Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Με καθυστέρηση ενός έτους και χωρίς την υποστήριξη των εταιρειών που δέχτηκαν τις αμερικανικές κυρώσεις θα συνεχίσει η Gazprom την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream II για την παροχή ενέργειας στην κεντρική Ευρώπη.

Ο αγωγός θα έχει συνολική έκταση 2.460 χιλιόμετρα, εκ των οποίων έχουν κατασκευαστεί ήδη τα 2.300 (περίπου 94%) ενώ το έργο χρηματοδοτείται κατά το ήμισυ από τη ρωσική εταιρεία και το υπόλοιπο από τις ευρωπαϊκές Engie (Γαλλία), Uniper (Γερμανία), Shell (Ηνωμένο Βασίλειο – Ολλανδία), ÖMV (Αυστρία) και Wintershall Dea (Γερμανία).

Με την καθυστέρηση ενός χρόνου, αναμένεται να παραδοθεί εντός του επόμενου έτους και όχι το 2020, όπως ήταν αρχικά σχεδιασμένο. Η καθυστέρηση οφείλεται κυρίως στην ελβετική Allseas, εταιρεία που διαθέτει το μεγαλύτερο πλοίο για την τοποθέτηση υποθαλάσσιων αγωγών παγκοσμίως, και η οποία επλήγη από τις κυρώσεις που επέβαλαν οι Ηνωμένες Πολιτείες με το αμυντικό νομοσχέδιο ύψους 738 δισ. δολαρίων με τίτλο “2020 National Defense Authorization Act” με στόχο την ενεργειακή ασφάλεια της γηραιάς ηπείρους και τον περιορισμό της ενεργειακής εξάρτησης από τη Μόσχα.

Στο πλαίσιο του European Gas Conference 2020, που διεξάγεται αυτές τις ημέρες στη Βιέννη, η διευθύντρια της Gazprom Export Elena Burmistrova ξεκαθάρισε πως η εταιρεία θα προχωρήσει μόνη της στην ολοκλήρωση του αγωγού ενώ, όπως μαθεύτηκε αργότερα, θα προχωρήσει στην αξιοποίηση του πλοίου Acsedmvi Tserski που αγόρασε προ πενταετίας.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με αναλύσεις ξένων ΜΜΕ που είχαν δει το φως της δημοσιότητας ήδη από το προηγούμενο έτος, δεν αποκλείεται το σενάριο παράδοσης του έργου και μετά το 2021. Σε δημοσίευμά τους, οι Financial Times επικαλούνται ρώσους αξιωματούχους που εκτιμούν ότι η ολοκλήρωση του αγωγού θα γίνει από το τέλος του 2020 έως τις αρχές του 2021.

Ο ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ

Αλγεινή εντύπωση προκάλεσε πάντως και η στάση της Γερμανίας που τάχθηκε εξαρχής εναντίον των αμερικανικών κυρώσεων υπό το πρόσχημα ότι αποτελούν παρέμβαση στις εσωτερικές υποθέσεις της Γερμανίας. «Η κυβέρνηση απορρίπτει αυτές τις κυρώσεις τις οποίες δεν έχει τη δικαιοδοσία να επιβάλει. Επηρεάζουν τις γερμανικές και τις ευρωπαϊκές εταιρείες και αποτελούν παρέμβαση στις εσωτερικές μας υποθέσεις», σημείωσε η εκπρόσωπος της Γερμανίδας καγκελαρίου, Ούρλικε Ντέμερ.

Στον χορό του γερμανικού άξονα φαίνεται πάντως πως έχει συρθεί και η Αυστρία με τον υπουργός Εξωτερικών της Αλεξάντερ Σάλενμπεργκ να απορρίπτει τα σενάρια περί παροχής αμερικανικού LNG για την ενεργειακή τροφοδοσία της Ευρώπης και να σχολιάζει πως «η Ευρώπη έχει άλλα συμφέροντα».

Η γερμανική στάση είχε διαφανεί ήδη από τον Νοέμβριο του προηγούμενου έτους, οπότε και η γερμανική Bundestag τροποποίησε με απλή πλειοψηφία την κοινοτική οδηγία που προβλέπει ότι οι αγωγοί εισαγωγής φυσικού αερίου απαγορεύεται να βρίσκονται υπό την ιδιοκτησία των προμηθευτών και θα πρέπει να μετέχουν σ’ αυτούς και τρίτοι. Μάλιστα, όπως είχε γράψει το economix.gr, η κοινοτική οδηγία που δημιουργούσε προβλήματα στη διέλευση του αγωγού είχε τροποποιηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Απρίλιο και τέθηκε σε ισχύ στις 23 Μαΐου ορίζοντας πως, αν ο αγωγός έχει κατασκευαστεί μετά τον Μάιο του 2019, τότε οι τρίτες χώρες δεν έχουν δικαιώματα ούτε σε αυτόν αλλά ούτε και στο φυσικό αέριο που διέρχεται μέσω αυτού.

Το αξιοσημείωτο είναι ότι η στάση της Γερμανίας είχε προβλεφθεί από ξένους αναλυτές. Η Wall Street Journal είχε σημειώσει σε ανάλυσή της πως η επιβολή κυρώσεων στις εταιρείες που προμηθεύουν σωληνώσεις στη Gazprom, θα μπορούσε να προκαλέσει ένταση στις σχέσεις Βερολίνου – Ουάσιγκτον, καθώς το γερμανικό λόμπι έχει ταχθεί εναντίον των κυρώσεων. Υπενθυμίζεται ότι ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, Ντόναλντ Τραμπ, είχε επισημάνει ότι το ρωσικό φυσικό αέριο μπορεί να καταστήσει τη Γερμανία «όμηρο της Ρωσίας».