
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ - ΜΠΕΤης Τέτης Ηγουμενίδη
Το 2027 θα σηματοδοτήσει την αρχή της νέας εποχής για το εμβληματικό έργο της ανάπλασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό. Πρόκειται για το έτος ορόσημο, καθώς τότε αναμένεται να παραδοθούν οι πρώτες μεγάλες οικιστικές αναπτύξεις, μαζί με τα βασικά έργα υποδομής, ανοίγοντας το δρόμο για τη σταδιακή μετάβαση του μεγαλύτερου παραλιακού έργου αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη από τη φάση της κατασκευής στη φάση της λειτουργίας.
Την επικαιροποιημένη εικόνα του έργου όσο αφορά τα χρονοδιαγράμματα παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου, στη χθεσινή γενική συνέλευση των μετόχων επισημαίνοντας ότι η ολοκλήρωση αρκετών αναπτύξεων εντός του 2027 αναμένεται να έχει σαφή αντίκτυπο στα οικονομικά μεγέθη και στην κερδοφορία της εταιρίας.
Οι βασικές υποδομές στο εσωτερικό της έκτασης των 6.200 στρεμμάτων προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2027. Ένα από τα σημαντικότερα έργα, η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος, προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς και αναμένεται να παραδοθεί τον Οκτώβριο του 2026. Εκκρεμεί ωστόσο η οριστικοποίηση του φορέα που θα αναλάβει τη λειτουργία του τούνελ αρμοδιότητα που ανήκει στο υπουργείο Υποδομών.
Ο κ. Αθανασίου αναφέρθηκε στις δυσκολίες που έχουν προκύψει κατά την πρόοδο των έργων από άγνωστα δίκτυα που χρειάστηκε να μετατοπιστούν, μέχρι ανατροπές κανονισμών. Ωστόσο, όπως τόνισε, όλα αυτά είναι σε μεγάλο βαθμό αναμενόμενα δεδομένου του τεράστιου εύρους και της πολυπλοκότητας του εγχειρήματος. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η Lamda έχει μέχρι στιγμής χρηματοδοτήσει τις υποδομές χωρίς δανεισμό.
Στο παραλιακό μέτωπο, το βλέμμα τραβά πλέον ο Riviera Tower, ο εμβληματικός πύργος κατοικιών 50 ορόφων και ύψους 200 μέτρων, ο οποίος βρίσκεται αυτή τη στιγμή στον 25ο όροφο. Η παράδοσή του στους ιδιοκτήτες αναμένεται την άνοιξη ή τις αρχές του καλοκαιριού του 2027. Όλα τα διαμερίσματα – 173 στο σύνολο – έχουν πουληθεί, με τον πύργο να αποτελεί μία από τις πρώτες αναπτύξεις που διατέθηκαν στην αγορά.
Η Lamda έχει σχηματίσει προβλέψεις για την κάλυψη ενδεχόμενων ρητρών καθυστέρησης έναντι αγοραστών του Riviera Tower. Οι ρήτρες ενεργοποιούνται από τον Οκτώβριο του 2026 (4% ετησίως επί ποσού που διέθεσε ο αγοραστής). Παρότι η διοίκηση θεωρεί πρόωρη τη συζήτηση γύρω από τις ρήτρες, δεδομένου ότι ακόμη δεν έχει αποσαφηνιστεί το ακριβές μέγεθος τυχόν καθυστερήσεων, εντούτοις έχουν γίνει σχετικές προβλέψεις, ως οφείλει η εταιρία.
Μαζί με τον Riviera Tower, το 2027 προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί οι 27 παραλιακές βίλες, 115 κατοικίες τύπου Cove Residences, καθώς και περίπου 1.000 διαμερίσματα στις γειτονιές Little Athens. Η Lamda, εδώ και έναν χρόνο, στοχεύει και στις αγορές των ΗΠΑ, γεγονός που αποδίδει καρπούς: σήμερα το 40% των αγοραστών προέρχεται από το εξωτερικό, με σημαντική την παρουσία Αμερικανών επενδυτών.
Το ιδιωτικό σχολείο Κωστέα Γείτονα και το παράρτημα του Πανεπιστημίου Λευκωσίας έχουν ενημερώσει τη Lamda ότι θα είναι έτοιμα να λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβριο του 2028. Στο μεταξύ από τον Ιούλιο του 2025 ξεκινά η σταδιακή παράδοση των αθλητικών εγκαταστάσεων, με πρώτο το στάδιο στίβου. Συνολικά, οι αθλητικές υποδομές θα εκτείνονται σε 450 στρέμματα – μια έκταση υπερτριπλάσια του Εθνικού Κήπου.
