Λύση στην κατάληψη των πεζοδρομίων από δίκυκλα οχήματα, επιχειρεί να δώσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καθώς αναμένεται Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία θα δίνεται το πράσινο φως ώστε να δημιουργηθούν άμεσα στα μεγάλα αστικά κέντρα πάρκινγκ μόνο για μηχανές και ποδήλατα.   

Σύμφωνα με πληροφορίες, για τους συγκεκριμένους χώρους στάθμευσης εξετάζεται να επιτρέπεται η κατακόρυφη ανύψωση (όροφοι ή επίπεδα) ώστε να αυξάνεται η χωρητικότητα στα πάρκινγκ που βρίσκονται σε μικρά οικόπεδα αλλά και η δυνατότητα δημιουργίας χώρου στάθμευσης δικύκλων και στα πάρκινγκ αυτοκινήτων εφόσον γίνουν οι προβλεπόμενες παρεμβάσεις.

Η σχετική ρύθμιση για την ίδρυση και λειτουργία χώρων στάθμευσης δικύκλων καταρτίζεται αυτήν την περίοδο, είναι πρωτοβουλία του υφυπουργού ΥΠΟΜΕ Γιάννη Κεφαλογιάννη και θα έρθει στις αρχές του 2020. Μεταξύ άλλων, στην ΚΥΑ θα περιγράφονται οι όροι και οι προϋποθέσεις λειτουργίας τους, όπως οι ελάχιστες διαστάσεις, ο φωτισμός τη νύχτα, η φύλαξη και οι τεχνικές προδιαγραφές (π.χ. διαγραμμίσεις, όρια θέσης οχήματος και ελιγμών).

Σημειώνεται ότι σήμερα δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης δικύκλων και οι κάτοχοι τους που δεν βρίσκουν θέση ή δεν τις αφήνουν σε πάρκινγκ, τις εγκαταλείπουν παρανόμως σε σημεία όπως πεζοδρόμια. 

Πάντως, η συγκεκριμένη ρύθμιση θα μπορεί να καλύψει και ιδιοκτήτες μικρών οικοπέδων, οι οποίοι δεν μπορούσαν να λάβουν άδεια λειτουργίας για την ίδρυση χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων. Εκτιμάται, πως περιοχές όπως το Γκάζι ή το Παγκράτι, θα έχουν μεγάλη ζήτηση δεδομένου την επισκεψιμότητα των πολιτών και το έντονο πρόβλημα που υπάρχει με το παρκάρισμα. 

Όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές στο economix.gr, το θέμα του κομίστρου πρόκειται να καθοριστεί από τους ιδιώτες και όχι από το υπουργείο, ωστόσο, εκτιμάται ότι το κόστος θα είναι αρκετά πιο χαμηλό από τα ποσά που πληρώνουν σήμερα οι οδηγοί αυτοκινήτων προκειμένου να αφήσουν τα οχήματα τους. Αν για παράδειγμα, ένας πολίτης καλείται να πληρώσει περίπου 5 ευρώ και να καταβάλλει συν 1 ευρώ επιπλέον την ώρα για όσο μείνει, ο οδηγός της μηχανής υπολογίζεται ότι θα χρεώνεται περί τα 2 – 3 ευρώ και ίσως ακόμα λιγότερα ένας ποδηλάτης.  

 

Προς το παρόν, δεν υπάρχει πρόβλεψη στην ρύθμιση να «παρκάρουν» και τα ηλεκτρικά πατίνια στους συγκεκριμένους χώρους στάθμευσης αλλά με δεδομένο την στροφή των πολιτών στην βιώσιμη κινητικότητα και στις εναλλακτικές μετακινήσεις, δεν αποκλείεται να ενσωματωθεί αργότερα σχετικό άρθρο. 

 

Στο μεταξύ, σε περίπου τέσσερις μήνες αναμένεται να κατατεθεί το νομοθετικό πλαίσιο για τα μικροοχήματα, όπως τα ηλεκτρικά πατίνια και τα skate rollers, το οποίο θα προβλέπει όλο το κανονιστικό πλαίσιο για την αγορά, την ασφάλεια και τη χρήση τους, στις πόλεις. Ο κ. Κεφαλογιάννης όπως έχει σημειώσει, το νομοθετικό πλαίσιο θα καθορίζει τους κανόνες, τόσο των τεχνικών τους προδιαγραφών όσο και τους συγκεκριμένους χώρους και σταθμούς για την κυκλοφορία τους, ενώ θα προβλέπει και θέματα που αφορούν την ασφάλεια των ίδιων οδηγών μικροοηχημάτων.

 

Η ολοκλήρωση τέτοιων σχεδίων πάντως, εκτιμάται πως θα βοηθήσουν σημαντικά και στις κλοπές οχημάτων, δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια βρίσκονται σε έξαρση.  Μάλιστα, μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2019 καταγράφηκαν 3.473 κλοπές μοτοσυκλετών και 879 μοτοποδηλάτων, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας. 

 

Ειδικότερα, το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι κλοπές τροχοφόρων μειώθηκαν κατά 1.493 σε επίπεδο Επικράτειας σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ειδικότερα, καταγράφηκαν 10.369 κλοπές τροχοφόρων, ενώ το αντίστοιχο διάστημα πέρσι, είχαν καταγραφεί 11.862 κλοπές.

 

Συγκεκριμένα, σε επίπεδο Επικράτειας, καθώς και στις πόλεις της Αθήνας και Θεσσαλονίκης όπου καταγράφεται ο κύριος όγκος των κλοπών τροχοφόρων, στη σύγκριση του Α’ εξαμήνου του 2019 με το Α’ εξάμηνο του 2018, καταγράφονται τα εξής:

 

– 10.369 έναντι 11.862 στην Επικράτεια

– 6.782 έναντι 7.549 στην Αττική

– 1.158 έναντι 1.184 στη Θεσσαλονίκη

 

Ως προς τα είδη κλοπών τροχοφόρων που τελέστηκαν στην Επικράτεια, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018, σημειώνονται:

 

– 1.009 λιγότερες κλοπές μοτοσυκλετών (3.473 έναντι 4.482)

– 322 λιγότερες κλοπές μοτοποδηλάτων (879 έναντι 1.201)

– 157 λιγότερες κλοπές φορτηγών-λεωφορείων (736 έναντι 893)

– 21 λιγότερες κλοπές λοιπών οχημάτων (176 έναντι 197)

– 16 επιπλέον κλοπές αυτοκινήτων (5.105 έναντι 5.089)