Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τα έργα που εκτελούνται υπό την εποπτεία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στη Β. Ελλάδα, οι εξελίξεις στα μεγάλα εγχειρήματα που συνθέτουν την προοπτική της Θεσσαλονίκης για το 2030, αλλά και η συμβολή του ΤΕΕ/ΤΚΜ στο σχεδιασμό μιας ανθεκτικής Κεντρικής Μακεδονίας έναντι της κλιματικής αλλαγής, αναδείχθηκαν στην καθιερωμένη ετήσια εκδήλωση κοπής πίτας του ΤΕΕ/ΚΜ.

Κεντρικός ομιλητής της εκδήλωσης, που πραγματοποιήθηκε με τίτλο «2023: Έτος πρόκληση για τη Θεσσαλονίκη και τη Κεντρική Μακεδονία» στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Τμήματος, για πρώτη φορά μετά από δύο χρόνια περιορισμών λόγω πανδημίας, ήταν ο Υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης, ο οποίος αναφέρθηκε στα έργα ύψους 5 δισ. ευρώ που υλοποιεί το Υπουργείο στη Βόρεια Ελλάδα.

Ιδιαίτερη έμφαση, όπως είπε, δόθηκε «σε περιοχές που παρουσίαζαν τεράστια ελλείμματα στον τομέα των υποδομών, με τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία να είναι η πρώτη περιοχή που συγκέντρωνε τα χαρακτηριστικά αυτά». «Γι’ αυτό και τα 5 από τα 10 δισ. ευρώ του συνολικού σχεδίου για τη Βόρεια Ελλάδα είναι έργα υποδομής που εκτελεί το Υπουργείο Υποδομών και οι εποπτευόμενοι φορείς του» επισήμανε μεταξύ άλλων ο Υφυπουργός Υποδομών. «Το Μετρό, επιτέλους προχωρά. Οι αρχαιολογικές εργασίες στο σταθμό της Βενιζέλου τελείωσαν και ο σταθμός κατασκευάζεται κανονικά.

Μέχρι στιγμής έχει υλοποιηθεί περίπου το 90% του οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης. Ο διαγωνισμός για το φορέα λειτουργίας είναι στον αέρα και στα τέλη του μήνα θα υποβληθούν προσφορές, ενώ και η επέκταση προς Καλαμαριά προχωρά κανονικά και ήδη ετοιμάζουμε τις επόμενες επεκτάσεις τόσο προς τα Δυτικά, όσο και προς το Αεροδρόμιο». Για το Flyover, τόνισε ότι «είναι ένα έργο που δημοπρατήθηκε, συμβασιοποιήθηκε και ξεκινά από τη κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη» το οποίο «θα αλλάξει τη καθημερινότητα της πόλης και θα κάνει τις μετακινήσεις πιο γρήγορες, οικονομικές και ασφαλείς».

Ο κ. Καραγιάννης πρόσθεσε: «Οι διαγωνισμοί για το Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και το Δράμα – Αμφίπολη, δύο σημαντικά οδικά έργα ΣΔΙΤ, έχουν ξεκινήσει και θα υπάρχουν ανάδοχοι εντός του 2023, ενώ προχωρήσαμε και τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, που θα συνδέσουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και κυρίως τον 6ο προβλήτα με τα λιμάνια της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, τη γειτονική Βουλγαρία και τη Μαύρη Θάλασσα, προσδίδοντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις μεταφορές ελληνικών προϊόντων, αλλά αξιοποιώντας και τους λιμένες της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Παράλληλα είναι σε διαγωνιστική διαδικασία και η δημιουργία του Προαστιακού σιδηροδρόμου της Δυτικής Θεσσαλονίκης, ενώ μόνο το “Θεσσαλονίκη-Τοξότες” και το “Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο” είναι έργα με προϋπολογισμό που αγγίζουν τα 2,8 δισ. ευρώ».

