Διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι ανασυγκρότησε το Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΚΕΣΠΑ) για να ξεμπλοκάρει επενδύσεις και σχέδια που λιμνάζουν επί μήνες. Και άμεσα συνεδρίασε το όργανο και μάλιστα εξέδωσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και σχετική ανακοίνωση (δείτε αναλυτικά παρακάτω) όπου αναφέρονται αναλυτικά οι εγκρίσεις που δόθηκαν.

Σε όλες αυτές βέβαια εκκρεμεί η υπογραφή των ΑΕΠΟ αλλά μάλλον τυπική διαδικασία είναι.

Και τί πειράζει τον Εκολοτζίξ όλο αυτό; Θετικό δεν είναι;

Βέβαια. Αλλά μας έκανε εντύπωση μια «πονηριά» που είδαμε.

Πριν την αναλυτική λίστα το Υπουργείο τονίζει ποιες από αυτές θεωρεί σημαντικές (δείτε και αυτές παρακάτω). Αλλά όλως τυχαίως – ή με βάση άραγε κάποια απροσδιόριστα επσιτημονικά ή άλλα κριτήρια – ξέχασε να αναφέρει στα σημεντικά έργα την ανανέωση (με τροποποίηση ή «αναδιατύπωση») των περιβαλλοντικών όρων των δύο διυλιστηρίων των ΕΛΠΕ. Μα πόσα διυλιστήρια έχουμε στη χώρα και δεν αξίζει αναφορά σε αυτά; Και πόσες μεγαύτερες από αυτές βιομηχανικές μονάδες;

Για να καταλάβετε το οξύμωρο, ως σημαντική επένδυση που εγκρίθηκε αναφέρεται ένα… ορνιθοτροφείο! Να φάνε και οι κότες δηλαδή! Πέρα από την πλάκα, πράγματι, μεγάλη μονάδα και ως τομέας έχει όντως σοβαρές επιπτώσεις οπότε η ΑΕΠΟ είναι σημαντική. Αλλά δεν συγκρίνεται με ένα διυλιστήριο! Πως «ξεχνάς» δύο, μάλιστα, διυλιστήρια;

Η απάντηση δεν είναι εύκολη. Εμείς πάντως θυμίζουμε ορισμένα δεδομένα:

  • πρώτον, ότι η σημερινή κυβέρνηση στην πρώτη της σχετική ανακοίνωση κατηγορήσε την προηγούμενη κυβέρνηση ότι καθυστέρησε πολύ με τις υποθέσεις του ΚΕΣΠΑ. Αρμόδιος Υπουργός ήταν ο κ. Φάμελλος, βουλευτής από τη Θεσσαλονίκη
  • δεύτερον, ότι στη Δυτική Θεσσαλονίκη υπάρχει έντονο πρόβλημα δυσοσμίας, με διαμαρτυρίες κατοίκων, μελέτες τόσο από τα ΕΛΠΕ, όσο και από δημόσιους και άλλους φορείς κλπ. Πολλοί κατηγορούν ακόμη το διυλιστήριο για το θέμα, τα ΕΛΠΕ το αρνούνται και επικαλούνται τις περιβαλλοντικές τους ενέργειες και δράσεις. Και η απόφαση αφορά ειδικά τη μονάδα που παράγει διαλύτες.
  • τρίτον, σχετικό έμμεσα: υπάρχει και ζήτημα χωροταξικού σχεδιασμού στην περιοχή, που έχει ταλαιπωρήσει επί χρόνια, σχετικά με τις επιτρεπόμενες χρήσεις γύρω από τα διυλιστήρια. Η οδηγία SEVEZO για τα βιομηχανικά ατυχήματα είναι πολύ αυστηρή στα όρια που βάζει. Και το διυλιστ΄ρηιο είναι πλέον πολύ κοντά στην πόλη…

Καθυστέρησε η προηγούμενη κυβέρνηση; Έπαιξε ρόλο σε αυτό η εντοπιότητα του κ. Φάμελλου; Υπάρχουν διαφορετικές και αντικρουόμενες εισηγήσεις στο ΥΠΕΝ για τα παραπάνω θέματα; Η σημερινή κυβέρνηση, που πανηγυρίζει συνήθως για κάθε μεγάλο θέμα που λύνει με ταχύτητα, αυτό το θέμα των ΕΛΠΕ πώς και το ξέχασε και το έθαψε ανάμεσα στις γραμμές; Έχει κι άλλους λάκκους η φάβα, εκτός από τους παραπάνω; Εσείς έχετε μυρίσει διαλύτες;

