
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕΠαρουσία του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Νίκου Ταχιάου, πραγματοποιήθηκε στην Περιφέρεια Κρήτης το Σάββατο σύσκεψη με τον περιφερειάρχη Σταύρο Αρναουτάκη, δημάρχους της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου και μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κρήτης , κατά τη διάρκεια της οποίας στελέχη της ΥΠΑ (Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας) και του Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης (ΔΑΗΚ) παρουσίασαν τη μελέτη επιλογής της θέσης εγκατάστασης του ραντάρ του νέου αεροδρομίου. Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στόχος ήταν να δοθούν απαντήσεις σε ερωτήματα που έχουν προκύψει, με αφορμή και τις αντιδράσεις που έχουν καταγραφεί από την τοπική κοινωνία και την τοπική αυτοδιοίκηση ,σχετικά με το αρχαιολογικό εύρημα στο λόφο «Παπούρα» και τη θέση του ραντάρ.
Μάλιστα στην έναρξη της σύσκεψης υπήρξε αντίδραση σχετικά με τη θέση του ραντάρ , η οποία εκφράστηκε εντόνως από τον δήμαρχο Μινώα Πεδιάδος Βασίλη Κεγκέρογλου, παρουσία μάλιστα πολιτών που φώναζαν συνθήματα, υπέρ της προστασίας του μνημείου και της επισκεψιμότητάς του.
«Δεν θα υπάρξει άλλη ταπείνωση του λόφου «Παπούρα» εκτός από το σημείο που θα μπει το ραντάρ, όπως έχει ζητηθεί από την αρχαιολογική υπηρεσία και αυτό δεν θα είναι τριάντα μέτρα. Θα είναι τόσο, όσο χρειάζεται για το ραντάρ» ανέφερε χαρακτηριστικά σε δηλώσεις του ο κ. Ταχιάος που επισήμανε ότι το ραντάρ που θα τοποθετηθεί, θα είναι όχι δέκα, αλλά
τριάντα μέτρα ύψος, ώστε να βγαίνει πάνω από το λόφο «Παπούρα» και μάλιστα κατά τέτοιο τρόπο που το κάτω μέρος του κώνου που θα δημιουργεί το ραντάρ, να βρίσκεται 10 μέτρα
πάνω από το.μνημειο, με στόχο την προστασία του.
«Κατά συνέπεια το μνημείο θα είναι απολύτως επισκέψιμο. Δεν θα υπάρχει κανένας κίνδυνος και η θέση έχει επιλεγεί με πολύ ακρίβεια. Είναι σε απόσταση περίπου εκατό μέτρων από το μνημείο, που αποτελεί απόσταση ασφαλείας» διευκρίνισε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, προσθέτοντας πως έχει υπάρξει μέριμνα και έχουν γίνει τέτοιες προσαρμογές στη μελέτη ,- μετά τα όσα ζητήθηκαν και από την Αρχαιολογική Υπηρεσία- ώστε και « η αισθητική όχληση στο λόφο «Παπούρα» να είναι η μικρότερη δυνατή».
Σε ότι αφορά τις αντιδράσεις και πώς αυτές εκφράστηκαν σε οξυμένο κλίμα, ο κ. Ταχιάος ανέφερε ότι προτιμάει να σταθεί στην πολύ καλή συζήτηση με τους δημάρχους και την περιφέρεια, αλλά και στην αναγκαιότητα να βρεθεί μια λύση για το αεροδρόμιο.
«Το ζήτημα είναι να βρούμε μία λύση για το θέμα του αεροδρομίου. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει την ευθύνη της κατασκευής του αεροδρομίου, έχει την ευθύνη της ασφάλειας του επιβατικού κοινού, των αεροπλάνων. Αυτό είναι το πάρα πολύ σημαντικό κριτήριο με το οποίο αντιμετωπίζεται το θέμα του λόφου «Παπούρα» και για αυτό επέλεξα
να γίνει αυτή η συνάντηση με τους δημάρχους και την περιφέρεια» είπε χαρακτηριστικά ο Νίκος Ταχιάος συμπληρώνοντας ότι αυτό το οποίο αποφασίστηκε είναι να γίνει μια συνάντηση στο υπουργείο, με τον δήμαρχο Μινώα Πεδιάδος και τους συνεργάτες του , οπότε ο κ. Κεγκέρογλου το ζητήσει, με στόχο να γίνει συζήτηση με τους ανθρώπους της ΥΠΑ που μελέτησαν το θέμα και τη «μοναδικότητα» όπως τόνισε του λόφου «Παπούρα», ως λύσης για το ραντάρ του αεροδρομίου. Σε αυτήν θα παραβρίσκονται τόσο ο Περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης, όσο ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης Γιώργος Μαρινάκης και ο Πρόεδρος του ΤΕΕ /ΤΑΚ Γιώργος Ταβερναράκης, με τον κ.Ταχιάο να ξεκαθαρίζει ότι η παρουσία τους « θα εγγυηθεί ότι η πολιτική βγαίνει από αυτή τη συζήτηση , και θα παραμείνει
σε αυστηρά τεχνικό επίπεδο».
Νωρίτερα ο κ.Ταχιάος είχε επισκεφθεί το εργοτάξιο του νέου διεθνούς αεροδρομίου. « Είναι εντυπωσιακή αυτή η πρόοδος» ανέφερε χαρακτηριστικά και σημείωσε πώς εκείνο που επηρεάζει την κρίσιμη διαδρομή για το έργο σε ότι έχει ως κάνει με τη λειτουργία του έργου και όχι την ολοκλήρωση του, είναι « η εγκατάσταση του συνόλου των συστημάτων
αεροναυτιλίας που σε ένα μεγάλο βαθμό εξαρτάται από την χωροθέτηση του ραντάρ».
