Έπειτα από μήνες διαβουλεύσεων σε ανώτατο επίπεδο και μετά από έντονο προβληματισμό, η κυβέρνηση άνοιξε τα χαρτιά της σε ό,τι αφορά το διαγωνισμό για το έργο της νέας γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, το οποίο με προϋπολογισμό ύψους 1,8 δισ. ευρώ θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη δημόσια επένδυση των επόμενων ετών. 

Μιλώντας με δημοσιογράφους στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης, ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, τόνισε ότι η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να μην ακυρώσει το διαγωνισμό που διεξάγεται μετ’ εμποδίων από το καλοκαίρι του 2017. 

Όπως ανέφερε, η διαδικασία θα συνεχιστεί με τη συμμετοχή των δύο σχημάτων που διεκδικούν το μεγάλο έργο (ΑΚΤΩΡ – Ansaldo – Hitachi Rail Italy και ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport). 

Πρόσθεσε ότι τις επόμενες ημέρες το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό θα εγκρίνει την αιτιολόγηση που έχει κάνει η επιτροπή του διαγωνισμού με την οποία έκανε δεκτές τις τεχνικές προσφορές των δύο υποψηφίων, ενώ στη συνέχεια θα ξεκινήσει η επόμενη φάση με την αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών. 

Παράλληλα, ο υπουργός Υποδομών εξέφρασε έντονο προβληματισμό για την απρόσκοπτη υλοποίηση του διαγωνισμού, δεδομένου ότι εκκρεμεί η εκδίκαση από το ΣτΕ των προσφυγών που έχουν υποβάλει οι δύο διεκδικητές. 

Οι προσφυγές που αφορούν στις ενστάσεις των υποψηφίων για τη διαδικασία αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών από την επιτροπή του διαγωνισμού, αναμένεται να συζητηθούν στο ΣτΕ στο τέλος Σεπτεμβρίου. 

Η απόφαση του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου ουσιαστικά θα κρίνει την τύχη του διαγωνισμού για τη γραμμή 4 του μετρό, ο οποίος έχει ήδη καθυστερήσει σημαντικά λόγω επανειλημμένων προσφυγών στη δικαιοσύνη.  

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε και στη σύμβαση για τις πρόδρομες εργασίες, η οποία αποτέλεσε αντικείμενου ξεχωριστού διαγωνισμού με απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης. 

Όπως είπε, η Αττικό Μετρό είναι έτοιμη να υπογράψει σύμβαση με την εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ η οποία έχει κηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος για το έργο. 

Με προϋπολογισμό 39 εκατομμύρια ευρώ δίχως ΦΠΑ, οι πρόδρομες εργασίες αφορούν στη μετατόπιση δικτύων κοινής ωφέλειας και σε διερευνητικές αρχαιολογικές ανασκαφές.   

Οι τρεις επεκτάσεις και η νέα σύμβαση της Αττικής Οδού

Τον προγραμματισμό του υπουργείου Υποδομών για την Αττική Οδό αποκάλυψε ο Κώστας Καραμανλής, σε ό,τι αφορά τη δημοπράτηση τριών έργων προϋπολογισμού ενός δισ. ευρώ για την κατασκευή ισάριθμων επεκτάσεων του οδικού άξονα. 

Το πρώτο έργο, το οποίο είναι και το πλέον ώριμο, είναι η σύνδεση της λεωφόρου Κύμης με την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας. Σύμφωνα με τα σχέδια του υπουργείου Υποδομών, το έργο θα δημοπρατηθεί στις αρχές του 2021. Όταν ολοκληρωθεί θα προσφέρει μία εναλλακτική διαδρομή για τους οδηγούς που επιθυμούν να φτάσουν στην Εθνική Οδό από την Αττική Οδό. 

Ένα έτος αργότερα, στις αρχές του 2022, θα ξεκινήσει διαγωνισμός για την επέκταση της Αττικής Οδού προς τη Ραφήνα, ενώ η τρίτη επέκταση θα αφορά στη σύνδεση της περιφερειακής Υμηττού με την λεωφόρο Βουλιαγμένης με υπόγεια σήραγγα. Η τελευταία θα αναμορφωθεί  σε ελεύθερη λεωφόρο με ανισόπεδους κόμβους δίχως φανάρια. 

Όπως τόνισε ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, πρόκειται για έργα τα οποία θα αλλάξουν τον κυκλοφοριακό χάρτη της Αττικής. Οι επεκτάσεις θα δημοπρατηθούν ως δημόσια έργα ενώ θα εξεταστεί το ενδεχόμενο αξιοποίησης των πρότυπων προτάσεων για τα έργα της επέκτασης προς τη Ραφήνα και της σύνδεσης της περιφερειακής Οδού με τη Βουλιαγμένης. 

Οι πρότυπες προτάσεις θα περιληφθούν στο επόμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, δίνοντας τη δυνατότητα σε ιδιώτες να προτείνουν έργα τα οποία δεν εντάσσονται στο σχεδιασμό της κεντρικής κυβέρνησης. 

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, οριστικές αποφάσεις για το εάν θα ενταχθούν οι νέες επεκτάσεις στη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα ληφθούν μετά από τη δημοπράτηση των έργων. 

Ο Κώστας Καραμανλής ξεκαθάρισε επίσης ότι ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα προκηρυχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο έχει παραχωρηθεί το δικαίωμα αυτό από το 2011 με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων.