά μήκος της οδού Ακρωτηρίου, μέχρι την οδό Ανθέων, την οποία θα ακολουθεί βόρεια για περίπου 130 μέτρα και θα στρέφεται δυτικά προς το ρέμα Ποδονίφτη, στο οποίο θα εκβάλλει μετά από περίπου 70 μέτρα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα ο αγωγός που υπάρχει, ακολουθεί την ίδια περίπου διαδρομή και εκβάλλει στον Ποδονίφτη. Από την μελέτη θα διερευνηθεί η αναγκαιότητα αντικατάστασής του (με άλλον ίδιας ή μεγαλύτερης διατομής) ή μετατόπισης του.

Ωστόσο, για να διασφαλιστεί η συνεχής και χωρίς προβλήματα λειτουργία του ΗΣΑΠ, προτείνεται «κατασκευή αγωγού κάτω από τις γραμμές με μικροσήραγγα (pipe jacking) και στη συνέχεια κατασκευή με ανοιχτό όρυγμα που θα επανεπιχωθεί. Στην περίπτωση αυτή, εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί μικροσήραγγα εσωτερικής διαμέτρου 2 μέτρα και μήκους 50 μέτρα, ενώ το υπόλοιπο τμήμα του αγωγού θα έχει μήκος περίπου 380 μέτρα και πλάτος 2 μέτρα».

Για να συμβούν όμως όλα αυτά, θα πρέπει ο Δήμος Αθηναίων, στο πλαίσιο εκπόνησης της υδραυλικής μελέτης, να κάνει έλεγχοεπάρκειας των υφιστάμενων αποδεκτών.

Επίσης θα πρέπει να ληφθούν υπόψη:

  • Οι μελέτες ομβρίων να περιλαμβάνουν και τις απαραίτητες μελέτες τροποποίησης των υπαρχόντων δικτύων αποχέτευσης ακαθάρτων και των αντίστοιχων δικτύων ύδρευσης (κυρίως όταν υπάρχουν τροφοδοτικοί αγωγοί ύδρευσης), επιφέροντας την ελάχιστη δυνατή όχληση στα υφιστάμενα δίκτυα της ΕΥΔΑΠ.

  • Να υπάρχει πρόβλεψη χώρου για μελλοντικό δίκτυο αποχέτευσης ακαθάρτων, σε περιοχές που δεν υπάρχει αντίστοιχο δίκτυο.