Ο Εκολοτζίξ πιστεύει ότι πολλά θα φανούν όοοοοοοταν ανέβουν στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ οι αποφάσεις. Οι οποίες βέβαια δεν περιλαμβάνουν τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια: τις τεχνικές εκθέσεις, στοιχεία κλπ. Αλλά θα παρουμε μυρωδιά. Τί, μόνο στη Δυτική Θεσσαλονίκη θα μυρίζουν;

Η ανακοίνωση τουΥΠΕΝ που μας δημιούργησε όλα αυτά τα ερωτήματα έχει ως εξής:

Θετική γνωμοδότηση του ΚΕΣΠΑ σε 22 έργα

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Πραγματοποιήθηκε χθες 22 Οκτωβρίου 2019 η πρώτη συνεδρίαση του νέου Κεντρικού Συμβουλίου  Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΚΕΣΠΑ) υπό την προεδρία του Γενικού Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος & Υδάτων κ. Κωνσταντίνου Αραβώση.

Το ΚΕΣΠΑ εξέτασε 23 θέματα που εκκρεμούσαν για πολλούς μήνες λόγω της μη σύγκλησης του οργάνου από την προηγούμενη κυβέρνηση και εξέδωσε ομόφωνη θετική γνώμη για τα 22 από αυτά.

Υπενθυμίζεται ότι τo ΚΕΣΠΑ παρέχει γνώμη, μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών γνωμοδοτήσεων και δημόσιας διαβούλευσης, στις περιπτώσεις που υπάρχουν παραλείψεις ή εκδίδονται αντικρουόμενες γνωμοδοτήσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις έργων  και δραστηριοτήτων (της υποκατηγορίας Α1).  Έτσι μετά την γνωμοδότηση του ΚΕΣΠΑ ανοίγει ο δρόμος για την έκδοση των Αποφάσεων Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων των εν λόγω έργων. 

Αναλυτικότερα, το ΚΕΣΠΑ εξέδωσε θετική γνωμοδότηση, μεταξύ των άλλων, για τα ακόλουθα έργα:

  1. Επέκταση στο κτιριακό συγκρότημα εμπορικής χρήσης RIVERWEST, στη Δυτική Αττική. Σύμφωνα με το σχέδιο θα κατασκευαστούν νέοι χώροι καταστημάτων και εστίασης σε δύο επίπεδα συνολικής δόμησης 1.610,41 τ.μ. και κάλυψης 962,15 τ.μ. Επιπλέον ένας νέος χώρος στάθμευσης, δυναμικότητας 174 θέσεων, πλαισιωμένες από πράσινο. Οι υφιστάμενοι υπαίθριοι χώροι στάθμευσης αναδιαμορφώνονται και δημιουργούνται νέοι χώροι πρασίνου.
  2. Σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από καύση βιομάζας ισχύος 25 MW, στη θέση Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας (ΛΚΔΜ), του Δήμου Αμυνταίου. Ο σταθμός βιομάζας θα λειτουργεί ως ανεξάρτητη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της εταιρείας ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε. (ΔΕΗΑΝ).
  3. Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τη λειτουργία υφιστάμενης ξενοδοχειακής μονάδας κατηγορίας 4*, τελικής δυναμικότητας 1214 κλινών και των συνοδών σε γήπεδο 99.556,27τ.μ με την επωνυμία «RODA BEACH RESORT & SPA», στη θέση «Ρόδα», Δ. Κέρκυρας.
  4. Τροποποίηση – ανανέωση της ΑΕΠΟ για την υφιστάμενη πτηνοτροφική μονάδα  αυγοπαραγωγής, δυναμικότητας 180.000 ορνίθων αυγοπαραγωγής και 75.000 πουλερικών απόδοσης, με κάθετη μονάδα παραγωγής ζωοτροφών στη θέση «Συκιά Κυνηγού» του Δ. Κορινθίων, ιδιοκτησίας Π. ΣΚΟΥΡΤΗΣ ΑΒΕΕ.
  5. Αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού διαδρόμου από τον Πειραιά (σταθμός Πελοποννήσου) έως τις Τρεις Γέφυρες.

