Θεσσαλονίκη από ψηλά
Θεσσαλονίκη από ψηλά
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τα σημαντικά έργα υποδομής που θα αλλάξουν την όψη της Βόρειας Ελλάδας και της Θεσσαλονίκης, ο σχεδιασμός κλιματικά ουδέτερων πόλεων, οι διεθνείς τάσεις στο real estate, οι προκλήσεις ανάπτυξης της δυτικής εισόδου της Θεσσαλονίκης, οι νέες ευκαιρίες που δημιουργούνται, η ανάγκη για σύγχρονους χώρους γραφείων καθώς και η δημιουργία logistics hub για τη νοτιοανατολική Ευρώπη βρέθηκαν μεταξύ άλλων, στο επίκεντρο του 5ο North Prodexpo για την ακίνητη περιουσία στη Βόρεια Ελλάδα, το οποίο διοργανώθηκε χθες στη συμπρωτεύουσα. Σύμφωνα με ανακοίνωση των διοργανωτών. το συνέδριο, επέστρεψε, φέτος, με φυσική παρουσία συνέδρων και φιλοξενεί περισσότερους από 30 ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Το καλωσόρισμα πραγματοποίησε ο Δημήτρης Πεφάνης, διευθυντής Οικονομικού και Επιχειρηματικού Περιεχομένου του Ομίλου DPG, ο οποίος τόνισε πως το συνέδριο πραγματοποιείται εν μέσω μιας μοναδικής συγκυρίας. «Η χρονιά ξεκίνησε για το real estate άκρως θετικά, ωστόσο θα πρέπει να δούμε πως θα εξελιχθεί στην πορεία λόγω και των εξελίξεων στην Ουκρανία» σημείωσε ο κ. Πεφάνης.
Στα έργα υποδομής που υλοποιούνται στη Βόρεια Ελλάδα και στη Θεσσαλονίκη αναφέρθηκε ο υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας – Θράκης, Σταύρος Καλαφάτης υπογραμμίζοντας πως η περιοχή συγκεντρώνει το ενδιαφέρον επενδυτών και κατασκευαστικών ομίλων. Ο κ. Καλαφάτης επισήμανε πως βρίσκονται σε εξέλιξη διαδικασίες για πάνω από 20 έργα στη Θεσσαλονίκη και σημείωσε πως η πόλη, η Μακεδονία και η Θράκη αποκτούν σημαντικές υποδομές.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Καλαφάτης στους κραδασμούς που προκαλεί η ρωσο ουκρανική σύρραξη. Υπογράμμισε δε πως η παραβίαση του διεθνούς δικαίου και ο αναθεωρητισμός κρατών δεν μπορούν να γίνουν ανεκτές.
Μιλώντας για τις αναταράξεις στην οικονομία και κυρίως στην αγορά ενέργειας τόνισε πως η κυβέρνηση ετοιμάζει μέτρα στήριξης των οικονομικά αδύναμων, παράλληλα με τον ευρωπαϊκό μηχανισμό αλληλεγγύης που στήνεται. «Γραμμή άμυνας αποτελεί το γεγονός ότι η ανάπτυξη στη χώρα μας το 2021 ξεπερνά το 8% και είναι από τις υψηλότερες στην Ευρωζώνη» υπογράμμισε ο Καλαφάτης προσθέτοντας πως η Ελλάδα αναδεικνύεται παγκόσμια πρωταθλήτρια στις επενδύσεις.
Χαιρετισμό απηύθυνε ο υφυπουργός Φορολογίας και Δημόσιας Περιουσίας, Απόστολος Βεσυρόπουλος, ο οποίος αναφέρθηκε στη μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων, στις οποίες έχει προχωρήσει η κυβέρνηση, καθώς και στη δεύτερη μείωση του ΕΝΦΙΑ που θα εφαρμοστεί με το νέο νομοσχέδιο που προωθείται στη Βουλή.
Όπως τόνισε, με το νέο νόμο 8 στους 10 πολίτες, περίπου 5 εκατ. φορολογούμενοι, θα δουν μείωση στον ΕΝΦΙΑ. Μάλιστα οι 900.000 θα έχουν μείωση άνω του 30%. Ο κ. Βεσυρόπουλος αναφέρθηκε και στα μέτρα και αναπτυξιακά κίνητρα που δόθηκαν για την ανάπτυξη της αγοράς ακινήτου, ενώ τόνισε πως στις άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης είναι παρεμβάσεις για απλοποίηση της διαδικασίας μεταβίβασης ακινήτων, ώστε να μπορεί να γίνει με ηλεκτρονικό τρόπο.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υφυπουργός στην εκρηκτική αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας που παρατηρήθηκε στο οκτάμηνο του 2021, με την επιφάνεια να καταγράφει αύξηση κατά 57% στην επιφάνεια και 48% στον όγκο, σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου- Αυγούστου 2020.

