Τις υποδομές, οι οποίες φαίνεται και με… γυμνό μάτι πως δεν συντηρούνται τονίζει ο τεχνικός κόσμος πως πρέπει να αποφεύγουν οι πολίτες, στον απόηχο της είδησης του χαμού του 19χρονου από μπασκέτα στην Χίο.

Παιδικές χαρές και γήπεδα έχουν μπει για τα καλά στο μικροσκόπιο των αρμοδίων Αρχών προκειμένου να γίνει επανέλεγχος των εγκαταστάσεων και να αποφευχθεί άλλη πιθανή τραγωδία.

Το ζήτημα βέβαια, κατά τους ειδικούς, είναι ότι σε πολλές των περιπτώσεων οι κατασκευές δεν γίνονται κάτω από τις προβλεπόμενες προδιαγραφές και έτσι οι ζημιές, είναι κάτι περισσότερο από αναμενόμενες.

Βέβαια, στην Ελλάδα που απουσιάζει το Μητρώο Συντήρησης Έργων Υποδομής το πρόβλημα είναι τεράστιο αφού δεν είναι σε θέση η Πολιτεία να γνωρίζει τι έχει συντηρηθεί και πότε.

Για την περίπτωση της Χίου, τα μέχρι στιγμής δεδομένα δείχνουν πως η μπασκέτα δεν είχε συντηρηθεί για περισσότερα από 30 χρόνια. Μάλιστα, είχαν τοποθετηθεί το 1988 και από τότε μέχρι τις αρχές του 2000, παρέμεναν στο σημείο χωρίς να γίνει κάποια ενέργεια. Το 2002, κινήθηκαν οι διαδικασίες για να ελεγχθεί ωστόσο ούτε τότε συντηρήθηκαν, παρά το γεγονός ότι είχε εγκριθεί το σχετικό κονδύλι. Κατά τους ειδικούς δε, το πρώτο που έπρεπε να κοιτάξουν ήταν η διάβρωση καθώς βρίσκονταν μερικά μέτρα από την θάλασσα αλλά ούτε αυτό δεν έγινε.

Ίδιο σκηνικό επικρατεί όμως και σε διάφορες περιοχές της χώρας.

Οι υποδομές σε παιδικές χαρές και γήπεδα δείχνουν εγκατάλειψη.

Σκουριά, ξερά χόρτα και μπάζα είναι η εικόνα που θα παρατηρήσει κανείς ακόμα και σε κεντρικά σημεία.

Από την άλλη, οι πρόχειρες κατασκευές χωρίς τις απαραίτητες πιστοποιήσεις, αποτελούν ένα επικίνδυνο συνδυασμό.

Το πρόβλημα φυσικά είναι μεγαλύτερο.

Η σχεδόν παντελής έλλειψη συντήρησης υπάρχει τόσο στα μικρά (πεζοδρόμια, δημόσιοι κήποι, πλατείες), όσο και στα μεγάλα (δημόσια κτίρια, υποδομές όπως αεροδρόμια, λιμάνια, δρόμοι) και οδηγεί αναπόφευκτα σε ένα φαύλο κύκλο. Με το πέρασμα του χρόνου και τις έντονες καιρικές συνθήκες, τα έργα έχουν υποστεί και την αναμενόμενη φθορά. Γέφυρες και κτίρια καταρρέουν το ένα μετά το άλλο και παρόλα αυτά η Πολιτεία δεν έχει προχωρήσει ακόμα στις ενέργειες, οι οποίες θα διασφαλίσουν την ασφάλεια των πολιτών.

Το Μητρώο Συντήρησης Έργων Υποδομής ακούγεται συνέχεια πως θα γίνει και όλο μένει στα χαρτιά. Η προηγούμενη κυβέρνηση μάλιστα είχε υποσχεθεί πως θα το φέρει αλλά και αυτή η δέσμευση παρέμεινε στον αέρα. Κατά τις προγραμματικές δηλώσεις ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής είχε πει ότι «θα υλοποιήσουμε το Μητρώο Έργων. Θεμέλιο του σχεδιασμού των μελλοντικών έργων και αναγκαίο εργαλείο για ένα ολοκληρωμένο και συνεπές πρόγραμμα συντήρησης και αναβάθμισης των Υποδομών που δημιουργήθηκαν τις προηγούμενες δεκαετίες. Η Πολιτεία θα μπορεί να ξέρει, για παράδειγμα τα έργα αρμοδιότητας κάθε φορέα ανά δήμο, περιφέρεια ή εταιρεία του δημοσίου και ποιος έχει π.χ. την ευθύνη για τη συντήρησή τους».

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας έχει προτείνει πολλάκις την ανάγκη να προχωρήσει το Μητρώο Υποδομών, ώστε να υπάρχει έγκαιρη συντήρηση των κρίσιμων υποδομών και δημοσίων έργων. Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί, είναι ότι σε ποσοστό μόλις του 25% ανέρχεται ο προσεισμικός έλεγχος δομικής τρωτότητας που έχει πραγματοποιηθεί στα δημόσιο κτίρια – αποδεικνύοντας και στην πράξη την διαχρονική έλλειψη παρεμβάσεων.