Της Τέτης Ηγουμενίδη

«Δύσκολη εξίσωση» χαρακτήρισε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, το θέμα των επεκτάσεων Αττικής Οδού προς τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, το Λαύριο και τη Ραφήνα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Μανώλη Χριστοδουλάκη.

Όπως είπε δεν μπορεί να δώσει σήμερα καμιά απάντηση, ούτε στον βουλευτή που ρώτησε ούτε στους κατοίκους της Ανατολικής Αττικής: «Καταλαβαίνω πολύ καλά ότι και εσείς ως Βουλευτής της Ανατολικής Αττικής θέλετε να δώσετε μια απάντηση στους συμπολίτες σας, αλλά προφανώς και ως Βουλευτής της Αντιπολίτευσης θα θέλατε αυτή η απάντηση να έχει ορισμένα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Όμως, δεν μπορεί να υπάρχει καμία άμεση απάντηση αυτή τη στιγμή. Είναι κάτι το οποίο πρέπει να γίνει και κάτι το οποίο θα δουλέψουμε. Μάλιστα, σας πληροφορώ ότι θα το δουλέψουμε με απόλυτη διαφάνεια και όχι χορεύοντας στον χορό ο οποίος μας επιβάλλεται από τους ενδιαφερόμενους.»

Ο κ. Ταχιάος σημείωσε ότι στο ρυθμιστικό σχέδιο της Αττικής προβλέπεται η σύνδεση με της Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης με μια δίδυμη σήραγγα.

Ωστόσο, πρόσθεσε, «το μόνο το οποίο έχουμε εμείς στα χέρια μας αυτή τη στιγμή είναι η πρόθεση δωρεάς από τη Lamda Development μιας μελέτης – και ξέρω ότι έχει ξεκινήσει – η οποία θα δίνει μια λύση στο ζήτημα. Αυτό είναι το μόνο που έχουμε ξεκάθαρα αυτή τη στιγμή. Υπάρχουν και κάποιοι φάκελοι που έχουν κατατεθεί στο υπουργείο, οι λεγόμενες πρότυπες προτάσεις».

Υπενθυμίζεται ότι κοινοπραξία κατασκευαστικών εταιριών (ΓΕΚ Τέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ) πέρυσι την άνοιξη κατέθεσε την Πρότυπη Πρόταση ΑΘΗΝΑ Ι για τις εν λόγω επεκτάσεις, κατασκευαστικού κόστους περίπου 1 δις. ευρώ.

Είναι γνωστή στο μεταξύ η πρόθεση της σημερινής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο για τις πρότυπες προτάσεις, όπως είπε και στη Βουλή ο υφυπουργός, «επιχειρούμε αλλαγή του νόμου ώστε να εξασφαλίσουμε τη συμβατότητα του εργαλείου των πρότυπων προτάσεων με το ευρωπαϊκό δίκαιο και συγχρόνως να τις κάνουμε αποτελεσματικές».

Ο υφυπουργός επανέλαβε ακόμη ότι στην Αττική δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν οδικά έργα από το ΕΣΠΑ, σημείωσε ότι «και οι ιδιώτες δεν έχουν απεριόριστη δανειακή δυνατότητα στην Ελλάδα» και συμπλήρωσε: «Όταν σήμερα έχουμε τη Θεσσαλία η οποία από μόνη της για οδικά και σιδηροδρομικά έργα απαιτεί κονδύλια της τάξεως του 1,370 δις. για τις άμεσες αποκαταστάσεις, είναι προφανές ότι οι πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι, ούτε μπορούμε να δίνουμε χρονοδιαγράμματα εάν δεν διασφαλίσουμε ότι θα μπορέσουν να εξυπηρετηθούν οι άμεσες ανάγκες».

Ο κ. Ταχιάος συνέδεσε επίσης το θέμα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού με τη νέα παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου (τον Οκτώβριο λήγει η υφιστάμενη και θα αναλάβει τη διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου, εκτός απρόοπτου, η ΓΕΚ Τέρνα) λέγοντας: «Το πώς θα έρθει οποιαδήποτε επέκταση της Αττικής Οδού να δέσει πάνω σε μία οδό υπό παραχώρηση την στιγμή που από τις 8 Οκτωβρίου και μετά περιμένουμε ότι θα υπάρχει ένας άλλος παραχωρησιούχος, είναι ένα ερώτημα που έχει να κάνει με τη συμβατότητα προς το κοινοτικό δίκαιο. Εάν δηλαδή ο ίδιος παραχωρησιούχος είναι και προτείνων στην πρότυπη πρόταση».