
Πηγή Εικόνας: απε - μπεΤης Τέτης Ηγουμενίδη
Ο Όμιλος Άβαξ στοχεύει την επόμενη πενταετία σε σημαντική μείωση του δανεισμού του και σε αναδιάρθρωση του μείγματος δραστηριοτήτων, με στόχο το 40% των EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) να προέρχεται εκτός κατασκευών.
Όπως ανέφερε η διοίκηση στην ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων, τα EBITDA το 2029 εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 150 εκατ. ευρώ, από 105 εκατ. το 2024, ενώ ο καθαρός δανεισμός θα υποχωρήσει κάτω από τα 100 εκατ. ευρώ. Αυτό θα προκύψει από τη σύνδεση μεγάλου μέρους του δανεισμού αποκλειστικά με τα έσοδα των παραχωρήσεων — τα οποία προβλέπονται στα 150 εκατ. την επόμενη πενταετία — και από τις ισχυρές ταμειακές ροές της κατασκευαστικής δραστηριότητας.
Ο πρόεδρος του Ομίλου, Χρήστος Ιωάννου, αναλύοντας τη στρατηγική, επεσήμανε πως η δυναμική του 2024, με ιστορικό ρεκόρ EBITDA στα 105 εκατ., συνεχίστηκε και το πρώτο τρίμηνο του 2025, με τον κύκλο εργασιών να αυξάνεται 23%, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, είπε πως τα συνολικά έσοδα του Ομίλου φέτος θα είναι περί τα 800 εκατ. ευρώ.
Η σταθερή βελτίωση της σχέσης καθαρού δανεισμού προς EBITDA (μειώθηκε σε λιγότερο από 2,5 φορές από 7,4 το 2020) και τα ικανοποιητικά περσινά αποτελέσματα επιτρέπουν φέτος τη διανομή μερίσματος αυξημένου κατά 130%, στα 0,07 ευρώ ανά μετοχή έναντι 0,03 ευρώ πέρυσι.
Για την ενίσχυση των επαναλαμβανόμενων εσόδων από τις παραχωρήσεις (με εύλογη αξία 371 εκατ. ευρώ), η Άβαξ συμμετέχει σχεδόν σε όλους τους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ, μεταξύ των οποίων για τη μεταφορά των φυλακών Κορυδαλλού και τη δημιουργία κυβερνητικού πάρκου στις πρώην εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ.
Η διοίκηση εκτιμά ότι θα χρειαστεί κεφάλαιο ύψους 90 εκατ. ευρώ τα επόμενα χρόνια για ιδία συμμετοχή στις νέες παραχωρήσεις, το οποίο σκοπεύει να καλύψει από ταμειακές ροές της κατασκευής, με περιθώριο EBITDA τουλάχιστον 10%.
Η χρηματοδότηση υφιστάμενων παραχωρήσεων είναι εξασφαλισμένη μέσω ομολογιακού δανείου της Αβαξ Παραχωρήσεις (υπογράφηκε το 2024), ύψους περίπου 70 εκατ. ευρώ, που αφορά, μεταξύ άλλων, την πρόσφατη αύξηση συμμετοχής στην Ολυμπία Οδό, το Flyover (περιφερειακή Θεσσαλονίκης) και το έργο του Ταυρωπού.
Παράλληλα, την επόμενη τριετία ο Όμιλος αναμένει έσοδα περίπου 150 εκατ. ευρώ από μερίσματα και επιστροφές κεφαλαίου, εκ των οποίων 60 εκατ. από την Αττική Οδό και 90 εκατ. από άλλες παραχωρήσεις όπως το Flyover.
