«Εισάγουμε πεδίο δικαιοσύνης εκεί που κυριαρχούσε η δύναμη της ισχύος», δήλωσε ο υφυπουργός Οικονομικών Χάρης Θεοχάρης αναφερόμενος στη ενσωμάτωση της Οδηγίας και τη θέσπιση ελάχιστου φορολογικού συντελεστή για τις πολυεθνικές επιχειρήσεις και τους μεγάλους ομίλους. Στην επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, όπου συζητήθηκε νωρίτερα σήμερα η ενσωμάτωση της συγκεκριμένης Οδηγίας, ο κ. Θεοχάρης είπε ότι η συμφωνία στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ είναι μια τεράστια πολιτική νίκη των χωρών απέναντι στις πολυεθνικές επιχειρήσεις και επισήμανε ότι τα έσοδα τα οποία προσδοκά το υπουργείο Οικονομικών είναι συνάρτηση του γεγονότος ότι 137 χώρες έχουν υιοθετήσει το συγκεκριμένο πλαίσιο.

«Δεν είμαστε φορολογικός παράδεισος. Για εμάς, τα έσοδα δε θα κοστολογηθούν από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, από αυτό εδώ το νομοσχέδιο. Τα έσοδα θα έρθουν από το νομοσχέδιο που περνάει η Ιρλανδία, τα έσοδα θα έρθουν από το νομοσχέδιο και την κοστολόγηση που περνάνε άλλες χώρες, ενδεχομένως η Κύπρος, η Βουλγαρία, η Ουγγαρία, που έχουν χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές από την Ελλάδα», είπε ο υφυπουργός Οικονομικών.

Ο εισηγητής της ΝΔ Αθανάσιος Καββαδάς είπε ότι το νομοσχέδιο έχει κύριο στόχο τη διασφάλιση ενός παγκόσμιου ελάχιστου επιπέδου φορολογίας των ομίλων πολυεθνικών επιχειρήσεων και των εγχώριων ομίλων μεγάλης κλίμακας. «Στόχος είναι ένα πιο ορθολογικό και πιο δίκαιο φορολογικό σύστημα, στο οποίο μέχρι σήμερα υπήρχαν κενά, που έδιναν τη δυνατότητα φοροαποφυγής και φοροδιαφυγής στη δραστηριότητα αυτών των επιχειρήσεων, εντός και εκτός της ΕΕ. Ουσιαστικά η ενσωμάτωση της συγκεκριμένης Οδηγίας συνδέεται με τη διαρκή προσπάθεια που γίνεται στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ, για το ελάχιστο επίπεδο φορολόγησης πολυεθνικών, μέσα από ένα ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο, που επί της αρχής έχει γίνει αποδεκτό από 140 χώρες σε παγκόσμιο επίπεδο», είπε ο εισηγητής της ΝΔ.

«Το νούμερο, το έχει περιγράψει ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος. Στην ελληνική οικονομία των 140 – 120 δισεκατομμυρίων, τα 40 έως 50 είναι αντικείμενο της παραοικονομίας. Είναι χρήσιμο να εξασφαλίσετε συναίνεση σε κάποια ζητήματα παροχής δημοσίων υπηρεσιών υψηλής ευθύνης και σημασίας για την ζωή των πολιτών. Θα βρείτε συμμάχους. Εάν μπούμε στην αλαζονεία, ότι τα κάνω όλα καλά – δεν αναφέρομαι σε εσάς προσωπικά – ότι αυτή η κυβέρνηση τα κάνει όλα καλά, δεν υπάρχει τίποτα στο οποίο να χρειάζεται τη συμβουλή, τη συνδρομή καμίας άλλης πολιτικής προσέγγισης, δεν πρόκειται να βγάλουμε άκρη», δήλωσε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Γιαννούλης.

«Κάθε χώρα που σέβεται τον εαυτό της και τους πολίτες της και την αξιοπρέπειά τους, πρέπει να έχει μια μόνιμη επιδίωξη. Να έχει σοβαρά έσοδα σε υγιή βάση, για να μπορεί να ασκεί αναδιανεμητικές πολιτικές και κάθε τι που ενισχύει αυτή την προσπάθεια σε υγιή βάση, πρέπει να μας βρίσκει σύμφωνους. Εδώ έχουμε μια τέτοια περίπτωση», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ Πάρις Κουκουλόπουλος και επισήμανε ότι «η χώρα, ειδικά από το ’32 και μετά, θα χρειαστεί έσοδα, γιατί αλλάζουν οι συνθήκες εξυπηρέτησης του χρέους».

«Ο στόχος είναι συγκεκριμένος: να θωρακίσουν την κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου, να εξασφαλίσουν προνομιακό πεδίο για επενδύσεις και από την άλλη πλευρά να συσσωρεύσουν πλούτο στα ταμεία του κράτους, ο οποίος θα επιστραφεί με τη μορφή επιδοτήσεων, επιχορηγήσεων και άλλων ενισχύσεων στους στρατηγικούς επενδυτές, τις πολυεθνικές», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Τσοκάνης και εκτίμησε: «πολύ σύντομα θα δημιουργηθούν οι όροι και οι προϋποθέσεις να μπει σε συζήτηση, μέσα στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, η μείωση του συντελεστή, από το 22% στο 15%, για όλες τις επιχειρήσεις, τη στιγμή που οι μικροί αυτοαπασχολούμενοι, οι συνταξιούχοι, οι μισθωτοί φορολογούνται από το πρώτο ευρώ μέχρι το 44%, επιβαρύνονται με δεκάδες πρόστιμα και λειτουργούν αυτοαπασχολούμενοι σε ένα περιβάλλον τρομερά ασφυκτικό».

