Με την καταρχήν παραδοχή ότι, πρόκειται για ένα θετικό βήμα προς τα εμπρός για την ενίσχυση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος και την στήριξη των ευάλωτων δανειοληπτών μη εξυπηρετούμενων δανείων εμφανίστηκαν στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής οι αρμόδιοι εξωκοινοβουλευτικοί φορείς που είχαν κληθεί να εκφράσουν τις απόψεις τους επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο, «Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία ευάλωντων-Ενσωμάτωση Ευρωπαϊκής Οδηγίας , επανεισαγωγή του Προγράμματος Ηρακλής και άλλες επείγουσες διατάξεις».

Παράλληλα εξέφρασαν επιφυλάξεις ως προς την αποτελεσματικότητα ορισμένων διατάξεων καταθέτοντας τις δικές τους προτάσεις ώστε, όπως τόνισαν, να βελτιωθεί περαιτέρω το νομοσχέδιο και να συμβάλει θετικά στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Ειδικότερα:

Ο γενικός διευθυντής Προληπτικής Εποπτείας και Εξυγίανσης της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Τσικριπής, μίλησε για ένα νομοσχέδιο με σημαντικές διατάξεις, δίνοντας έμφαση στην επαναεισαγωγή του προγράμματος «Ηρακλής» το οποίο, όπως είπε, «έχει κομβικό ρόλο στη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων στο τραπεζικό σύστημα και στην εξυγίανση του ισολογισμού τους.

«Χωρίς αυτόν, θα ήταν αβέβαιο αν οι συστημικές τράπεζες θα είχαν πετύχει μονοψήφιο νούμερο μη εξυπηρετούμενων δανείων. Θυμίζω ότι έκανε εφικτή την μείωση των κόκκινων δανείων εντός του τραπεζικού συστήματος κατά 50 δις ευρώ. Νομίζω ότι χωρίς τον Ηρακλή θα ήταν αβέβαιο αν οι συστημικές τράπεζες θα είχαν πετύχει μονοψήφιο δείκτη μη εξυπηρετούμενων δανείων, με ότι αυτό συνεπάγεται σε σχέση με την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας της χώρας μας και την πρόσβαση των τραπεζών στις αγορές χρήματος και κεφαλαίου», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Τσικριπής και συμπλήρωσε:

«Η επαναεισαγωγή του προγράμματος Ηρακλή, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και συγκεκριμένο ποσό εγγύησης, θα επιτρέψει την ολοκλήρωση των συναλλαγών που ήταν σε εκκρεμότητα από το προηγούμενο πρόγραμμα καθώς και την εκτέλεση νέων και θα οδηγήσουν οι συναλλαγές αυτές σε ακόμα μεγαλύτερη μείωση του δείκτη μη εξυπηρετούμενων δανείων» .

Όπως ανέφερε ο κ. Τσιπικρής, «με βάσει τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας Ελλάδος, οι εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων διαχειρίζονται οφειλές ύψους, σχεδόν 70 δις ευρώ που είναι εκτός τραπεζικού συστήματος».

Χαρακτήρισε επίσης, «ιδιαίτερα σημαντική για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους την δυνατότητα παροχής πιστώσεων που αφορούν την αναχρηματοδότηση των δανείων και θα οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερη μείωση του δείκτη μη εξυπηρετούμενων δανείων στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα».

Σημείωσε ακόμα ότι, «η απομάκρυνση των «κόκκινων δανείων» από τους ισολογισμούς των τραπεζών δεν συνεπάγεται και εξυγίανση του ιδιωτικού χρέους».

«Είναι, λοιπόν, σημαντικός ο ρόλος των SERVICERS στη διαχείριση των εν λόγω ανοιγμάτων και στην εξυγίανση του ιδιωτικού χρέους. Νομίζω ότι καταλαβαίνουμε όλοι ότι η εξυγίανση του ιδιωτικού χρέους είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για την Ελληνική Οικονομία, μέσω της επίτευξης αποτελεσματικών ρυθμίσεων που θα οδηγήσουν στην επανένταξη των οικονομικά βιώσιμων επιχειρήσεων στην πραγματική οικονομία, στη βελτίωση της δυνατότητας των νοικοκυριών να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους», τόνισε ο κ. Τσικριπής.

