Έργα στο οδικό δίκτυο
Έργα στο οδικό δίκτυο
Έργα στο οδικό δίκτυο
Έργα στο οδικό δίκτυο
Πηγή Εικόνας: pixabay στο pexels

Η μάχη για την υλοποίηση μεγάλων επενδύσεων στην οποία έχει… ριχτεί η κυβέρνηση, υπό την προϋπόθεση ότι θα στεφθεί με επιτυχία, αναμένεται να λειτουργήσει ευνοϊκά για μεγάλες εταιρείες στον κλάδο των κατασκευών και της αγοράς ακινήτων.

Θα πρέπει, βέβαια, να σημειώσουμε πως οι εταιρείες αυτές, τα τελευταία χρόνια, έπρεπε να αντιμετωπίσουν, σε μεγάλο βαθμό, το “σβήσε – γράψε” της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και ως αποτέλεσμα ήταν αναγκασμένες να βάλουν τα επενδυτικά σχέδιά τους στο συρτάρι, γεγονός που λειτούργησε, σε πολλές περιπτώσεις, ως πλήγμα για τα μεγέθη τους.

Ποιες όμως, είναι οι μεγάλες επενδύσεις που αναμένεται – μέχρι στιγμής – να “ξεπαγώσουν”;

Το Ελληνικό

Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Μητροπολιτική Παρέμβαση στο Ελληνικό, ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 8 δισ. ευρώ, για την υλοποίηση του οποίου έχει επιλεγεί μία κοινοπραξία εταιρειών στην οποία ηγείται η Lamda Development. Κατά τη διάρκεια των τεσσεράμισι χρόνων διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η εταιρεία με αντικείμενο την ανάπτυξη ακινήτων είχε βρεθεί σε ένα ιδιότυπο “ρόλερ κόστερ”, καθώς τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις ότι θα προχωρήσει το project διαδέχονταν τα εμπόδια που έβαζε η προηγούμενη κυβέρνηση. Αρκεί μόνο να θυμηθούμε την ανακοίνωση της εταιρείας της 3ης Ιουλίου με αφορμή την έκδοση της ΚΥΑ του υπουργείου Πολιτισμού, όπου αναφέρεται ότι έπειτα από 4,5 έτη προσπαθειών και συνεννοήσεων η επένδυση καθίσταται μετέωρη για αόριστο διάστημα.

Πλέον, όμως, όπως αναφέρουν στην αγορά, η επένδυση βρίσκεται σε καλό δρόμο, με την κυβέρνηση να δεσμεύεται ότι έως το τέλος της χρονιάς θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι αιρεσιμότητες, ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η κυβέρνηση προσανατολίζεται, σε πρώτη φάση, στην άμεση έκδοση της ΚΥΑ που θα επικεντρώνεται στη ζώνη ανάπτυξης του ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος με καζίνο. Κι αυτό ώστε να προχωρήσει απρόσκοπτα ο διαγωνισμός για την υποβολή προσφορών, μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, οπότε εκπνέει η υποβολή προσφορών από τους υποψήφιους, τις εταιρείες Μohegan Gaming & Entertainment (MGE) με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τη Hard Rock και τη Genting.

Εάν ολοκληρωθούν οι γραφειοκρατικές εκκρεμότητες, η Lamda Development θα κληθεί να καταβάλει την πρώτη δόση των 300 εκατ. ευρώ, από το συνολικό τίμημα των 915 εκατ. ευρώ, έναντι του οποίου έχει αποκτήσει το ακίνητο. Οι αναλυτές έχουν το βλέμμα στραμμένο και στο πώς θα διαμορφωθούν οι επιδόσεις της εταιρείας, αφότου το deal κλείσει. Σήμερα πάντως, η μετοχή της Lamda διαπραγματεύεται στα 9,5 ευρώ, με την αξία της το 2015 να είναι περίπου στα 3,3 ευρώ.