«Συνεχίζουμε, όμως, και τα υπόλοιπα σημαντικά οδικά έργα της Περιφέρειας, όπως την ολοκλήρωση της σύνδεσης του 6ου προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον Αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ, που εκκρεμούσε από το 2000, ενώ υπογράφηκε η σύμβαση για τον οδικό άξονα που θα συνδέει την Περιφερειακή Οδό με το νέο παιδιατρικό Νοσοκομείο Φιλύρου» συμπλήρωσε.Στα κτιριακά έργα ο Υφυπουργός Υποδομών ανέφερε ότι «ήδη έχουμε προσωρινό ανάδοχο για την κατασκευή 17 υπερσύγχρονων σχολικών μονάδων στη Κεντρική Μακεδονία από τις οποίες οι 16 βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη και οι περισσότερες στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Επιπλέον, έχει περάσει στη Β’ φάση του Διαγωνισμού το cluster των  Δικαστικών Μεγάρων Κεντρικής Μακεδονίας, που περιλαμβάνει και την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης». Ο κ. Καραγιάννης, καταλήγοντας υπογράμμισε: «Σχεδιάσαμε πριν από 4 χρόνια ένα πρόγραμμα 13 δισ. ευρώ και έχουμε ήδη συμβασιοποιήσει έργα ύψους 5 δισ. ευρώ, ενώ την ίδια ώρα έχουμε δημοπρατήσει έργα σχεδόν 11,5 δισ. Ευρώ. Είμαι βέβαιος ότι πλέον μπορούμε να αντιμετωπίζουμε όλοι, ειδικά οι Θεσσαλονικείς και οι Μακεδόνες, το μέλλον με περισσότερη αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση».

Γ. Τσακούμης: Τα megaprojects που αναμένουμε να ξεκινήσουν

Νωρίτερα, όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση, καλωσορίζοντας ομιλητές και παριστάμενους εκ μέρους των 19.000 μηχανικών της Κεντρικής Μακεδονίας, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Γιώργος Τσακούμης ανέφερε: «Είναι μεγάλη τιμή για εμάς που είστε εδώ μαζί μας και θα ήταν και μεγάλη χαρά αν δεν μετριάζονταν από την πρόσφατη τραγωδία στη γειτονιά μας, τους φοβερούς σεισμούς που έπληξαν την Τουρκία και τη Συρία. Δεν απειλούνται ελληνικά εδάφη από το ρήγμα που ενεργοποιήθηκε όπως μας διαβεβαίωσαν οι συνάδελφοί μας και οι άλλοι ειδικοί επιστήμονες, αλλά η δυστυχία, ο τρόμος και η απώλεια δεν έχουν σύνορα και αυτή τη φορά ήταν μια ανάσα δίπλα μας. Η χαρά μας μετριάζεται και από την θλίψη για τις απουσίες που μετράμε, γι’ αυτούς που δεν είναι εδώ μαζί μας λόγω της πανδημίας. Η ζωή και ο χρόνος ωστόσο προχωρούν, επουλώνοντας πληγές, κάνοντάς μας σοφότερους, βελτιώνοντας και αυξάνοντας τις δυνατότητές μας, θέτοντας όμως και νέες προκλήσεις, νέα εμπόδια και προβλήματα». Ο ίδιος, με αφορμή και τις επικείμενες εκλογές υπογράμμισε την υποχρέωση όσων έχουν θεσμικό ρόλο στον δημόσιο βίο να κατευθύνουν το κλίμα του δημόσιου διαλόγου, σε ατζέντα για τα ουσιαστικά ζητήματα του παρόντος και του μέλλοντος».

Επισημαίνοντας τη συσχέτιση της ανάπτυξης και της ευημερίας των πολιτών και φυσικά των Μηχανικών ο κ. Τσακούμης συνέχισε τονίζοντας ότι η νηφαλιότητα στον δημόσιο διάλογο θα μπορούσε να αποτελέσει παράγοντα επιτάχυνσης: «Τα σπουδαία έργα, τα megaprojects, τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια, οι μεταρρυθμίσεις, οι ριζικές αλλαγές που απορρέουν από την πρόοδο της τεχνολογίας, αλλά και τα απότοκά τους, μικρότερα έργα, παραγωγικές και άλλες οικονομικές δραστηριότητες μικρομεσαίων επιχειρηματικών σχημάτων, μικρές αλλά ουσιαστικές αλλαγές στην καθημερινότητα των πολιτών και στη δημόσια διοίκηση, έχουν ορίζοντα μεγαλύτερο της τετραετίας. Ενίοτε, και με τις συνήθεις προσφυγές, αλλά και άλλες δυσλειτουργίες, η τετραετία δεν επαρκεί καν για την ωρίμανσή τους. Εδώ βέβαια διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο και η δικαιοσύνη. Στις αναπτυξιακές προτάσεις του ΤΕΕ η ασφάλεια δικαίου κατέχει πρωτεύουσα θέση. Όπως επίσης και η ταχύτητα απονομής της δικαιοσύνης. Σχετικά με τα έργα, που χαρακτηρίζουν κυρίως το επάγγελμα μας, αυτή τη στιγμή στην Κεντρική Μακεδονία και στη Θεσσαλονίκη υπάρχει ένας αναβρασμός. Το Μετρό βλέπει σιγά σιγά το τέλος, το Flyover ξεκινάει, πολλά μικρότερα αλλά σημαντικά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη και πολλά στο στάδιο του σχεδιασμού και της μελέτης. Υπάρχουν όμως 2,3 εμβληματικά project τα οποία όλοι θα θέλαμε να δούμε να ξεκινάνε κι αυτά είναι η αναβάθμιση του Λιμανιού η οποία θα προσδώσει στην πόλη μια άλλη επιχειρηματική δυναμική και θα βοηθήσει τα μέγιστα στην οικονομική της ανάπτυξη μαζί με το κέντρο Logistics στο Στρ. Γκόνου και φυσικά το εμβληματικό έργο της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου το οποίο θα συνδεθεί άρρηκτα με το Brand της πόλης της Θεσσαλονίκης. Πολύ σημαντικά επίσης θεωρούνται η ανάπλαση της ΔΕΘ, το τεχνολογικό πάρκο 4ης γενιάς ThessIntec καθώς και η εξυγίανση της Άτυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης στο Καλοχώρι».