Η κατασκευή παραμένει ο πυρήνας του Ομίλου, αλλά παράλληλα ο εν λόγω Όμιλος τοποθετείται περισσότερο στην αγορά του real estate μέσω της Avax Development, αναπτύσσοντας οικιστικά συγκροτήματα συνολικής επιφάνειας 15.000 τ.μ. και αξίας περίπου 70 εκατ. ευρώ, κυρίως σε νησιά. Το χαρτοφυλάκιο του περιλαμβάνει 10 ακίνητα με 175 διαμερίσματα σε διάφορα στάδια: τρία είναι ήδη υπό κατασκευή (ένα στο Ελληνικό και δύο στα Χανιά), ενώ αναμένεται να ξεκινήσουν αντίστοιχα έργα σε Αστυπάλαια, Κουφονήσι και Κίσσαμο Χανίων.
Επιπλέον, μέσω της iXiON ENERGY αναλαμβάνει πρωτοβουλίες στον ενεργειακό τομέα, με πρόσφατη πρόταση για σύνδεση σταθμού αποθήκευσης ενέργειας 100 MWh στη Βοιωτία.
Σε ερώτηση σχετική με φήμες περί συγχώνευσης με άλλον όμιλο, ο κ. Ιωάννου είπε ότι δεν θεωρεί απαραίτητη την περαιτέρω ενοποίηση του κλάδου, καθώς οι τέσσερις μεγάλες τεχνικές εταιρείες καλύπτουν τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς.
Ο διευθύνων σύμβουλος, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, παρουσίασε την πρόοδο των έργων του Ομίλου. Για τη Γραμμή 4 του Μετρό Αθηνών, ανέφερε ότι οι εργασίες προχωρούν εντός χρονοδιαγράμματος: ο ένας μετροπόντικας έχει καλύψει το 60% της διαδρομής (3,3 χλμ.) πλησιάζοντας τον σταθμό Πανεπιστημιούπολη, ενώ ο δεύτερος έχει φτάσει τα 1,6 χλμ. προς τον σταθμό Ελικώνος.
Πρόσθεσε, ότι η Άβαξ ακόμη δεν έχει παραλάβει τρεις σταθμούς (σε Πανεπιστημιούπολη, Ριζάρη και Γουδί) καθώς και ότι γίνεται προσπάθεια συμφωνίας με την Ελληνικό Μετρό για το χρονοδιάγραμμα. «Από τη δική μας πλευρά θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να επιταχύνουμε. Όλοι θέλουμε το αποτέλεσμα, αλλά τα έργα Μετρό δεν είναι απλά» σημείωσε σχετικά.
Για το Flyover της Θεσσαλονίκης τόνισε ότι προχωρά κανονικά και θα ολοκληρωθεί το 2027, ενώ στις αρχές του ίδιου έτους θα παραδοθούν και τα τρία νοσοκομεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (Θεσσαλονίκη, Κομοτηνή, Σπάρτη).
Σχετικά με την Πατρών – Πύργου, ο κ. Μιτζάλης ανακοίνωσε ότι το β’ και γ’ τμήμα θα παραδοθούν στο τέλος του μήνα, ενώ στο α’ τμήμα, η Άβαξ αντί για 3 χλμ. θα παραδώσει 12 χλμ., δηλαδή 9 χλμ. νωρίτερα κατά τέσσερις μήνες από το προβλεπόμενο στη σύμβαση.
Για τις υποδομές στο Ελληνικό ανέφερε ότι υπάρχουν καθυστερήσεις που οφείλονται στη Lamda Development και ότι το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2027.
Το Μπράλος–Άμφισσα εξελίσσεται ομαλά με στόχο επίσης το 2027, ενώ οι εργασίες για το Γιάννενα–Κακαβιά θα ξεκινήσουν το φθινόπωρο, μετά την ολοκλήρωση των μελετών.
Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του Ομίλου ανέρχεται στα 3 δισ. ευρώ, ενισχυμένο με νέες συμβάσεις όπως τα έργα αποκατάστασης ζημιών από τη θεομηνία Daniel και ιδιωτικά έργα για Παπαστράτο και Σκλαβενίτη. Στα σχέδια περιλαμβάνεται και η συμμετοχή στον διαγωνισμό (προβλέπεται το 2026) για την επέκταση του αεροδρομίου Αθηνών, προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, σε κοινοπραξία με τη Μέτκα.