Ο πλήρης κατάλογος των έργων για τα οποία το ΚΕΣΠΑ εξέδωσε θετική γνωμοδότηση: 

Τα 22 έργα για τα οποία εξέδωσε θετική γνωμοδότηση το ΚΕΣΠΑ στις 22.10.2019

  1. Ανανέωση και αναδιατύπωση των περιβαλλοντικών όρων της υπ’ αριθ. 167340/26.10.2010 Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), για τη λειτουργία του Εργοστασίου Παραγωγής Διαλυτών της εταιρείας “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε.- Βιομηχανικές Εγκαταστάσεις Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ)” που βρίσκεται εγκατεστημένο στη Δημοτική Ενότητα Εχεδώρου του Δήμου Δέλτα του Νομού Θεσσαλονίκης (πρώην ΕΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΧΗΜΙΚΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Α.Β.Ε.Ε.).
  2. Ανανέωση και τροποποίηση της υπ’ αριθ. 146393/3.06.2008, όπως τροποποιήθηκε από την υπ’ αριθμ. 1021/16.01.2018 (ΑΔΑ:7ΑΨ94653Π8-ΧΗΤ) Απόφαση Τροποποίησης και την υπ’ αρ. 162459/30.04.2014 (ΑΔΑ:ΒΙΦΦ0-ΗΞ5) Απόφαση περί μη τροποποίησης και παράτασης ισχύος της ΑΕΠΟ της ίδιας Διεύθυνσης και αναδιατύπωση των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων, για τη λειτουργία του διυλιστηρίου “ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ” (ΒΕΕ) της εταιρείας “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε.“, που λειτουργεί στο 27ο χλμ της Παλαιάς Εθνικής Οδού Αθηνών – Κορίνθου, στην Ελευσίνα του Ν. Αττικής.
  3. Παράταση της χρονικής διάρκειας ισχύος της κ.υ.α. 100600/4.12.2008 με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου: «Παραλλαγή χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Ίασμου – Πολύανθου και γέφυρα Κομψάτου».
  4. Παράταση της χρονικής διάρκειας ισχύος της κ.υ.α. 141586/29.6.2009 με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου: «Λειτουργία της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Σ.Σ. Ξάνθης – Σ.Σ. Αλεξανδρούπολης».
  5. Παράταση της χρονικής διάρκειας ισχύος της κ.υ.α. 140407/2.6.2009 με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου: «Λειτουργία της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Σ.Σ. Αλεξανδρούπολης – Σ.Σ. Διδυμοτείχου».
  6. Παράταση της χρονικής διάρκειας ισχύος της κ.υ.α. 141587/29.6.2009 με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου: «Λειτουργία της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Σ.Σ. Στρυμώνα – Σ.Σ. Δράμας».
  7. Παράταση της χρονικής διάρκειας ισχύος της κ.υ.α. 141879/6.7.2009 με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου: «Κατασκευή και λειτουργία νέας σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμπάκα – Ιωάννινα».
  8. Παράταση της χρονικής διάρκειας ισχύος της κ.υ.α. 144225/9.9.2009 με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου: «Κατασκευή και λειτουργία νέας σιδηροδρομικής γραμμής Δήμητρα – Σιάτιστα».
  9. Παράταση της χρονικής διάρκειας ισχύος της κ.υ.α. 126792/1.3.2007 με την οποία εγκρίθηκαν περιβαλλοντικοί όροι για το έργο: «Άνω διάβαση στη σιδηροδρομική γραμμή στο Σ.Σ. Γέφυρας Θεσσαλονίκης».
  10. Παράταση της χρονικής διάρκειας ισχύος της κ.υ.α. 122836/2.2.2004 (όπως ισχύει), με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του σιδηροδρομικού έργου: «Αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού διαδρόμου από Πειραιά (Χ.Θ. 1+488) έως Τρεις Γέφυρες (Χ.Θ. 13+179)».
  11. Παράταση της χρονικής διάρκειας ισχύος της κ.υ.α. 103119/29.12.2006 με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου: «Ανισόπεδη διάβαση στη σιδηροδρομική γραμμή στο Σ.Σ. Βέροιας νομού Ημαθίας».
