Οι νέες συμβάσεις του ΟΑΣΑ
Οι νέες συμβάσεις του ΟΑΣΑ

Προτάσεις προς το υπουργείο Υποδομών σχετικά με την ανάθεση δρομολογίων της ΟΣΥ στα ΚΤΕΛ Αττικής αναμένεται να καταθέσει ο ΟΑΣΑ το επόμενο χρονικό διάστημα σύμφωνα με πληροφορίες του economix.gr. 

Ο σχεδιασμός που έχει εκπονηθεί έως τώρα προβλέπει την ανάθεση περιφερειακών δρομολογίων στα ΚΤΕΛ, προκειμένου να αποδεσμευθούν λεωφορεία για την εξυπηρέτηση περιοχών στο κέντρο και τα προάστια της Αθήνας, στις οποίες σημειώνονται προβλήματα με τη συχνότητα των δρομολογίων.

Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, η επιστράτευση των ΚΤΕΛ στο συγκοινωνιακό έργο που εκτελεί τώρα ο ΟΑΣΑ είναι μονόδρομος, λόγω των μεγάλων ελλείψεων που υπάρχουν στον στόλο των λεωφορείων με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. 

Κατά τις ίδιες πηγές, το πλέον ακανθώδες ζήτημα είναι το εισιτήριο δεδομένου ότι τα ΚΤΕΛ δεν διαθέτουν σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο χρησιμοποιείται στις υπόλοιπες αστικές συγκοινωνίες. 

«Το ιδανικό σενάριο θα ήταν να ενταχθούν τα ΚΤΕΛ στο ηλεκτρονικό εισιτήριο και στο ζωνικό σύστημα το οποίο πρόκειται να αναπτυχθεί στα μέσα μεταφοράς της Αθήνας», αναφέρει πηγή με γνώση της υπόθεσης.

Σύμφωνα με το νόμο 4568/2018, ο οποίος ψηφίστηκε τον Οκτώβριο του 2018, τα ΚΤΕΛ Αττικής και Θεσσαλονίκης εντάσσονται στους μητροπολιτικούς φορείς αστικών συγκοινωνιών, δηλαδή τον ΟΑΣΑ και τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ). 

Όπως μάλιστα προβλέπει τροπολογία που ψηφίστηκε στην ίδια νομοθετική πρωτοβουλία, μέσα σε τέσσερις μήνες από την ψήφιση του νόμου θα έπρεπε να έχουν εγκατασταθεί συστήματα τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα ΚΤΕΛ Αττικής και Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, η εγκατάσταση των συστημάτων αυτών ουδέποτε υλοποιήθηκε. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχει συμφωνία μεταξύ ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ για την ανάπτυξη ηλεκτρονικού εισιτηρίου και τηλεματικής μόνο για πολύ μικρό αριθμό δρομολογίων.  

Με την ίδια τροπολογία δίνεται η δυνατότητα ανάθεσης συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες. Το κείμενο της διάταξης αναφέρει ότι «σε περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ Α.Ε. και ΟΣΕΘ, επιτρέπεται να εκτελούνται αστικά και υπεραστικά δρομολόγια από τα ΚΤΕΛ ή από τους ΟΤΑ Α΄ ή Β΄ Βαθμού ή από οδικό μεταφορέα επιβατών με την υπογραφή σύμβασης μεταξύ των δύο πλευρών» (ΟΑΣΑ/ΟΣΕΘ και φορέα). Τα δρομολόγια προτείνονται από τον ΟΑΣΑ ή τον ΟΣΕΘ και εγκρίνονται με απόφαση του υπουργού Υποδομών. 

Στη Θεσσαλονίκη έχει ήδη προχωρήσει η ανάθεση ορισμένων δρομολογίων του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ, ωστόσο η έλλειψη ηλεκτρονικού εισιτηρίου και δευτερευόντως συστήματος τηλεματικής, καθιστά προβληματική την αντίστοιχη διαδικασία στην Αττική. Και αυτό διότι θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να εισπράττουν οι μητροπολιτικοί φορείς (ΟΑΣΑ και ΟΣΕΘ) τα έσοδα που τους αναλογούν από τα εισιτήρια που χρησιμοποιούνται στα ΚΤΕΛ.  

Σύμφωνα με πληροφορίες, ένα από τα σενάρια που εξετάζεται για την περίπτωση της Αττικής είναι να υιοθετηθεί το μοντέλο της Θεσσαλονίκης. Ο ΟΣΕΘ, τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και ο ΟΑΣΘ υπέγραψαν συμφωνία τον περασμένο Φεβρουάριο με την οποία ανατέθηκε στα ΚΤΕΛ η εκτέλεση δρομολογίων σε έξι λεωφορειακές γραμμές, οι οποίες εξυπηρετούν απομακρυσμένα προάστια της πόλης. 

Οι ιδιώτες των ΚΤΕΛ με δικές του δαπάνες αναλαμβάνουν την εγκατάσταση σε όλα τα λεωφορεία των έξι γραμμών ειδικό εξοπλισμό για τη λειτουργία ηλεκτρονικού εισιτηρίου όταν αυτό θα εφαρμοστεί, σύστημα τηλεματικής για τον εντοπισμό των λεωφορείων, ανάλογο με αυτό του ΟΑΣΘ, καθώς και μηχανήματα επικύρωσης εισιτηρίων των οποίων τη συντήρηση αναλαμβάνει με δικές του δαπάνες ο ΟΑΣΘ. 

Η σύμβαση προβλέπει την καταβολή 4,8 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως στα ΚΤΕΛ, τα οποία αναλαμβάνουν την υποχρέωση να διατηρήσουν αμετάβλητη την τιμή του εισιτηρίου σε ένα ευρώ και να διατηρήσουν την ίδια τιμολογιακή πολιτική σε ό,τι αφορά τις κάρτες, τις απαλλαγές κομίστρου κτλ.