Στο επίκεντρο των διαβουλεύσεων φαίνεται να τίθεται σταδιακά, παρά και το μεγάλο πρόβλημα της ΔΕΗ, και το μέλλον της εταιρείας Ελληνική Πετρέλαια.

Η συνάντηση Μητσοτάκη – Λάτση φαίνεται να δρομολογεί τις εξελίξεις καθώς οι δύο πλευρές, εκτός από το Ελληνικό, συζήτησαν εκτενώς και για τις προοπτικές ιδιωτικοποίησης της εταιρείας αλλά και τα προβλήματα που ενδέχεται να προκύψουν σ’αυτήν.

Η κυβέρνηση, σύμφωνα και με τις προγραμματικές δηλώσεις, επιθυμεί να ξεκινήσουν εκ νέου οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης, καθώς το δημόσιο ελέγχει το 35% των διυλιστηρίων.

Η συνάντηση των δύο πλευρών είχε θετικό πρόσημο προς αυτή την κατεύθυνση ενώ, σύμφωνα με δημοσιεύματα, η πλευρά Λάτση δεσμεύτηκε να στηρίξει την προσπάθεια ενώ ζήτησε από τον πρωθυπουργό να μειωθούν τα μέλη που εκπροσωπούν το δημόσιο στη νέα διοίκηση των ΕΛΠΕ. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, όπως ισχυρίστηκε η ίδια πλευρά, θα απεικονίζονται οι μετοχικές ισορροπίες και ο πρόεδρος του Δ.Σ. εν θα έχει εκτελεστικά καθήκοντα.

Οι όροι και οι προϋποθέσεις που θα τεθούν από την πλευρά Λάτση για τα επενδυτικά σχέδιά του για τα ΕΛΠΕ και την αξιοποίησή τους θα διευκρινιστούν στο άμεσο μέλλον.

Σε κάθε περίπτωση, ο πρωθυπουργός είχε μιλήσει για επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού στα ΕΛΠΕ καθώς η Paneuropean ελέγχει το 45,5% της επιχείρησης.

Σε νέα συζήτηση ανάμεσα στην εταιρεία και τη διοίκηση του ΥΠΕΝ, θα τεθούν στο τραπέζι όλες οι λεπτομέρειες και θα κριθεί αν θα διεξαχθεί νέος διαγωνισμός και, σε ποιον βαθμό, αυτός θα έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με τον άγονο διαγωνισμό που προηγήθηκε και ο οποίος αφορούσε την πώληση ποσοστών παράλληλα από όμιλο Λάτση και Δημόσιο.

Η πρότερη ανακοίνωση για ιδιωτικοποίησή τους είχε οδηγήσει σε άνοδο της μετοχής άνω των 9 ευρώ. Ο όμιλος Λάτση (Paneuropean) θα αναλάβει τη διοίκησή τους ενώ θα τοποθετηθούν και δύο επιπλέον μέλη με στόχο την οικονομική αναδιοργάνωση της επιχείρησης.

Στο προσκήνιο αναμένεται να τεθούν και οι συμβάσεις για την έρευνα των υδρογονανθράκων από τις εταιρείες Exxon και Total καθώς αναμένεται να αυξηθεί το κόστος για την πώληση. Την πώληση εξάλλου αναμένεται να επηρεάσει και η ιδιωτικοποίηση του 35% της ΔΕΠΑ με τους συμβούλους πώλησης του Ταμείου να εκτιμούν πως στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης θα κατέλθουν και διυλιστήρια από το εξωτερικό.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ενδεχόμενη απομάκρυνση της Paneuropean σε προσπάθεια πώλησης θα δημιουργούσε νέα σειρά προβλημάτων καθώς θα ήταν δύσκολο να υπάρξει αγοραστής για το μειοψηφικό ποσοστό του δημοσίου (35,5%) απέναντι στην πλευρά Λάτση που κατέχει το 45,5% των μετοχών. Αυτό θα άνοιγε το πεδίο για να επιλεγεί ο δρόμος της μετοχοποίησης ή να βρεθεί νέος επενδυτής που θα ερχόταν σε σχετική συνεννόηση με τον όμιλο Λάτση με γνώμονα το καλό της εταιρείας.

Σε ό,τι αφορά το ζήτημα των υδρογονανθράκων, το οποίο έπαιξε ρόλο – καταλύτη στην τελευταία απόπειρα αποκρατικοποίησης των Ελληνικών Πετρελαίων, η ηγεσία του υπουργείου υπό τον Γ. Σταθάκη είχε επιμείνει στις ιδεολογικές τις αγκυλώσεις περί ελέγχου του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών (51%) από το Δημόσιο. Αυτό είχε επιτευχθεί μέσω της Exploration Holding Company στην οποία είχαν μεταβιβάσει τις παραχωρήσεις έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων των ΕΛΠΕ.

Το ζητούμενο, ωστόσο, στην προκειμένη περίπτωση είναι ότι η συμφωνία που έγινε τον Απρίλιο του 2018 ανάμεσα σε Δημόσιο και Paneuropean προέβλεπε πως θα διατηρούνταν στο Δημόσιο το 25% του ελέγχου για τα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων σε όλες τις περιοχές – αυτά δηλαδή που επρόκειτο να πάνε στην Exploration Holding Company. Η τότε συμφωνία άλλαξε ύστερα από πρωτοβουλία της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας ώστε το Δημόσιο να αποκτήσει το 51%. Το ερώτημα, εν προκειμένω, είναι αν οι δύο πλευρές θα καταλήξουν σε συμφωνία που θα προβλέπει ότι το Δημόσιο εξακολουθεί να διατηρεί υπό τον έλεγχό του τη holding.

Σημειώνεται ότι χθες ολοκληρώθηκε από τον όμιλο και η εξαγορά του 22,24% στην ELPEDISON Α.Ε. από τους ομίλους ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΕΛΒΑΛ-ΧΑΛΚΟΡ, σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΛΠΕ. Συνεπώς, η η ELPEDISON BV, όπου ο Όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ συμμετέχει με ποσοστό 50%, κατέχει πλέον το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου της ELPEDISON Α.Ε.