Της Τέτης Ηγουμενίδη

Από την Τρίτη έως και την Πέμπτη την επόμενη εβδομάδα θα πραγματοποιηθεί η δημόσια προσφορά για την ομολογιακή έκδοση που έχει προγραμματίσει ο Όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, συνολικού ύψους έως 500 εκατ. ευρώ.

Ο μεγαλύτερος κατασκευαστικός όμιλος της χώρας προχωρά στην έκδοση 500.000 άυλων, κοινών και ονομαστικών ομολογιών, με ονομαστική αξία 1.000 ευρώ η καθεμία και διάρκεια επτά ετών.

Σύμφωνα με το ενημερωτικό δελτίο που εγκρίθηκε χθες από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, τα καθαρά έσοδα (μετά την αφαίρεση εξόδων) θα ανέλθουν, σε περίπτωση πλήρους κάλυψης, σε 487,7 εκατ. ευρώ και θα διατεθούν ως εξής:

– Έως 243,85 εκατ. ευρώ (το ήμισυ) στο διάστημα 30.09.2025 – 29.09.2032 για τη χρηματοδότηση της πολυσχιδούς επιχειρηματικής δραστηριότητας του Ομίλου, των θυγατρικών και των κοινοπραξιών που συμμετέχει.

– Το υπόλοιπο ήμισυ, στο ίδιο χρονικό πλαίσιο, για την αποπληρωμή δανειακών υποχρεώσεων του Ομίλου και των θυγατρικών του.

Αναφορικά με τη δραστηριότητα του Ομίλου, όπως αναφέρεται στο ενημερωτικό δελτίο, το συμβασιοποιημένο προς εκτέλεση κατασκευαστικό έργο ανέρχεται σε 6,3 δισ. ευρώ, ενώ συμβάσεις για έργα αξίας 2,9 δισ. ευρώ βρίσκονται στο στάδιο της υπογραφής. Από το ανεκτέλεστο έργο, το 70% αφορά δημόσια έργα και φορείς του Δημοσίου, ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις, το 27% ιδιωτικούς φορείς στην Ελλάδα και το 3% έργα που εκτελούνται στο εξωτερικό.

Η κατασκευαστική δραστηριότητα (κυρίως μέσω της Τέρνα) αντιστοιχεί στο 42%, 40,7% και 41,6% των συνολικών εσόδων του Ομίλου για τις χρήσεις 2023, 2024 και για την περίοδο 01.01 – 30.06.2025 αντίστοιχα. Αντίστοιχα, αντιπροσωπεύει το 32,2%, 32,1% και 28,1% του προσαρμοσμένου EBITDA για τις ίδιες περιόδους.

Ο τομέας των παραχωρήσεων αποδίδει το 10,4% των συνολικών εσόδων για το 2024 και το 13% για το πρώτο εξάμηνο του 2025, ενώ συνεισφέρει το 50,8% και το 52,5% του προσαρμοσμένου EBITDA αντίστοιχα.

Ο Όμιλος ΓΕΚ Τέρνα εμφανίζει απαιτήσεις από αποζημιώσεις έργων παραχώρησης συνολικού ύψους 50,498 εκατ. ευρώ – εκ των οποίων 36,796 εκατ. ευρώ αφορούν σταθμούς διοδίων που δεν έχουν τεθεί σε λειτουργία με ευθύνη του Δημοσίου. Τα υπόλοιπα 13,702 εκατ. ευρώ σχετίζονται με απαιτήσεις από το Δημόσιο για τα έργα παραχώρησης της Νέας Οδού και του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας.

Το συνολικό χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου – συμπεριλαμβανομένων της Εγνατίας Οδού, του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και της Αττικής Οδού – προσεγγίζει πλέον τα 2.000 χλμ., καθιστώντας το ένα από τα μεγαλύτερα στη χώρα αλλά και στην Ευρώπη, και ενισχύοντας τη δυνατότητα του Ομίλου για σταθερά και επαναλαμβανόμενα έσοδα σε βάθος χρόνου.

Η έναρξη της περιόδου παραχώρησης για την Εγνατία Οδό τοποθετείται στο τέταρτο τρίμηνο του 2025, ενώ η κατασκευή του ΒΟΑΚ εκτιμάται ότι θα αρχίσει έως το τέλος του 2025, με ορίζοντα ολοκλήρωσης την πενταετία.

Πέραν των αυτοκινητοδρόμων, ο Όμιλος έχει επενδύσει σε άλλες κρίσιμες υποδομές, όπως η συμμετοχή με ποσοστό 32,46% στην εταιρεία παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης (μέσω της ΓΕΚ Τέρνα Καστέλι Μ.Α.Ε.), έργο που βρίσκεται υπό κατασκευή και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2028. Παράλληλα, ο ΓΕΚ Τέρνα κατέχει ποσοστό 49% στην εταιρεία παραχώρησης IRC Ελληνικού (ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο στον χώρο του πρώην αεροδρομίου της Αθήνας), έργο που επίσης βρίσκεται στο στάδιο της κατασκευής και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2028.

Όπως σημειώνεται, τα παραπάνω έργα αναμένεται να ενισχύσουν σημαντικά τα έσοδα του Ομίλου στο μέλλον και τυχόν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή τους ενδέχεται να επηρεάσουν ουσιαστικά τα αποτελέσματα και τις ταμειακές ροές του.

Συντονιστές – κύριοι ανάδοχοι της έκδοσης είναι οι Alpha Bank, Piraeus Bank, Eurobank και Εθνική Τράπεζα. Ανάδοχοι της δημόσιας προσφοράς είναι οι Optima και Euroxx, ενώ σύμβουλοι της έκδοσης έχουν οριστεί η Alpha Bank και η Piraeus Bank.

Σε περίπτωση που το Ομολογιακό δεν καλυφθεί τουλάχιστον κατά 350 εκατ. ευρώ, η έκδοση θα ακυρωθεί.