Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Οι επενδύσεις σε Μακεδονία και Θράκη «συμβάλλουν στην περαιτέρω ενεργειακή επάρκεια και ασφάλεια της χώρας, αναβαθμίζουν τον ρόλο της και δυναμώνουν ακόμη περισσότερο το γεωπολιτικό αποτύπωμά της», τόνισε ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) Σταύρος Καλαφάτης, στον χαιρετισμό του στην ημερίδα που διοργανώνει, στη Θεσσαλονίκη, η voria.gr, με θέμα «Ενεργειακή κρίση και Βόρεια Ελλάδα: Προκλήσεις, ευκαιρίες και προοπτικές».

Αναφερόμενος στις παρεμβάσεις που προωθούνται με απόφαση του πρωθυπουργού, ο κ. Καλαφάτης τόνισε: «έχουμε ήδη επενδύσεις παγκόσμιων κολοσσών στις νέες τεχνολογίες που προσβλέπουν και στη βαλκανική ενδοχώρα. Έχουμε δρομολογήσει σειρά έργων σε ολόκληρη την περιοχή και επιπλέον τριάντα project για τη Θεσσαλονίκη του 2030». Η Θεσσαλονίκη, η Μακεδονία και η Θράκη είναι ήδη στον δρόμο του μέλλοντος, ανέφερε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης.

Στην ομιλία του ο κ. Καλαφάτης έκανε ειδική μνεία στη νέα στρατηγική εταιρική σχέση της Ελλάδας με τις ΗΠΑ, αλλά και στον ρόλο που αποκτά η Αλεξανδρούπολη και η ευρύτερη περιοχή με τη λειτουργία του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB και τα σχέδια για τους πλωτούς σταθμούς αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου αερίου LNG, σημειώνοντας ότι «θα μπορεί όχι μόνο να συμβάλει στην ενεργειακή επάρκειά της χώρας αλλά και να καταστεί κόμβος διοχέτευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου, προς τα βόρεια, για τις ανάγκες των Δυτικών Βαλκανίων αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης, ενώ παράλληλα αναβαθμίζει το γεωπολιτικό αποτύπωμα της πατρίδας μας».

Αναφέρθηκε ακόμα στην επέκταση της δυναμικότητας του αγωγού ΤΑΡ, την επόμενη διετία, με την κατασκευή και δεύτερου σταθμού συμπίεσης στις Σέρρες καθώς και το έργο του Διασυνδετήριου Αγωγού Φυσικού Αερίου που θα εκτείνεται από τη Νέα Μεσήμβρια της Θεσσαλονίκης προς το Νεγκότινο, ενώ τόνισε ότι έχουν δρομολογηθεί και θα ολοκληρωθούν στο ίδιο χρονικό διάστημα τα έργα της δεύτερης διασύνδεσης των Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, που θα αυξήσουν τη συνολική μεταφορική ικανότητα στο σύνορο των δύο χωρών στα 1400 ΜW (μεγαβατ) από Ελλάδα προς Βουλγαρία και 1700 MW από Βουλγαρία προς Ελλάδα.

Στη Δυτική Μακεδονία, όπως πρόσθεσε, εγκαινιάστηκε στην Κοζάνη από τον πρωθυπουργό το «γιγαντιαίο», όπως χαρακτήρισε, -για τα ελληνικά δεδομένα- Φωτοβολταϊκό Πάρκο, που αποτελεί μέχρι σήμερα το μεγαλύτερο σε λειτουργία έργο ΑΠΕ στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Μεσογείου και ένα από τα μεγαλύτερα πάρκα με φωτοβολταϊκά σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Επιπλέον, μίλησε για το ξεμπλοκάρισμα του βόρειου τμήματος του Ε65 που βγάζει τη Δυτική Μακεδονία από την απομόνωση και δημιουργεί νέες αναπτυξιακές δυνατότητες και το σχέδιο αναβάθμισης για τις πύλες εισόδου στη χώρα καθώς και τα έργα σταθερής τροχιάς, όπως η ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης – Ορμενίου, η χάραξη της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Τοξοτών και η νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης μέσω Καβάλας.

«Καταλύτες» οι φορείς της αυτοδιοίκησης στην ενεργειακή μετάβαση

Τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζουν οι περιφέρειες και οι δήμοι στην ενεργειακή μετάβαση και την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, υπογράμμισε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, χαρακτηρίζοντας τους φορείς της αυτοδιοίκησης «καταλύτες».

Υπογραμμίζοντας ότι η επόμενη περίοδος θα είναι ιδιαίτερα δύσκολη, με τις διαδοχικές κρίσεις να αποτελούν πλέον τη «νέα κανονικότητα», όπως είπε χαρακτηριστικά, ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε ότι «το μεγαλύτερο φάντασμα που πλανάται σήμερα πάνω από την Ευρώπη, είναι η πιθανότητα το βιοτικό επίπεδο των νέων πολιτών να είναι χειρότερο από αυτό της προηγούμενης γενιάς, κάτι που έχει να συμβεί από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο».

