Συναγερμός «χτύπησε» στα χαμηλά κλιμάκια του Υπουργείου Ανάπτυξης, όταν ένας υπάλληλος διάβαζε την επίσημη ανακοίνωση της γαλακτοβιομηχανίας  ΚΡΙ ΚΡΙ η οποία στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας εμφανίζονται αυξημένα μεγέθη, με πολλά κέρδη  στο πρώτο εξάμηνο του 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2022. Τα κέρδη «χτίστηκαν» στην άνοδο των πωλήσεων σε όγκο με την αρωγή του περιθωρίου μικτού κέρδους  που διαμορφώθηκε στο 36,6% για το 2023 από 22,3% που ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Την ίδια στιγμή το υπουργείο Ανάπτυξης διαλαλεί τον αριθμό των ελέγχων στην αγορά και ειδικά για το περιθώριο μεικτού κέρδους αφού έχουν γίνει περισσότεροι από 5000 με τη διερεύνηση της αθέμιτης κερδοφορίας, η οποία προκύπτει από τη μεταβολή  του περιθωρίου μεικτού κέρδους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας προανήγγειλε ότι έρχονται πρόστιμα στη βιομηχανία τροφίμων χωρίς να δώσει περισσότερες  πληροφορίες, με τις σχετικές ανακοινώσεις  να προσδιορίζονται  για το επόμενο διάστημα.

Τα οικονομικά μεγέθη  της ΚΡΙ ΚΡΙ

H βιομηχανία γάλακτος ΚΡΙ-ΚΡΙ δημοσίευσε τις οικονομικές καταστάσεις α’ εξαμήνου 2023. Ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε σε €112,97 εκ. έναντι €83,38 εκ. το 2022 (αυξημένος +35,5%).

Τα βασικά μεγέθη της κερδοφορίας διαμορφώνονται ως εξής:

Τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) ανήλθαν σε €28,72 εκ. έναντι €7,50 εκ. το 2022.

Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε €26,18 εκ., έναντι €5,07 εκ. το 2022.

Τέλος, τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε €21,19 εκ., έναντι €4,06 εκ. το 2022.

Στον κλάδο γιαουρτιού συνολικά οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά +44,3% σε αξία και +16,4% σε όγκο. Στις αγορές του εξωτερικού, οι πωλήσεις παρουσιάζουν ισχυρή διψήφια ανάπτυξη +49,8%, ξεπερνώντας τα €49 εκ.

Σημαντική ώθηση υπάρχει από τις βασικές αγορές της Ιταλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς και από άλλες χώρες όπως η Σουηδία, η Αυστρία και το Βέλγιο. Αναφορικά με τα μεγέθη κερδοφορίας, παρατηρείται ανάκαμψη των περιθωρίων στα φυσιολογικά τους επίπεδα. Το περιθώριο EBIT, βέβαια, βελτιώνεται σημαντικά λόγω της επίδρασης των οικονομιών κλίμακας, που επιφέρουν και μείωση του ποσοστού συμμετοχής των εξόδων διοίκησης και διάθεσης, τα οποία είναι, επί το πλείστον, σταθερού χαρακτήρα.

Πολύ ισχυρή ανάπτυξη εμφανίζουν οι πωλήσεις γιαουρτιού και στην εγχώρια αγορά. Συγκεκριμένα, παρουσιάζουν αύξηση +37,8%, ξεπερνώντας τα €38,5εκ. Η τρέχουσα συγκυρία με τις συνθήκες υψηλού πληθωρισμού, έχει οδηγήσει την συνολική αγορά σε μείωση του όγκου κατανάλωσης (-0,6%), ενώ η αξία παρουσιάζει θετική μεταβολή +12,1% [στοιχεία IRI, Ιαν.-Ιουν. 2023].