Εμπορικές και τουριστικές υποδομές
Το The Ellinikon Mall στην Λεωφόρο Βουλιαγμένης αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2028, ενώ εντός των επόμενων εβδομάδων αναμένεται και η υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του με τον Όμιλο ΓΕΚ Τέρνα.
Την ίδια χρονιά προβλέπεται να λειτουργήσει και το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο, ενώ τα ξενοδοχεία στην παραλιακή ζώνη – αποτέλεσμα συνεργασίας ΤΕΜΕΣ – Lamda – εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμα τα τέλη του 2028 με αρχές 2029. Ο πύργος μικτών χρήσεων δίπλα από το The Ellinikon Mall, σε συνεργασία με την Brook Lane, τοποθετείται χρονικά στο τέλος του 2029, καθώς επανασχεδιάζεται με βάση τα νέα δεδομένα του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ).
Παράλληλα, η κατασκευή του εμπορικού κέντρου Riviera Galleria στο παραλιακό μέτωπο προχωρά με ταχείς ρυθμούς, με τον πρώτο όροφο ήδη να διαμορφώνεται και την αποπεράτωση να αναμένεται εντός του 2026. Μέσα στο καλοκαίρι θα ξεκινήσουν και οι εργασίες στη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά, όπου προβλέπεται η εμβάθυνση της λιμενολεκάνης από τα 4 στα 7 μέτρα, ώστε να υποδέχεται μεγαλύτερα σκάφη.
Το μέλλον της ανάπλασης – Φάση Β’ και τεχνική αυτονομία
Η δεύτερη φάση της ανάπλασης του Ελληνικού, η οποία θα ξεκινήσει μετά το 2030, περιλαμβάνει την ολοκλήρωση του Μητροπολιτικού Πάρκου και επιπλέον οικιστικές αναπτύξεις.
Σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση του έργου έχει αναλάβει η εσωτερική τεχνική μονάδα (CBU) της Lamda, που στελεχώνεται με 40 μηχανικούς και έχει ήδη αναλάβει μέρος των οικιστικών κατασκευών. Η μονάδα αναμένεται να αναλάβει περισσότερα έργα στο μέλλον, εξοικονομώντας στην εταιρία περίπου 5% με 6% στο επενδυτικό της κεφάλαιο (capex), ποσό που σε διαφορετική περίπτωση θα αποτελούσε εργολαβικό κέρδος τρίτων.
Απαντώντας σε ερωτήσεις μετόχων σχετικά με τη χαμηλή απόδοση της μετοχής της Lamda, ο κ. Αθανασίου επεσήμανε ότι η κεφαλαιοποίηση της εταιρίας δεν αντανακλά τα θεμελιώδη της μεγέθη. Όπως είπε, το χαρτοφυλάκιο ακινήτων της εταιρείας αποτιμάται στα 3,3 δισ. ευρώ, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα ανέρχονται στα 700 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, η εταιρία διανύει τον τέταρτο χρόνο της κατασκευαστικής φάσης του Ελληνικού, χωρίς να έχει αντλήσει τραπεζικό δανεισμό, με τον δείκτη καθαρού δανεισμού να περιορίζεται στο 15% επί της αξίας του επενδυτικού χαρτοφυλακίου.
Η Lamda προσδοκά υπεραξίες ύψους 1,5 δισ. ευρώ από τις επόμενες οικιστικές αναπτύξεις της στο Ελληνικό, που αθροιστικά θα καλύπτουν 1 εκατ. τετραγωνικά μέτρα δομήσιμης επιφάνειας.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που απασχολεί έντονα τους κατοίκους των Νοτίων Προαστίων. Εκτίμησε ότι σε 5 με 6 χρόνια, όταν το έργο του Ελληνικού θα λειτουργεί πλήρως και θα δέχεται εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως, η κυκλοφοριακή συμφόρηση θα επιδεινωθεί. Τόνισε, ωστόσο, τη διάθεση της εταιρίας να συμβάλει σε λύσεις, μέσω μελετών και συνεργασιών με δημόσιους φορείς, όπως ήδη έχει πράξει για τη σχεδιαζόμενη σήραγγα Υμηττού και άλλες παρεμβάσεις στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σε εξέλιξη συζήτηση με την Ελληνικό Μετρό για τη δημιουργία στάσης εντός της έκτασης του πρώην αεροδρομίου.













