Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μπορεί επί των ημερών του στο υπουργείο Υποδομών ο Χρήστος Σπίρτζης να εμφανιζόταν ότι καταβάλει κοπιώδεις προσπάθειες για να γίνει πραγματικότητα ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, όμως το έργο που έχει προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ βρίσκεται σε εμβρυακό στάδιο.

Αυτό ήταν γνωστό στην αγορά και σε όσους έχουν ασχοληθεί με το έργο, αλλά χθες, κατά την απάντηση επίκαιρης ερώτησης στη Βουλή του βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Χ. Μαμουλάκη, ο υπουργός Υποδομών Κώστας Αχιλλέα Καραμανλή παρήσχε ορισμένα ενδιαφέροντα στοιχεία.

Η εκδήλωση ενδιαφέροντος

Βέβαια, όπως παρατηρούν όσοι παρακολούθησαν τη στιχομυθία του κ. Καραμανλή με τον κ. Μαμουλάκη, φαίνεται ότι ο κ. Σπίρτζης είχε καταφέρει να πείσει-ή έστω ήθελαν να πειστούν-τους βουλευτές του κόμματός του.

Ο λόγος; Χθες, επιδιώκοντας ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ να φέρει προκαλέσει αμηχανία στον κ. Καραμανλή ρωτούσε επίμονα γιατί η τωρινή κυβέρνηση δεν αναστέλλει τους διαγωνισμούς του έργου, εφόσον θεωρεί ότι η πρόοδος είναι πολύ μικρή.

Για να πάρει την απάντηση ότι ο διαγωνισμός που πραγματοποιήθηκε επί Σπίρτζη ήταν προεπιλογής ή εκδήλωσης ενδιαφέροντος, που πράγματι δεν σηματοδοτεί πολλά πράγματα για την πορεία ενός έργου, καθώς στη φάση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών κρίνονται όλα!

«Καταρχάς, πρώτο και κύριο ερώτημα περί της προσκλήσεως ενδιαφέροντος για τον ανοικτό, διεθνή διαγωνισμό. Υφίσταται ή δεν υφίσταται ο διαγωνισμός; Είναι πολύ σημαντικό ερώτημα. Διότι όταν στηλιτεύεις έναν διαγωνισμό και την ίδια ώρα τον διατηρείς και τον κρατάς, προκύπτουν, όπως αντιλαμβάνεστε, ερωτήματα. Άρα, ο διαγωνισμός υπάρχει. Επί δεκαεπτά μήνες ότι ο ανοικτός, διεθνής διαγωνισμός για το Βόρειο Οδικό Άξονα είναι στον αέρα» ανέφερε, χθες, ο κ. Μαμουλάκης.

«Βλέπω ότι επιμένετε να ρίχνετε στάχτη στα μάτια των ψηφοφόρων σας. Και εξηγούμαι: Ο διαγωνισμός είναι ένας διαγωνισμός προεπιλογής. Δεν έχουμε κανένα λόγο να τον ακυρώσουμε. Διότι διαγωνισμός, μιας που είστε και μηχανικός, χωρίς δημοπράτηση δεν νοείται. […] Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε κανένα λόγο να ακυρώσουμε έναν διαγωνισμό ο οποίος στην ουσία είναι μία διαδικασία προεπιλογής. Έχουν επιλεγεί πέντε σοβαρές εταιρείες οι οποίες θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό.

Τι κάνατε εσείς; Κάνατε ένα επικοινωνιακό τερτίπι. Δέκα μήνες πριν φύγετε κάνατε έναν διαγωνισμό προεπιλογής, εκδήλωση ενδιαφέροντος. Ο πολύς ο κόσμος δεν καταλαβαίνει ποια είναι η διαφορά» απάντησε ο κ. Καραμανλής.

Τι έχει προχωρήσει

Στο προκείμενο, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι η πρόοδος του ΒΟΑΚ είναι πολύ μικρή, καθώς η χάραξη του δρόμου δεν έχει εγκριθεί, ενώ λείπουν βασικές μελέτες. Όπως, για παράδειγμα, οι εκθέσεις αρχαιολογικής τεκμηρίωσης, που παρέλαβε, πρόσφατα, το υπουργείο Υποδομών από τις τέσσερις εφορείες Αρχαιοτήτων σε Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο και Άγιο Νικόλαο και αφορούν το πού ενδεχομένως υπάρχουν αρχαία. Χωρίς τις εκθέσεις αυτές δεν είναι δυνατόν να διαμορφωθεί η χάραξη ούτε να ξεκινήσει η διαδικασία της Μελέτης Περιβαλλοντολογικών Επιπτώσεων. Μπορεί λοιπόν, να έλειπαν αυτές οι βασικές εκθέσεις, αλλά αυτό δεν εμπόδιζε τον Χρ.Σπίρτζη να διαφημίζει την πρόοδο του έργου τα τελευταία χρόνια.

Τώρα, το υπουργείο Υποδομών προχωράει  στην ολοκλήρωση των διαδικασιών για τις γεωτεχνικές έρευνες και την οριστικοποίηση του μελετητικού αντικειμένου της οδοποιίας και προωθεί την κατάρτιση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, σε πρώτη φάση στο τμήμα Χανιά Νεάπολη.

Ο κ. Καραμανλής πρόσθεσε ακόμη ότι θα εξεταστούν όλα τα ενδεχόμενα για να γίνει το έργο χρηματοδοτήσιμο και ξεκαθάρισε πως δεν είναι δυνατόν να μην προβλεφθούν διόδια.

«Αυτό το έργο χωρίς διόδια δεν γίνεται. Διότι και εσείς, όταν βγάλατε το σχεδιασμό του έργου, είχατε μέσα στο έργο ένα κομμάτι που λέγεται «σύμβαση παραχώρησης». Και όλοι όσοι ασχολούνται με έργα υποδομών σε όλο τον κόσμο, ξέρουμε πως όταν λέμε «σύμβαση παραχώρησης», εννοούμε διόδια.  […] Κι όταν σας πιάσαμε και σας το είπαμε αυτό, τι σκαρφιστήκατε και βγήκατε και είπατε; Είπατε «Δεν εννοούσαμε ότι θα έχουμε διόδια για τους Κρητικούς. Θα έχουμε μόνο για τους τουρίστες». Μα, καλά, μιλάτε σοβαρά; Δεν γνωρίζετε καν τις κοινοτικές νομοθεσίες; Μπορούμε να βάλουμε διόδια μόνο γι’ αυτούς που έρχονται; Αυτό δεν έχει γίνει ποτέ! Επομένως, το ένα ψέμα φέρνει το άλλο» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Καραμανλής χθες.

Τρεις διαφορετικοί διαγωνισμοί

Σημειώνεται ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δρομολογήσει τον ΒΟΑΚ μέσω τριών διαγωνισμών.

-Ο πρώτος για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος (με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης) και προϋπολογισμού περίπου 1,1 δισ. ευρώ προωθήθηκε ως παραχώρηση.

– Ο δεύτερος, που αφορά τμήμα του άξονα Χερσόνησος – Άγιος Νικόλαος με προϋπολογισμό περίπου 250 χιλ. ευρώ προχώρησε ως ΣΔΙΤ και

-ο τρίτος διαγωνισμός σχεδιαζόταν να πραγματοποιηθεί ως παραδοσιακό δημόσιο έργο και αφορούσε το υπόλοιπο τμήμα μέχρι τον Άγιο Νικόλαο.

Για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει οι:

-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ

-ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ

-ΑΒΑΞ.

-VINCI CONCESSION – VINCI HIGHWAYS

-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – ACCIONA (ΙΣΠΑΝΙΑ)

Για το τμήμα Ηράκλειο – Νεάπολη ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι

-ΑΚΤΩΡ

-ΤΕΡΝΑ

– ΑΒΑΞ

-SHIKUN & BINUI LIMITED (ΙΣΡΑΗΛ)

-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – INTERTOLL – ACCIONA (ΙΣΠΑΝΙΑ)