Κλείνοντας, έδωσε έμφαση στη σημασία της σύστασης, του προστατευμένου κανονιστικού περιβάλλοντος, από την Tράπεζα της Eλλάδος, επισημαίνοντας ότι «είναι κάτι που λειτουργεί με επιτυχία και σε άλλες κεντρικές τράπεζες και αναμένεται να έχει καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της καινοτομίας, στο εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα».

 

Ο Γεώργιος Μαλιγιάννης, διευθυντής της Εθνικής Τράπεζας και Πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής Διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, χαρακτήρισε «πολύ σημαντικό το νομοσχέδιο για τον χρηματοπιστωτικό τομέα, την λειτουργία της δευτερογενούς αγοράς μη εξυπηρετούμενων δανείων και την προστασία και ενημέρωση των δανειοληπτών».

Ο κ. Μαλιγιάννης στάθηκε ιδιαίτερα σε δύο σημεία ζητώντας:

Πρώτον: την νομιμοποίηση των Εταιρειών Διαχείρισης ώστε να πάψει να υπάρχει ασάφεια ως προς τη δυνατότητα τους να προβαίνουν σε δικαστικές ενέργειες για την είσπραξη των υπό διαχείριση απαιτήσεων και την δυνατότητα τους να συμμετέχουν σε προπτωχευτικές διαδικασίες εξυγίανσης ή πτωχευτικές διαδικασίες αφερεγγυότητας.

Σήμερα, όπως είπε, «στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό που έχει προσφέρει λύσεις, σε χιλιάδες δανειολήπτες, το 90% των περιπτώσεων αφορά σε δάνεια που έχουν οι SERVICERS».

«Η νομιμοποίηση είναι ένα τυπικό θέμα, δεν αφορά την ουσία και δεν είναι αναγκαία, για την προστασία του δανειολήπτη. Αυτό που χρειάζονται ο δανειολήπτης είναι να βρει λύση για την οφειλή του που θα τον ανακουφίσει και θα τον διευκολύνει και αυτό θα το πετύχουμε νομιμοποιώντας τους SERVICERS που έχουν μεγαλύτερη ευελιξία», τόνισε.

Δεύτερον : να δημιουργηθεί σταδιακά ένα ψηφιακό αρχείο που θα αφορά στην καταχώρηση των μεταβιβασθέντων απαιτήσεων».

«Είμαστε προφανώς θετικοί στο σχέδιο νόμου που αναβιώνει τον «ΗΡΑΚΛΗ», κάτι που θα δώσει τη δυνατότητα για περαιτέρω μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων από τις τράπεζες και μάλιστα με απολύτως διασφαλιστικούς όρους για το Δημόσιο, λόγω της αυξημένης πιστοληπτικής αξιολόγησης που απαιτείται πλέον να έχουν οι ομολογίες υψηλής διασφαλιστικής προτεραιότητας», ανέφερε.

Στα θετικά του νομοσχεδίου έθεσε και «τις βελτιωμένες προτάσεις για τον εξωδικαστικό μηχανισμό διευθέτησης οφειλών», τονίζοντας ότι «αφορούν πρωτίστως τους ευάλωτους και στοχεύουν στην αύξηση των ρυθμίσεων, θα προσφέρουν στους δανειολήπτες περισσότερο βιώσιμες λύσεις και καλύτερους όρους αποπληρωμής, όπως είναι σταθερό επιτόκιο για κάποια χρόνια και μεγαλύτερο ποσό διαγραφής για τους περισσότερους από τους οφειλέτες».

Θετικές χαρακτήρισε και «τις αλλαγές που αφορούν στο φορέα επαναγοράς και επαναμίσθωσης ακινήτων ,τόσο για την προσέλκυση επενδυτών όσο και για τους δανειολήπτες, στους οποίους παρέχεται η ευελιξία να επαναγοράσουν το ακίνητό τους και πριν τη 12ετία με αντίστοιχους όρους».

Ο Θεόδωρος Αθανασόπουλος, (Πρόεδρος της Ένωσης Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις συντάχθηκε με τις απόψεις του κ. Τσικριπή και του κ. Μαλιγιάννη, υπογραμμίζοντας ότι «οι servicers, διαχειρίζονται σήμερα περίπου 85 δισ. δάνεια, εκ των οποίων 70 δισ. είναι εκτός τραπεζικού συστήματος και τα 45 περίπου δισ. έχουν ενταχθεί στα προγράμματα «ΗΡΑΚΛΗΣ» και άρα φέρουν και την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου».