Τα έργα υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα
Στο πακέτο νευραλγικών έργων που υλοποιούνται στη Θεσσαλονίκη και την Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας αναφέρθηκε ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης υπογραμμίζοντας πως εντατικοποιήθηκαν με τη χρήση του θεσμικού και χρηματοδοτικού εργαλείου των ΣΔΙΤ. H ομιλία του κ. Καράγιαννη έγινε στο πλαίσιο του πάνελ με θέμα «Η πορεία των έργων υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα».
«Εξαγγείλαμε και υλοποιούμε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα έργων άνω των 13 δις.ευρώ, που έχει στόχο την επανεκκίνηση του κατασκευαστικού κλάδου και στην αναβάθμιση των υποδομών της χώρας» ανέφερε ο κ. Καραγιάννης, ο οποίος έκανε ιδιαίτερη μνεία στο μετρό Θεσσαλονίκης. Όπως τόνισε το μέτρο Θεσσαλονίκης έχει πλέον ορατό ορίζοντα το 2023, με απόλυτο σεβασμό όλων των αρχαιοτήτων και ειδικότερα του σταθμού Βενιζέλου. Το ποσοστό υλοποίησης του έργου φτάνει στο 82%, ενώ για την επέκταση προς τη Καλαμαριά, το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει στο 84%. Αναφερόμενος ο κ. Καραγιάννης στον υπερσύγχρονο εναέριο αυτοκινητόδρομο Flyover, που θα λειτουργεί συνδυαστικά με το μετρό για την ανακούφιση της πόλης από τα κυκλοφοριακά της προβλήματα τόνισε ότι στα τέλη του έτους θα εγκατασταθούν τα εργοτάξια για την κατασκευή του.
Ο κ. Καραγιάννης έκανε αναφορά μεταξύ όλων των έργων που παρουσίασε και στο έργο βελτίωσης – διαπλάτυνσης της οδού Μουδανιά – Ποτίδαια. «Το ορφανό χιλιόμετρο που εκκρεμούσε για χρόνια, προγραμματίζουμε να το παραδώσουμε το καλοκαίρι, κατά την έναρξη της τουριστικής περιόδου» σημείωσε ο κ. Καραγιάννης ενώ για το τμήμα Θέρμη-Γαλάτιστα τόνισε « έχουμε παραδώσει στην κυκλοφορία και τα πρώτα χιλιόμετρα, και μάλιστα της νέας χάραξης, με ορίζοντα παράδοσης του συνολικού έργου το φθινόπωρο».


Αντίστροφη μέτρηση για το έργο ενοποίησης του Παραλιακού Μετώπου της Θεσσαλονίκης

Στην ενοποίηση, ανάπλαση και ανάδειξη του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, σε μήκος 40 χιλιομέτρων, από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι αναφέρθηκε ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας επισημαίνοντας πως «η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, «έτρεξε» τις διαδικασίες και σήμερα πια πιστεύουμε ότι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους ή το αργότερο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023, θα έχει εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα για το έργο, ώστε να περάσουμε στο στάδιο της υλοποίησης».
Στη συνέχεια, όπως είπε, «ως το τέλος του 2024, φιλοδοξούμε να έχουν ολοκληρωθεί οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί και οι απαραίτητες μελέτες, ώστε το διάστημα 2025-2030 να υλοποιηθούν τα έργα ύψους 500 εκατ. ευρώ». Γνωστοποίησε δε, ότι η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη από τα ευρωπαϊκά ταμεία.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, υπενθυμίζεται ότι το προαναφερόμενο πρότζεκτ αφορά σε έργα που προβλέπεται να γίνουν από το Καλοχώρι ώς το Αγγελοχώρι, ενώ η ενοποίηση του παραλιακού μετώπου αφορά επτά δήμους: Δέλτα, Αμπελοκήπων- Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Πυλαίας-Χορτιάτη, Θέρμης και Θερμαϊκού.
Μεταξύ των έργων που θα υλοποιηθούν στην περιοχή, σύμφωνα με τον κ. Μπίλλια είναι η δημιουργία ενός μεγάλου πάρκου στη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου, αλιευτικό καταφύγιο, διαδρομή πεζών και ποδηλάτων επί πασσαλόπηκτης ελαφριάς κατασκευής από την περιοχή της λιμνοθάλασσας έως και το Δενδροπόταμο, η δημιουργία Ανατολικού Μητροπολιτικού Πάρκου – Βοτανικού κήπου σε τμήμα της έκταση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και ανάδειξη του μη χαρακτηρισμένου υγροτόπου, ενώ ανατολικότερα θα χωροθετηθεί Επιχειρηματικό Πάρκο όπου αναπτύσσεται ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη για την εξυπηρέτηση του αλιευτικού στόλου του Θερμαϊκού Κόλπου.
«Παλιά, το έργο μπορεί να έμοιαζε ως μια ουτοπία, αλλά σας διαβεβαιώνω ότι θα υλοποιηθεί με επιμονή, σταθερά και προσεκτικά βήματα. Η προσπάθεια υλοποίησης μετρά αντίστροφα και είμαστε έτοιμοι να περάσουμε στο στάδιο της υλοποίησής του», σημείωσε -μεταξύ άλλων- ο κ. Μπίλλιας.
Στον σχεδιασμό, όπως πρόσθεσε, περιλαμβάνεται και η «παραμελημένη δυτική Θεσσαλονίκη, όπου θα εφαρμόσουμε μια μελέτη που εκπόνησε το Εθνικό Κέντρο Βιοτόπων και Υγροτόπων, που προβλέπει τη δημιουργία ενός μεγάλου Μητροπολιτικού Δυτικού Πάρκου, (στη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου). Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι θα δημιουργηθούν αλιευτικό καταφύγιο και διαδρομή πεζών και ποδηλάτων από τη λιμνοθάλασσα μέχρι και την περιοχή του Δενδροποτάμου.


