
Πηγή Εικόνας: HeiGIT/PressReleasesΠώς μοιάζει μια κλιματικά ουδέτερη, βιώσιμη πόλη και ποιες συγκεκριμένες δράσεις μπορούν να μας βοηθήσουν να τη δημιουργήσουμε; Ο νέος πλοηγός δράσης για το κλίμα (CAN) από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Γεωπληροφορικής της Χαϊδελβέργης (HeiGIT) προσφέρει απαντήσεις με βάση τα δεδομένα.
Το διαδραστικό, διαδικτυακό εργαλείο υποστηρίζει πόλεις, ΜΚΟ και κοινοτικές πρωτοβουλίες στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση βασικών τομέων για επιστημονικά τεκμηριωμένη, τοπικά προσαρμόσιμη και εφαρμόσιμη δράση υπέρ του περιβάλλοντος. Το εργαλείο αποσκοπεί στην αξιοποίηση των ανοικτών γεωδεδομένων -όπως το OpenStreetMap- για την αποτελεσματική προστασία του κλίματος.
Εντοπισμός προκλήσεων, ανάληψη δράσης
Μέχρι το 2050, εκτιμάται ότι το 70% του παγκόσμιου πληθυσμού θα ζει σε πόλεις. Στην Ευρώπη, ο αριθμός αυτός είναι ήδη 75%, όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίου Τύπου. Αυτό καθιστά σαφές ότι οι αστικές περιοχές διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην προώθηση της μετάβασης προς μια μεγαλύτερη προστασία του κλίματος. Πώς όμως μπορούμε να μετατρέψουμε αυτή τη γνώση σε δράση;
Το CAN δίνει απαντήσεις – προσφέροντας γνώσεις όπως η αξιολόγηση της ενεργειακής απόδοσης, αλλά για ολόκληρες γειτονιές και σε πολλαπλές διαστάσεις της αστικής δράσης για το κλίμα. Το ταμπλό αναδεικνύει πού χρειάζονται βελτίωση οι υποδομές για περπάτημα και ποδηλασία, ποιες συνοικίες έχουν υψηλές εκπομπές θέρμανσης και πού η κατανάλωση γης αρχίζει να προκαλεί ανησυχία.
Η CAN συγκεντρώνει μια σειρά εργαλείων αξιολόγησης που επικεντρώνονται σε θέματα όπως η κινητικότητα, οι εκπομπές θέρμανσης και η χρήση γης. Βασίζεται σε ανοικτές πηγές δεδομένων, όπως το OpenStreetMap, δεδομένα τηλεπισκόπησης και δεδομένα απογραφής. Τα δεδομένα αυτά χρησιμεύουν ως βάση για χωρικές αναλύσεις που επιτρέπουν στις πόλεις, τους φορείς σχεδιασμού, τις ΜΚΟ και τοπικούς φορείς να αναπτύξουν στοχευμένες και αποτελεσματικές στρατηγικές για το κλίμα.
«Για να οικοδομήσουμε ανθεκτικές πόλεις, χρειαζόμαστε κοινές προοπτικές, αξιόπιστα δεδομένα και εμπειρίες από τον πραγματικό κόσμο. Με τον πλοηγό δράσης για το κλίμα, θέλουμε να συγκεντρώσουμε την τεχνική εμπειρογνωμοσύνη και την τοπική γνώση για να βοηθήσουμε τις πόλεις να επανεξετάσουν τις υποδομές και να τις καταστήσουν κατάλληλες για το μέλλον», λέει η Kirsten von Elverfeldt, υπεύθυνη κοινοτικής δέσμευσης.
Τρία εργαλεία για έναν στόχο: Στοχευμένη δράση για το κλίμα
Η πρώτη έκδοση περιλαμβάνει τρία εργαλεία αξιολόγησης:
Το hiWalk και το hiBike αξιολογούν πόσο φιλική προς το περπάτημα και το ποδήλατο είναι μια πόλη. Το hiWalk αναλύει παράγοντες όπως ο τύπος των μονοπατιών (π.χ. πεζόδρομοι ή κοινή κυκλοφορία), η ποιότητα της επιφάνειας και οι υψομετρικές αλλαγές. Αυτό συμβάλλει στον προσδιορισμό του πόσο ασφαλής, άνετη και προσβάσιμη είναι η υποδομή για τους πεζούς. Η hiBike εστιάζει στην υποδομή ποδηλασίας και λαμβάνει επίσης υπόψη τις πιθανές περιοχές κινδύνου – συμπεριλαμβανομένου του κινδύνου του «dooring», δηλαδή του κινδύνου του ξαφνικού ανοίγματος των θυρών των αυτοκινήτων δίπλα σε σταθμευμένα αυτοκίνητα. Και τα δύο εργαλεία αναδεικνύουν πού οι υπάρχουσες υποδομές είναι ήδη ασφαλείς και φιλικές προς τον χρήστη – και πού υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.
Στο Βερολίνο, για παράδειγμα, τα στοιχεία του hiWalk δείχνουν ότι οι συνοικίες με περισσότερες καθορισμένες διαδρομές για πεζούς, όπως το Friedrichshain-Kreuzberg, έχουν σημαντικά υψηλότερα επίπεδα επισκεψιμότητας σε σύγκριση με συνοικίες όπως το Spandau.
Το Heating Emissions αναλύει τις εκπομπές CO₂ από τη θέρμανση κατοικιών χρησιμοποιώντας δεδομένα από την εθνική απογραφή της Γερμανίας του 2022. Ενσωματώνει παράγοντες όπως η ηλικία του κτιρίου, η πηγή ενέργειας και η επιφάνεια διαβίωσης ανά άτομο. Αυτό επιτρέπει όχι μόνο την απεικόνιση της εστίας των εκπομπών, αλλά και τον εντοπισμό πιθανών εξοικονομήσεων μέσω ανακαινίσεων ή τη μετάβαση σε ανανεώσιμα συστήματα θέρμανσης.
Επί του παρόντος, αναπτύσσονται και άλλα εργαλεία που επικεντρώνονται στις κυκλοφοριακές εκπομπές, την κατανάλωση γης ή τους τοπικούς προϋπολογισμούς CO₂.
Δείτε πώς λειτουργεί η πλατφόρμα
Διαμορφώνουμε πόλεις μαζί: Η ανάπτυξη του CAN έχει τις ρίζες της στη στενή συνεργασία με τους τοπικούς εταίρους – επειδή ο βιώσιμος αστικός μετασχηματισμός απαιτεί πρακτική γνώση εξίσου με μια σταθερή βάση δεδομένων. Οι δείκτες αναπτύσσονται από κοινού με δημοτικούς εμπειρογνώμονες, οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών ή πρωτοβουλίες στον τομέα των μεταφορών. Για παράδειγμα, το εργαλείο hiBike αναπτύχθηκε από κοινού με την Radlobby Austria (ομάδα υπέρ της χρήσης ποδηλάτου) για τη συστηματική καταγραφή των πραγματικών σημείων κινδύνου στο δίκτυο ποδηλάτων. Κάθε δείκτης είναι προσανατολισμένος σε συγκεκριμένες τοπικές προκλήσεις και μπορεί να προσαρμοστεί με ευελιξία.