«Οι servicers δεν λειτουργούν ως ιδιοκτήτες των δανείων, λειτουργούν ως διαχειριστές και άρα οφείλουν να φέρουν και να βρουν τη βέλτιστη λύση μεταξύ επενδυτών, οφειλετών. Το θέμα των τυπικών εγγράφων που τεκμηριώνουν την εκπροσώπηση των servicers θα διευκολύνει πάρα πολύ την όλη διαδικασία τόσο για τους οφειλέτες και τους δικηγόρους όσο και για εμάς», ανέφερε.

Έμφαση έδωσε στις υποχρεώσεις των servicers για την ενημέρωση των οφειλετών, επισημαίνοντας ότι «υπάρχει πολύ μεγάλη προσπάθεια από πλευράς του κλάδου προκειμένου να βελτιωθεί η ποιότητα εξυπηρέτησης των οφειλετών».

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «μέσα στο πρώτο 10μηνο του 2023 οι servicers έχουν δεχθεί 1,3 εκατομμύρια τηλεφωνήματα, έχουν απαντήσει το 86% αυτών την ίδια μέρα και το 14% στις επόμενες μέρες».

Αναφερόμενος στον εξωδικαστικό, σημείωσε ότι «έχουμε επιτύχει ένα δισεκατομμύριο ρυθμίσεις , τα ποσοστά εγκρίσεως είναι της τάξεως του 76% από τους πιστωτές, η μη αποδοχή των λύσεων από οφειλέτες είναι στο 35% και οι οφειλέτες που έχουν αθετήσει τις υποχρεώσεις τους στο 35% και 40%».

«Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να δούμε τους μικρούς οφειλέτες και όχι τους μεγαλοοφειλέτες και έχουμε δεσμευτεί στο Υπουργείο ότι στα πλαίσια της συνολικής προσπάθειας για βελτίωση, οι servicers εγγράφως μπορούν να επιτύχουν ποσοστά εγκρισιμότητας της τάξεως του 80%. Αυτός είναι ο στόχος που βάζουμε- αν και η πραγματική προσπάθεια μας είναι να κινηθούμε σε ακόμα υψηλότερα ποσοστά εγκρίσεων στα πλαίσια ενός πλαισίου που θα δώσει σταθερά επιτόκια στους οφειλέτες, χαμηλότερες δόσεις αλλά και πειθαρχία στην ολοκλήρωση και τήρηση των συμφωνημένων», κατέληξε.

Ο Μόσχος Κορασίδης, γενικός Διευθυντής της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών ανέφερε ότι έχουν κατατεθεί στο Υπουργείο, 16 προτάσεις για αλλαγές.

«Έχει ι διαμορφωθεί ένα πλαίσιο ότι υπάρχει δεύτερη ευκαιρία. Οι περισσότεροι αγρότες θέτουν το ερώτημα, υπήρξε πρώτη; Δηλαδή στην επαφή με τους sevicers υπάρχει διαφάνεια; Μπορούμε να συνεννοηθούμε; Μπορούν να μας δώσουν τα επιτόκια τους, τους υπερβολικούς τόκους υπερημερίας; Αν το κεφάλαιο αυτή τη στιγμή είναι ένα μικρό κεφάλαιο γιατί έχει περιοριστεί η περιουσία μου, μπορώ να εξυπηρετήσω ένα τέτοιο δάνειο, το οποίο είναι δυσθεώρητο:», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Έμφαση έδωσε στο θέμα «των τόκων υπερημερίας που συνεχώς ανατοκίζονται τρέχουν με επιτόκιο 13%, 14%, όταν το μέσο επιτόκιο είναι 3% με 3,5%», προσθέτοντας ότι «αυτό δημιουργεί μια μεγάλη ψαλίδα, άρα είναι εξ υπαρχής υποθηκευμένη σε αποτυχία η όποια διευθέτηση».

Παράλληλα αμφισβήτησε τα αποτελέσματα του εξωδικαστικού συμβιβασμού σημειώνοντας ότι «αυτή τη στιγμή μόνο 10.000 περιπτώσεις έχουν διευθετηθεί».