Παράλληλα, συνεχίζεται η έντονη στροφή των καταναλωτών στα γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας, ως αποτέλεσμα των επιλογών τους για οικονομικότερα προϊόντα. Οι ανακατατάξεις που συμβαίνουν δείχνουν το μερίδιο αγοράς σε όγκο των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας ενισχυμένο κατά +4,8 ποσοστιαίες μονάδες, ασκώντας έντονη πίεση στα branded γιαούρτια. Η πίεση αυτή έχει οδηγήσει τα branded γιαούρτια της ΚΡΙ-ΚΡΙ σε μικρή μεριδιακή απώλεια(-0,2 ποσοστιαίες μονάδες), η οποία ωστόσο είναι η μικρότερη σε σύγκριση με τους βασικούς μας ανταγωνιστές.

Γενικότερα, από τις εξελίξεις στην αγορά φαίνεται να προκύπτει όφελος για την ΚΡΙ-ΚΡΙ, μιας και αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό για την εγχώρια αγορά γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας. Αναφορικά με την κερδοφορία, το μικτό περιθώριο διαμορφώνεται σε 32,7%, και είναι χαμηλότερο από το αντίστοιχο του 2021. Αυτό είναι αποτέλεσμα των επιλογών της εταιρείας για απορρόφηση μέρους του επιπλέον κόστους που προέκυψε από την εκτίναξη στις τιμές πρώτων υλών, μεταφορών και ενέργειας. Βέβαια, οι οικονομίες κλίμακας που προέκυψαν στον κλάδο του γιαουρτιού οδήγησαν το περιθώριο EBIT σε υψηλό διψήφιο ποσοστό.

Στον κλάδο του παγωτού, στην εγχώρια αγορά, οι πωλήσεις μας εμφανίζουν μεταβολή +9,1%. Αν και τους κρίσιμους μήνες, Μάιο και Ιούνιο, οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν ευνοϊκές, στο υπόλοιπο της καλοκαιρινής σεζόν οι πωλήσεις παγωτού ανέκαμψαν. Έτσι, για το σύνολο της σεζόν διαμορφώνονται στα επίπεδα +15% έναντι του 2022.

Στη φετινή χρονιά, με την ανάκαμψη των περιθωρίων κέρδους της στα φυσιολογικά τους επίπεδα του 2021, αλλά και σε έντονα πληθωριστική οικονομική συγκυρία, η Εταιρεία συνεχίζει τις πρωτοβουλίες στήριξης προς τους καταναλωτές, κτηνοτρόφους και εργαζόμενους. Πιο συγκεκριμένα:

–     Καταναλωτές: ενίσχυση του προϋπολογισμού για μειώσεις τιμών στα προϊόντα μέσω προωθητικών ενεργειών.

–     Κτηνοτρόφοι: έκτακτη καταβολή «πριμ συνεργασίας» συνολικού ύψους €500.000, ως ένδειξη αναγνώρισης της εμπιστοσύνης και της μεγάλης προσωπικής προσπάθειας που κατέβαλαν οι παραγωγοί για την απρόσκοπτη παροχή γάλακτος προς την Κρι Κρι.

–     Εργαζόμενοι: έκτακτη παροχή ενός επιπλέον μέσου μισθού σε όλους τους εργαζομένους της Εταιρείας, συνολικού ύψους €1.000.000.

Για το υπόλοιπο της χρήσης 2023, η διοίκηση της ΚΡΙ-ΚΡΙ εκτιμά ότι θα συνεχιστεί η ισχυρή ανάπτυξη των οικονομικών της μεγεθών. Έτσι, προχωρά και σε ανα-προσαρμογή των προβλέψεων της για την κερδοφορία. Βάσει της αναθεωρημένης πρόβλεψης της Διοίκησης για το 2023, οι συνολικές πωλήσεις αναμένεται να ξεπεράσουν τα €200εκ., ενώ τα Κέρδη προ φόρων, τόκων (EBIT) να διαμορφωθούν στα επίπεδα των €33εκ (αύξηση +33% σε σχέση με την αρχική εκτίμηση των €24,8εκ.).

Νίκος Θεοδωρόπουλος