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι

Με ορίζοντα το καλοκαίρι του 2020 υπολογίζεται ότι θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, με ανάδοχο την κοινοπραξία Αριάδνη που έχουν ιδρύσει οι εταιρείες ΤΕΡΝΑ – GMR. To έργο, προϋπολογισμού 480 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι θα ενισχύσει, σε πρώτη φάση τα έσοδα από κατασκευές και σε δεύτερη φάση τον κύκλο εργασιών από παραχωρήσεις της ΤΕΡΝΑ. Αλλά και για το Δημόσιο τα έσοδα θα είναι σημαντικά, καθώς η 35ετής περίοδος παραχώρησης του έργου στις ιδιωτικές εταιρείες θα αποφέρει στα κρατικά ταμεία 2,6 δισ. ευρώ, ενώ το σύνολο της επένδυσης τοποθετείται σε 1,5 δισ. ευρώ.

Το αεροδρόμιο αναμένεται να εξυπηρετεί περίπου 9 εκατ. επιβάτες μετά από πέντε έτη λειτουργίας του, ενώ στο τέλος της περιόδου παραχώρησης θα μπορεί να εξυπηρετεί μέχρι και 15 εκατ. επιβάτες. Θα έχει διάδρομο προσγείωσης 3,2 χλμ., ικανό να εξυπηρετήσει όλα τα υφιστάμενα αεροσκάφη σε παραγωγή, ενώ το κτήριο του αεροσταθμού θα έχει επιφάνεια 71 στρεμμάτων.

Το έργο αναμένεται να δημιουργήσει πάνω από 1.500 νέες θέσεις εργασίας, ενώ κατά την περίοδο της κατασκευής του θα ξεπεράσει τις 7.500 ο αριθμός των απασχολούμενων.

Η γραμμή 4 του μετρό

Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό, μετά και την έγκριση από το δ.σ. της Αττικό Μετρό του πρακτικού τεχνικής αξιολόγησης αναμένεται να οδηγήσει στην μητέρα των μαχών για τη διεκδίκηση του έργου ύψους 1,8 δισ. ευρώ. Οι κοινοπραξίες δηλαδή, Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi-Rail Italy και J&P Άβαξ-Ghella-Alstom θα κονταροχτυπηθούν για την εξασφάλιση της “χρυσής σύμβασης”, με τη δεύτερη να έχει το προβάδισμα στην τεχνική προσφορά. Βέβαια, όλα θα κριθούν στην οικονομική προσφορά.

Το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή είναι μήκους 12,8 χλμ. και προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ. Περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή).

Λόγω του σημαντικού ανεκτέλεστου που προσφέρει το έργο, επικρατεί αναβρασμός στα επιτελεία τόσο της Άκτωρ όσο και της Άβαξ, καθώς οι δύο τεχνικοί όμιλοι βρίσκονται σε διαδικασία ανασυγκρότησης. Συνεπώς το συγκεκριμένο έργο θα απογείωνε τα μεγέθη τους, δίνοντας στις τεχνικές εταιρείες το συγκριτικό πλεονέκτημα.

Τα έργα απορριμμάτων

Η στήριξη της κυβέρνησης και των νέων επικεφαλής στην Τοπική Αυτοδιοίκηση των μεγάλων έργων διαχείρισης απορριμμάτων αναμένεται να δημιουργήσει πεδίο δράσης για το σύνολο των τεχνικών ομίλων. Σε αυτούς ανήκουν η Intrakat, που υπό τον Δημήτρη Κούτρα και τον Πέτρο Σουρέτη, είναι καλά τοποθετημένη στη συγκεκριμένη αγορά. Δεν είναι τυχαίο ότι κατά την πρόσφατη γενική συνέλευση, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Π.Σουρέτης ανέφερε ότι με την κυβέρνηση Μητσοτάκη ανοίγονται μεγάλες προοπτικές για την κατασκευαστική αγορά.

“Εκτιμώ ότι υπάρχει η πολιτική πρόθεση να ξαναγίνει ο κλάδος μας, πυλώνας ανάπτυξης της Οικονομίας όπως και η πρόθεση της απλοποίησης, επιτάχυνσης και εξυγίανσης των γραφειοκρατικών ανασταλτικών εμποδίων που πνίγουν την υγιή επιχειρηματικότητα” ανέφερε ο κ. Σουρέτης.