

Ως χρονιά – ορόσημο για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ χαρακτήρισε ο 2024 ο επικεφαλής της, Γιώργος Περιστέρης, καθώς άρχισε να αποτυπώνεται με ακόμη μεγαλύτερη σαφήνεια ο μακροπρόθεσμος στρατηγικός να αναδειχθεί η εισηγμένη στον κορυφαίο όμιλο υποδομών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Σήμερα, ο όμιλος διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο έργων και υποδομών ιδιαίτερα υψηλής αξίας και ποιότητας, το οποίο τον κατατάσσει μεταξύ των κορυφαίων του κλάδου, σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Μεγάλο ρόλο σε αυτό παίζουν οι συμβάσεις παραχώρησης.
Μιλώντας χτες, στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σημείωσε πως είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο από το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο οι συνολικές χρηματικές διανομές για τον Όμιλο θα ξεπεράσουν τα 11 δισ. ευρώ, σε όλη τη διάρκεια των συμβάσεων παραχώρησης, σε αυτό συμβάλλει σημαντικά η απόκτηση της Αττικής Οδού, ενώ δεν περιλαμβάνονται στον υπολογισμό αυτό το έργο στο Ελληνικό και το αεροδρόμιο Καστελίου. Ο συγκεκριμένος τομέας συνεισφέρει πλέον άνω του 60% της λειτουργικής κερδοφορίας του Ομίλου, με τη συμβολή του να αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω.
Ως γνωστόν, το 2024 η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανέλαβε την παραχώρηση της Αττικής Οδού, υπογράφοντας τη μεγαλύτερη σύμβαση παραχώρησης που έχει συναφθεί ποτέ στην Ελλάδα, καταβάλλοντας στο ελληνικό Δημόσιο 3,27 δισ. ευρώ, ποσό που μειώνει το Δημόσιο χρέος κατά μιάμιση μονάδα περίπου. Ήδη, η απόδοση του έργου υπερβαίνει τις προβλέψεις, ενώ αναμένονται χρηματικές διανομές από την Αττική Οδό περίπου 60 εκατ. ευρώ εντός του 2025. Μάλιστα, προ ημερών ανακοινώθηκε η ολοκλήρωση της εισόδου του Latsco Family Office της κ. Μαριάννας Λάτση με ποσοστό 10% στο μετοχικό κεφάλαιο της Νέας Αττικής Οδού με ένα premium 15% επί της αρχικής δεσμευτικής επένδυσης που κατέβαλε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Όπως σημειώθηκε, δεδομένου του κυκλοφορικού φόρτου, εξετάζονται λύσεις και παρεμβάσεις σε σημεία όπως στην έξοδο Μεταμόρφωσης κ.α.. «Επεξεργαζόμαστε διάφορες προτάσεις βελτιώσεις μέσα στη ζώνη κατάληψης της Αττικής Οδού», σημείωσε.
Πριν από περίπου ένα μήνα, υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Η διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει ενεργοποίηση της σύμβασης από το τρίτο τρίμηνο του έτους ή και λίγο αργότερα.
Παράλληλα, προχωρούν οι διαδικασίες και για την ανάληψη της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, η οποία εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους, εφόσον βέβαια ολοκληρωθούν τα προαπαιτούμενα από την πλευρά του Δημοσίου. Η καταβολή του τιμήματος θα μειώσει περαιτέρω το Δημόσιο χρέος (κατά 1,35 δις ευρώ).
Επίσης, ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, που κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ, εμφανίζει πρόοδο κατασκευής που υπερβαίνει το 55%.
Στο Ελληνικό βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή από την ΤΕΡΝΑ του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος IRC, όπου την άνοιξη πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη θεμελίωση κτηρίου που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα. Εκτιμάται ότι το project θα ολοκληρωθεί το 2028. Μια και ο λόγος για το Ελληνικό, ο κ. Περιστέρης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση για τον ανάδοχο του The Ellinikon Mall (υπάρχουν πληροφορίες περί προβαδίσματος του ομίλου), σημείωσε ότι ο όμιλος έχει υποβάλει προσφορά και περιμένει τη Lamda Development να αποφασίσει.
Να προσθέσουμε, όπως αποκάλυψε ο κ. Περιστέρης, ότι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σε συνεργασία με την Alstom, έχει ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος σε δύο σιδηροδρομικά έργα στη Ρουμανία, συνολικού προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ, με το μερίδιο του ελληνικού σχήματος είναι περίπου 500 εκατ.). Με τις σχετικές συμβάσεις να αναμένεται να υπογραφούν μέχρι το τέλος του έτους. Τα έργα αφορούν την πλήρη ανάταξη της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από την Κραϊόβα έως την Ιγκιροάσα, συνολικού μήκους 83 χιλιομέτρων, με φορέα δημοπράτησης την CFR, τον εθνικό διαχειριστή του σιδηροδρομικού δικτύου της Ρουμανίας.
Ο κ. Περιστέρης χαρακτήρισε σημαντική ενέργεια την πώληση της Τέρνα Ενεργειακής, με καλή αποτίμηση παρά τα όσα επικρατούν παγκοσμίως και τόνισε ότι ο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν σταματά να δραστηριοποιείται στην τομέα της ενέργειας. «Θα συνεχίσουμε να είμαστε παρόντες στον τομέα ενέργειας με ιδιαίτερη έμφαση στα απαραίτητα και πολύπλοκα έργα, όπως είναι αυτά της αντλησιοαποτεμίευσης και τα παράκτια αιολικά πάρκα».
Σημείωσε επίσης ότι στον τομέα των κατασκευών η ΤΕΡΝΑ είναι η πιο αποτελεσματική εταιρία και αυτό γιατί εκτός από την ικανοποίηση που εκφράζουν οι πελάτες της για τις κατασκευές της, ικανοποιημένοι είναι και οι συνεργάτες της (προμηθευτές κ.α.) οι οποίοι πληρώνονται όλοι στην ώρα τους.
Σύμφωνα επίσης με τον κ. Περιστέρη, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συνεχίζει απρόσκοπτα το πρόγραμμα επενδύσεων του ύψους 10 δις., ενώ έχει επιστρέψει 135 εκατ. στους μετόχους (μερίσματα) κάτι που αναγνωρίζεται από την επενδυτική κοινότητα όπως φάνηκε από την τελευταία επιτυχή διάθεση μετοχών μεταξύ θεσμικών επενδυτών. Να σημειωθεί ότι η Γ.Σ. αποφάσισε και τη διανομή μερίσματος 0,4 ευρώ για τη χρήση 2024.
Επιπρόσθετα, σημειώθηκε ότι το 2024 το προσαρμοσμένο ebitda ήταν στα 400 εκατ. ευρώ , ενώ με βάση τα νέα έργα που προστίθενται σύντομα θα διπλασιαστούν, με ορίζοντα το 2028. Στον τομέα των κατασκευών, το υφιστάμενο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων κινείται πλέον στην περιοχή των 7 δισ. ευρώ και εκτείνεται σε ορίζοντα πενταετίας, διασφαλίζοντας σταθερά και βιώσιμα περιθώρια κερδοφορίας.
Τέλος, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι νέα θερμοηλεκτρική μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή, ισχύος 877 MW, την οποία έχει αναπτύξει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε κοινοπραξία με τη Motor Oil και η οποία αποτελεί επένδυση 375 εκατ. ευρώ, αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία εντός του β’ εξαμήνου του έτους.