Ατμοσφαιρική ρύπανση: Αρνητική ευρωπαϊκή πρωτιά η Αθήνα
Ατμοσφαιρική ρύπανση: Αρνητική ευρωπαϊκή πρωτιά η Αθήνα

Σε λιγότερο από 20 ημέρες πρόκειται να αναρτηθούν στο Taxisnet τα τέλη κυκλοφορίας για το 2020, ενώ για φέτος και μετά από ενέργειες του υπουργείου Μεταφορών οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων δεν θα καταβάλλουν μεγαλύτερα ποσά. Ωστόσο, με δεδομένο την ευρωπαϊκή οδηγία που υπάρχει και τα συνδέει με τους ρύπους, θα έρθουν αυξήσεις. Όπως έχει ήδη πει ο υπουργός ΥΠΟΜΕ Κώστας Καραμανλής «στην Ελλάδα έχουμε από τους πιο παλιούς και γερασμένους στόλους ΙΧ αυτοκινήτων, αυτό που εξετάζει η κυβέρνηση είναι κατά πόσο μπορούμε να βοηθήσουμε την εισαγωγή καλών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και να δώσουμε κίνητρα στους Έλληνες σιγά σιγά».

Έτσι στα… φετινά «ραβασάκια» δεν θα υπάρξει κάποια μεταβολή σε σχέση με την περσινή χρονιά, αφού όποιες αλλαγές σχεδιάζονται θα ισχύσουν από το επόμενο έτος. Αντίστοιχα, δεν θα υπάρξει καμία ελάφρυνση, αφού στα ταμεία του Δημοσίου υπολογίζεται ότι θα μπουν περίπου 1,2 δισ. ευρώ, καθώς οι ιδιοκτήτες των ΙΧ καλούνται να πληρώσουν από 22 ευρώ μέχρι 1.380 ευρώ ανάλογα με τον τύπο και το έτος ταξινόμησης.

Όσοι θα καταβάλουν τα τέλη κυκλοφορίας μέσω web banking το μόνο που απαιτείται είναι η Ταυτότητα Οφειλής που αναγράφεται στο ειδοποιητήριο. Από την άλλη, οι κάτοχοι πιστωτικών καρτών με επαρκές πιστωτικό υπόλοιπο μπορούν να εξοφλήσουν τα τέλη κάνοντας χρήση προγραμμάτων έως και 12 άτοκων δόσεων.

Υπενθυμίζεται ότι με πρόσφατη απόφαση του ΥΠΟΜΕ, ανεστάλησαν προσωρινά οι αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η μέτρηση των εκπομπών ρύπων στα αυτοκίνητα. Η… παράταση στον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας θα ισχύσει μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου όπου και θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). 

Είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων ότι η καταβολή των τελών θα πρέπει να πραγματοποιηθεί έως το τέλος του έτους γιατί σε διαφορετική περίπτωση οι εκπρόθεσμοι θα χρειαστεί να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, αφού το πρόστιμο που θα τους επιβληθεί συνεπάγεται στο 100% των τελών που αναλογούν στο όχημα. 

Πιο συγκεκριμένα:

Ισόποσο των τελών, αν το όχημα είναι δίκυκλο/τρίκυκλο Ι.Χ. ή επιβατικό Ι.Χ.

το ήμισυ των τελών, αν το όχημα είναι επιβατικό Δ.Χ. ή φορτηγό ή λεωφορείο.

0 ευρώ, αν τα τέλη κυκλοφορίας είναι λιγότερα από 30 ευρώ.

