Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Προχωρούν σταδιακά οι διαδικασίες στον διαγωνισμό για την επέκταση της Γραμμής 2 του μετρό προς το Ίλιον, αρχικού εκτιμώμενου κόστους 550 εκατ. ευρώ. Ως γενικότερος βασικός στόχος από την Ελληνικό Μετρό έχει τεθεί να περάσει ο διαγωνισμός στη δεύτερη φάση μέσα στο επόμενο δίμηνο, ή έστω μέσα στην Άνοιξη να δοθούν οικονομικές προσφορές, ώστε μέχρι το τέλος του 2024 να «βγει» ο ανάδοχος. Εφόσον όλα πάνε καλά και βάσει αρχικού σχεδιασμού, αν και δεν αποκλείονται καθυστερήσεις ή προσφυγές, η σύμβαση θα μπορούσε να υπογραφεί εντός του 2025. Συνολικά, στο αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνεται η μελέτη και η κατασκευή τριών επιμέρους αντικειμένων: α) η Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον συμπεριλαμβανομένου ενός Σταθμού Μετεπιβίβασης, β) η επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα και γ) η αναβάθμιση και η αντικατάσταση Υφιστάμενων Η/Μ Συστημάτων Γραμμών 2 & 3 του Μετρό της Αθήνας.
Οι διεκδικητές της σύμβασης 
Ενδιαφέρον για το έργο έχουν εκφράσει όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, οι ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Intrakat, ΑΒΑΞ (με Ghella – Alstom), ΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος. Υπενθυμίζεται ότι έχει ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση της περιβαλλοντικής μελέτης και αναμένεται η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, η διάρκεια κατασκευής του οποίου ορίζεται σε 57 μήνες. Πάντως, όπως προκύπτει από τις συμμετοχές στην ά φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ο όμιλος Intrakat πλέον, μετά και την απόκτηση της ΑΚΤΩΡ, έχει «διπλή» συμμετοχή, κατά συνέπεια πρέπει να αποφασιστεί με ποιο μοντέλο και ποιο σχήμα θα υποβάλει οικονομική προσφορά.
Το έργο και τα οφέλη 

Στο έργο της Επέκτασης της Γραμμής 2 προς Ίλιον περιλαμβάνεται η εκπόνηση της Οριστικής Μελέτης (ΟΜ), της Μελέτης Εφαρμογής (ΜΕ), η κατασκευή των έργων Πολιτικού Μηχανικού, η προμήθεια, η εγκατάσταση, οι δοκιμές και η θέση σε λειτουργία του ηλεκτρομηχανολογικού και σιδηροδρομικού εξοπλισμού, η συντήρηση του Έργου, η εκπαίδευση του προσωπικού και η προμήθεια των κύριων ανταλλακτικών για τα συστήματα που θα εγκατασταθούν. Η επέκταση έχει μήκος περίπου 4 χλμ. και περιλαμβάνει τρεις νέους Σταθμούς και τα αντίστοιχα Φρέατα Αερισμού αυτών. Στο αντικείμενο περιλαμβάνεται επίσης και η κατασκευή ενός Σταθμού Μετεπιβίβασης, ο οποίος διαθέτει τρία (3) υπόγεια επίπεδα με πρόσβαση μέσω ραμπών, έχει συνολική χωρητικότητα περίπου 150 ΙΧ οχημάτων με άμεση διασύνδεση επιβατών με το Μετρό.Η υπόγεια επέκταση της Γραμμής θα ξεκινά από την Ανθούπολη. Θα διαθέτει τρεις νέους σταθμούς: «ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ», «ΙΛΙΟΝ», «ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ». Οι δύο από τους τρεις σταθμούς βρίσκονται επί της οδού Θηβών, ο πρώτος (σταθμός Παλατιανή) σε απόσταση περίπου 1.300 μ. βόρεια του σταθμού Ανθούπολη και ο δεύτερος (σταθμός Ίλιον) 1.000 μ. βορειότερα του πρώτου. Ο τρίτος σταθμός (Αγ. Νικόλαος) βρίσκεται επί της οδού Αγίου Νικολάου στο Ίλιον.

Επιπρόσθετα, στη σύμβαση περιλαμβάνεται και η εκπόνηση της Οριστικής Μελέτης (ΟΜ), της Μελέτης Εφαρμογής (ΜΕ), η κατασκευή της επέκτασης του Αμαξοστασίου Ελαιώνα σε χώρο εφαπτόμενο με το υφιστάμενο Αμαξοστάσιο, που ευρίσκεται στη γωνία της οδού Αγίας Άννης με την οδό Πιερίας. Επίσης, στο πλαίσιο της σύμβασης θα αναβαθμισθεί / αντικατασταθεί το σύστημα ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων στο σύνολο των σταθμών των Γραμμών 2 & 3 του Μετρό, ενώ το σύστημα αναγγελιών θα αναβαθμισθεί / αντικατασταθεί στους σταθμούς του Βασικού Έργου και των επεκτάσεων (πλην της επέκτασης Πειραιά) και θα συνδεθεί με τα αντίστοιχα συστήματα της επέκτασης Πειραιά.

Η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό αναμένεται να αλλάξει το συγκοινωνιακό χάρτη του Λεκανοπεδίου, με την εκτιμώμενη απόσταση έως το Σύνταγμα να διαρκεί 20 λεπτά, ενώ η διαδρομή προς Ομόνοια περίπου 15 λεπτά. Το τμήμα αυτό της Γραμμής 2 μέχρι την περιοχή του Αγίου Νικολάου εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως (2040), ενώ ο αριθμός των πολιτών που θα εξυπηρετούνται ως προς την κατοικία τους σε ακτίνα 500 m από τους 3 νέους σταθμούς εκτιμάται σε περίπου 42.000 και οι αντίστοιχες εξυπηρετούμενες θέσεις εργασίας είναι περίπου 5.000. Η χρηματοδότηση του είναι προγραμματισμένο να καλυφθεί με τη συγχρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027.