Η Αλεξανδρούπολη στο επίκεντρο

Στις σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης που διανοίγονται για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αναφέρθηκε ο δήμαρχος της πόλης, Γιάννης Ζαμπούκης. Όπως ανέφερε ο κ. Ζαμπούκης, σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία πώλησης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, ενώ ήδη σε εξέλιξη βρίσκεται η φάση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών, με τις τελικές αποφάσεις να τοποθετούνται το Μάιο του τρέχοντος έτους.
«Στόχος μας», τόνισε ο κ. Ζαμπούκης, είναι να μην χάσει τη γραφικότητά του το λιμάνι και τα έργα που θα γίνουν να συνδυαστούν με τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων του επιβατικού σταθμού, στον οποίο προσέρχονται τουρίστες για να μεταβούν στη Σαμοθράκη», τόνισε
Επιπρόσθετα, ένα ακόμη εμβληματικό έργο αποκτά σάρκα και οστά. Πρόκειται για την κατασκευή της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού που συνδέει οδικά τον λιμένα με την Εγνατία Οδό, έργο αρχικού προϋπολογισμού 36 εκατομμυρίων ευρώ. Η προθεσµία εκτέλεσης των εργασιών είναι 24 μήνες από την ηµέρα υπογραφής της σύµβασης.
Ο κ. Ζαμπούκης αναφέρθηκε σε μια σειρά έργων σημασίας για την Αλεξανδρούπολη, μεταξύ άλλων στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης- Ορμενίου με ηλεκτροκίνηση και τη μετατροπή της σε διπλή κατεύθυνση καθώς και η η Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων Αλεξανδρούπολης που ολοκληρώνεται και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία.

Συντονιστής του πρώτου πάνελ ήταν ο διευθύνων σύμβουλος της Μarkt, Μάξιμος Καλατζής, ο οποίος επισήμανε πως «η οικονομική δραστηριότητα έχει ανακάμψει αρκετά, υποστηριζόμενη από τις αυξημένες κρατικές δαπάνες, τη νομισματική πολιτική, τα μέτρα προστασίας ενώ παράλληλα παρουσιάζει μια βελτιωμένη κατάσταση σχετικά με τον κορωνοϊό».
Σύμφωνα με τον κ. Καλατζή «εφόδιο και εργαλείο για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας και έμμεσα για την άμυνα της σε σημερινούς και μελλοντικούς κινδύνους και απειλές, αποτελεί το δυναμικό στο χώρο του real estate, που σε μεγάλο βαθμό, είναι ανεκμετάλλευτο και η δυνατότητα να δημιουργήσουμε ανταγωνιστικό προϊόν, με σύγχρονα χαρακτηριστικά, ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και συμμετοχή στην υψηλή τεχνολογία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το τελευταίο redevelopment που πραγματοποίησε στη Θεσσαλονίκη για το Center for Digital Innovation και το Global Business Services Center της Pfizer. Αναπόσπαστο κομμάτι της ανταγωνιστικότητας ενός έργου, όμως, είναι και οι υποδομές. Η έννοια του development στο real estate είναι ημιτελής εάν επιχειρήσει κανείς ανάπτυξη ακινήτων χωρίς υποδομές. Τα project, οι ευρύτερες περιοχές και τελικά οι ίδιες οι πόλεις είναι τόσο καλές ή κακές όσο οι υποδομές τους. Δεν θα ήταν υπερβολή να ισχυριστεί κανείς ότι η Θεσσαλονίκη εδώ και πολλές δεκαετίες αναζητά και αναμένει έργα υποδομών και εξωστρέφεια για να αναδείξει τον ρόλο της στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη”.


Πώς θα επηρεάσει η κρίση στην Ουκρανία την ελληνική αγορά real estate;

