Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Η ανάπτυξη του αεροπορικού τουρισμού, αποτελεί μια σημαντική εναλλακτική μορφή τουρισμού για τη χώρα, υπάρχει διεθνές ενδιαφέρον και θα πρέπει να προχωρήσουμε πιο γρήγορα, ήταν η κοινή διαπίστωση κατά την σχετική συζήτηση που άνοιξε στην Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής. Ο πρόεδρος της Επιτροπής Μάνος Κόνσολας κατά την εισήγησή του επισήμανε ότι η ανάπτυξη του αεροπορικού τουρισμού θα προσφέρει υπεραξία στην χώρα που έχει αστείρευτες δυνατότητες. Υπογράμμισε, πως ο αεροπορικός τουρισμός, αποτελεί ένα προνομιακό πεδίο σε μια νέα, δυναμική αναπτυσσόμενη μορφή τουρισμού. Οι χρήστες της Γενικής Αεροπορίας προέρχονται κυρίως από χώρες της Βόρειας Ευρώπης και οι προορισμοί που επιλέγουν είναι οι χώρες της Μεσογείου και της νότιας Ευρώπης. Είναι τουρίστες υψηλού εισοδήματος, που η προσέλκυσή τους είναι μια προσπάθεια επένδυσης στην ποιότητα για τον ελληνικό μας τουρισμό. Είναι δυναμικός τουρισμός. Η γειτονική Ιταλία κατέχει ένα πολύ σημαντικό μερίδιο στον κλάδο παγκοσμίως, λειτουργώντας 470 μικρά αεροδρόμια για αυτά τα μικρά αεροσκάφη. Και το ερώτημα είναι γιατί εμείς ως χώρα δεν ακολουθούμε αυτό το παράδειγμα. Σημείωσε ότι υπάρχουν ζητήματα που θα πρέπει να δούμε, με πρώτο την έλλειψη υποδομών. Καθώς, σήμερα, έχουμε 20 αδειοδοτούμενα πεδία προσγείωσης για τον αεροπορικό τουρισμό και αυτά χωρίς υποδομές και υπηρεσίες που υπάρχουν στην γειτονική Ιταλία. Μάλιστα, ανέφερε πως στην Κρήτη και την Ρόδο, που είναι τα δύο πιο σημαντικά σημεία αναφοράς του Τουρισμού μας, δεν υπάρχουν πιστοποιημένα και αδειοδοτημένα αεροδρόμια για τον αεροπορικό τουρισμό. Στα μεγάλα αεροδρόμια εκτός από λίγες εξαιρέσεις δεν υπάρχουν υποδομές για την στάθμευση των αεροσκαφών Γενικής Αεροπορίας. Τη θερινή περίοδο τα περισσότερα αεροδρόμια και ιδιαίτερα τα περιφερειακά που έχουν μεγάλη κίνηση δεν είναι διαθέσιμα για τα αεροσκάφη Γενικής Αεροπορίας. Ο κ. Κόνσολας, για την υποβοήθηση ανάπτυξης αυτής της μορφής τουρισμού ανέφερε πως θα πρέπει να υπάρξουν: Η δημιουργία ενός δικτύου σε όλη την χώρα. Αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο. Αλλαγές στην τελωνειακή νομοθεσία σε εναρμόνιση με αυτά που ισχύουν στην ΕΕ για την Γενική Αεροπορία. Η ενίσχυση στελέχωσης της ΥΠΑ στα νησιά. Η διαμόρφωση ενός πλαισίου προσέλκυσης επενδύσεων, ιδιαίτερα για την κατασκευή αεροδρομίων εκεί που δεν υπάρχουν. Οι παρεμβάσεις στους περιορισμούς της εναέριας κυκλοφορίας για την κατηγορία της Γενικής Αεροπορίας σε σχέση με τις εμπορικές πτήσεις. «Η εκπόνηση ενός στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης του αεροπορικού τουρισμού με συνεργασία των συναρμόδιων υπουργείων, θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα της χώρας» ανέφερε ο κ. Κόνσολας.

 

Ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς, αναγνώρισε πως ο τομέας του αεροπορικού τουρισμού, πράγματι έχει μείνει πίσω καθώς οι προτεραιότητες που υπήρχαν ήταν στην αναδιοργάνωση των αεροπορικών μεταφορών της χώρας και η αποτελεσματικότητα της αεροναυτιλίας μας. Σημείωσε πως τώρα, που έχει τεθεί μια σοβαρή βάση για την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα της εμπορικής αεροπορίας, ωριμάζουν οι συνθήκες και μπορεί να ξεκινήσει η συζήτηση για τον αεροπορικό τουρισμό. Πέρυσι, αναπτύχθηκε ένα πιλοτικό πρόγραμμα στα αεροδρόμια Μύλου, Αστυπάλαιας και Καστελορίζου. Το πρώτο και σημαντικότερο ζήτημα που αναδείχθηκε ήταν η λειτουργία των αεροδρομίων μας στα μικρά νησιά. Για να δημιουργηθεί ένα δίκτυο, αυτό θα πρέπει να ξεκινήσει από τα υφιστάμενα αεροδρόμια. Το ζήτημα των υπαλλήλων που δεν επαρκούν καθώς και του ωραρίου λειτουργίας των αεροδρομίων. Συνεπώς, θα πρέπει είτε να αυξηθεί το προσωπικό ή να εξυπηρετούνται οι ανάγκες της Γενικής Αεροπορίας με λιγότερο προσωπικό και στην κατεύθυνση αυτή, έχουν ήδη γίνει κάποια βήματα. Σχετικά με το θεσμικό πλαίσιο, ανέφερε πως σήμερα υπάρχουν αρκετοί περιορισμοί για την Γενική Αεροπορία καθώς είμαστε μια χώρα με υψηλή ζήτηση εμπορικών πτήσεων που δεν αφήνουν κενό για την εξυπηρέτηση πτήσεων Γενικής Αεροπορίας. Για το πρόβλημα των υποδομών, ανέφερε ο γενικός γραμματέας, ότι υπάρχουν διαθέσιμοι χώροι που οφείλουμε να χαρτογραφηθούν όχι μόνο ως προς τη γεωγραφική τους θέση αλλά και των αναγκών τους, για να καταστούν και πάλι λειτουργικοί ώστε να αξιοποιηθούν, αυξάνοντας το δίκτυο. Στο πλαίσιο αυτό, στις 24 Ιανουαρίου συστάθηκε μια διευρυμένη Επιτροπή που σε τρεις μήνες θα εισηγηθεί ουσιαστικές θεσμικές αλλαγές και πρωτοβουλίες.

 

Η γενική γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης Ολυμπία Αναστασοπούλου, από τη δική της πλευρά, ανέφερε ότι ο αεροπορικός τουρισμός, είναι μια ειδική μορφή τουρισμού που εντάσσεται πολύ αρμονικά στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής της χώρας μας, που περιλαμβάνει τόσο την χωρική όσο και την χρονική επιμήκυνση του τουρισμού. Είναι μια δραστηριότητα που μπορεί να γίνεται όλο το έτος και σε πάρα πολλές περιοχές της πατρίδας μας. Από το νόμο, ήδη, προβλέπεται ως μια διακριτή μορφή τουρισμού. Επειδή υπάρχει η ανάγκη αυξημένων συνθήκες ασφάλειας χρειάζεται η σύμπραξη με υπηρεσίες συναρμόδιων υπουργείων και μετά να επιλεγούν οι προορισμοί. Το προφίλ αυτών των τουριστών είναι πολύ υψηλό και εντάσσονται στο στρατηγικό μας σχέδιο προσέλκυσης ταξιδιωτών. Το σημαντικό, επισήμανε, είναι το πώς θα διευρυνθεί το ωράριο λειτουργίας των αεροδρομίων μας. Το υπουργείο Τουρισμού έχει μελετήσει όχι μόνο το μοντέλο της Ιταλίας σε αυτόν τον κλάδο αλλά και της Αυστραλίας, των ΗΠΑ και της Τουρκίας, ειδικά η Καππαδοκία που προσελκύει αρκετούς αεροπορικούς τουρίστες. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία, πόλος έλξης αυτού του είδους τουρισμού είναι η Σαντορίνη. Η κ. Αναστασοπούλου, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί σε θέματα ασφάλειας, τώρα που βάζουμε τα θεμέλια ανάπτυξης του αεροπορικού τουρισμού για να μην μας γυρίσει μπούμερανγκ αυτή η προσπάθεια.

 

Ο διοικητής της ΥΠΑ Γεώργιος Δριτσάκος, εστίασε στην ασφάλεια πτήσεων, λέγοντας ότι εκτός από τα συνολικά 40 στρατιωτικο-πολιτικά αδειοδοτημένα αεροδρόμια της χώρας, έχουν πιστοποιηθεί και αδειοδοτηθεί και άλλα 24 πεδία προσγείωσης από την ΥΠΑ πριν και τώρα την ΑΠΑ. Για τα περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία κατά κύριο λόγο ενδιαφέρουν την Γενική Αεροπορία, παρατήρησε ότι θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να υπάρχουν τρεις τοπικοί ελεγκτές για να λειτουργεί πλήρως ένα αεροδρόμιο. Κάτι που σήμερα δεν υπάρχει. Συνεπώς, σημείωσε, χρειάζεται αύξηση προσωπικού. Για τις θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών Γενικής Αεροπορίας, είπε πως μετά από μια καταγραφή που έγινε διαθέτουμε 38 θέσεις σε όλη την επικράτεια. Είναι πολύ μικρού κόστους, περίπου 20 ευρώ, όσο ενός μικρού αυτοκινήτου σε ένα πάρκινγκ, δημιουργώντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τα αεροδρόμιά μας. Στην συζήτησης της Επιτροπής, συμμετείχαν με προτάσεις, παρατηρήσεις φορείς της αυτοδιοίκησης και του ευρύτερου κλάδου της Γενικής και τουριστικής αεροπορίας.