Είναι στη διακριτική ευχέρεια του Servicer ή του φορέα που έχει αγοράσει το δάνειο αν θα προσέλθει ή όχι. ‘Αρα, έχει μια δεσπόζουσα θέση αυτή τη στιγμή σε αυτή την διαδικασία και έτσι ναι μεν γίνεται μια προσπάθεια για να μπουν κάποια όρια στα ήδη έξω από το συνηθισμένο όρια των αγοραστών των δανείων αλλά αυτό δεν βοηθάει, μάλλον φέρνει μια καλή συμπεριφορά και τίποτε άλλο. Εδώ χρειάζεται μια δυναμική παρέμβαση, γι’ αυτό ζητάμε και στον εξωδικαστικό συμβιβασμό και σε άλλα πράγματα να γίνουν αλλαγές», κατέληξε.

 

Κύριε πρόεδρε θα σας καταθέσουμε γραπτώς τις προτάσεις

Ο Βίκτωρας Τσιαφούτης, νομικός σύμβουλος της Ένωσης Καταναλωτών – Ποιότητα Ζωής χαρακτήρισε αποτυχημένη τη διαδικασία εξωδικαστικού μηχανισμού, τονίζοντας ότι «η λεγόμενη τεκμηριωμένη συναίνεση αφορούσε μόνο τη μειοψηφία των πιστωτών, οι οποίοι εάν ήθελαν συμμετείχαν στη διαδικασία.

«Τα αποτελέσματα αυτού του υπολογιστικού εργαλείου ήταν μη βιώσιμα και ρεαλιστικά για τους οφειλέτες. Και φαίνεται να επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό ρυθμίσεων μετά από λίγο καιρό δεν τηρείται. Αυτό σημαίνει ότι οφειλέτης είναι αναγκασμένος, ιδίως εάν έχει μπροστά του να αντιμετωπίσει μία εκτελεστική διαδικασία, να συμφωνήσει στη ρύθμιση και φυσικά μετά από λίγο διάστημα δεν θα είναι σε θέση να την εκπληρώσει. Το νομοσχέδιο λοιπόν πρέπει να αντιμετωπίσει και να λύσει το ζήτημα των απρόσωπων, μη ρεαλιστικών ρυθμίσεων και των υψηλών επιτοκίων που φθάνουν στο 7%. Γιατί ο ευάλωτος οφειλέτης έχει την έννοια του εξαθλιωμένου οφειλέτη και είναι αυτός ο οποίος εξ ορισμού, απριόρι δεν είναι σε θέση να ικανοποιήσει τις οφειλές του», τόνισε.

Ο Παύλος Ραβανής, Πρόεδρος Δ.Σ του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου -Αθηνών

επεσήμανε ότι σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που διενήργησε το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο της Αθήνας, η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, βιοτεχνικών, το 87%, οφείλει στο δημόσιο ή σε ιδιωτικούς φορείς.

Όπως είπε:

-Δύο στις τρεις επιχειρήσεις οι οφειλές τους είναι σε ασφαλιστικά σε ταμεία και στην εφορία ενώ ακολουθούν οι οφειλές προς τράπεζες και servicers με 58% ενώ το 56% των οφειλών δεν είναι ρυθμισμένες.

-Μόνο το 15% των επιχειρήσεων που έχουν ρυθμίσει τις οφειλές τους μπορεί να ανταπεξέλθει το επόμενο διάστημα στις υποχρεώσεις τους σε 7μηνες ρυθμίσεις.

-Το 17% επιθυμεί περισσότερες δόσεις, το υπόλοιπο 67% αδυνατεί να καλύψει τις οφειλές του και από αυτούς, το 37% ζητά επαναδιαπραγμάτευση ενώ ένας στους τέσσερις αδυνατεί να ανταπεξέλθει, ακόμη και αν γίνει κούρεμα στην οφειλή.

-Μεγαλύτερη αδυναμία κάλυψης έχουν οι επιχειρήσεις που ασχολούνται με το εμπόριο με μία στις τρεις ακόμη και με κούρεμα να μην μπορεί να πληρώσει το δάνειο.

