
Πηγή Εικόνας: απε - μπεΓιώργος Παπακωνσταντίνου
Θέμα χρόνου θεωρείται η ολοκλήρωση των διαδικασιών για να «περάσει» ο μεγάλος αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας Οδού υπό τη διαχείριση – λειτουργία του σχήματος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis (75%-25%), με νέο πλέον μοντέλο, μέσω σύμβασης παραχώρησης διάρκειας 35 ετών. Μετά την κύρωση της τροποποιημένης σύμβασης από τη Βουλή (και για να αναλάβει ο επενδυτής την αναβάθμιση σηράγγων, θέμα που εκκρεμούσε) και το τυπικό πλην όμως ουσιαστικό «ΟΚ» από την Επιτροπή Ανταγωνισμού( όσον αφορά στην απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου από την εταιρεία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. επί της επιχειρηματικής δραστηριότητας που συνίσταται στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου), ενέργειες που έγιναν νωρίτερα μέσα στον Δεκέμβριο, το επόμενο βασικό βήμα είναι η υπογραφή του οικονομικού κλεισίματος.
Κατ’ εκτίμηση της αγοράς, το λεγόμενο financial closing αναμένεται για τις αρχές της τελευταίας εβδομάδας του 2025, ίσως την προσεχή Τρίτη 30/12. Κάτι που σημαίνει ότι το Δημόσιο, μέσω του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ), θα εισπράξει τίμημα (αναλόγως του rebalancing) κάπου στα 1,3 δις ευρώ, ίσως χαμηλότερα. Ποσό που έχει προβλεφθεί στον προϋπολογισμό για φέτος και θα «γεμίσει τα ταμεία» του κράτους. Το ποσό προορίζεται για την απομείωση του δημόσιου χρέους. Το τίμημα αυτό είναι χαμηλότερο της βελτιωμένης προσφοράς των 1,496 δισ. ευρώ που είχε καταθέσει η κοινοπραξία τον Αύγουστο του 2021, λόγω μεταβολής του χρηματοοικονομικού κόστους.
Υπενθυμίζεται ότι η Σύμβαση Παραχώρησης της Εγνατίας Οδού υπεγράφη τον Μάρτιο του 2024, με την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Project, η οποία αναλαμβάνει παραχωρησιούχος του οδικού άξονα για χρονικό ορίζοντα 35 ετών. Στο φυσικό αντικείμενο του Έργου εμπίπτουν: α) ο βασικός Αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας Οδού (658 χλμ.), β) ο Κάθετος Άξονας Σιάτιστα – Ιεροπηγή / Κρυσταλλοπηγή, γ) ο Κάθετος Άξονας Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, δ) ο Κάθετος Άξονας Χαλάστρα – Εύζωνοι, ε) Παρόδιες Εκτάσεις.
Επιπρόσθετα, ο παραχωρησιούχος καλείται να διασφαλίσει: την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της Εγνατίας Οδού καθώς και των τριών Κάθετων Αξόνων, την ολιστική συντήρηση και επιδιόρθωση βασικών τμημάτων του Έργου, τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων διοδίων, την κατασκευή υποδομών που συνάδουν με έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, όπως η κατασκευή 16 συνολικά Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ) και 12 συνολικά Χώρων Σταθμών Αναψυχής, που είναι αναγκαίοι.
Επιπλέον, αποτελεί υποχρέωση του παραχωρησιούχου η δρομολόγηση όλων των μελετητικών και κατασκευαστικών ενεργειών για την αναβάθμιση των Σηράγγων της Εγνατίας Οδού, στο πλαίσιο της πλέον αυξημένης τεχνικής κατηγορίας, όπου λειτουργούν και εφαρμόζονται προηγμένες τεχνικές προδιαγραφές, για την ασφαλή κυκλοφορία, συμπεριλαμβανομένης μάλιστα και της κίνησης επικίνδυνων φορτίων. Υπενθυμίζεται ότι για να καταστεί δυνατή η μεταβίβαση του αυτοκινητοδρόμου ανατέθηκαν στον παραχωρησιούχο και οι εργασίες πιστοποίησης των σηράγγων με το Δημόσιο να δεσμεύει 180 εκατ. ευρώ σε ειδικό λογαριασμό, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως αποζημίωση για το κόστος των αναγκαίων παρεμβάσεων.
Επιπλέον του προαναφερόμενου εφάπαξ τιμήματος, το Δημόσιο θα λαμβάνει ετησίως το 7,5% επί των ακαθάριστων εσόδων (διοδίων, ΣΕΑ κτλ.) του αυτοκινητοδρόμου, για τα 35 χρόνια της σύμβασης, ενώ η ανάδοχος κοινοπραξία υποχρεούται να εκτελέσει εργασίες βελτίωσης της Εγνατίας Οδού αξίας 420 εκατ. ευρώ εντός των επομένων πέντε ετών. Οι εργασίες αυτές θα ξεκινήσουν άμεσα με την εφαρμογή μέτρων ασφαλείας στον αυτοκινητόδρομο.