Την εκτίμηση ότι αν η κρίση από τον πόλεμο στην Ουκρανία καταλαγιάσει μέσα στους επόμενους οκτώ- δέκα μήνες, τότε ο τομέας του real estate στην Ελλάδα θα μπορούσε να αποφύγει την πτώση και το «βούλιαγμα», διατύπωσε χθες, μιλώντας στο 5ο συνέδριο «Prodexpo North», στη Θεσσαλονίκη, ο ανώτερος γενικός διευθυντής της Τράπεζας Πειραιώς, Γεώργιος Κορμάς, διευθύνων σύμβουλος της Πειραιώς Real Estate.
Αν αντίθετα, εκτίμησε, η κρίση επεκταθεί και υπάρξει διεθνώς «κατ’ ανάγκη ύφεση», τότε η Ελλάδα θα απολέσει το στρατηγικό πλεονέκτημα που διαθέτει σήμερα διεθνώς, καθώς αγορές ακινήτων πιο ώριμες από την ελληνική (όπως η γαλλική) θα ακολουθήσουν κι αυτές διορθωτική πορεία, με αποτέλεσμα να προκύψουν επενδυτικές ευκαιρίες σε αυτές.
«Το real estate έχει ένα στρατηγικό πλεονέκτημα, αντιδρά στις κρίσεις με time lag (χρονοκαθυστέρηση), της τάξης των οκτώ- δέκα μηνών, ανάλογα με το asset class (κατηγορία ακινήτου). Αν, λοιπόν, στο μεσοδιάστημα αυτό η κρίση καταλαγιάσει, αν είμαστε τυχεροί, θα αποφύγουμε την πτώση και το βούλιαγμα (…), θα υπάρχει μια γέφυρα ανάμεσα στο πριν και το μετά (…). Αν αντίθετα, μιλώντας για τη διεθνή κρίση, τα πράγματα δεν πάνε καλά και έχουμε μια κατ’ ανάγκη ύφεση, αυτό θα επηρεάσει την Ελλάδα, που πριν από τη ρωσο-ουκρανική κρίση ήταν hot spot για τους διεθνείς επενδυτές, οι οποίοι την έβλεπαν ως (επενδυτικό) προορισμό με ομορφιά και ουσία (…). Κι αυτό διότι αν η κρίση συνεχιστεί, διορθωτική πορεία θα ακολουθήσουν και αγορές πιο ώριμες από τη δική μας, όπως αυτή της Γαλλίας, οπότε θα δημιουργηθούν επενδυτικές δυνατότητες και σε αυτές, με αποτέλεσμα να χαθεί το στρατηγικό πλεονέκτημα που έχει η Ελλάδα», επεσήμανε ο κ. Κορμάς, κατά τη διάρκεια συζήτησης με τον δημοσιογράφο Δημήτρη Πεφάνη.
Στο ερώτημα αν οι ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις θα έχουν ως αποτέλεσμα να μετακυλιστούν κόστη στην κατασκευή έργων του δημόσιου τομέα και πώς θα επηρεαστεί η υλοποίησή τους, ο κ. Κορμάς εκτίμησε πως «για τα έργα, που τώρα θα δημοπρατηθούν, θα ήταν καλό (οι δημοπρατούσες αρχές) να ακούσουν την πλευρά αυτών που θα τα κατασκευάσουν», επισημαίνοντας ότι μια εταιρεία που σήμερα θα υπογράψει μια σύμβαση, σε έξι μήνες θα έχει μπροστά της άλλα δεδομένα, άρα χρειάζεται να υπάρξουν κάποιες ρήτρες. «Οι αυξήσεις δεν μπορούν να απορροφηθούν από το κατασκευαστικό κομμάτι, θα μετακυλισθούν και στην επόμενη ημέρα», είπε, ενώ πρόσθεσε πως σε μια χώρα που βίωσε πρώτα τη δημοσιονομική και μετά την τραπεζική κρίση, οι επιχειρηματίες που θα πιεστούν θα πληρώσουν πρώτα την ενέργεια και μετά με δυσκολία την εφορία, αφήνοντας τελευταίες τις τράπεζες.
«Η Θεσσαλονίκη και η Β. Ελλάδα έχουν καταφέρει να είναι παράδειγμα»
Θα επηρεαστούν άραγε από την κρίση στην Ουκρανία και οι άμεσες ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα και ειδικά στη Θεσσαλονίκη; «Η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή της βόρειας Ελλάδας έχουν καταφέρει να είναι παράδειγμα. Οι πάντες μιλάνε για την ανάπτυξη εδώ. Το βλέπουμε κι εμείς, ξαφνικά για μέχρι πρότινος αζήτητα ακίνητα εκδηλώνεται ενδιαφέρον από ημεδαπούς και αλλοδαπούς επενδυτές (…) Θεωρώ πως οι επενδύσεις που είναι ήδη σε εξέλιξη, δεν θα επηρεαστούν πολύ. Για όσες τελούσαν υπό σχεδιασμό, η συνάρτηση έχει να κάνει με τη “μαμά” εταιρεία. Αν η μητρική αντιμετωπίσει πρόβλημα στα κεντρικά της από την παγκόσμια κρίση, (…) αν χρειαστεί κεφάλαια για τα headquarters της (στο επιχειρηματικό της “αρχηγείο”), τότε η περιφέρεια θα περάσει σε δεύτερη μοίρα, είτε αυτή είναι η Ελλάδα είτε και γενικά η Ευρώπη στην περίπτωση αμερικανικών εταιρειών», υπογράμμισε, τονίζοντας ωστόσο ότι από τη στιγμή που η επιλογή της Ελλάδας «δεν ήταν ένα στιγμιαίο καπρίτσιο του CEO», αλλά μια μακροπρόθεσμη επένδυση, σε πρώτο χρόνο η όποια επένδυση δεν θα επηρεαστεί. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ. Κορμάς και στη σημασία που έχει για την Ελλάδα η ιδιότητα του κράτους- μέλους της ΕΕ, καθώς «δεν είναι μόνη της κάπου, να τη χτυπάνε τα κύματα». Πρόσθεσε δε, πως πολύ σημαντικές είναι οι ενέργειες και πρωτοβουλίες που θα αναλάβει η ΕΕ στην παρούσα φάση, δρομολογώντας λύσεις.
Σε ερώτημα σχετικό με το real tech (την τεχνολογία στον τομέα του real estate) και κατά πόσο αυτό δημιουργεί νέα δεδομένα στην αγορά, ο κ. Κορμάς ήταν κατηγορηματικός. «Στην Ευρώπη τώρα δύο είναι οι μεγάλοι πυλώνες. Πράσινη ανάπτυξη και digital (ψηφιακή)», τόνισε και κατέληξε: «Οτιδήποτε έχει σχέση με το real estate και δεν έχει μέσα του τα κομμάτια αυτά, δεν ακούγεται, δεν το παίρνει κανείς σοβαρά υπόψη και βρίσκεται εκτός επενδυτικής εικόνας».


