Στον ψηφιακό φάκελο μεταβίβασης ακινήτων αναφέρθηκε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακύβερνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης σε ραδιοφωνική του συνέντευξη στον Real Fm λέγοντας ότι «ο ψηφιακός φάκελος μεταβίβασης ακινήτων θα ξεκινήσει να λειτουργεί πιλοτικά από το Νοέμβριο και από αρχές του χρόνου θα μπορεί ο κάθε πολίτης που έχει κτηματογραφημένο ακίνητο, να μεταβιβάζει ψηφιακά το ακίνητό του. Αυτήν την περίοδο είμαστε σε άμεση συνεργασία με τους συμβολαιογράφους ώστε να προχωρήσει και η μεταρρύθμιση του ψηφιακού συμβολαίου, δηλαδή μιας νέας εφαρμογής η οποία θα εξασφαλίζει ότι τα περιεχόμενα ενός συμβολαίου θα διαλειτουργούν με όλους τους κρατικούς φορείς χωρίς να χρειάζεται ο πολίτης να πηγαίνει πουθενά αλλού και για να συλλέξει και για να καταθέσει έγγραφα».

Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Κυρανάκης έκανε λόγο για «πάνω από 150.000 εκκρεμότητες στις μεταγραφές συμβολαίων και άλλων πράξεων, οι οποίες αναμένεται να προστεθούν στις εκκρεμότητες των υποθηκοφυλακείων τα οποία από 1-1-2024 βάσει νόμου έρχονται στη δική μας αρμοδιότητα. Για να τις μηδενίσουμε (σ.σ.: τις εκκρεμότητες) επιστρατεύουμε ιδιώτες δικηγόρους σε συνεργασία με τους δικηγορικούς συλλόγους. Έχω εισηγηθεί στο διοικητικό συμβούλιο του Κτηματολογίου να αυξήσει το τίμημα για το νομικό έλεγχο ανά πράξη που κάνουν οι δικηγόροι ώστε να υπογράφεται μια μεταγραφή. Θα διπλασιαστεί το τίμημα από τα 8 ευρώ στα 15 ευρώ, άρα αναμένεται οι εκκρεμότητες να αρχίσουν να μειώνονται πολύ. Οι δικηγόροι θα αξιολογούνται με βάσει στατιστικά στοιχεία τα οποία θα παράγονται από τα λάθη που κάνουν, τις παραλείψεις και οι καλοί θα αναβαθμίζονται και εκείνοι που δεν ασχολούνται ή κάνουν πολλά λάθη θα φεύγουν από το σύστημα».

Εντός Οκτωβρίου η ψηφιακή πλατφόρμα νομικού ελέγχου

Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναφέρθηκε στο θέμα και σε ανάρτησή του στο Facebook τονίζοντας ότι «το τεράστιο πρόβλημα των εκκρεμών μεταγραφών συμβολαίων και άλλων πράξεων δεν μπορεί να μείνει άλυτο. Σήμερα ξεπερνούν τις 150.000 και αυξάνονται καθημερινά λόγω του μεγάλου όγκου συναλλαγών στα ακίνητα, ενώ σύντομα θα προστεθεί και το σύνολο των εκκρεμοτήτων στα υποθηκοφυλακεία όλης της χώρας». Ξεκαθαρίζει μάλιστα ότι «είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε λύση στο πρόβλημα και να μηδενίσουμε τις εκκρεμότητες σε συνεργασία με δικηγόρους από όλη την Ελλάδα και τους συλλόγους τους», ενώ επισημαίνει ότι «εισηγήθηκα σήμερα προς το διοικητικό συμβούλιο του Κτηματολογίου, πρώτον τον διπλασιασμό του τιμήματος ανά εισήγηση για τον νομικό έλεγχο πράξεων από δικηγόρους προς τους προϊσταμένους που υπογράφουν μεταγραφές (από 8 ευρώ στα 15 ευρώ), Δεύτερον την επέκταση των προγραμματικών συμβάσεων με τους δικηγορικούς συλλόγους αλλά και την Ολομέλεια, ώστε να εκπαιδευτούν και να πιστοποιηθούν περισσότεροι από 1.000 δικηγόροι (για όσους δεν έχουν πιστοποιηθεί ήδη) και τρίτον την έναρξη εντός Οκτωβρίου λειτουργίας ψηφιακής πλατφόρμας νομικού ελέγχου, ώστε ο δικηγόρος να ολοκληρώνει εισηγήσεις από το γραφείο ή το σπίτι του χωρίς τους σημερινούς περιορισμούς ωραρίων ενός Κτηματολογικού Γραφείου». 

Όπως διαβεβαιώνει «οι συμμετέχοντες στη νέα πλατφόρμα θα αξιολογούνται μέσα από καθημερινά στατιστικά στοιχεία για την ορθότητα των εισηγήσεών ή για τις παραλείψεις τους, ενώ είναι σαφές ότι η πληρωμή τους θα γίνεται αποκλειστικά με κριτήρια παραγωγικότητας και όγκου εισηγήσεων. Καλούμε λοιπόν τους δικηγόρους από όλη την Ελλάδα, ως συμμάχους σε αυτήν τη προσπάθεια, προσφέροντάς τους τόσο τα εργαλεία όσο και την αυξημένη αμοιβή που αρμόζει στο θεσμικό τους ρόλο. Ώστε μαζί να οδηγήσουμε το Κτηματολόγιο και την ακίνητη περιουσία των Ελλήνων στη νέα, ψηφιακή εποχή».