Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Οι πρεσβευτές των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν την κατάργηση των θερμικών κινητήρων στα νέα αυτοκίνητα από το 2035, καθώς η Γερμανία ήρε το βέτο της με αντάλλαγμα την εισαγωγή εξαίρεσης για τα συνθετικά καύσιμα που θα παραχθούν μελλοντικά, τονίζει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Το κείμενο προβλέπει ότι τα νέα αυτοκίνητα θα εκπέμπουν μηδενικό CO2, πράγμα που απαγορεύει ντε φάκτο τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης, ανακοίνωσε η σουηδική προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το κείμενο θα βρίσκεται στην ατζέντα της σημερινής συνόδου των υπουργών Ενέργειας για την επίσημη έγκρισή του, διευκρίνισε η προεδρία.

Το ρυθμιστικό αυτό πλαίσιο αποτελεί πυλώνα του ευρωπαϊκού σχεδίου για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και τον στόχο της ουδετερότητας άνθρακα το 2050.

Το βέτο του Βερολίνου

Το Βερολίνο εξέπληξε τους ευρωπαίους εταίρους στις αρχές του Μαρτίου μπλοκάροντας την τελευταία στιγμή ρύθμιση που προέβλεπε την εκμηδένιση των εκπομπών CO2 των νέων αυτοκινήτων με την επιβολή ντε φάκτο 100% ηλεκτρικών κινητήρων από το μέσον της επόμενης δεκαετίας.

Το κείμενο υπήρξε αντικείμενο συμφωνίας ανάμεσα στα κράτη μέλη και τους διαπραγματευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με το πράσινο φως της Γερμανίας, και είχε εγκριθεί στα μέσα του Φεβρουαρίου από την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Για να δικαιολογήσει την στροφή, γεγονός εξαιρετικά σπάνιο σε αυτό το στάδιο της διαδικασίας, η Γερμανία ζήτησε από την Κομισιόν να παρουσιάσει πρόταση που θα ανοίγει τον δρόμο σε αυτοκίνητα που θα λειτουργούν με συνθετικά καύσιμα.

Η τεχνολογία αυτή, η οποία βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της ανάπτυξης, συνίσταται στην παραγωγή καυσίμου από CO2 που εκπέμπεται από τις βιομηχανικές δραστηριότητες. Η τεχνολογία υποστηρίζεται από γερμανικές και ιταλικές αυτοκινητοβιομηχανίες και επιτρέπει την παράταση της χρήσης θερμικών κινητήρων μετά το 2035.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπραγματευόταν τις τελευταίες εβδομάδες τρόπους για την έξοδο από την κρίση με την Γερμανία, η οποία ζητούσε την ανάληψη αυστηρότερης δέσμευσης σχετικά με τα συνθετικά καύσιμα, στα οποία γινόταν αναφορά στο αρχικό κείμενο, αλλά κατά τρόπο που δεν εθεωρείτο δεσμευτικού χαρακτήρα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Γερμανία ανακοίνωσαν το Σάββατο την επίτευξη συμφωνίας για την άρση του αποκλεισμού του σχεδίου της ΕΕ για τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων, αμβλύνοντας την απαγόρευση των θερμικών κινητήρων μετά το 2035.

«Φθάσαμε σε συμφωνία με την Γερμανία σχετικά με την χρήση στο μέλλον συνθετικών καυσίμων στα αυτοκίνητα», ανακοίνωσε σήμερα ο ευρωπαίος επίτροπος Περιβάλλοντος Φρανς Τίμερμανς στο Twitter.

«Στο εξής, θα εργασθούμε για την υιοθέτηση του ρυθμιστικού πλαισίου σχετικά με τους κανόνες για το CO2 των αυτοκινήτων μόλις γίνει δυνατόν», πρόσθεσε.

Αμφισβητούμενη τεχνολογία

«Τα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με κινητήρα καύσης θα μπορούν να τεθούν σε κυκλοφορία μετά το 2035 αν χρησιμοποιούν ουδέτερα καύσιμα σε ό,τι αφορά τις εκπομπές CO2», δήλωσε στο Twitter ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας Φόλκερ Βίσινγκ.

Η τεχνολογία των συνθετικών καυσίμων αμφισβητείται από τις περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις που την θεωρούν δαπανηρή, ενεργοβόρα και ρυπαντική.

Πολλοί ειδικοί του αυτοκινήτου αμφιβάλλουν ότι θα έχει την δυνατότητα να επιβληθεί στην αγορά απέναντι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι τιμές των οποίων θα μειωθούν τα επόμενα χρόνια.