«Καλωσορίζουμε τις επεμβάσεις αυτές, όπως έχουν εξαγγελθεί, οι οποίες φαίνεται να έχουν αντιληφθεί τις αγκυλώσεις και τα πρακτικά προβλήματα που έχουν ανακύψει και είναι γενικά σε θετική κατεύθυνση. Παρόλα αυτά, υπάρχουν ακόμα σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, τα οποία θα συμβάλουν σημαντικά και στη βελτίωση του οικονομικού κλίματος και στην δυναμική επανεκκίνηση της οικονομίας», επεσήμανε.

Παράλληλα πρότεινε την διαγραφή προστίμων και τόκων οφειλών που δημιουργήθηκαν από το 2008 και ύστερα, την αύξηση του ακατάσχετου λογαριασμού με την πάροδο του εξαμήνου ώστε να κρατείται μόνο το 5% των τραπεζικών συναλλαγών και όχι το 100 %

Ο Ευάγγελος Κρητιτικός, πρόεδρος της Εθνικής Ομοσπονδίας Ενώσεως Προστασίας Δανειοληπτών – Καταναλωτών – Πολιτών έκανε λόγο για νομοσχέδιο που κινείται στη σωστή κατεύθυνση και πρόσθεσε ότι «κάθε προσπάθεια για βελτίωση της υφιστάμενης νομοθεσίας, που αφορά τη προστασία των δανειοληπτών και δη των ευάλωτων, είναι καλοδεχούμενη, ανεξάρτητα σε ποιο βαθμό συμφωνεί κανείς μαζί της ή όχι».

«Απόλυτα θετική εξέλιξη» χαρακτήρισε τον εξωδικαστικό μηχανισμό, προτείνοντας παράλληλα αλλαγές που θα βελτιώσουν ακόμα περισσότερο τη διαδικασία όπως:

-Η ρύθμιση για την αναδιάρθρωση του χρέους, όπως διαμορφώνεται από την εφαρμογή του αλγορίθμου, να υπέχει αυτόματα και να έχει την ισχύ δικαστικής αποφάσεως

– το σταθερό επιτόκιο από 3% να επεκταθεί από τα τρία έτη στα 6 έτη και στη συνέχεια να μην έχει ελεύθερη διακύμανση, αλλά βάσει του μαθηματικού τύπου, να μπορεί να διακυμανθεί 1%, ανάλογα με τη πορεία των επιτοκίων.

-να συμπεριληφθεί στη ρύθμιση το σύνολο των δανείων, όχι μόνο αυτά που έχουν εμπράγματες εξασφαλίσεις.

– δικαίωμα ευάλωτων οφειλετών για επαναγορά του ακινήτου τους μελλοντικά είτε με εφάπαξ καταβολή, είτε με δόσεις

Ο Αντώνης Μεγγούλης, διευθυντής της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, ανέφερε ότι «με την κατά ένα έτος νωρίτερα υποχρεωτική σύνδεση των επαγγελματικών λογαριασμών με το σύστημα άμεσων πληρωμών IRIS παρά τα πλεονεκτήματα που συνεπάγεται, όπως οι μηδενικές κές προμήθειες έως 500 ευρώ, ή οι ευελιξίες, στη παρούσα φάση θα προσθέσει επιπλέον πίεση στον επιχειρηματικό κόσμο».

Ακόμα, ανέφερε ότι, «η θέσπιση πλαισίου υποχρεώσεων για τις εταιρείες διαχείρισης, είναι καλοδεχούμενη εξέλιξη, ωστόσο, όπως και στη περίπτωση του Κώδικα Δεοντολογίας, έχουμε σοβαρές αμφιβολίες για την ουσιαστική εφαρμογή του».

Για το πρόγραμμα «ΗΡΑΚΛΗ 3», σημείωσε ότι «αναμένεται να αποδειχθεί ιδιαίτερα ευεργετικός για τις τιτλοποιήσεις των κόκκινων δανείων από τις τράπεζες, ωστόσο τα χρέη και οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών δεν μειώνονται, άρα, δεν έχουν κάποιο ουσιαστικό όφελος από αυτή τη νομοθέτηση, απλά αλλάζουν χέρια.

Ο Λεωνίδας Βατικιώτης, Επιστημονικός Σύμβουλος του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος, υπογράμμισε ότι «η προσαρμογή των νόμων για τα δάνεια και τις τράπεζες και για το καθεστώς που διέπει τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, είναι επιβεβλημένη».