  12. Παράταση της χρονικής διάρκειας της κ.υ.α 44163/19.9.1996 (όπως ισχύει) με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του οδικού έργου: «Εθν. Οδός Κοζάνη – Ρύμνιο νομού Κοζάνης».
  13. Παράταση της χρονικής διάρκειας ισχύος της κ.υ.α. 141880/6.7.2009 με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου: «Λειτουργία της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Σ.Σ. Δράμας – Σ.Σ. Ξάνθης».
  14. Εισήγηση για την Έγκριση περιβαλλοντικών όρων που αφορά στην ανανέωση και τροποποίηση [προσθήκη νέου συνοδού Α.Ε.Κ.Κ (Απόβλητα Εκσκαφών Κατασκευών & Κατεδαφίσεων)] εκμετάλλευσης λατομείου αδρανών υλικών στη θέση ‘Πιθάρι – Παλιαρέζα’ Τ.Κ. Δριμίτσας Δ.Ε. Παραποτάμου, Δ. Ηγουμενίτσας (Λατομική περιοχή χώρος ΙΙ) σε έκταση 521.129 τ.μ. της ‘ΑΤΕΒΕ ΗΠΕΙΡΟΥ & ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΑΦΟΙ Α. ΛΕΦΑ’.
  15. Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τη λειτουργία υφιστάμενης ξενοδοχειακής μονάδας κατηγορίας 4*, τελικής δυναμικότητας 1214 κλινών και των συνοδών σε γήπεδο 99.556,27 τ.μ. με την επωνυμία «RODA BEACH RESORT & SPA», στη θέση «Ρόδα», Δ. Κέρκυρας.
  16. Τροποποίηση – ανανέωση της υπ. αρ. 5761/2010 ΑΕΠΟ για την υφιστάμενη πτηνοτροφική μονάδα αυγοπαραγωγής, δυναμικότητας 180.000 ορνίθων αυγοπαραγωγής και 75.000 πουλερικών απόδοσης, με κάθετη μονάδα παραγωγής ζωοτροφών δυναμικότητας 10 τόνων ανά ώρα, κάθετη μονάδα συσκευασίας – ωοσκόπησης δυναμικότητας 150.000 αυγών/8ωρο και κάθετη μονάδα παραγωγής οργανικού λιπάσματος, στη θέση «Συκιά Κυνηγού» Τ.Κ. Χιλιομοδίου, του Δ. Κορινθίων, Π.Ε. Κορινθίας, ιδιοκτησίας Π. ΣΚΟΥΡΤΗΣ ΑΒΕΕ.
  17. RIVER WEST «Κτιριακό συγκρότημα εμπορικής χρήσης αποτελούμενο από δύο αυτοτελή κτίρια με δύο κοινά υπόγεια επί της Λ. Κηφισού 96-100 (Ο.Τ. 817) στη Δ.Ε. Αιγάλεω, του Δήμου Αιγάλεω Δυτικής Αττικής».
  18. Περιβαλλοντική Αδειοδότηση του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού (ΑΗΣ) Ρόδου της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού Α.Ε. (ΔΕΗ Α.Ε.) στη Δημοτική Κοινότητα (ΔΚ) Σορωνής, της Δημοτικής Ενότητας (ΔΕ) Καμείρου, του Δήμου Ρόδου, της Περιφερειακής Ενότητας (ΠΕ) Ρόδου, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
  19. Ανανέωση της υπ΄ αριθμ. 121502/13.03.07 Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αρ. 213507/15.11.12 Απόφαση, για τη λειτουργία της βιομηχανίας παραγωγής οπτόπλινθων της εταιρείας «Β. ΜΑΛΙΟΥΡΗΣ Α.Β.Ε.», η οποία βρίσκεται στο 4ο χλμ. της Επαρχιακής Οδού Χαλάστρας – Σίνδου στο Ν. Θεσσαλονίκης.
  20. Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου: «Σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από καύση βιομάζας ισχύος 25 MWel», στη θέση Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας (ΛΚΔΜ), του Δήμου Αμυνταίου, Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας, Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
  21. Τροποποίησης (ΦΤ) της υπ’ αριθ. 100838/16.10.2006 Κ.Υ.Α. Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων του έργου: «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ: Τμήμα Α/Κ Νέων Μουδανιών – γέφυρα Ποτίδαιας (58.4.1)» (όπως ισχύει), ως προς τον οριστικό σχεδιασμό και την ενσωμάτωση του Α/Κ Μουδανιών στην προαναφερόμενη Κ.Υ.Α.
  22. Περιβαλλοντική Αδειοδότηση του έργου: Προγραμματικό Σχέδιο (MASTERPLAN) λιμένα Ζακύνθου.