Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Προς τα τέλη του 2022 ο όμιλος Γκριμάλντι (Euromed S.p.A. & Μινωικές Γραμμές) με τίμημα 84,17 εκατ. ευρώ υπερκάλυπτε το αντίστοιχο του ΟΛΘ και αναδεικνύονταν προτιμητέος επενδυτής στον διαγωνισμό για την απόκτηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗ Α.Ε.). Χτες, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι ο όμιλος συμφερόντων του Ιταλού μεγαλοεπιχειρηματία έδωσε την μεγαλύτερη οικονομική προσφορά, ύψους 80 εκατ. ευρώ, για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής  67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ενός άλλους λιμενικού περιφερειακού asset, του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου. Επικρατώντας αυτή τη φορά ενός άλλου ισχυρού κοινοπρακτικού πόλου, των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AVIAREPS και NECTAR HOLDINGS LTD.

Με περίπου 164 εκατ. ευρώ ο Γκριμάλντι αγόρασε πλειοψηφική συμμετοχή (από 67%) σε δύο οργανισμούς στους οποίους οι εταιρείες του αποτελούν βασικό, αν όχι μεγαλύτερο (ιδίως στον λιμένα του Ιονίου) πελάτη – χρήστη. Αποτιμώντας, έτσι, τα δύο λιμάνια (το 100% των δύο Οργανισμών) σε περίπου 245 εκατ. ευρώ συνολικά.
Βασικός πελάτης – χρήστης 

Κατά τα φαινόμενα, λοιπόν, και όπως εκτιμούν στην αγορά, πέραν των προσδοκιών του Ιταλού για τις επιχειρηματικές δράσεις που μπορούν να αναπτυχθούν στα δύο λιμάνια (μεταφορικές, τουρισμός, logiostics, μαρίνες, κρουαζιέρα κ.α.), η βασική παράμετρος που έκανε τον Γκριμάλντι να δώσει οικονομικές προσφορές που κατά πολλούς θεωρούνται υψηλές (προς ικανοποίηση του ΤΑΙΠΕΔ) είναι η… προστασία των συμφερόντων του. Δηλαδή, να μην αναλάβει κάποιος τρίτος επενδυτής ο οποίος ενδεχομένως απλώς να προσδοκούσε σε κέρδη (μέσω αύξησης τελών, φόρων κ.α.). Όπως ο ίδιος έχει αναφέρει τόσο στην Ηγουμενίτσα όσο και στο Ηράκλειο Κρήτης ο όμιλος είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού. Για παράδειγμα, το 60% των εσόδων της Ηγουμενίτσας προέρχεται από αυτόν. Ουσιαστικά ο όμιλος ήθελε να «προστατεύσει» τις επενδύσεις του και για αυτό συμμετείχε στον διαγωνισμό για την Ηγουμενίτσα αλλά και για το λιμάνι του Ηρακλείου με μεγάλες οικονομικές προσφορές.

Βέβαια, δεν είχε να αντιμετωπίσει κάποιο fund που έψαχνε υπεραξίες για να μεταπωλήσει μετά τα περιουσιακά στοιχεία σε υψηλότερες τιμές, αλλά επιχειρηματικά ονόματα όπως ο ΟΛΘ (Ιβάν Σαββίδης), η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (Γ. Περιστέρης), η AVIAREPS (του Γ. Γρύλου της Sky Express). Και πάλι όμως, ο Γκριμάλντι προτίμησε, κατά τα φαινόμενα, να δώσει υψηλό τίμημα και στους δύο διαγωνισμούς προκειμένου να διασφαλίσει τα συμφέροντά του.
Τα δύο λιμάνια 

Στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου. Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε.» (ΟΛΗ Α.Ε.) έχει σήμερα το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου μέχρι τον Ιανουάριο του 2063. Έχει επίσης διαχειριστικές αρμοδιότητες των α) του παλαιού Ενετικού λιμένα, β) του λιμένα Λινοπεραμάτων και γ) των τριών αλιευτικών καταφυγίων: Λούτρα, Κερατόκαμπος και Άρβη. Προβλέπεται ο Παλαιός Ενετικός Λιμένας να εξαιρεθεί από την αναθεωρημένη ζώνη ευθύνης του Οργανισμού. Οι κύριες δραστηριότητες της ΟΛΗ Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες ελλιμενισμού πλοίων, φορτοεκφόρτωσης ξηρού χύδην φορτίου και γενικών συμβατικών φορτίων, δραστηριότητες κρουαζιέρας καθώς και παράκτιες μεταφορές επιβατών.

Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε.» έχει το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτηρίων και εγκαταστάσεων τεσσάρων (4) λιμένων, και συγκεκριμένα του Λιμένα Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής Συβότων, που βρίσκονται στη βορειοδυτική Ελλάδα, στην Περιφέρεια Ηπείρου, δυνάμει Σύμβασης Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο. Η Σύμβαση Παραχώρησης έχει διάρκεια 60 έτη από την υπογραφή της και λήγει την 3η Φεβρουαρίου 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. αφορούν στην εξυπηρέτηση και παροχή υπηρεσιών ελλιμενισμού σε πορθμειακά πλοία (ferry boat) και πλοία Ro-Ro, τόσο εγχώριων όσο και διεθνών ακτοπλοϊκών  γραμμών. Επιπλέον, η εταιρεία παρέχει βοηθητικές υπηρεσίες σε πλοία (υδροδότηση, ηλεκτροδότηση, επικοινωνίες κλπ.) και αξιοποιεί χερσαίες και κτιριακές υποδομές του Λιμένα Ηγουμενίτσας.