Σύσκεψη για τα έργα στον ΒΟΑΚ
Παράλληλα, στην Παρασκευή σε σύσκεψη με στελέχη της αυτοδιοίκησης, τεχνικών φορέων και δημάρχους του νομού Χανίων συμμετείχε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος, για την πορεία των υπό εξέλιξη έργων στον ΒΟΑΚ.
Ο υφυπουργός, συνοδευόμενος από τον γγ Υποδομών Δημήτρη Αναγνώπουλο, συνομίλησε με τον αντιπεριφερειάρχη Νίκο Καλογερή, τους δημάρχους και φορείς του νομού, με του
οποίους είχε «μία πολύ παραγωγική συζήτηση στην οποία όλοι έθεσαν τους προβληματισμούς, τις ενστάσεις τους, σε σχέση με τη χάραξη του ΒΟΑΚ» όπως είπε.
«Είμαστε πολύ ανοιχτοί ως υπουργείο να συζητήσουμε μαζί τους. Εξηγήσαμε όμως ότι είναι πολύ σημαντικό να ξεκινήσει η παραχώρηση, η οποία θα ξεκινήσει με τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της προαίρεσης, την οποία την προχωράμε με πολύ ταχείς ρυθμούς και συγκεκριμένα το Τμήμα Χανιά-Κίσσαμος» σημείωσε.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό, κάτοικοι και φορείς πρέπει να λάβουν υπόψη τους την εμπειρία από όλη την υπόλοιπη Ελλάδα, ότι δηλαδή, «οι παραχωρήσεις δεν είναι να έργο που τελειώνει στα 5 χρόνια κατασκευής, αλλά είναι υπόθεση που αφορά για τα υπόλοιπα 35 χρόνια της λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου και αποτελούν εργαλείο το οποίο μας δίνει τη
δυνατότητα να διορθωθούν αστοχίες, λάθη, που σε άλλα δημόσια έργα μένουνε για πάντα και στην πορεία δεν διορθώνονται. Εμείς μπορούμε να τα διορθώνουμε ως ελληνικό Δημόσιο και μας επιτρέπουν επίσης, να προσθέτουμε έργα τα οποία είναι αναγκαία και για τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου και για τις περιοχές ή την περιοχή που αυτός επηρεάζει».
Ο κ. Ταχιάος εξήγησε επίσης ότι θα υπάρχει μία διαρκής διαβούλευση μεταξύ υπουργείου, μελετητών, φορέων του νομού και αυτοδιοίκησης, από το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας
του υπουργείου. «Θα είμαστε διαρκώς σε επαφή μαζί τους για να μπορέσουμε να προωθήσουμε τον ΒΟΑΚ το συντομότερο δυνατό. Ένα τόσο μεγάλο έργο που θέλει μία απίστευτη μεγέθους δέσμευση ανθρωπίνων πόρων και φυσικά εξοπλισμού, είναι ένα έργο που πρέπει να το τρέξουμε με κύριο κριτήριο την προστασία του περιβάλλοντος, με παρέμβαση της τοπικής κοινωνίας αλλά και την εφικτότητα των αλλαγών, που εκ των
πραγμάτων θα χρειαστεί να κάνουμε».
Στη σύσκεψη τέθηκαν πολλά ζητήματα, όπως για παράδειγμα ο κόμβος της Αγίας Μαρίνας, που είναι ένα θέμα που έχει απασχολήσει την περιοχή και την τοπική κοινωνία, για το οποίο
ο κ. Ταχιάος υποσχέθηκε να το εξετάσει. Σχετικά επίσης με το πρόβλημα που δημιουργείται στην περιοχή της Καλλυδωνίας, όπου οι κάτοικοι ζητούν να μην κοπεί το χωριό τους στα
δύο, λόγω του νέου ΒΟΑΚ, συμφώνησαν όλοι πως πρέπει να εξετασθεί να βρεθούν λύσεις εφικτές, ώστε να αποφευχθούν τα προβλήματα.
Ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Τμήματος Δυτικής Κρήτης Βασίλης Κοντεζάκης, μίλησε για μια ουσιαστική σύσκεψη στην οποία ο υφυπουργός εξήγησε και έβαλε πάρα πολύ το θέμα της εφικτότητας, σε αυτά που προτάθηκαν και συζητήθηκαν. «Μας ανέλυσε και το οικονομικό, σε βάθος, αντικείμενο, ουσιαστικά λέγοντάς μας ότι είναι πάρα πολύ κομβικό αυτή τη στιγμή που μιλάμε να εγκριθεί η περιβαλλοντική μελέτη του Χανιά- Κίσαμος, η οποία είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της παραχώρησης, της όλης παραχώρησης. Είναι πολύ κομβικό να προχωρήσει και να εγκριθεί». Όπως είπε, για τα επιμέρους προβλήματα, «ο υφυπουργός υποσχέθηκε ότι θα τα δούν για σημειακές ή ευρύτερες διορθώσεις σε δεύτερο στάδιο, έχοντας κάνει και τις γεωλογικές
μελέτες, που είναι ένα πολύ κρίσιμο σημείο για πιθανές αλλαγές, ακόμα και της χάραξης. Υπάρχει δηλαδή αυτή η δυνατότητα η τεχνική, να γίνουν οι αλλαγές αυτές και το ευχόμαστε,
διότι σε κομμάτια όπως το Μαυρομούστακο, η Καλυδωνία και τα λοιπά, πρέπει, νομίζω, να γίνουν διορθώσεις»