Όσον αφορά το Κλίμα και τη Χωροταξία, δύο θέματα ιδιαίτερα επίκαιρα αυτή την εποχή, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ σημείωσε: «Η Θεσσαλονίκη έχει ενταχθεί στις 100 Κλιματικά ουδέτερες πόλεις για το 2030 και παράλληλα εμείς το ΤΕΕ/ΤΚΜ ολοκληρώνουμε με Ομάδα Εργασίας την πρόταση μας προς την Περιφέρεια για την Κλιματικά ουδέτερη, Ανθεκτική και Έξυπνη Κεντρική Μακεδονία. Για δε την Χωροταξία είναι πλέον ευρέως γνωστό το πρόγραμμα Κωνσταντίνος Δοξιάδης με το οποίο έχει αρχίσει δυναμικά η Χωροταξική Ανασυγκρότηση της χώρας».

Για το θέμα της Τεχνικής Παιδείας, μίλησε για «σειρά στρεβλών, καθαρά ψηφοθηρικών επιλογών και η αδυναμία άρσης τους και πάλι για το φόβο απώλειας ψήφων, που οδήγησε τα εθνικά ιδρύματα να παράγουν όλα πρώτης βαθμίδας μηχανικούς» και «για προβλήματα που θα δημιουργήσει αυτή η διάρθρωση» τα οποία «είναι βέβαιο πως θα αντιμετωπίσουμε στο μέλλον».

Χαιρετίζοντας την εκδήλωση, ο Υφυπουργός Εσωτερικών αρμόδιος για τον τομέα Μακεδονίας-Θράκης κ. Σταύρος Καλαφάτης, μεταξύ άλλων τόνισε: «Ειδικά η Θεσσαλονίκη, η Μακεδονία και η Θράκη, παρά τις αντιξοότητες των καιρών, παρά τις δυσκολίες, βρήκαν το δρόμο τους, προχωρούν με σίγουρο βηματισμό τις μεταρρυθμίσεις που προώθησε η κυβέρνηση και αποκτούν ξεχωριστό ρόλο στο νέο ενεργειακό χάρτη που διαμορφώνεται στα Βαλκάνια και στην Νοτιοανατολική Ευρώπη και στους υπό διαμόρφωση χάρτες των μεταφορών, των νέων επενδύσεων,της ανάπτυξης και της συνεργασίας στην γειτονιά μας. Το σχέδιο ανάπτυξης που έχουμε παρουσιάσει με τα 30 και πλέον έργα σε όλους τους  νευραλγικούς τομείς είναι πρόκληση από το Μέλλον και μεγάλο στοίχημα, που θα κερδηθεί από φέτος και στα χρόνια που έρχονται έως το 2030».

Στα εγχειρήματα της περιοχής, ο ίδιος, πρόσθεσε ένα ακόμα: «Χθες υπογράψαμε στην Αθήνα με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το μνημόνιο διασύνδεσης του Σέιχ Σου και του Δάσους Χορτιάτη με τις αστικές περιοχές και το θαλάσσιο μέτωπο, ένα έργο εξαιρετικής σημασίας για το πράσινο και το περιβάλλον, που θα συμβάλλει καθοριστικά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής όλων των συμπολιτών μας. Έργο που μπορεί να προχωρήσει γρήγορα. Ήδη, ο Τομέας Μακεδονίας και Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών, υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με το Δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη, για το πιλοτικό έργο του όλου project, του μονοπατιού των Παγοποιών. Θέλουμε ένα Σέιχ Σου ανοικτό για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης».