Τι ειπώθηκε για τις κλιματικά ουδέτερες πόλεις

Τεράστια ευκαιρία οικονομικής ανάπτυξης η μετάβαση πόλεων στην κλιματική ουδετερότητα
Τεράστια ευκαιρία από πλευράς οικονομικής ανάπτυξης για τον τομέα του real estate και τη μεγαλύτερη συνεργασία δημόσιου – ιδιωτικού τομέα που έχει στηθεί πoτέ στην ανθρωπότητα μέχρι σήμερα χαρακτήρισε την ενεργειακή αναβάθμιση κάθε κτιρίου σε πόλεις που έχουν θέσει στόχο να μηδενίσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, η κ. Μαρία Βασιλάκου, αντιδήμαρχος Βιέννης το 2010-2019, σύμβουλος Αστικής Ανάπτυξης και μέλος της Ευρωπαϊκής Αποστολής «100 Κλιματικά Ουδέτερες Πόλεις μέχρι το 2030» (Mission Board Climate – Neutral & Smart Cities).
Συμμετέχοντας διαδικτυακά σε συζήτηση για το «πώς μπορεί η βιομηχανία ακινήτων να βοηθήσει τις πόλεις να χτίσουν την κλιματική τους ουδετερότητα» στο 5ο Συνέδριο για την Ακίνητη Περιουσία στη Βόρεια Ελλάδα Prodexpo North, που διοργανώνεται στη Θεσσαλονίκη, η κ. Βασιλάκου τόνισε ότι διψήφιος αριθμός δήμων της Ελλάδας έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για να πάρει μέρος στην Αποστολή «100 Κλιματικά Ουδέτερες Πόλεις μέχρι το 2030» και ότι η χώρα μας είναι πρωτοπόρα όσον αφορά τις συμμετοχές.
Στην ουσία οι πόλεις , οι οποίες θέλουν να πάρουν μέρος αποφασίζουν να μηδενίσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από οποιαδήποτε δραστηριότητα προκύπτει εντός των ορίων τους και ειδικά εκείνες που προκύπτουν από παραγωγή και κατανάλωση ενέργειας. Είναι κάτι ριζοσπαστικό, είναι σεισμός, καθώς σημαίνει πως ο,τιδήποτε κάνουμε, ο,τιδήποτε σχεδιάζεται εντός των ορίων της πόλης θα πρέπει να σκεφτούμε όχι μόνο πως μπορεί να γίνει με διαφορετικό τρόπο, αλλά και με ποιον θα το υλοποιήσουμε, είπε η κ. Βασιλάκου τονίζοντας ότι οι στόχοι μπορούν να επιτευχθούν μόνο με τη συνεργασία του δημόσιου τομέα με τον ιδιωτικό και με τον πολίτη.
Υπογραμμίζοντας ότι η μεγαλύτερη εξοικονόμηση εκπομπών διοξειδίων του άνθρακα προέρχεται από αλλαγές στην κινητικότητα και στα κτίρια έκανε αναφορά στην ταξινομία που αρχίζει να ισχύει από τον Ιανουάριο του 2023 και υποχρεώνει τις μεγάλες εταιρείες real estate να ακολουθούν συγκεκριμένα πρότυπα όσον αφορά και την κατασκευή καινούριων κτιρίων, αλλά και τις αναπαλαιώσεις, αναβαθμίσεις υπαρχόντων.
Αν πάρουμε αυτή την εξέλιξη και τη συνδυάσουμε με την προσπάθεια ελληνικών πόλεων να φθάσουν την κλιματική ουδετερότητα, ο τομέας του real estate θα είναι από τους πιο πρωτοπόρους κι αυτό σημαίνει επενδύσεις στο ύψος δισεκατομμυρίων, ανέφερε η κ. Βασιλάκου.
Ο δήμαρχος Ιωαννίνων, Μωυσής Ελισάφ χαρακτήρισε «συναρπαστικό ταξίδι με πολλές εμπειρίες την κατάθεση της υποψηφιότητας για ένταξη στην Αποστολή “100 Κλιματικά Ουδέτερες Πόλεις μέχρι το 2030”.
«Ευελπιστούμε να είμαστε μία από τις πόλεις που θα ανοίξει αυτόν τον δύσβατο δρόμο» είπε ο κ. Ελισάφ και αναφέρθηκε αναλυτικά στα βήματα που έχουν γίνει, με πρώτο την ενεργοποίηση φορέων, συλλόγων και ομάδων για να καταγραφούν οι αγωνίες και οι προβληματισμοί τους.
Διοργανώθηκαν συμμετοχικά διαδικτυακά εργαστήρια με τη συμμετοχή όλων των φορέων, κατατέθηκαν ουσιαστικές προτάσεις και επισημάνθηκαν τα σοβαρά προβλήματα, έχει συνταχθεί ερωτηματολόγιο που συμπληρώνεται από τους πολίτες και εξασφαλίστηκε με μνημόνια η συνέργεια φορέων δημόσιων και ιδιωτικών, εξήγησε.
Είναι μία δυναμική διαδικασία συνεχίζουμε την επικοινωνία με πολίτες και φορείς, έτσι ώστε να διατηρήσουμε ζωντανό το όραμα της κλιματικής αλλαγής που γίνεται ακόμη πιο επίκαιρο, μέσα σε αυτά τα τραγικά γεγονότα. Το ενεργειακό πρόβλημα θα αποτελέσει μετά την επίτευξη ειρήνης, την οποία περιμένουμε, το υπ’ αριθμόν ένα πολιτικό και οικονομικό πρόβλημα των ευρωπαϊκών κοινωνιών για τα επόμενα χρόνια, υπογράμμισε.
Στα κτίρια οφείλεται το 40% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, τόνισε ο Πάνος Παναγιωτίδης, COO της εταιρείας εκμετάλλευσης ακινήτων, Dimand S.A. «Γι αυτό το λόγο ως ιδιώτες επενδυτές έχουμε προγραμματίσει ενέργειες, ώστε τα κτίρια να έχουν το πράσινο πιστοποιητικό Lead, το οποίο φέρνει σημαντικά μέτρα στον σχεδιασμό, στην κατασκευή και στη λειτουργία κτιρίων» ανέφερε.
Από το 40% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, το 28% είναι operational emission- συνδέεται με τον σχεδιασμό και την κατασκευή και τη λειτουργία και το 11% είναι embodied carbon που έχει να κάνει με τα υλικά που ενσωματώνονται στα κτίρια, διευκρίνισε ο κ. Παναγιωτίδης προσθέτοντας ότι μόνο τρία υλικά το αλουμίνιο, το οπλισμένο σκυρόδεμα και ο σίδηρος αναλογούν στο 30% αυτών των εκπομπών.
Η ανακύκλωση υλικών είναι μία από τις στρατηγικές που ακολουθούνται και εφαρμόζεται από την εταιρεία στον Πύργο του Πειραιά, όπως είπε αναφέροντας ότι η ανακύκλωση ενός τόνου γυαλιού από τον πρόσοψη του κτιρίου εξοικονομεί περίπου 300 κιλά εκπομπών διοξειδίου. Άλλη στρατηγική είναι η επανάχρηση κτιρίων, που εφαρμόστηκε στα πρώην εργοστάσια Παπαστράτου στον Πειραιά, είπε ο κ. Παναγιωτίδης. Στόχος της εταιρείας, όπως τόνισε, είναι το αποτύπωμά της να αναπαράγεται στον αστικό ιστό, χρηματοδοτεί αναπλάσεις περιοχών και αυτό θα εφαρμόσει και στις νέες επενδύσεις που προγραμματίζει στη Θεσσαλονίκη. Τη συζήτηση συντόνισε η Έρη Μητσοστεργίου, επικεφαλής της ULI σε Ελλάδα και Κύπρο.


