κτίριο γραφείων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Πηγή Εικόνας: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ corporate video

Σε πλήρη εξέλιξη είναι οι εργασίες κατασκευής του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης από την ΤΕΡΝΑ, κατασκευαστικό βραχίονα του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μια σημαντική επένδυση, μέσω σύμβασης παραχώρησης (δημόσιο, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, GMR), που θα «ανεβάσει επίπεδο» το μεταφορικό και τουριστικό προφίλ του νησιού και της χώρας.

Ειδικότερα, το συνολικό ποσοστό υλοποίησης του έργου αγγίζει πλέον το 60%, οι βασικές υποδομές, όπως οι διάδρομοι, έχουν ξεπεράσει το 80%, ενώ το terminal βρίσκεται περίπου στο 55%. Σύμφωνα με την εταιρεία, αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή στο εργοτάξιο απασχολούνται περίπου 860 εργαζόμενοι και δουλεύουν 700 μηχανήματα ενώ με την έναρξη των ηλεκτρομηχανολογικών εργασιών, ο αριθμός του προσωπικού θα ξεπεράσει τα 1.500 άτομα. Αξίζει να αναφέρουμε ότι τα ενδεικτικά ορόσημα που είχαν τεθεί από την κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο για το 2025 ήταν η υλοποίηση του 50% του έργου μέσα στο β’ τρίμηνο της χρονιάς και το 70% αυτού στο δ’ τρίμηνο του έτους. Κατά συνέπεια, προχωρά εντός πλαισίου από πλευράς χρόνου και όσον αφορά στην «δουλειά» που πρέπει να κάνει η ΤΕΡΝΑ.

Βέβαια, όπως έχουν πει και από το υπ. Υποδομών και Μεταφορών, υπάρχουν κάποια «ανοιχτά μέτωπα», όπως τα αρχαία που έχουν βρεθεί στη θέση που είναι να τοποθετηθεί το ραντάρ του αεροδρομίου αλλά και η ανάγκη κατασκευής σήραγγας στον συνδετήριο δρόμο του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ. Για το πρώτο ζήτημα η υπόθεση αναμένονταν να συζητηθεί στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο μέσα στον Ιούλιο προκειμένου να δοθούν οι κατάλληλες οδηγίες. Το δεύτερο ζήτημα, που δεν αφορά άμεσα το αεροδρόμιο, είναι η σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο. Μπορεί να προχωρούν οι διεργασίες, ωστόσο δεν φαίνεται δυνατή η εμπρόθεσμη κατασκευή οδικής σήραγγας 3 χλμ., που σχεδιάστηκε εκ των υστέρων, καθώς υπήρξαν καθυστερήσεις με την έγκριση των περιβαλλοντικών μελετών.

Ωστόσο, η ουσία παραμένει ότι από πλευράς κατασκευαστή είμαστε εντός στόχων και χρονοδιαγραμμάτων, δίχως, όμως, να είναι σαφές αν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που αρχικά «έβλεπε» εμπορική λειτουργία της υποδομής στις αρχές του 2027. Εξάλλου, επιπρόσθετα, παρά το γεγονός ότι οι κατασκευαστικές εργασίες υλοποιούνται από την ΤΕΡΝΑ με ταχύτατο ρυθμό, ο ακριβής χρόνος έναρξης λειτουργίας του αερολιμένα θα εξαρτηθεί από τον χρόνο παράδοσης και τοποθέτησης των αεροναυτιλιακών συστημάτων από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), καθώς και από την εκπαίδευση του προσωπικού από την ΥΠΑ.

Ο νέος διεθνής αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης θα είναι ένας από τους πιο σύγχρονους της Μεσογείου. Αναπτύσσεται από την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, με μετόχους το ελληνικό Δημόσιο (45,9%), τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%) και τον ινδικό Όμιλο GMR (21,64%), ενώ κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ Α.Ε., τον κατασκευαστικό βραχίονα του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Το νέο αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων: διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E, παράλληλο τροχόδρομο κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους, 8 συνδετήριους τροχόδρομους του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο, 2 συνδετήριους τροχόδρομους με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου, χώρο στάθμευσης αεροσκαφών (Αpron) που αποτελείται από 5 σταθερές θέσεις κατηγορίας Ε (η 10 κατηγορίας C), 1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 7 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 94.000 τ.μ., Πύργο Ελέγχου 780 τ.μ. και ύψους 44 μ. και Κτίριο Μετεωρολογικού σταθμού 3.100 τ.μ., 10 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο Ενέργειας, χώρους στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (400 μακράς και 200 μικρής διάρκειας για ΙΧ, 168 για Ταξί, 500 για ενοικιαζόμενα, 600 για Υπαλλήλους, 110 για Λεωφορεία), εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας συνολικού μήκους 23 χλμ., χώρο Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400 στρεμμάτων.