Ο Αντιπεριφερειάρης Υποδομών και Δικτύων της ΠΚΜ -και πρώην πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Πάρις Μπίλλιας, μεταξύ άλλων τόνισε τα εξής: «Με χαρά διαπιστώνω ότι πολλά από τα έργα τα οποία αποτελούσαν διαχρονικά αιτήματα του ΤΕΕ/ΤΚΜ έχουν δρομολογηθεί και κάποια άρχισαν να υλοποιούνται από την παρούσα κυβέρνηση. Έτσι, σήμερα έχουμε δημοπρατημένη την ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία, τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, τη σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο και, βεβαίως, το flyover, το έργο που θα αλλάξει τα κυκλοφοριακά δεδομένα στη Θεσσαλονίκη.  Θα ήθελα να υπογραμμίσω την άριστη συνεργασία που έχουμε ως Περιφέρεια με την ηγεσία του Υπουργείου και να τους ευχαριστήσω για αυτό.  Τα έργα στα οποία αναφέρθηκα, αποτελούν όλα προτάσεις του ΤΕΕ/ΤΚΜ, ο ρόλος του οποίου για την ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας είναι όχι μόνον σημαντικότατος, αλλά αναντικατάστατος».

Αναφερόμενος σε ένα άλλο οραματικό έργο, που προτάθηκε  για τη Θεσσαλονίκη της νέας εποχής από το ΤΕΕ/ΤΚΜ, την ενοποίηση, ανάπλαση και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της, από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι, υπογράμμισε ότι αυτό προχωρά από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με σταθερά και μεθοδικά βήματα: «Μετά από τις επίπονες και χρονοβόρες διαδικασίες που «έτρεξαν» από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, καταφέραμε να βρισκόμαστε σε αναμονή της  έκδοσης του Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο θα μας ανοίξει το δρόμο ώστε να μπορέσουμε να περάσουμε στην υλοποίηση. Στόχος μας είναι να ξεκινήσουν γρήγορα οι διεθνείς αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί και οι διαγωνισμοί για τις μελέτες, ώστε να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2024».

Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας, επισήμανε μεταξύ άλλων: «Σε ό,τι μας αφορά στο Δήμο Θεσσαλονίκης, το γεγονός πως τοποθετήσαμε στον πυρήνα των προσπαθειών μας τις υποδομές και τις αναπλάσεις του δημοσίου χώρου με κάνει σήμερα να νιώθω κάπως δικαιωμένος, γιατί πλέον – μετά από αρκετά χρόνια- έχει διαμορφωθεί μια συγκεκριμένη ατζέντα για την πόλη, με προτεραιότητες, με συγκεκριμένα έργα, με χρηματοδοτήσεις -και σε αρκετά από αυτά με εκκίνηση των έργων αλλά και ολοκλήρωση. Είναι επίσης σημαντικό ότι Κυβέρνηση – Περιφέρεια – Δήμος αλλά και ιδιωτική πρωτοβουλία βρισκόμαστε σε έναν αποδοτικό συγχρονισμό και σε μια συναντίληψη. Αυτό δεν είναι ούτε εύκολο – ούτε αυτονόητο. Μέχρι λίγα χρόνια πριν ίσως ήταν και ζητούμενο.  Διαμορφώσαμε ένα ενιαίο αφήγημα για την πόλη και σε αυτό προσέρχονται όλοι. Είτε συμφωνούν είτε διαφωνούν με αυτό – η βάση συζήτησης είναι πλέον συγκεκριμένη».