Η κίνηση του βέτο στο κείμενο της Κομισιόν από το Βερολίνο ήταν πρωτοβουλία των φιλελευθέρων του FDP.

Το μικρό αυτό κόμμα, που σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις συγκεντρώνει περί το 5% της πρόθεσης ψήφου, έχει χάσει πέντε διαδοχικές τοπικές εκλογικές αναμετρήσεις. Ελπίζει να αντιμετωπίσει ως πολιτική δύναμη τους Οικολόγους αναλαμβάνοντας τον ρόλο του υπερασπιστή του αυτοκινήτου ποντάροντας στην αρνητική στάση μεγάλου μέρους του γερμανικού πληθυσμού απέναντι στην απαγόρευση των θερμικών κινητήρων.

Για να διασφαλίσει την ενότητα του κυβερνητικού του συνασπισμού, ο καγκελάριος Ολαφ Σολτς προτίμησε να υποστηρίξει την θέση του FDP.

Η βιομηχανία από την πλευρά της, θεωρώντας δεδομένο το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο για το αυτοκίνητο, έχει επενδύσει μαζικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ακόμη και αν καθιερωθούν, τα συνθετικά καύσιμα, τα οποία σήμερα δεν υπάρχουν, «δεν θα παίξουν σημαντικό ρόλο μεσοπρόθεσμα στο μερίδιο που καταλαμβάνουν τα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσεως», δήλωσε ο Μαρκους Νούσμαν, ο επικεφαλής της Audi (όμιλος Volkswagen), στο περιοδικό Spiegel.

Η απόφαση που αλλάζει τα πάντα στην αυτοκινητοβιομηχανία

Όπως τονίζει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, οργανισμοί, όπως η Greenpeace, αναφέρουν ότι οι νέες διατάξεις αποσπούν την προσοχή από τον ευρύτερο στόχο της εφαρμογής πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Από την άλλη προβληματίζουν, γιατί η εξέλιξη κινητήρων εσωτερικής καύσης με συνθετικά καύσιμα θα αποσπάσει μεγάλο μέρος των επενδύσεων που θα μπορούσαν να δοθούν στην ηλεκτροκίνηση.

Το ζήτημα είναι ότι αυτές οι νέες διατάξεις έρχονται την περίοδο που οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αποφασίσει να επενδύσουν αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση, ανακοινώνοντας παράλληλα και την χρονική περίοδο που θα σταματήσουν τις παραγωγές μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Στη συνέχεια, θα πρέπει να δούμε πώς θα λειτουργήσουν αυτές οι διατάξεις για τα συνθετικά καύσιμα και πώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες σκοπεύουν να αντιδράσουν στον τομέα των παραγωγών.

Η νέα απόφαση κάνει αρκετούς να σκέφτονται μήπως είναι πιο σωστό η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση να γίνει με πιο αργούς ρυθμούς, ενώ τα τμήματα των αυτοκινητοβιομηχανιών στο άμεσο μέλλον θα μπουν σε έναν αγώνα δρόμου για την κατασκευή νέων κινητήρων. Παράλληλα θα διατηρηθούν στην ζωή και τα υβριδικά, τα οποία είναι πιο ελαφριά, πιο οικονομικά και μπορούν να δώσουν περισσότερες λύσεις μετακίνησης για εκτός πόλεων διαδρομές.

Ένα άλλο ζήτημα που προκύπτει είναι ότι σήμερα τα συνθετικά καύσιμα είναι ακριβότερα από τα παράγωγα του πετρελαίου και κανείς δεν γνωρίζει αν θα αποτελέσουν στο άμεσο μέλλον μια συμφέρουσα λύση. Τουλάχιστον για την αρχή, αφού όσο περνούν τα χρόνια και αυξάνεται η ζήτηση η τιμή του λίτρου θα γίνεται περισσότερο ανταγωνιστική.

Αυτή η απόφαση στρέφει τις κατασκευάστριες εταιρείες στην συνέχιση των παραγωγών τους σε μοντέλα που θα φέρουν κινητήρες εσωτερικής καύσης, άρα οικονομικότερα οχήματα. Παράλληλα, όσο η ηλεκτροκίνηση και οι κυψέλες υδρογόνου εξελίσσονται, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης μπορούν να βοηθήσουν να διατηρηθούν τα αυτοκίνητα προσιτά, έχοντας ως πρωταρχικό στόχο και την μείωση των εκπομπών ρύπων.