«Θα ήταν πιο θεμιτό και πιο θετικό να γίνει μια συμφωνία εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με το που θα καταχωρείται έδρα, τουλάχιστον για τις χίλιες μεγάλες πολυεθνικές, οι οποίες δραστηριοποιούνται εντός της. Στη συνέχεια να καθορίζεται από τις χώρες – μέλη που θα οριστεί η έδρα της κάθε εταιρείας, καθώς επίσης τι θα ελέγχουν και τι θα εισπράττουν οι διάφορες αρχές των κρατών που δραστηριοποιείται», παρατήρησε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος και πρόσθεσε πως η κυβέρνηση πρέπει να αποσαφηνίσει «πως θα μπορούσε να εκτιμηθεί το ύψος των απαιτήσεων για εταιρείες με δαιδαλώδη δομή όπως είναι η lidl που λειτουργεί στην Ελλάδα, μέσα από Ο.Ε. και πολλαπλά Α.Φ.Μ. τουλάχιστον έως το 2022».

«Είναι ένα βήμα σε θετική κατεύθυνση. Επιχειρεί να περιορίσει την φοροαποφυγή των μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών που μετατοπίζουν τα κέρδη τους από χώρα σε χώρα, προκειμένου να αποφύγουν τη φορολόγηση ή να επιβαρυνθούν με μικρούς φορολογικούς συντελεστές. Είναι ένα βήμα σε θετική κατεύθυνση, διότι επιχειρεί να αναχαιτίσει, να εμποδίσει τον ανταγωνισμό προς τα κάτω», ανέφερε η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς Έφη Αχτσιόγλου. Η βουλευτής της Νέας Αριστεράς σημείωσε ωστόσο ότι αυτό το βήμα είναι «ανεπαρκές, άτολμο και μικρό πεδίο εφαρμογής», γιατί δεν αντιστρέφει τη συνθήκη του άδικου φορολογικού περιβάλλοντος που υφίσταται στην Ελλάδα.

«Δεν ρυθμίζεται νομοθετικά το καθεστώς για τους πολυεθνικούς ομίλους που δεν ξεπερνούν το τζίρο των 750 εκατομμυρίων ευρώ. Είναι βέβαιο ότι αυτές οι εταιρείες που θα δημοσιεύουν ενοποιημένα στοιχεία, αλλά δεν δεσμεύονται από τις διατάξεις του νομοσχεδίου, θα εξακολουθήσουν την καταχρηστική πρακτική της φοροαποφυγής μετατοπίζοντας τα κέρδη τους σε χώρες με μηδενικούς ή χαμηλότερους συντελεστές φορολογίας», ανέφερε ο ειδικός αγορητής της «Νίκης» Ανδρέας Βορύλλας και ζήτησε από την κυβέρνηση «να ενδυναμώσει τα όπλα κατά της φοροδιαφυγής».

Όπως και τα άλλα κόμματα έτσι και ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Αθανάσιος Χαλκιάς διατύπωσε σοβαρές επιφυλάξεις αν ο ελεγκτικός μηχανισμός θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις. Επισήμανε δε πως «μολονότι που η πρόταση του ΟΟΣΑ έχει υιοθετηθεί από ένα μεγάλο αριθμό κρατών, οι χώρες όπου έχουν την έδρα τους οι περισσότερες πολυεθνικές επιχειρήσεις, ήτοι οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα, ακόμα δεν έχουν ενσωματώσει παρόμοιες διατάξεις στο φορολογικό τους δίκαιο και είναι πολύ αμφίβολο αν θα το κάνουν».

«Πρόκειται για μια Οδηγία, η οποία έρχεται να ενσωματώσει ένα παγκόσμιο πλαίσιο φορολόγησης των πολυεθνικών επιχειρήσεων, οπότε είναι λογικό αυτή να ενσωματώνεται σχεδόν αυτούσια. Ωστόσο, δεν γνωρίζουμε γιατί τα τελευταία άρθρα δεν ενσωματώθηκαν και ποιο είναι το σκεπτικό. Θα θέλαμε να το ξέρουμε», παρατήρησε ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας. Ανέφερε επίσης ότι «ο ελάχιστος φόρος του 15% δεν πρόκειται να βοηθήσει τις κυβερνήσεις, που τον επιβάλουν, στο να εισπράξουν περισσότερα χρήματα. Αυτό που θα κάνει είναι ότι θα σταματήσει άλλες κυβερνήσεις να αποτελούν μαγνήτη έλξης για τις πολυεθνικές. Με άλλα λόγια, όλο το πλαίσιο αυτό έχει σημασία και βοηθάει στο βαθμό που σταματάει τη φυγή ξένου κεφαλαίου από τις χώρες που το υιοθετούν».