Ηλεκτρονικό εμπόριο
στροφή στο διαδίκτυο
Ηλεκτρονικό εμπόριο
στροφή στο διαδίκτυο
Πηγή Εικόνας: Photo by Pixabay from Pexels

Ο ΣΚΑΙ παρουσίασε δημοσκόπηση της Pulse για τις τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις η οποία περιείχε ερωτήματα και για τον νέο τρόπο φορολόγησης των ελευθέρων επαγγελματιών, αυτοαπασχολουμένων και ατομικών επιχειρήσεων.


Στο βασικό ερώτημα για το ζήτημα του νομοσχεδίου του ΥΠΟΙΚ, το εύρημα της έρευνας είναι καταλυτικό: 3 στους 10 απορρίπτουν το νομοσχέδιο (απαντώντας ότι είθανι προς την λάθος κατεύθυνση) και οι 4 στους 10 ζητάνε αλλαγές ειδικά για την φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών (παραδεχόμενοι όμως ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση). Μόνο 10 στους 100, λιγότεροι από 2 στους 10 του δείγματος, αποδέχονται το νομοσχέδιο όπως είναι και θεωρούν ότι είναι σωστό.

Έρευνα κοινής γνώμης της Pulse RC για τον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ – διάστημα έρευνας 19-21 Νοεμβρίου 2023, σε δείγμα 1.112 ατόμων
Πηγή Εικόνας: PULSE RC - ΣΚΑΙ

Τα αποτελέσματα της έρευνας που προβλήθηκε από έναν φιλοκυβερνητικό σταθμό που έχει στηρίξει, συνολικά, ως όμιλος ενημέρωσης, το φορο-νομοσχέδιο Χατζηδάκη, επιβεβαιώνουν αυτό που όλοι βλέπουμε γύρω μας – αλλά η κυβέρνηση κάνει ότι δεν καταλαβαίνει: η κοινωνία έχει γυρίσει την πλάτη στις εξαγγελίες του ΥΠΟΙΚ για τη φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών.

Στους ίδιους τους ελεύθερους επαγγελματίες, τα ευρήματα της έρευνας είναι απογοητευτικά για το ΥΠΟΙΚ: μόλις 1 στους 10 που έχουν επιχείρηση αποδέχονται ως σωστό το νομοσχέδιο, ενώ το 83% των ελευθέρων επαγγελματιών – επιχειρηματιών απορρίπτει τις προτεινόμενες από το ΥΠΟΙΚ, με σχεδόν 1 στους 2 να λένε ότι είναι λάθος!

Έρευνα κοινής γνώμης της Pulse RC για τον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ – διάστημα έρευνας 19-21 Νοεμβρίου 2023, σε δείγμα 1.112 ατόμων
Πηγή Εικόνας: PULSE RC - ΣΚΑΙ

Βαφτίζουν το κρέας, ψάρι

Μπροστά στο σοκ της έρευνας, το επιτελείο του ΥΠΟΙΚ προσπάθησε συντονισμένα, μέσα από πολλά media, να περάσει την ακριβώς αντίθετη εικόνα από όσα αντιλαμβάνεται καθένας διαβάζοντας την έρευνα: να δείξει ότι η πλειοψηφία αποδέχεται το νομοσχέδιο.

Το ΥΠΟΙΚ λοιπόν, με συντονισμένες διαρροές, προσθέτει το 40% που κινείται σε μια ενδιάμεση θέση και ζητά αλλαγές και βελτιώσεις με το 19% που το αναγνωρίζει ως σωστό, προβάλλοντας ότι 6 στους 10 αποδέχονται το νομοσχέδιο.

Μπορεί και να μπορούσε το ΥΠΟΙΚ να υποστηρίξει κάτι τέτοιο αλλά η PULSE και ο ΣΚΑΙ δεν ρώτησαν γενικά για το νομοσχέδιο αλλά ειδικά για τις ρυθμίσεις για την τεκμαρτή φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών (στην πραγματικότητα όλων των ατομικών επιχειρήσεων και προσωπικών εταιρειών).

Όμως με βάση την κοινή λογική, με την οποία το ΥΠΟΙΚ δείχνε να έχει λάβει διαζύγιο στο συγκεκριμένο ζήτημα, όπως γράψαμε αναλυτικά εδώ και εδώ, το 40% που ζητάνε αλλαγές πρέπει να αθροιστεί με το 30% που το απορρίπτει, καθώς οι φορείς της αγοράς (στην πλειοψηφία τους) που αντιδρούν, δεν απορρίπτουν συλλήβδην το νομοσχέδιο αλλά τις διατάξεις για την τεκμαρτή φορολόγηση μόνο.

Επομένως είναι προφανές ότι η δημοσκόπηση δείχνει ότι το 70% των πολιτών ζητά να αλλάξει ή να αποσυρθεί το νομοσχέδιο….

Μεθοδολογικές αβαρίες

Πρέπει να σημειωθεί ότι το αποτέλεσμα αυτό έρχεται παρά τις μεθοδολογικές επιλογές που έγιναν, που ίσως συμβάλουν στον χαρακτηρισμό «αβαρίες» που γίνεται στον τίτλο.

Για παράδειγμα, η ερώτηση στο ευρύ κοινό για τον νέο τρόπο φορολόγησης με τεκμαρτά κέρδη που προβλέπεται στο σχέδιο του ΥΠΟΙΚ αποκρύβεται ότι προβλέπει υποχρεωτικά καταβολή φόρου ακόμη και σε ζημιογόνες χρήσεις, ενώ αποκρύβει το ίδιο και για τους μικρούς τζίρους – κάτι που αποτελεί τη βάση ων επιχειρημάτων του ΥΠΟΙΚ για φοροδιαφυγή. Ενώ φυσικά δεν μιλά ούτε για φοροδιαφυγή, για το αν δηλαδή 750 χιλιάδες φορολογούμενοι είναι «με το καλημέρα» φοροφυγάδες, όπως υποστηρίζει το ΥΠΟΙΚ,.

Το βασικό όμως μεθοδολογικό πρόβλημα με την έρευνα είναι ότι από τις τρεις πιθανές απαντήσεις (σωστό – θέλει βελτιώσεις– λάθος), κατανομή που θεωρητικά είναι σωστή, έχει μεταλλαχθεί σε 2 θετικές απαντήσεις έναντι μίας αρνητικής, βάζοντας τη μεσαία θέση (ουδέτερη τοποθέτηση ή τοποθέτηση ούτε – ούτε..) να πρόσκειται στη θετική απάντηση. Δίνοντας έτσι το περιθώριο στο ΥΠΟΙΚ να κάνει τη προπαγάνδα που είδαμε, ενώ οι απαντήσεις των πολιτών δείχνουν ακριβώς το αντίθετο…

Για τους έμεπιρους παρατηρητές, το ότι το ΥΠΟΙΚ προσπάθεί με τόσο εξώφθαλμο τρόπο να προβάλει με στρεψοδικία αποτελέσματα ερευνών δείχνει πόσο στρυμωγμένο νιώθει, ιδίως η πολιτική ηγεσία Χατζηδάκη – Θεοχάρη, κάτω από την πίεση της κοινωνίας αλλά κυρίως κάτω από τις διαμαρτυρίες της βάσης των ψηφοφόρων της ΝΔ (καθώς οι ελεύθεροι επαγγελματίες κατά συντριπτική πλειοψηφία στήριξαν ΝΔ απέναντι στον ΣΥΡΙΖΑ) και το κλίμα που μεταφέρει η κοινοβουλετική ομάδα της ΝΔ….