Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τα ηλεκτρικά οχήματα υπόσχονται καθαρότερο αέρα και λιγότερη ρύπανση του περιβάλλοντος. Ωστόσο, μια νέα ανάλυση δείχνει ότι ακόμη κι όταν δημιουργηθεί ο παγκόσμιος στόλος ηλεκτρικών οχημάτων θα εξακολουθούν να υφίστανται μερικές από τις πιο καταστροφικές επιπτώσεις των αυτοκινήτων και των υποδομών τους.

Το 2019, το 43% των ανθρώπων που σκοτώθηκαν από μηχανοκίνητα οχήματα περπατούσαν, χρησιμοποιούσαν αναπηρικό καροτσάκι ή έκαναν ποδήλατο, αναφέρει το Bloomberg.

Στον σύγχρονο κόσμο κυκλοφορούν περίπου 2 δισ. μηχανοκίνητα οχήματα, εκ των οποίων το 65% είναι αυτοκίνητα. Αυτή η ποσότητα των αυτοκινήτων ανάγεται σε 16 αυτοκίνητα για κάθε 100 άτομα. Το ποσοστό ιδιοκτησίας αυτοκινήτου είναι πολύ υψηλότερο στις πλουσιότερες βιομηχανικές χώρες, όπου τα αυτοκίνητα αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα των πόλεων και καθορίζουν τα πρότυπα της καθημερινής ζωής.

Αυτός ο στόλος απαιτεί ουσιαστικές, συνεχείς επενδύσεις σε δρόμους και αυτοκινητόδρομους, χώρους στάθμευσης, εξερεύνηση πετρελαίου και παραγωγή καυσίμων, εξόρυξη και κατασκευή μετάλλων, ασφάλιση και πολλά άλλα.

Όλες αυτές οι δραστηριότητες- δυστυχώς- πολλές φορές οδηγούν σε θανάτους και τραυματισμούς πολιτών, ενώ όπως είναι γνωστό ευθύνονται και για την κλιματική αλλαγή, λόγω των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Η έρευνα δείχνει ότι μέχρι τώρα η αυτοκίνηση σε κάθε μορφή της «δίνει προτεραιότητα στην ταχύτητα έναντι της ασφάλειας». Τα μηχανοκίνητα οχήματα ευθύνονται για έναν στους 34 θανάτους που καταγράφονται. Υπολογίζεται ότι 1,7 εκατ. άνθρωποι κάθε χρόνο χάνουν την ζωή τους, είτε από δραστηριότητα της αυτοκίνησης είτε λόγω ρύπανσης.

«Είναι ένα πολύ ζοφερό έγγραφο», αναγνώρισε ο κύριος συγγραφέας Patrick Miner, υποψήφιος διδάκτορας στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, του οποίου η διατριβή εστιάζει στο πώς η κουλτούρα των αυτοκινήτων επηρεάζει τη χρήση της αστικής γης.

Ο Miner χρειάστηκε δυόμισι χρόνια για να ερευνήσει περίπου 400 έγγραφα που κάλυπταν τα πάντα, από την ηχορύπανση, μέχρι αθροιστικούς θανάτους (60 εκατομμύρια έως 80 εκατομμύρια), τραυματισμούς (2 δισεκατομμύρια), έως τη συνεισφορά του πετρελαίου κατά 35% στα ορυκτά καύσιμα κ.α.

Η έκθεση καταλήγει: Το 2019, το 43% των ανθρώπων που σκοτώθηκαν από μηχανοκίνητα οχήματα περπατούσαν, χρησιμοποιούσαν αναπηρικό καροτσάκι ή έκαναν ποδήλατο. Τα μηχανοκίνητα οχήματα σκοτώνουν περισσότερα από 700 παιδιά την ημέρα. Οι θάνατοι από τροχαία συμβαίνουν με τα υψηλότερα ποσοστά να καταγράφονται στην Αφρική και τη Νοτιοανατολική Ασία και στις ΗΠΑ και τη Βραζιλία. Στα ατυχήματα σκοτώνονται δυσανάλογα οι μαύροι και οι αυτόχθονες πληθυσμοί.

Τα SUV, τα οποία αποτελούν σχεδόν το ήμισυ των πωλήσεων των αυτοκινήτων παγκοσμίως, έχουν οκτώ φορές περισσότερες πιθανότητες από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα να σκοτώσουν παιδιά.

Η ατμοσφαιρική ρύπανση που σχετίζεται με την κυκλοφορία συνδέεται με κυκλοφορικές και καρδιακές παθήσεις, καρκίνο του πνεύμονα, άσθμα και, σύμφωνα με μια μελέτη, «οξείες λοιμώξεις του κατώτερου αναπνευστικού στα παιδιά».

Άλλες επιβλαβείς επιπτώσεις του αυτοκινήτου περιλαμβάνουν οδήγηση υπό την επήρεια μέθης, πυροβολισμούς από το αυτοκίνητο, δηλητηρίαση από μονοξείδιο του άνθρακα κ.α.

Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες της ενεργειακής μετάβασης, «αποτυγχάνει να αντιμετωπίσει την πλειονότητα των προβλημάτων της αυτοκίνησης και της χρήσης των οχημάτων».

Τα ηλεκτρικά οχήματα προκαλούν λιγότερη ρύπανση, καθώς εκπέμπουν πολύ λιγότερα αέρια του θερμοκηπίου σε σχέση με τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης και αυτό είναι το βασικό τους όφελος, αλλά δεν μειώνουν τους κίνδυνους για την ασφάλεια των πολιτών.