Ο εκσυγχρονισμός του χαρτοφυλακίου των έργων, όπου κάθε ένα από αυτά θα πρέπει να αντιστοιχεί σε μια βεβαιωμένη, διασφαλισμένη χρηματοδότηση, η επιτάχυνση των υποδομών η οποία είναι ήδη εμφανής βάσει του απολογισμού τους, ιδίως σε περιπτώσεις όπως οι οδικοί άξονες Ακτιο – Αμβρακία (παραδίδεται στις 31 Ιανουαρίου) και Πάτρα – Πύργος ή το Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά και ο καθορισμός των προτεραιοτήτων, καθώς έκτακτα γεγονότα μπορούν να αλλάξουν τον αρχικό σχεδιασμό, φαίνεται να αποτελούν τους βασικούς στόχους του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Χτες, στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου με δημοσιογράφους, αναλύθηκε η φιλοσοφία σε σχέση με τα μεγάλα έργα, στο πλαίσιο των νέων προτεραιοτήτων, καθώς υπάρχουν γεγονότα, όπως ο Daniel στη Θεσσαλία, που ανατρέπουν σχεδιασμούς.

Πάντως, μέσα στις προσεχείς μέρες θα υπογραφούν οι συμβάσεις των συμβούλων, που χρησιμοποιούνται ανά περιφερειακή ενότητα, για να βγουν στον αέρα οι διαγωνισμοί που θα οδηγήσουν στην ανάθεση των συμβάσεων στους κατασκευαστές. Να σημειώσουμε, επίσης, ότι αναμένεται και το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών για τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ (τμήμα Χανιά – Ηράκλειο) με πιθανότερη ημερομηνία την 25η Ιανουαρίου.

Οι περιορισμένοι πόροι και οι αυξημένες ανάγκες

Όπως αναφέρθηκε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρα, «χρειάζεται ισορροπία ανάμεσα στις νέες προτεραιότητες έργων και στους περιορισμένους πόρους». Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας αλλά και ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος τόνισαν, στο πλαίσιο χτεσινής ενημερωτικής συνάντησης με εκπροσώπους του Τύπου, πως αναθεωρείται ανοδικά το κόστος οριστικής αποκατάστασης των υποδομών στην Θεσσαλία, ενώ λογικά θα ξεπεράσει τα 1,2 δις ευρώ. Το κόστος των οδικών έργων εκτιμήθηκε στα 900 εκατ. ευρώ, η δαπάνη για τα σιδηροδρομικά θα ξεπεράσει αρκετά τα 200 εκατ. ευρώ, ενώ η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών θα καλύψει τα 30,4 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση σχολικών μονάδων. Για τις ζημιές στη Θεσσαλία έχουν εξασφαλιστεί 600 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, άρα αναζητούνται επιπλέον πόροι.

Τι γίνεται σε σιδηρόδρομο και οδικούς άξονες

Όπως ειπώθηκε, υπάρχει επανέλεγχος και επανασχεδιασμός για όλα τα έργα, σε σιδηρόδρομο και οδικά δίκτυα, καθώς υπάρχουν «κενά» χρηματοδότησης. Το υπουργείο έχει στη λίστα του πέντε σιδηροδρομικά έργα 1,3 δισ. ευρώ από το CEF 2 και θα ζητήσει χρηματοδότηση για τα: ΣΚΑ-ΟΙΝΟΗ, Λιόσια-Κόρινθος, Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και Ρίο-Πάτρα. Για τα σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης ο κ. Ταχιάος ανέφερε πως τα έργα θα έχουν ανάδοχο μέχρι τον Ιούνιο, ενώ το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης παραμένει μέχρι το τέλος του 2025. Οι διαγωνισμοί θα γίνουν με το μοντέλο προσκλήσεις εταιρειών (για τους μεγάλους του κλάδου) για το σύνολο των υποδομών (σιδηρόδρομος, οδικά έργα). Επίσης, ο κ. Σταϊκούρας γνωστοποίησε πως τα έργα για την κατασκευή του Προαστιακού Δυτικής Αττικής στο τμήμα Άνω Λιόσια-Μέγαρα έχουν ήδη ξεκινήσει.

Αναφορικά με τα οδικά έργα, και ειδικότερα με την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, φαίνεται να υπάρχουν χρηματοδοτικά «κενά» καθώς δεν υπήρχαν πιστώσεις για το project. Για τις πρότυπες προτάσεις, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και τα κομβικά έργα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, αναφέρθηκε πως αναθεωρείται το θεσμικό πλαίσιο προκειμένου, μεταξύ άλλων, να μη συμμετέχει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου στην αξιολόγηση των προτάσεων. «Για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού γνωρίζουμε μόνο τους τίτλους τους. Από εκεί και έπειτα δεν γνωρίζουμε τα οικονομικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα τη συμμετοχή Δημοσίου. Βασική λογική είναι να αξιολογηθούν τεχνοκρατικά και όχι πολιτικά», ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος. Σε σχέση με την Εγνατία Οδό, σημειώθηκε πως στόχος είναι να κλείσουν γρήγορα οι εκκρεμότητες, ώστε να υπογραφεί η σύμβαση, όπως η ΚΥΑ για την αύξηση του κόστους των διοδίων.

 

Οι «πράσινες» εξελίξεις

Η υφυπουργός Μεταφορών, κα Χρ. Αλεξοπούλου, αναφέρθηκε σε μια ιδιαίτερα σημαντική πρωτοβουλία, στην οποία έδωσε ιδιαίτερη έμφαση. Στοχεύοντας στην επιτάχυνση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, το υπουργείο τροποποίησε το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ». Πιο συγκεκριμένα, αποφασίστηκε η απομάκρυνση αιτήσεων που λίμναζαν για μήνες χωρίς να απορροφούν κονδύλια από το πρόγραμμα, εφαρμόζοντας 45ημερη προθεσμία για υποβολή παραγγελίας ηλεκτρικού αυτοκινήτου, και απελευθερώσαμε κεφάλαια ύψους 6,4 εκατ. ευρώ. Συνολικά έχουν δεσμευτεί 65 εκατ. ευρώ για επιδοτήσεις. Επίσης, μέχρι τον Απρίλιο θα κυκλοφορήσουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη τα πρώτα από τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία ενώ προχωρούν κανονικά οι εργασίες ανάταξης του δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ στα αμαξοστάσια προκειμένου να εγκατασταθούν οι φορτιστές. Στο πρόγραμμα Πράσινα Ταξί θα δοθεί παράταση της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων κατά 1 έτος, από 31/12/2023 σε 31/12/2024, ενώ έχει ολοκληρωθεί η πρώτη καταβολή επιδότησης του ποσού των 22.500 ευρώ σε επαγγελματία οδηγό στην πόλη της Πτολεμαΐδας. Τέλος, στο Φορτίζω Παντού, η υποβολή αιτήσεων παρατείνεται ως τις 31 Μαΐου, ενώ σύντομα θα παρουσιαστεί και ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).