ΥΠΕΝ κτίριο Μεσογείων
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΥΠΕΝ
ΥΠΕΝ κτίριο Μεσογείων
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΥΠΕΝ
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σε πονοκέφαλο φαίνεται να εξελίσσονται για την κυβέρνηση οι ανεπαρκείς υποδομές της χώρας έναντι ατόμων με προβλήματα κινητικότητας.

Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που κυβερνητικές πηγές ενημέρωναν ατύπως ότι πραγματοποιήθηκε χθες διυπουργική σύσκεψη, όχι μόνο υπηρεσιακών αλλά σε υψηλό επίπεδο, και μάλιστα στο Μέγαρο Μαξίμου.

Και αυτό διότι διαπιστώνεται επιτακτική πλέον η ανάγκη και στο θέμα της προσβασιμότητας να υπάρξει οριζόντια συνεργασία κυβερνητικών φορέων, έτσι ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα της ζωής των ατόμων με κινητικές δυσκολίες. Θυμίζουμε ότι για το θέμα, λόγω της οικογενειακής του ιστορίας, δείχνει όχι μόνο ευαισθησία αλλά και αποφασιστικότητα ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.

Αλλά ο λόγος δεν είναι μόνο αυτός. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με κοινοτική οδηγία, την οποία η Ελλάδα δεν έχει ακόμα ενσωματώσει, από το 2020, κτίρια δημόσια και ιδιωτικά που δεν είναι προσβάσιμα από ΑμΕΑ, θα θεωρούνται αυθαίρετα. Και υπάρχουν και διεθνείς συμβάσεις οι οποίες πιέζουν τη χώρα να προχωρήσει άμεσα και με στενά χρονοδιαγράμματα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, που μετέδωσε και το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η Ελλάδα δέχεται μεγάλη πίεση να ενσωματώσει τη συγκεκριμένη οδηγία,

Ωστό σημειώνουμε ότι έχουν γίνει ήδη σημαντικά βήματα καθώς υπάρχουν ειδικές και συγκεκριμένες προβλέψεις και προϋποθέσεις στον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (ΝΟΚ). Ωστόσο αυτό αφορά τα νέα κτίρια. Η χώρα όμως διαθέτει μεγάλο μέγεθος παλαιού κτιριακού αποθέματος. Και πολλά δημόσια κτίρια (όπου υφίσταται σοβαρό πρόβλημα ισότητας και δημοκρατίας για τους πολίτες, όταν περιορίζεται η πρόσβαση στα ΑμΕΑ) δεν έχουν ακόμη τις υποδομές. Η κατάσταση δε στα ιδιωτικά κτίρια – και ιδίως τα οικιστικά, είναι αποκαρδιωτική.

Κύκλοι του Υπουργείου Περιβάλλοντος σημειώνουν ότι το θέμα αποτελεί προτεραιότητα για το ΥΠΕΝ ούτως ή άλλως, που έχει και την αρμοδιότητα. Θυμίζουμε μάλιστα ότι στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου συμμετέχουν τρεις καθηγητές πολυτεχνικών σχολών (Οικονόμου – Μπακογιάννης – Αραβώσης), που έχουν και ενασχόληση και ευαισθησία με το ζήτημα.

Ωστόσο λόγω της σημασίας του θέματος και των εντολών του Πρωθυπουργού η ίδια η γενική γραμματεία της κυβέρνησης έχει επιφορτισθεί με το έργο συντονισμού όλων των υπουργείων, προκειμένου να βρεθούν λύσεις και να υπάρξει συγκεκριμένος προγραμματισμός δράσεων και χρονοδιάγραμμα, όχι μόνο για να καλυφθούν οι νομικές υποχρεώσεις της χώρας αλλά και για να δοθεί πραγματική λύση στο πρόβλημα.

Σύμφωνα με έγκυρες πηγές, η κατεύθυνση που θα ακξολουθήσει η πολιτεία είναι να μπουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο. Χρονικά, πιο πολύ θα πιεστούν οι δημόσιοι φορείς να δώσουν πρόσβαση στα ΑμΕΑ στις κτιριακές τους μονάδες (δημόσια κτίρια, μνημεία κλπ), ακολούθως οι ΟΤΑ και άλλοι δημόσιοι φορείς για να βελτιώσουν τις οδεύσεις και την προσβασιμότητα στο δημόσιο χώρο (πεζοδρόμια, άλση, πάρκα, κοινόχρηστοι χώροι κλπ), οι ιδιωτικές επιχειρήσεις (όπου ήδη ο νόμος προβλέπει πρόστιμα σε πολλές περιπτώσεις) και στο τέλος οι κατοικίες που είναι και το πιο δύσκολο στην εφαρμογή πεδίο.

Μένει να δούμε αν στο πλαίσιο των πολεοδομικών, οικοδομικών και φορολογικών κινήτρων που σχεδιάζει η κυβέρνηση θα εισαχθεί και αυτή η παράμετρος ή αν η κυβέρνηση επιλέξει άλλο δρόμο. 

Για παράδειγμα, αναφέρουν κύκλοι της αγοράς, η εξαγγελθείσα μείωση φόρου για εργασίας ενεργειακής αναβάθμισης και ανακαίνισης κατοικιών και κτιρίων γενικά κατά 40% θα μπορούσε να περιλαμβάνει και εργασίες – υλικά προσβασιμότητας. Σημειώνουμε ότι αντίστοιχη υποχρέωση έχουν όλοι οι δικαιούχοι προγραμμάτων ΕΣΠΑ – δημόσιοι ή ιδιωτικοί – και μάλιστα πολλά προγράμματα ζητούν ως διακιολογητικό και την κατάθεση υπεύθυνης δήλωσης για την υλοποίηση τέτοιων έργων – ωστόσο το ερώτημα που υπάρχει είναι κατά πόσον εφαρμόζονται.

Το πρόβλημα, τονίζουν παράγοντες που γνωρίζουν το ζήτημα, είναι πολύ μεγάλο στα διατηρητέα κτίρια και μνημεία όπου ο παλαιός σχεδιασμός δημιουργεί ανυπέρβλητα προβλήματα (πχ να είναι αδύνατη η εγκατάσταση ασανσέρ ή αναβατόριου) και ειδικά εκεί τα εμπόδια είναι πολλά.