το ΤΡΑΜ της Αθήνας στον τερματικό σταθμό της Πλατείας Συντάγματος
το ΤΡΑΜ της Αθήνας στον τερματικό σταθμό της Πλατείας Συντάγματος
Πηγή Εικόνας: wikipedia

Ως λανθασμένη, χαρακτηρίζουν πηγές από την Αττικό Μετρό, την κίνηση να τεθεί εκτός λειτουργίας το τμήμα του τραμ Σύνταγμα – Νέος Κόσμος. Στο πλαίσιο αυτό, δρομολογείται η επαναλειτουργία του καθώς όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν «είναι απίθανο οι ρηγματώσεις στην υπόγεια κοίτη  του Ιλισσού, να προκαλέσουν τα προβλήματα που είχε αφήσει να εννοηθεί η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών». Το συγκεκριμένο κομμάτι, είναι ανενεργό από τον περασμένο Οκτώβριο και οι επιβάτες εξυπηρετούνται είτε με λεωφορειακές γραμμές, είτε με το μετρό.

Κατά τις ίδιες πηγές, αν υπάρξουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις μπορεί να αποκατασταθεί ενώ η λειτουργία του τραμ κατά μήκος του τμήματος δεν δημιουργεί πρόβλημα. Πάντως, η νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό, εξετάζει σε συνεργασία με το ΥΠΟΜΕ και την ΣΤΑΣΥ, τις σχετικές διαδικασίες προκειμένου να τεθεί προς τη διάθεση του επιβατικού κοινού 10 μήνες μετά.

Το πρόβλημα είχε έρθει στην επιφάνεια όταν το απόγευμα της 11ης Μαΐου, ξαφνικά το έδαφος υποχώρησε και «κατάπιε» 4 (το ένα το έβγαλαν εγκαίρως) σταθμευμένα οχήματα. Σύμφωνα με την έκθεση του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, η εκδηλωθείσα εδαφική υποχώρηση οφείλεται σε ανατροπή και κατάπτωση του λιθόκτιστου τοιχίου στο δεξιό (βόρειο) πρανές του Ιλισού (που στη συγκεκριμένη θέση έχει καμπυλοειδή μορφή), που προκάλεσε υποχώρηση των επιφανειακών εδαφικών υλικών και απόθεσή των στη κοίτη του ποταμού Ιλισσού. Η καταστροφή του λιθόκτιστου τοιχίου αποδίδεται στις αυξημένες τάσεις που αναπτύσσονται στα εξωτερικά (κατά την κατεύθυνση ροής) καμπύλα τμήματα (του λιθόκτιστου πρανούς) από τη δράση των υδάτων και στη συνέχεια υποσκαφή αυτού, ενώ πρέπει να αναφερθεί ότι τα φυσικά υλικά που αντιστήριζαν το λιθόκτιστο τοιχίο πιθανά είχαν απομακρυνθεί κατά την κατασκευή του υπόγειου αγωγού όμβριων και αντικατασταθεί με επιχωματώσεις».

Αμέσως μετά το συμβάν, το υπουργείο Υποδομών είχε ζητήσει από την ΕΥΔΑΠ να προχωρήσει σε αυτοψία, με τα αποτελέσματα να ήταν ιδιαιτέρως ανησυχητικά. Σε δεύτερο χρόνο, κλιμάκιο μηχανικών θα επανεξέταζε τους δρόμους Μεσογείων, Μιχαλακοπούλου, Καλλιρόης κτλ. όπου επίσης διέρχεται από κάτω τους η κοίτη του ποταμού.

Ειδικότερα, από την διενέργεια επιθεώρησης της υπόγειας κοίτης του Ιλισού καταγράφηκαν τα εξής φαινόμενα:

– Ενανθράκωση (μετατροπή του υδροξειδίου του ασβεστίου) του σκυροδέματος, με συνέπεια την αποκάλυψη και διάβρωση των ράβδων του κύριου και δευτερεύοντος οπλισμού.

– Φθορές στην επίστρωση της κοίτης (νεροφαγώματα), ικανές να προκαλούν ακανόνιστη ροή του νερού με συνέπεια την αποδυνάμωση της θεμελίωσης των φέροντων δόκιμων στοιχείων υποστύλωσης της πλάκας κάλυψης, η οποία φέρει κατά θέσεις μεγάλα κινητά φορτία.

– Πάσης φύσεως φθορές στα πλευρικά λιθόχτιστα τοιχία που θα μπορούσαν να προκαλέσουν την υποχώρησή τους.

– Ύπαρξη τεχνικών έργων συμβολής κλάδων ή αλλαγών διατομής.

Τον Απρίλιο, είχε πέσει επί τάπητος  η πρόταση της Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε. να γίνει μετατόπιση της γραμμής του τραμ στο τμήμα από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΜΣΤ) έως το Σύνταγμα μέσω της λεωφόρου Συγγρού και παράλληλα η διάνοιξη της κοίτης του Ιλισού ποταμού από την Αγία Φωτεινή έως το ΜΣΤ, ωστόσο δεν προχώρησε.

Οι στάσεις Τραμ που παραμένουν εκτός λειτουργίας είναι οι Συγγρού Φιξ, Νέος Κόσμος, Ζάππειο και Σύνταγμα. Εκτός από το Ζάππειο οι άλλοι τρεις αποτελούν και σημεία σύνδεσης με τις γραμμές του Μετρό 2 και 3.