Ψήφο εμπιστοσύνης τους στην πόλη, δίνουν εκπρόσωποι ξενοδοχειακών μονάδων

Επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ πρόκειται να προσελκύσει στο αμέσως προσεχές διάστημα η πόλη της Θεσσαλονίκης, με τους εκπροσώπους της ξενοδοχειακής βιομηχανίας να έχουν εντάξει την πόλη στα χαρτοφυλάκιά τους, αφού κατά κοινή παραδοχή τους, η πόλη αποτελεί σημαντική αγορά-στόχο διεθνώς. Η στρατηγική γεωγραφική θέση της Θεσσαλονίκης, σε σχέση με τα Βαλκάνια και τη ΝΑ Ευρώπη, η ταχύτητα με την οποία προχωρούν σημαντικά έργα υποδομών, αλλά και τα πλούσια στοιχεία φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς σε συνδυασμό με τη γαστρονομία και τη νυχτερινή ζωή, καθιστούν την πόλη ιδανική για διακοπές και εξορμήσεις.
Όλα τα προαναφερόμενα επισήμαναν από κοινού οι συμμετέχοντες στην ενότητα «αναβάθμιση του κλάδου της φιλοξενίας» του συνεδρίου της 5ης Prodexpo North, που διεξήχθη δια ζώσης και υβριδικά στη Θεσσαλονίκη.
«Τώρα είναι η κατάλληλη ώρα να επενδύσει κάποιος στη Θεσσαλονίκη», επισήμανε από την πλευρά της η Managing Partner Operations Grivalia Management, Ναταλία Στραφτή (Natalia Strafti), γνωστοποιώντας ότι η επιχείρηση διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό της ποσό ύψους 200 εκατ. ευρώ για επενδύσεις τόσο στην πόλη της Θεσσαλονίκης και στην ευρύτερη περιοχή. Μεταξύ άλλων, τόνισε ότι το 2021 αποτέλεσε χρονιά «ορυχείο», όπως είπε χαρακτηριστικά, η πόλη της Θεσσαλονίκης για τους εκπροσώπους της ξενοδοχειακής βιομηχανίας και λέγοντας ότι μπορεί η ρωσο-ουκρανική κρίση να έχει προκαλέσει μικρή οπισθοδρόμηση για τον τουριστικό κλάδο συνολικά, τόνισε ότι «η Θεσσαλονίκη και η Ελλάδα, τα επόμενα χρόνια θα βρίσκονται στο χάρτη διακοπών για ακόμη περισσότερους τουρίστες».
«Πάντα αναρωτιόμουν γιατί η πρωτεύουσα της Ελλάδας προσελκύει τις περισσότερες επενδύσεις στον κλάδο», ανέφερε ο Founder and Co-Owner Brown Hotels,Λέον Άβιγκαντ (Leon Avigad), σημειώνοντας ότι η πόλη της Θεσσαλονίκης είναι το μέρος που καθένας θα πρέπει να θέλει να βρίσκεται, λόγω κυρίως της ποικιλίας δραστηριοτήτων που προσφέρει. «Η Θεσσαλονίκη είναι το άνετο (cool) μέρος να βρίσκεται κανείς και η ενέργεια της πόλης είναι μοναδική», υπογράμμισε, ξεκαθαρίζοντας «εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να έχουμε παρουσία στην πόλη και για αυτό έχουμε σε εξέλιξη περισσότερα από 50 Project σε όλη τη χώρα».
Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι τοπική αυτοδιοίκηση και οι φορείς της Θεσσαλονίκης «αγκαλιάζουν» τις ξένες επενδύσεις, σημείωσε ωστόσο ότι παρατηρούνται γραφειοκρατικά κωλύματα σε επίπεδο κράτους που δυσκολεύουν την έλευση των ξένων επενδυτών.
Με επένδυση στην Ελλάδα «κάναμε το πρώτο μας βήμα στις χώρες της Μεσογείου, όπου συνολικά έχουμε επενδύσει πάνω από 20 εκατ. ευρώ», επισήμανε από την πλευρά του ο Managing Director Leonardo Hotels and Resorts Mediterranean, Ρόνι Αλόνι (Roni Aloni) και λέγοντας ότι είναι σε γραμμή εκκίνησης για την κατασκευή νέας ξενοδοχειακής μονάδας επί της οδού Τσιμισκή, κοντά στην περιοχή Λαδάδικα στη Θεσσαλονίκη. «Η Θεσσαλονίκη έχει τεράστια προοπτική», σημείωσε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ωστόσο ότι οι τιμές των ακινήτων είναι πολύ υψηλές, τη στιγμή, που όπως πρόσθεσε «θα έπρεπε να έχουν μειωθεί λόγω και της πανδημίας του κορονοϊού».