Όσον αφορά  τους οδηγούς που δεν θέλουν ή δεν μπορούν να πληρώσουν τα Τέλη Κυκλοφορίας 2020, έχουν την δυνατότητα να καταθέσουν τις πινακίδες των οχημάτων τους μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου θέτοντας το όχημά τους σε ακινησία. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να συγκεντρώσουν τα εξής δικαιολογητικά:

– Αδεια κυκλοφορίας αυτοκινήτου

– Πινακίδες

– Φωτοτυπία της δήλωσης εισοδήματος, όπου να αποδεικνύεται ποιος είναι ο κάτοχος του ΙΧ

– Απόδειξη πληρωμής των τελών κυκλοφορίας του τρέχοντος έτους

– Υπεύθυνη δήλωση ότι το αυτοκίνητο θα σταθμεύσει σε κλειστό ιδιόκτητο χώρο

– Αστυνομική ταυτότητα ή σχετική εξουσιοδότηση αν δεν είναι ο ίδιος ο ιδιοκτήτης

– Υπεύθυνη δήλωση, με την οποία θα βεβαιώνεται ότι το όχημα δεν θα σταθμεύσει σε δημόσιο δρόμο.

Όπως έχει ήδη γράψει το economix.gr, για να αντιμετωπιστούν οι στρεβλώσεις στο τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας ειδικά για τα παλαιά μεγάλου κυβισμού Ι.Χ. που επιβαρύνονται με υψηλά τέλη κυκλοφορίας θα συγκροτηθεί μια ειδική ομάδα εργασίας.

Τα Τέλη Κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους για τα οχήματα τα οποία έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά (στην Ελλάδα για τα καινούρια και στην Ευρώπη για τα μεταχειρισμένα εισαγόμενα) από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά.

Η κλίμακα υπολογισμού των ετήσιων τελών για τα οχήματα αυτά έχει ως εξής:

– 0-90 γρ. CO2 – Μηδέν ευρώ

– 91-100 γρ. CO2 – 0,90 ευρώ / γραμμάριο

– 101-120 γρ. CO2 – 0,98 ευρώ / γραμμάριο

– 121-140 γρ. CO2 – 1,20 ευρώ / γραμμάριο

– 141-160 γρ. CO2 – 1,85 ευρώ / γραμμάριο

– 161-180 γρ. CO2 – 2,45 ευρώ / γραμμάριο

– 181-200 γρ. CO2 – 2,78 ευρώ / γραμμάριο

– 201-250 γρ. CO2 – 3,05 ευρώ / γραμμάριο

– Άνω από 251 γρ. CO2 – 3,72 ευρώ / γραμμάριο

Μετά την αλλαγή του προτύπου υπολογισμού των ρύπων, οι εκπεμπόμενοι ρύποι θα αυξηθούν για τα οχήματα που θα ταξινομηθούν για πρώτη φορά μετά την παράταση. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως αν ένα όχημα που εκπέμπει σήμερα 130 γραμμάρια διοξείδιο του άνθρακα επιβαρύνεται με ετήσια τέλη ύψους 156 ευρώ. Με το νέο πρότυπο θα εμφανίζεται, για παράδειγμα, να εκπέμπει 200 γραμμάρια ρύπων και έτσι ο ιδιοκτήτης του εφόσον αυτό ταξινομηθεί από την 1η Μαρτίου και μετά θα κληθεί να πληρώσει ετήσια τέλη ύψους 556 ευρώ, δηλαδή πάνω από 400 ευρώ που θα έδινε μέχρι σήμερα. Ωστόσο, για να μην συμβεί αυτό θα πρέπει να πραγματοποιηθεί προσαρμογή της κλίμακας υπολογισμού των τελών – κάτι που εξετάζει ενδελεχώς το ΥΠΟΙΚ.

Στα υπόλοιπα οχήματα, δηλαδή αυτά που έχουν ταξινομηθεί έως τις 31 Οκτωβρίου 2010 και τα τέλη υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και το έτος ταξινόμησης, δεν αναμένονται αλλαγές.

 Τι είναι το WLTP

Το Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, είναι ένας νέος τρόπος υπολογισμού εκπομπής ρύπων και κατανάλωσης καυσίμου που αντικατέστησε το NEDC τον Σεπτέμβριο του 2017 και βάση προγραμματισμού θα τον έχει αντικαταστήσει πλήρως το 2021.

Η αλλαγή έγινε για οικολογικούς λόγους, καθώς η αύξηση των εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα λειτουργούσε αρνητικά ως προς το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Έρχεται πακέτο κινήτρων για πιο καθαρά ΙΧ