Πηγή Εικόνας: ΤΑΙΠΕΔ

Ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης παραμένει η αξιοποίηση των λιμενικών υποδομών της χώρας, ιδίως των περιφερειακών, μέσω διεργασιών που έχουν ξεκινήσει από το ΤΑΙΠΕΔ, που λειτουργούσε και ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, που ως γνωστόν απορροφήθηκε από το Υπερταμείο.

Κατ’ αρχάς, μέσα στο προσεχές διάστημα, όπως τουλάχιστον αναφέρουν πληροφορίες της αγοράς, προβλέπεται το οικονομικό «κλείσιμο» της συναλλαγής για τη σύμβαση υπο-παραχώρησης του Λιμένα Καβάλας (Φίλιππος Β’) ανάμεσα στο δημόσιο και την κοινοπραξία, στην οποία δεσπόζει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τη σύμβαση, ο υποπαραχωρησιούχος του Προβλήτα Φίλιππος Β’ της Καβάλας θα καταβάλει 1,85 εκατ. ευρώ εφάπαξ και σε διάστημα 40 ετών το τίμημα των 20 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στο 2% των εκτιμώμενων εσόδων του υποπαραχωρησιούχου. Παράλληλα, ο υποπαραχωρησιούχος αναλαμβάνει δεσμευτικές επενδύσεις ύψους επίσης 20 εκατ. ευρώ.

Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025 εκτιμάται ότι θα προχωρήσει η διαδικασία υποβολής προσφορών στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Α.Ε., μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού, με την εν λόγω αποκρατικοποίηση να έχει την ιδιαιτερότητα της μεταβίβασης μεριδίου 50% συν μίας μετοχής. Τα προεπιλεγέντα επενδυτικά σχήματα (6 από τα 8 που αρχικά συμμετείχαν) είναι τα εξής: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Olympic Marine (Γ. Προκοπίου) – MSC Cruises, Jet Plan Shipping (μέλος της γνωστής ακτοπλοϊκής SEAJETS) – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ), GPH Cruise Port FinancePromarine, Israel Shipyards Industries, ΙΝΤΕΡΚΑΤ. Ο λιμένας του Λαυρίου αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής και, λόγω της εγγύτητάς του με δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος αλλά και τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας, προσφέρεται ιδιαίτερα για τουριστική ανάπτυξη, με δραστηριότητες όπως η κρουαζιέρα και ο ελλιμενισμός σκαφών αναψυχής. Να θυμίσουμε ότι στην περιοχή προχωρούν και σημαντικά real estate σχέδια.

 

Όσον αφορά στον Οργανισμό Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ), όπου ο ΟΛΘ, συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη, έχει οριστεί προτιμητέος επενδυτής στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την απόκτηση του 67% των μετοχών του ΟΛΒ, δίνοντας μεγάλο τίμημα, ύψους 51 εκατ. ευρώ,, η πλευρά της Goldair έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Η προσφυγή συζητήθηκε στις αρχές Ιανουαρίου και αναμένεται η έκδοση απόφασης σε μερικούς μήνες από τώρα. Οι κύριες δραστηριότητες της Ο.Λ.Β. Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο μαζί με υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας.

Επίσης, έχει γίνει εκκίνηση διεθνούς διαγωνισμού για την ανάπτυξη δραστηριότητας κρουαζιέρας σε τρία σημαντικά λιμάνια της χώρας (Πάτρας, Κατάκολου και Κεντρικού Λιμένα Καβάλας «Απόστολος Παύλος»).