Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

«Σπάει τα κοντέρ», πλέον, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, του ισχυρότερου γκρουπ στον τομέα των υποδομών, με την προσθήκη, εκτός απρόοπτου, της παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) προϋπολογισμού κατασκευής 1,8 δις. ευρώ. Στο 9μηνο 2023 ο όμιλος είχε κάνει λόγο για ανεκτέλεστο συμβάσεων (υπογεγραμμένα έργα και προς υπογραφή – συμβασιοποίηση) ύψους 5,5 δις ευρώ, κατά συνέπεια, πλέον το εν λόγω χαρτοφυλάκιο προσεγγίζει τα 7,3 δις ευρώ (με συντριπτική παρουσία ιδιωτικών έργων και ίδιων επενδύσεων), δίχως να λάβουμε υπόψη μας άλλες συμβάσεις. Ετσι, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο μεγαλύτερος «παίκτης» – επενδυτής τόσο στον τομέα των κατασκευών, όσο και στο «κομμάτι» των παραχωρήσεων, ιδίως των οδικών συμβάσεων.

Στο οποίο, ήδη κατέχει το 100% σε Νέα και Κεντρική Οδό, το 17% στην Ολυμπία Οδό, ενώ υπενθυμίζεται ότι το επόμενο διάστημα θα υπογράψει με το ελληνικό δημόσιο τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού (35ετής σύμβαση 1,35 δις ευρώ, μερίδιο 75%). Επίσης, είναι προτιμητέος ανάδοχος και για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού (με προσφορά 3,3 δις ευρώ). Μαζί με τον ΒΟΑΚ, θα «χτίσει» χαρτοφυλάκιο δισεκατομμυρίων ευρώ, συνολικού μήκους άνω των 1.700 χιλιομέτρων. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ γίνεται απόλυτος κυρίαρχος στον τομέα των παραχωρήσεων, μακράν από τους υπόλοιπους κατασκευαστικούς ομίλους ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ), Intrakat, ΑΒΑΞ και ΜΕΤΚΑ (Mytilineos).

Βάσει εκτιμήσεων της διοίκησης που δημοσιοποιήθηκαν στο τέλος του περασμένου Νοεμβρίου (δηλαδή όταν δεν υπήρχε η εξέλιξη με τον ΒΟΑΚ) σε 5 χρόνια τα EBITDA (κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων) του κατασκευαστικού – ενεργειακού ομίλου θα διαμορφωθούν σε 1,2 δισ. (396,3 εκατ. ήταν στο 9μηνο φέτος) αν συνυπολογιστούν η Αττική Οδός, η Εγνατία, τα βραχυπρόθεσμα έργα της Τέρνα Ενεργειακής και τα έσοδα από το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό, τη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή και το υπό κατασκευή αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου.

Στον τομέα των Παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ εντάσσονται και το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, το ολοκληρωμένο Τουριστικό Θέρετρο με Καζίνο στο Ελληνικό, το ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με ποσοστό 55%, οι μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων του έργου στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Επίσης, ο όμιλος έχει προωθήσει έργα ψηφιακού μετασχηματισμού ενώ έχει υπογραφεί η σύμβαση υπο-παραχώρησης για την αξιοποίηση του λιμένα «Φίλιππος Β» του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας (ΟΛΚ Α.Ε.) για 40 έτη, όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει στην κοινοπραξία με ποσοστό 35%.

Η επικράτηση για τον ΒΟΑΚ

Οσον αφορά στον ΒΟΑΚ, όπως και χτες αναφέρθηκε, βάσει της προσφοράς της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (η πιο συμφέρουσα για το δημόσιο) η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου για το νέο αυτοκινητόδρομο της Κρήτης (μήκους 157,5 χλμ.) ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.

Στην μάχη για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ συμμετείχαν, εκτός από την η ΓΕΚ Τέρνα, οι κοινοπραξίες Άκτωρ Παραχωρήσεις – Mytilineos και ΑΒΑΞ – EGIS – Meridiam. Σύμφωνα πάντα με πληροφορίες η δεύτερη καλύτερη προσφορά είναι της κοινοπραξίας Άκτωρ Παραχωρήσεις – Mytilineos. Η περίοδος της παραχώρησης του ΒΟΑΚ είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως 5 έτη (60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών.

Βεβαίως, η διαγωνιστική διαδικασία έχει ακόμα πολύ δρόμο έως το σημείο το έργο να εισέλθει σε φάση υλοποίησης. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος έπειτα από την ολοκλήρωση του ελέγχου των φακέλων των οικονομικών προσφορών, την έκδοση του σχετικού πρακτικού της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού και την απόφαση της Αναθέτουσας Αρχής επί του πρακτικού. Θα ακολουθήσει η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, η ανάδειξη οριστικού αναδόχου, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν (μεταξύ άλλων) η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή.  Με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου και ακολούθως, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.