Αναφερόμενος στις δράσεις που έχει δρομολογήσει η ΠΚΜ για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, ο κ. Τζιτζικώστας σημείωσε ότι εγκαθίστανται νέοι σταθμοί φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αναβαθμίζονται ενεργειακά νοσοκομεία, σχολεία, κλειστά γυμναστήρια, χώροι πολιτισμού και κτήρια διοίκησης δημοσίων φορέων, με συνολικό προϋπολογισμό άνω των 50 εκατ. ευρώ, αντικαθίσταται με λαμπτήρες led ο ηλεκτροφωτισμός το οδικό δίκτυο της περιφέρειας και έχουν διασφαλιστεί πόροι άνω των 30 εκατ. ευρώ, προκειμένου να ενταχθούν προς χρηματοδότηση δικαιούχοι 2225 κατοικιών στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ».

Επιπλέον -μεταξύ άλλων- η ΠΚΜ αντικαθιστά τον στόλο οχημάτων δήμων και δημόσιων φορέων με ηλεκτρικά αυτοκίνητα, εξασφαλίζοντας πόρους άνω των 10 εκατ. ευρώ, ενώ 25 εκατ. ευρώ διατίθενται για την αντικατάσταση των ενεργοβόρων απορριμματοφόρων από ηλεκτροκίνητα.

«Η μάχη δεν μπορεί να δοθεί από την κυβέρνηση ή έναν φορέα. Η μάχη είναι συλλογική», υπογράμμισε ο κ. Τζιτζικώστας και αναφερόμενος στο ΕΣΠΑ 2021-2027 τόνισε ότι, μέσω αυτού του προγράμματος, θα διασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι που θα απαντούν στα κρίσιμα αυτά ζητήματα.

Την ανάγκη ν’ ανοίξει η κυβέρνηση το «πουγκί» της και για τους δήμους της χώρας, ώστε να μπορέσουν αυτοί να ανταπεξέλθουν στα αυξημένα τιμολόγια λόγω της ενεργειακής κρίσης, τόνισε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, εξηγώντας ότι πέρυσι ο δήμος, από τα 2,5 εκατ. ευρώ της κρατικής επιχορήγησης που πήρε για τις συνολικές δαπάνες σε σχολεία, τα περίπου 2,4 εκατ. ευρώ διοχετεύθηκαν αποκλειστικά και μόνο στην κάλυψη των αναγκών σε φυσικό αέριο. Παράλληλα, όπως είπε χαρακτηριστικά, στο πρώτο εξάμηνο φέτος, έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου, η αξία του ρεύματος ακρίβυνε κατά 88% και η αύξηση των λογαριασμών φυσικού αερίου στα δημοτικά κτήρια έχει ξεπεράσει το 170%.

«Πρέπει να αλλάξουμε πολλά στην κατεύθυνση της εξοικονόμησης και της παραγωγής ενέργειας», σημείωσε και αναφέρθηκε στις ενέργειες που προωθούνται. Αυτές είναι-μεταξύ άλλων- η αλλαγή όλων των φωτιστικών στους δρόμους και στις πλατείες με λαμπτήρες led, η ολοκλήρωση των μελετών για την αυτονόμηση των πρώτων 50 σχολικών κτηρίων μέσω της τοποθέτησης φωτοβολταϊκών και μπαταρίες -η Θεσσαλονίκη θα έχει σύντομα το πρώτο της ενεργειακό σχολείο, αυτό στην οδό Κλεάνθους- η υλοποίηση του Σχεδίου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ), με στόχο τη δημιουργία 225 νέων σημείων φόρτισης, η ανανέωση του στόλου οχημάτων του δήμου, με ένα μέρος των νέων να είναι ηλεκτροκίνητα και η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος του στολισμού των Χριστουγέννων κατά 58%.

«Το ενεργειακό είναι το πιο καυτό θέμα για τους δήμους. Δεν πρέπει να σκεφτούμε ότι όλα αυτά είναι παροδικά. Είμαστε σε έναν δρόμο χωρίς επιστροφή. Είναι μονόδρομος η επένδυση σε νέες τεχνολογίες και η αλλαγή συνηθειών. Η πρόκληση που έχουμε μπροστά μας είναι μεγαλύτερη. Καλούμαστε να αλλάξουμε ένα ολόκληρο μοντέλο, σκέψης λειτουργίας, αποτελεσματικότητας» τόνισε ο κ. Ζέρβας.

Για τις επερχόμενες αλλαγές στο κλίμα, μίλησε η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, υπογραμμίζοντας την ανάγκη «να προετοιμαστούμε επαρκώς» καθώς, σύμφωνα με τους ειδικούς, αυτές που θα συμβούν στα επόμενα δέκα χρόνια, θα είναι περισσότερες από όσες καταγράφηκαν τα προηγούμενα 100.