Ωστόσο όπως είπε, «το νομοσχέδιο δεν καταφέρνει να ανταποκριθεί στην ανάγκη και τις προσδοκίες για την προστασίας της πρώτης κατοικίας συμπεριλαμβανομένης φυσικά και της περίπτωσης που αφορά την επαγγελματική στέγη».

Η κριτική του εστιάστηκε στο σχέδιο «Ηρακλής», υποστηρίζοντας ότι η επέκταση του επιβεβαιώνει τις ανησυχίες που είχαν εκφραστεί στο πρώτο σχέδιο.

«Οι αντιρρήσεις μας αφορούν στον κίνδυνο οι εγγυήσεις να μεταφερθούν στο δημόσιο χρέος και εντέλει στον ελληνικό λαό. Σήμερα άλλωστε οι ελληνικές τράπεζες είναι σε πολύ καλύτερη θέση, από εκείνη που ήταν στο παρελθόν. Με βάση τα αποτελέσματα του εννιαμήνου θα εμφανίζουν καθαρά κέρδη ύψους 2,9 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ συζητείται ακόμα και η διανομή μερίσματος για τα κέρδη του 2023. Επομένως γιατί να αναλάβει το δημόσιο τον κίνδυνο, το ρίσκο που συνοδεύει τις τιτλοποιήσεις πολύ περισσότερο όταν ξέρουμε ότι μπαίνουμε σε μια περίοδο που τα εύκολα κέρδη του τελευταίου έτους από το επιτοκιακό περιθώριο δεν θα υφίστανται», υπογράμμισε.

Ζήτησε ακόμα:

– τη δυνατότητα κουρέματος του δανείου στην περίπτωση που το ύψος του δανείου υπερβαίνει την αξία του ακινήτου και να ενταχθούν περιπτώσεις μείωσης του εισοδήματος του δανειολήπτη.

-η δυνατότητα αναδιάρθρωσης του χρέους να μην αφορά μόνο, όσους διαθέτουν την βεβαίωση οφειλής ευάλωτου οφειλέτη ή να διευρυνθεί ο χαρακτηρισμός του ευάλωτου οφειλέτη, έτσι ώστε να περιλαμβάνει περισσότερους δανειολήπτες από όσους περιλαμβάνει σήμερα.

-η δημιουργία ακατάσχετου λογαριασμού που να επιτρέπει σε επαγγελματίες να χρησιμοποιούν το «POS» στην περίπτωση δέσμευσης των λογαριασμών τους.

-να διευκολυνθούν οι δανειολήπτες σε ελβετικό φράγκο που υπερβαίνουν σήμερα τους 200.000.

Ο Γεώργιος Λεχουρίτης, Πρόεδρο του ΙΝΚΑ Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδος εμφανίστηκε θετικός στην νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης ωστόσο όπως είπε, «πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να ενταχθούν στη ρύθμιση και άλλοι δανειολήπτες όχι μόνο τα ευάλωτα νοικοκυριά».

«Είναι γεγονός ότι το νομοσχέδιο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση», είπε ενώ συντάχθηκε με τον εκπρόσωπο της ΓΕΣΕΒΕ τονίζοντας ότι δυστυχώς τα funds δεν υιοθετούν τις δικαστικές αποφάσεις επιλέγοντας να μην ενημερώνουν σωστά τους καταναλωτές και να μην τους λένε ποιο είναι το ύψος του δανείου».

«Επίσης, ανεβάζουν το επιτόκιο στο συνολικό ποσό του δανείου και όχι στη μηνιαία δόση, με αποτέλεσμα αν μια δόση είναι με δικαστική απόφαση 200 ευρώ το μήνα και ένα τρέχον επιτόκιο 4% με βάση την τράπεζα της Ελλάδος όπως ορίζουν οι δικαστικές αποφάσεις να μην σέβονται και να υπολογίζουν το επιτόκιο στο σύνολο του ποσού που οφείλει ο δανειολήπτης. Αυτά πρέπει το παρόν νομοσχέδιο να βάζει μια σειρά στην ασυδοσία των SERVICES και πρέπει να περιλάβει και κάποιες ασφαλιστικές δικλείδες», ανέφερε.