Διαγωνισμοί όπως η νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, η περαιτέρω αποκρατικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) μέσω διάθεσης ποσοστού έως 30% (και στο Χρηματιστήριο Αθηνών με IPO), η υπογραφή συμβάσεων ή η υποβολή προσφορών για λιμένες, το «κλείσιμο» της συναλλαγής για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, αξιοποίηση ακινήτων – μαρίνων, προώθηση σημαντικών έργων και δράσεων της μονάδα ωρίμανσης συμβάσεων στρατηγικής σημασίας (PPF), αποτελούν, μεταξύ άλλων, σημαντικές και εμβληματικές «εκκρεμότητες» και διαδικασίες στο μέτωπο του ΤΑΙΠΕΔ που «περνούν» στην επόμενη κυβέρνηση.

Όχι γιατί η διοίκηση του Ταμείου δεν κατάφερε να προχωρήσει διαδικασίες και διαγωνιστικές φάσεις, όσο γιατί η προεκλογική περίοδος και ο εκλογικός κύκλος που «έριξαν τους ρυθμούς» στους αρμόδιους φορείς, μαζί με την αλλαγή κάποιων δεδομένων στην διεθνή οικονομική «σκακιέρα» (π.χ. άνοδος κόστους χρήματος), προκάλεσαν κάποιες σχετικές καθυστερήσεις, ιδίως σε εμβληματικές διαδικασίες, όπως για την Αττική Οδό ή τον ΔΑΑ.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, υπάρχουν καλές προθέσεις για να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί αλλά και… πολλή δουλειά να γίνει από όλους τους εμπλεκόμενους. Με τα μέχρι πρότινος δεδομένα, για την Αττική Οδό, όπως έχει αναφέρει το economix, η νέα ημερομηνία υποβολής προσφορών έχει τεθεί για τις 10 Ιουλίου, αν και κάποιες πλευρές δεν αποκλείουν και νέα μετάθεση διαδικασιών για το προσεχές φθινόπωρο. Ως γνωστόν, τα κορυφαία εγχώρια σχήματα των υποδομών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ), ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος, Κοπελούζος, πλέον επισήμως η Intrakat (στη κοινοπραξία της Brisa με 30%), με ξένους συνεταίρους και ισχυρά διεθνή funds έχουν περάσει στην τελική φάση του διαγωνισμού, ο οποίος πάντως δεν έχει κατασκευαστικό αντικείμενο και κατά κάποιους ίσως να μην φέρει τις ίδιες αποδόσεις που έδωσε τόσα χρόνια η υφιστάμενη σύμβαση.

Η αλλαγή της οικονομικής συγκυρίας, η προσδοκία για ακόμα καλύτερη πορεία του τουρισμού αλλά και κάποιες καθυστερήσεις στην επίτευξη συμφωνιών (π.χ. μεταξύ των μετόχων, σε θέματα εταιρικής διακυβέρνησης κ.α.) έφεραν και σχετική καθυστέρηση στο IPO του ΔΑΑ. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, υπάρχει κατ’ αρχήν συμφωνία με τους μεγαλύτερους μετόχους και διαχειριστές του αεροδρομίου, τις AviAlliance GmbH και AviAlliance Capital GmbH, που και οι δύο ελέγχονται από το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments. Το υπόλοιπο ποσοστό των μετοχών κατανέμεται στο Υπερταμείο (25%), στο PSP (40% και το managment) και την οικογένεια Κοπελούζου (5%). Με βάση την κατ’ αρχήν συμφωνία, το ΤΑΙΠΕΔ θα διαθέσει το 30% των μετοχών. Η PSP θα έχει το δικαίωμα απόκτησης του 10% των μετοχών, καταβάλλοντας ένα ελεγχόμενο premium. Το υπόλοιπο 20% του ΤΑΙΠΕΔ θα διατεθεί στο Χρηματιστήριο, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν ότι από τη διάθεση του 30% μπορούν συντηρητικά να αντληθούν 800 εκατ. έως 1 δισ. ευρώ.

Πάντως, όπως σημειώθηκε, εκκρεμούν και άλλες σημαντικές κινήσεις. Ανάμεσα σε αυτές η ολοκλήρωση της συναλλαγής για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, η υποβολή προσφορών για την απόκτηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, η αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης και μέσω πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης ή η ανάδειξη νικητή για τον λιμένα Ηρακλείου. Επίσης, υπάρχουν διαγωνισμοί για αξιοποίηση πλήθος ακινήτων ή και τουριστικών μαρίνων. Επιπρόσθετα, «τρέχουν» και σημαντικές δράσεις μέσω του PPF, από την προστασία δασών, την αναβάθμιση και ενεργειακό εκσυγχρονισμό εκατοντάδων δομών υγείας και την προμήθεια μέσων για το υπ. Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, έως το νέο πρωτοδικείο Αθηνών (μέσω ΣΔΙΤ αξίας 205 εκατ. ευρώ), τη μετεγκατάσταση διαμεταφορέων, τις νέες φυλακές στον Ασπρόπυργο (μεταφορά από Κορυδαλλό) και άλλα projects.