Επενδύσεις στη Θεσσαλονίκη

Τη χρηματοδότηση μελέτης ανάπλασης της Δυτικής Εισόδου της Θεσσαλονίκης προτίθενται να αναλάβουν η Dimand S.A. και άλλες εταιρείες που ήδη επενδύουν στη συγκεκριμένη περιοχή ανακοίνωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός της, Δημήτρης Ανδριόπουλος κατά τη διάρκεια των εργασιών του 5ου Συνεδρίου για την Ακίνητη Περιουσία στη Βόρεια Ελλάδα Prodexpo North.

«Ιδιώτες που ήδη επενδύουμε στη Δυτική Είσοδο της πόλης, η Dimand S.A., η Grivalia Hospitality SA, η Alumil, η Cisco, η Elvial είμαστε πρόθυμοι αν αποφασίσει το Δημοτικό Συμβούλιο να αναθέσει σε μελετητή, να χρηματοδοτήσουμε και να δωρίσουμε αυτή τη μελέτη στον δήμο ώστε να γίνει σε έξι μήνες η ολοκλήρωσή της» τόνισε ο κ. Ανδριόπουλος.

«Αν πάρει ο δήμος Θεσσαλονίκης την πολιτική πρωτοβουλία ότι το ειδικό χωρικό σχέδιο αξίζει για τη Δυτική Είσοδο βασισμένο στη μελέτη και τον διαγωνισμό ArXellence της Alumil εμείς οι ιδιώτες είμαστε εδώ και δεσμευόμαστε να το χρηματοδοτήσουμε, ώστε να γίνει ΦΕΚ τους επόμενους 18 μήνες» ανέφερε ο κ. Ανδριόπουλος, ο οποίος συντόνισε την ενότητα του Prodexpo North 2022 με θέμα τη Δυτική Είσοδο Θεσσαλονίκης και τις Προκλήσεις Ανάπτυξης.

«Το δυτικό κομμάτι της πόλης έρχεται και πάλι στο προσκήνιο λόγω της γειτνίασης με το λιμάνι. Η Θεσσαλονίκη πρέπει να ξαναγυρίσει το πρόσωπό της και όχι την πλάτη της προς το λιμάνι, προς τη θάλασσα» τόνισε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας.

Αυτό κάνουμε με την αξιοποίηση ενός εξαιρετικού ακινήτου, του κτιρίου των Σφαγείων, το οποίο έχει αναπαλαιωθεί με ευρωπαϊκούς πόρους, ένα ψηφιακό κέντρο που έχει σε συνεργασία με τη Cisco, με το Μουσείο Ολοκαυτώματος δίπλα, το οποίο προχωρά με την πολύ σημαντική συνεισφορά του δήμου Θεσσαλονίκης με 11.000 τ.μ., με την αξιοποίηση της Βίλας Πετρίδη όπου είναι εγκατεστημένο το Ελληνο-Γερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας και με πολλές αναπλάσεις που γίνονται, όπως του τετραγώνου που περικλείεται από τις οδούς Λαγκαδά, Μοναστηρίου και Μιχαήλ Καλού, είπε ο κ. Ζέρβας.

Αναφέρθηκε ακόμη στην ολοκλήρωση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου σημειώνοντας πως το κέντρο βάρους της Θεσσαλονίκης θα μετατοπιστεί προς τα δυτικά.

Στη Θεσσαλονίκη το πιο πολύτιμο κομμάτι, το λιμάνι είναι εντελώς απομονωμένο. Σε μία περιοχή που στο παρελθόν ήταν τόσο σημαντική, επειδή είχε βιομηχανίες και επαγγελματικές δραστηριότητες σήμερα δεν υπάρχει τίποτα» τόνισε ο κ. Γιώργος Μυλωνάς, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος, Alumil.

Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση της περιοχής της Δυτικής Εισόδου της Θεσσαλονίκης, στον οποίο πήραν μέρος 200 αρχιτεκτονικά γραφεία από 90 χώρες, ξεκίνησε από τη νέα γενιά στην εταιρεία, που έχει αγωνία για το τι γίνεται στην πόλη μας, ανέφερε.

«Σκεφτήκαμε ότι η καλύτερη λύση για να δούμε αν αλλάζουν τα πράγματα, είναι να ασχοληθούμε με κάτι πολύ καλά προσδιορισμένο, που είναι διαχειρίσιμο και να κάνουμε κάτι που έχουμε βιώσει σε άλλες χώρες», εξήγησε ο κ. Μυλωνάς.

Σαν άνθρωποι της Θεσσαλονίκης και σαν άνθρωποι που έχουν δει πώς έχουν αναπτυχθεί άλλες πόλεις πρόσθεσε, είδαμε ότι υπάρχει ένα επιχειρηματικό κέντρο με μεικτές χρήσεις που από μόνο του χωροθετείται εκεί.

Φαίνεται ξεκάθαρα ότι η θέση μαζί με τα μεγάλα οικόπεδα και τα παλιά βιομηχανικά κτίρια μπορούν να δώσουν μία επιχειρηματική περιοχή (business district) για την πόλη μας μαζί με την αντίστοιχη οικοδομική ανάπτυξη που θα βοηθήσει στη στέγαση εργαζομένων εταιρειών που θα επιλέξουν αυτό το κομμάτι της, τόνισε η διευθύνουσα σύμβουλος της Elvial, Ασημίνα Τζίκα.

Για να περάσουμε σε μία πετυχημένη μετάβαση, μας λείπει ακόμα και σήμερα ο κεντρικός σχεδιασμός. Η δημοτική αρχή μαζί με την Περιφέρεια πρέπει να μπουν μπροστά σε αυτή τη μετάλλαξη της περιοχής. Θα πρέπει να υπάρχει ο κεντρικός σχεδιασμός με τρεις βασικούς πυλώνες, το concept για την περιοχή, το ξεκάθαρο στρατηγικό πλάνο που θα αποτελέσει και τον οδικό χάρτη για την υλοποίηση αυτής της αστικής ανάπλασης και δυναμικό εξωστρεφές marketing της πόλης ως πόλο έλξης επενδυτών και εργαζομένων, ακόμα και εργαζομένων με τηλεργασία, υπογράμμισε η κ. Τζίκα.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Dimand S.A. παρουσίασε επίσης το πρότζεκτ HUB26 της εταιρείας στην περιοχή, σύμπλεγμα γραφείων και κατοικιών στην οδό 26ης Οκτωβρίου.

 

Ο ΟΛΘ αξιοποιεί τη γεωστρατηγική του θέση και προχωράει σε επενδύσεις   

Τα logistics hub βρέθηκαν στο επίκεντρο του τελευταίου πάνελ του 5ου συνεδρίου «Prodexpo North». Το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης αξιοποιεί τη γεωστρατηγική του θέση και προχωράει σε επενδύσεις που θα του επιτρέψουν να προσελκύσει περισσότερους πελάτες, υπογράμμισε ο εμπορικός διευθυντής του ΟΛΘ, Ιωάννης Φετάνης.

Ο εμπορικός διευθυντής του ΟΛΘ αναφέρθηκε στα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στον ΟΛΘ, όπως η επέκταση του 6ου προβλήτα από τα 550 στα 1080 μέτρα για την οποία, έχει οριστεί ανάδοχος, η εκβάθυνση του κρηπιδώματος 26 και του κρηπιδώματος 21 και τόνισε ότι με το dry port στη Σόφια της Βουλγαρίας και τις νέες επενδύσεις στις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων, ο ΟΛΘ έρχεται πιο κοντά στον άμεσο χρήστη, είτε είναι πελάτης εμπευματοκιβωτίων, είτε bulk carrier.

Έμφαση έδωσε στη γειτνίαση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφοράς, που το συνδέουν με 45 εκ. πολίτες στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Υπογράμμισε ότι οι επενδύσεις στο Λιμάνι της Aλεξανδρούπολης μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά γιατί ο ΟΛΘ φιλοδοξεί να δημιουργήσει και περιφερειακούς άξονες με τη μορφή του distribution hub.

Το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, Χρήστος Κάκαβας, μιλώντας στο ίδιος συνέδριο, τόνισε ότι στη Θεσσαλονίκη υπάρχει έλλειψη εγκαταστάσεων αποθηκών, με αποτέλεσμα να μην καλύπτεται η αυξημένη ζήτηση από τις επιχειρήσεις. Πρόσθεσε, δε, ότι οι τιμές δεν γνωρίζουν την ίδια αυξητική πορεία όπως στην Αθήνα και φτάνουν για καινούργιους χώρους αποθηκών τα 2 με 3 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο στην Σίνδο και τα 4 ευρώ στην περιοχή όπου δραστηριοποιείται ο ΟΛΘ.

Στις αλλαγές που επέφερε ο κορονοϊός αναφέρθηκε ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της Diakinisis, Λυκούργος Μανωλιάδης επισημαίνοντας πως πλέον αναπτύσσονται με γοργούς ρυθμούς οι επενδύσεις για αποθηκευτικούς χώρους, ευέλικτους και βασισμένους σε νέες τεχνολογίες. Το πάνελ συντόνισε ο εκδότης του Notice Content and Services, Νεκτάριος Νώτης.