Οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα
Οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα
Πηγή Εικόνας: ΕΛΠΕ

Νέος κύκλος διαβουλεύσεων για την ταχύτερη προώθηση των αποκρατικοποιήσεων σε ΕΛΠΕ και ΔΕΠΑ αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα μετά και την εκλογή της Νέας Δημοκρατίας.

Στην περίπτωση της ΔΕΠΑ, οι ιθύνοντες θα κληθούν να λύσουν ή να κόψουν τον γόρδιο δεσμό που δημιούργησε η διχοτόμηση της εταιρείας σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομές. Το μοντέλο διχοτόμησης, εκτός από ιδιαίτερα περίπλοκο, δημιουργεί και αδιέξοδα σε ό,τι αφορά την αποκρατικοποίηση της εταιρείας. Ειδικότερα, στην περίπτωση της ΔΕΠΑ Εμπορίας υπάρχει σύγχυση με το ποσοστό που κατέχουν τα ΕΛΠΕ καθώς το Δημόσιο είναι μεν διατεθειμένο να προχωρήσει σε πώληση του 51% σε στρατηγικό επενδυτή αλλά τα ΕΛΠΕ θα εξακολουθούν να έχουν υπό τον έλεγχό τους το 35%.

Αυτό προκαλεί ανησυχία σε κάθε ενδιαφερόμενο επενδυτή καθώς μία ανταγωνίστρια εταιρεία θα έχει πρόσβαση και σημαντική επιρροή στη λήψη των αποφάσεων. Εξίσου ενδιαφέρον στοιχείο για αυτή την εξίσωση είναι ότι τα ΕΛΠΕ εκφράζουν ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας (ανεξάρτητα ή σε συνεργασία με την Edison) ενώ στο τραπέζι των διαβουλεύσεων έχει πέσει και το σενάριο να υποχρεωθεί ο επενδυτής σε αγορά και του ποσοστού των ΕΛΠΕ.

Στο στρατηγείο της Ν.Δ. αντιμετωπίζουν κάθε νομοσχέδιο που αφορά τη διχοτόμηση μεγάλων κρατικών εταιρειών με σκεπτικισμό.

Γι’ αυτό άλλωστε είναι πιθανό να υπάρξει εκ νέου επανασχεδιασμός της στρατηγικής προσέγγισης για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και να προωθηθεί η λύση της πώλησης του 65% της ενιαίας ΔΕΠΑ, όπως ακριβώς συνέβη και με τον ΔΕΣΦΑ. Στην κατεύθυνση αυτή φαίνεται να συγκλίνουν οι περισσότεροι καθώς, ακόμη και να μην υπήρχε ο γόρδιος δεσμός στη ΔΕΠΑ Εμπορίας, θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να υπάρξει στρατηγικός επενδυτής που θα ενδιαφερθεί μόνο για το 15% της ΔΕΠΑ Υποδομών.

Δισεπίλυτα προβλήματα που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής και βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα της νέας κυβέρνησης υπάρχουν και στο θέμα της ιδιωτικοποίησης της εταιρείας Ελληνικά Πετρέλαια μετά και το ναυάγιο του διαγωνισμού.

Το ναυάγιο έφερε στο προσκήνιο για τη νέα ηγεσία του ΥΠΕΝ το ζητούμενο να ξεκινήσει νέο κύκλο επαφών με την πλευρά Λάτση ώστε να εξεταστεί κάθε πιθανή λύση. Υπενθυμίζεται ότι στον πρώτο άγονο διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ το ελληνικό δημόσιο είχε διαθέσει το 20% από το 35,48% που κατέχει και η Paneuropean είχε διαθέσει το 30,1% από το 45,47%.

Ο χρόνος και τα κεφάλαια που απαιτούσε η προηγούμενη διαδικασία από τις δύο πλευρές κρίθηκε απαγορευτική και οδήγησε σε περίπλοκες διαδικασίες. Με την πώληση του πακέτου μετοχών μέσω του Χρηματιστηρίου να έχει φύγει από το τραπέζι των διαβουλεύσεων, δεν αποκλείει κανείς το ενδεχόμενο το Δημόσιο να μην προχωρήσει σε πώληση των μετοχών του.

Παράλληλα, στο επίκεντρο του διαλόγου βρίσκεται η εξεύρεση ενός νέου μοντέλου εταιρικής διακυβέρνησης ανάμεσα στους δύο μετόχους.

Όλες οι πλευρές στοχεύουν στον εκσυγχρονισμό της διοίκησης του Ομίλου και την τυποποίηση των λειτουργιών για τη διακυβέρνησή του. Μάλιστα, ο πρόεδρος του Ομίλου, Ευστάθιος Τσοτσορός, ανέφερε πρόσφατα στη γενική συνέλευση ότι στο άμεσο μέλλον θα τεθεί υπό διαβούλευση το νέο μοντέλο ώστε να πάρει την έγκριση της τακτικής γενικής συνέλευσης, η οποία αναμένεται να διενεργηθεί ως το τέλος του έτους και αφορά την προσαρμογή στον νέο νόμο για τις ανώνυμες εταιρείες.