Έργα - Μηχανικοί, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Έργα - Μηχανικοί, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Πηγή Εικόνας: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ corporate video

Οι επόμενες κινήσεις της διοίκησης της ΓΕΚ Τέρνα, έπειτα από την απόκτηση της Αττικής Οδού, αναμένονται με ενδιαφέρον. Πρόκειται όμως και για μια εξέλιξη που δύναται να φέρει αλλαγές συσχετισμών στην κατασκευαστική αγορά.

Με την Αττική Οδό η ΓΕΚ Τέρνα δημιουργεί το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων με μεγάλη διαφορά από όλους τους ομίλους που έχουν ενασχόληση με το συγκεκριμένο αντικείμενο. Συγκεκριμένα, ελέγχει σε ποσοστό 100% τις παραχωρήσεις των αυτοκινητοδρόμων Νέα Οδός και Κεντρική Οδός, συμμετέχει στην Ολυμπία Οδό, ηγείται της κοινοπραξίας που έχει αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής για την Εγνατία Οδό, που είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα.

Παράλληλα, ηγείται της εταιρείας παραχώρησης Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης  που έχει συσταθεί για την κατασκευή και διαχείριση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης και συμμετέχει στο σχήμα που θα διαχειρίζεται τον Λιμένα Καβάλας.

Στα πιο πρόσφατα και εμβληματικά περιουσιακά στοιχεία του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα στον τομέα των παραχωρήσεων συμπεριλαμβάνεται το IRC Athens (Integrated Resort Casino), η ολοκληρωμένη τουριστική και ψυχαγωγική ανάπτυξη με καζίνο στο Ελληνικό. Έχει και άλλες μικρότερες συμμετοχές όπως μεταξύ άλλων αυτή στην Εταιρεία Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου – Hellas Smarticket και στην κοινοπραξία που υλοποιεί το έργο «Ψηφιακός Μετασχηματισμός, Τηλεματική, και Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου για τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ)».

Συνήθως, τέτοιες υψηλού κόστους επιχειρηματικές κινήσεις, όπως η διάθεση 3,270 δις. ευρώ σε ένα μόνο περιουσιακό στοιχείο, συνοδεύεται και από συγκεκριμένη στρατηγική η οποία αναμένεται να ξεδιπλωθεί το επόμενο διάστημα από τη διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα, υπό τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο, Γιώργο Περιστέρη.

Δεν αποκλείεται, έπειτα από ένα χρονικό διάστημα, ως τμήμα της στρατηγικής του Ομίλου να επιχειρηθεί η είσοδος της ΓΕΚ Τέρνα παραχωρήσεις στο Χρηματιστήριο προς αποκόμιση υπεραξιών, ενώ πιθανό είναι άμεσα να αποκτήσει συνεταίρους για την εξαγορά της Αττικής Οδού. Επίσης, ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο πώλησης της Τέρνα Ενεργειακής.

Σε χθεσινό Flash Note για την ΓΕΚ Τέρνα η AXIA (χρηματοοικονομικές υπηρεσίες) εκτιμά ότι θα είναι σε θέση να διαχειριστεί τη χρηματοδότηση του έργου χωρίς την ανάγκη για νέα κεφάλαια (ΑΜΚ) ενώ υπό ορισμένα σενάρια σχετικά με την κίνηση και τις τιμές των διοδίων το έργο θα μπορέσει να αποφέρει double digit IRR, κάνοντας το πολύ κερδοφόρο για την εταιρεία. Σε σχέση με την αποτίμηση η χρηματιστηριακή σημειώνει ότι υπολογίζει το incremental value σε 2,0 έως και 7,0 ευρώ ανά μετοχή (η τρέχουσα τιμή στόχος χωρίς την Αττική Οδό είναι στα 21,20).

Σε σχέση με την χρηματοδότηση της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού η ΑΧΙΑ πιστεύει ότι η ΓΕΚ θα χρειαστεί περίπου 650 εκατ. ίδια κεφάλαια δεδομένου του χαμηλού ρίσκου του έργου, ενώ το δανειακό κομμάτι των 2,6 δισ. ευρώ είναι σύνηθες να είναι ήδη προκαταρκτικά κλεισμένο σε τέτοιους διαγωνισμούς. Σχετικά με τα ίδια κεφάλαια υπενθυμίζεται ότι στο τέλος του Α’ τριμήνου ο Όμιλος διέθετε μετρητά 1,6 δισ. ευρώ εκ των οποίων 600 εκατ. ευρώ στη μητρική.

Πρόσφατα η ΑΧΙΑ είχε υπολογίσει τη διαθέσιμη ρευστότητα για επενδύσεις για την περίοδο 2023-26 στα επίπεδα του 1 δισ. ευρώ (πέραν των αναγκών για Εγνατία και Καζίνο).

Περίπου τις ίδιες εκτιμήσεις κάνει και η Πειραιώς Χρηματιστηριακή. Όπως σημειώνει σε σχετική αναφορά της το 20% του τιμήματος για την Αττική Οδό θα έρθει από ίδια κεφάλαια και το υπόλοιπο από μακροπρόθεσμο δανεισμό. Το ποσό για τα ίδια κεφάλαια (το εκτιμά στα 650 εκατ.) θα μπορούσε να προέλθει από ένα συνδυασμό από τα διαθέσιμα μετρητά της εταιρείας (εκτιμώνται στα 300 εκατ. μετά την αφαίρεση 400 εκατ. για την χρηματοδότηση της Εγνατίας και του IRC) αλλά και επιπλέον ρευστότητα από άλλα asset του Ομίλου είτε «τραβώντας» υπάρχοντα ταμειακά διαθέσιμα είτε μέσω μόχλευσης.

Η Πειραιώς Χρηματιστηριακή σε επίπεδο αποτίμησης εκτιμά ότι η ΓΕΚ Τέρνα έχει στοχεύσει ένα υψηλό μονοψήφιο IRR (απόδοση) όσο αφορά την Αττική Οδό που είναι πάνω από το IRR των ήδη λειτουργούντων έργων (Νέα και Κεντρική Οδος περίπου 7,5%) αλλά πιο κάτω από την Εγνατία (περίπου 13%) που δικαιολογείται από το γεγονός ότι η Αττική Οδός έχει πολύ χαμηλό ρίσκο κυκλοφορίας και κατά συνέπεια και κόστος κεφαλαίου.

Την ίδια στιγμή για την Ελλάκτωρ η Αττική Οδός είναι το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο της στις παραχωρήσεις (έχει την πλειοψηφική συμμετοχή  – 65,8%) με τα μεγαλύτερα έσοδα, το οποίο θα απωλέσει τον Οκτώβριο του 2024.

Στη θυγατρική της, Άκτωρ Παραχωρήσεις, απομένει η πλειοψηφική συμμετοχή στον αυτοκινητόδρομο Μορέας (71,7%), ποσοστά (17-23%) στους αυτοκινητοδρόμους Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, καθώς και στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και η παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου.

Ταυτόχρονα η Ελλάκτωρ βρίσκεται σε διαδικασία πώλησης της Άκτωρ στην Intrakat και του Smart Park στην Trade Estate ΑΕΕΑΠ (όμιλος Fourlis) έχοντας προηγουμένως πουλήσει τις ΑΠΕ. Εύλογα η αγορά αναμένει από τη διοίκησή της να μιλήσει για την στρατηγική της το επόμενο διάστημα με βάση τα νέα δεδομένα.