Για τις δράσεις του Δήμου, πρόσθεσε:

Φέραμε το μεγαλύτερο Τεχνικό Πρόγραμμα όλων των εποχών ύψους 50 εκ. ευρώ με το περίπου 85% των πόρων να προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ και το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης». Το συνολικό ύψος των χρηματοδοτήσεων ξεπερνά τα 160 εκ. ευρώ, ενώ παράλληλα ετοιμάζουμε σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προτάσεις για την ένταξη έργων στο ΕΣΠΑ της προγραμματικής περιόδου 2021-27, με συνολικό προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 100 εκ. ευρώ. Άξονας Αριστοτέλους, deck παλιάς παραλίας, νοτιανατολική πύλη, πλατεία Διοικητηρίου, δυτική είσοδος κ.α.-Έργα που θα αλλάξουν την εικόνα της πόλης. Προχωρήσαμε με ταχύ βήμα στον ψηφιακό μετασχηματισμό και έχουμε 20εκ. ευρώ για να πάμε σε λειτουργίες smartcity. Πετυχαίνουμε να διακριθεί η πόλη παγκοσμίως, βλέπουμε πολλαπλάσια κρουαζιερόπλοια, νέα ξενοδοχεία, ενώ μεγάλες εταιρείες επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη, με μεγάλα ιδιωτικά project να είναι στα σκαριά».

Τέλος, ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Κύρος Υάκινθος, κατά τον χαιρετισμό του, μεταξύ άλλων επισήμανε τις «συνέργειες με το ΤΕΕ/ΤΚΜ και τη διαρκώς ενισχυόμενη συνεργασία του ιδίου και των 7 Προέδρων των Τμημάτων με το Τμήμα στη συνδιοργάνωση εκδηλώσεων, όπως οι  “Μέρες Ειδικοτήτων Μηχανικών”», ενώ ανέδειξε τον «πρωτοπόρο χαρακτήρα της σχολής, σε εισροή κονδυλίων για έρευνα και ανάπτυξη, σε συνεργασία με την βιομηχανία, αλλά και την πρωτιά – την τελευταία δεκαετία –  στις εισροές ανά μέλος ΔΕΠ». Σημείωσε όμως και τα «προβλήματα σε υποδομές και διδακτικό προσωπικό», καταλήγοντας: «Ζητούμε στήριξη: από το ΤΕΕ, την Κυβέρνηση, – όπως η Ιατρική Σχολή άντλησε πόρους από το Υπουργείο Υγείας, εμείς μπορούμε να αντλήσουμε κονδύλια από ΤΣΜΕΔΕ, Υπ. Υποδομών, ΥΠΕΝ, γιατί όχι και άλλα Υπουργεία- αλλά και από τους φορείς της Αυτοδιοίκησης».

Ακολούθως πραγματοποιήθηκε η Κοπή Πίτας του ΤΕΕ/ΤΚΜ από τον Πρόεδρο κ. Γιώργο Τσακούμη και τον Πρόεδρο της Αντιπροσωπείας του Τμήματος κ. Ηλία Περτζινίδη , παρόντων των μελών της ΔΕ του ΤΕΕ/ΤΚΜ και του Προεδρείου της Αντιπροσωπείας, με το φλουρί να ανακαλύπτει, ο Υφυπουργός κ. Γιώργος Καραγιάννης, ενώ η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με μικρή συναυλία της Χορωδίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ συνοδεία του πιανίστα Ανδρέα Γρίβα-Κουτρόπουλουκαι υπό τη διεύθυνση της μαέστρου Άλκηστης Τόγια.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν οι Βουλευτές Θεσσαλονίκης κ. Κώστας Γκιουλέκας, κ. Άννα Ευθυμίου, κ. Στράτος Σιμόπουλος, κ. Θεόδωρος Καράογλου, κ. Γιάννης Αμανατίδης, κ. Σωκράτης Φάμελος, κ. Κατερίνα Νοτοπούλου, και κ. Χρήστος Γιαννούλης, οι Αντιπεριφερειάρχες κ. Κώστας Γιουτίκας και κ. Βούλα Πατουλίδου, οι δήμαρχοι Καλαμαριάς κ. Γιάννης Δαρδαμανέλης, Χαλκηδόνας κ. Σταύρος Αναγνωστόπουλος και Θέρμης κ. Θεόδωρος Παπαδόπουλος, πολλοί αντιδήμαρχοι, εκπρόσωποι κομμάτων, πρώην βουλευτές και πολιτευτές, πρόεδροι και εκπρόσωποι φορέων, όπως του ΣΕΒ, του ΣΕΒΕ, των Επιμελητηρίων της Θεσσαλονίκης, Πρόεδροι και εκπρόσωποι Τμημάτων της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, Πρόεδροι άλλων Περιφερειακών Τμημάτων του ΤΕΕ, οι πρώην Πρόεδροι του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Σάκης Τζακόπουλος, κ. Τάσος Κονακλίδης και κ. Ανδρέας Κουράκης και πλήθος μηχανικών, μελών του ΤΕΕ/ΤΚΜ.